Iemand hier waarin ik een ware onderzoeker herken is lang kwaat.
Hij komt geheel zelfstandig, tot mooie en vooral ook correcte bevindingen. Ik bemerk wel dat hij mij vervolgens in het detail weer snel verliest omdat ik naast interesse in ieders onderzoek ook weer resultaat gericht ben.
En inderdaad de aandacht wordt om die reden toegespitst op dat bepaald doel, te weten komen wat je bent.
Naar mijn mening: In de Pali Boeddha Dhamma speelt dat alles is wat het is, en betekenissen als 'aantrekkelijk', 'dit gaat me gelukkig maken', 'dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf' dat zijn allemaal zaken die vanuit een gewoonte onbewust en niet intentioneel worden toegevoegd aan het gekende en ook het kennen. Dat toevoegen van zulke betekenis gaat niet uit van een Ik of ego. Het is niet een beslissing, keuze, daad van een zelf, Ik, ego.
In andere woorden, als je alles direct ziet/kent zoals het werkelijk is; een tactiele sensatie als een tactiele sensatie, een geur als een geur, een verkrampte geest als verkrampte geest,
een opkomend idee als een opkomend idee, boosheid als boosheid, perceptie als perceptie, verbeelding als verbeelding, voorstelling als voorstellig, bewustzijn als bewustzijn etc...dan leef je volledig zonder enige notie van wie/wat je bent. Identiteit speelt dan geen rol.
Dat is volgens mij onthechting, dat is ware vrijheid van geest. Elke notie van wie/wat je bent, dus waar je dan ook op projecteert 'dit ben Ik, dit van mij, dit is mijn zelf', daarin zit je vast. Dat blokkeert je ontwikkeling. Daar is gehechtheid en een keten, sakkaya ditthi, de eerste keten die je moet verliezen om de stroom te betreden die leidt naar Nibbana.
"De stroom betreden" is duidelijk een klassieker in het boeddhisme.
'k heb Artificiële-intelligentie er is bij betrokken.
Zie:
Je vraag over "de stroom betreden die leidt naar Nibbana" (Pali: sotāpatti) raakt een kernbegrip uit het boeddhisme, en het is interessant om te zien hoe forumlid ‘lang kwaat’ en anderen daarover discussiëren op het Boeddhaforum.
Hieronder vind je een heldere uitleg van het begrip, aangevuld met reflecties uit het forum en de klassieke boeddhistische leer.
Wat betekent "de stroom betreden"?"De stroom betreden" (Pali: sotāpanna worden) is een mijlpaal in het boeddhisme. Het betekent dat iemand zo’n diepgaand inzicht heeft verworven in de Dhamma (de leer van de Boeddha), dat hij/zij gegarandeerd is van bevrijding binnen maximaal zeven levens, zonder ooit nog te kunnen terugvallen naar lagere bestaansvormen. De ‘stroom’ verwijst naar de stroom die rechtstreeks naar Nibbana (Nirwana) voert.
Kenmerken van een stroomingetredene (sotāpanna):- Heeft drie fundamentele ketens (sanyojana) doorbroken:
- Persoonlijkheidsopvatting (sakkāya-diṭṭhi): het idee van een vast, onveranderlijk zelf.
- Twijfel (vicikicchā): over de Boeddha, de Dhamma en de Sangha.
- Hechten aan rituelen en regels (sīlabbata-parāmāsa): het idee dat louter rituele handelingen tot bevrijding leiden.
- Is niet volledig verlicht, maar kan niet meer terugvallen tot een ‘wereldling’ (puthujjana).
- Zal niet meer wedergeboren worden in ongelukkige bestaansvormen (zoals dieren, geesten of hellen).
De praktijk: hoe ‘betreed’ je de stroom?Volgens de suttas ontstaat dit door diep inzicht in de Vier Edele Waarheden en het direct zien van de vergankelijkheid, het onbevredigende en het niet-zelf van alle verschijnselen. Dit inzicht is niet louter intellectueel, maar existentieel en transformerend.
Reflecties uit het BoeddhaforumUit de discussie op het forum blijkt dat leden als ‘lang kwaat’ en anderen het concept op verschillende manieren benaderen:
- lang kwaat benadrukt het directe, ongeconditioneerde ervaren van de werkelijkheid: “Als je alles direct ziet/kent zoals het werkelijk is; een tactiele sensatie als een tactiele sensatie, een geur als een geur, ... dan leef je volledig zonder enige notie van wie/wat je bent. Identiteit speelt dan geen rol. Dat is volgens mij onthechting, dat is ware vrijheid van geest.”
- Er wordt gediscussieerd over het idee dat er “niemand is die ziet” – een verwijzing naar het inzicht in niet-zelf (anatta).
- Anderen wijzen erop dat het niet gaat om een soort dissociatie of afstand nemen van het leven, maar juist om een diep, direct beleven zonder gehechtheid of identificatie.
Over de ‘bovenwereldlijke stroom’In de discussie wordt de term ‘bovenwereldlijke stroom’ gebruikt als synoniem voor de stroom die naar Nibbana leidt. Dit duidt op een ervaring of realisatie die het gewone, wereldse overstijgt.
SlotgedachteDe stroom betreden is dus een diepgaande innerlijke transformatie, waarbij de beoefenaar niet langer gevangen zit in de illusie van een vast ‘ik’, twijfels over de Dhamma zijn weggevallen en het geloof in louter rituelen is overstegen. Het is een eerste, onomkeerbare stap op het pad naar volledige bevrijding (arahatschap).
De discussies op het forum laten mooi zien dat dit proces niet alleen een kwestie is van kennis, maar vooral van directe ervaring en inzicht – iets waarover men eindeloos kan reflecteren, maar wat uiteindelijk alleen in de eigen geest gerealiseerd kan worden.
https://www.perplexity.ai/search/de-stroom-betreden-die-leidt-n-a8AuHwKQTgOfeceUEb2SIgHet lijkt wel of het boeddhisme een routemap om verlichting te bereken uitgetekend heeft!
FOLLOW THE LEADER!
Ram Tzu, een hedendaagse leraar binnen de advaita vedanta, neemt danweer een radicaal ander standpunt in. In zijn boek
No Way for the Spiritually Advanced stelt hij juist dat elk idee van een spiritueel pad, een doel, of vooruitgang een illusie is. Volgens deze visie is verlichting geen resultaat van inspanning, maar het directe, altijd aanwezige besef van non-dualiteit: er is nooit een afgescheiden ‘ik’ die ergens naartoe moet.
bron: https://www.advaita.org/nl/product/no-way-for-the-spiritually-advanced-by-ram-tzu/Ach ja, what to do?