Nee, Jed McKenna is mijn ding niet. Ik heb geen één boek van hem gelezen. Het zijn allemaal verhalenvormen, dat ligt mij niet.
Ik vind hem wel leuk, die Jed McKenna. Het is een verhalenvorm, dat is waar, maar het stelt wel een serie pertinente vragen, zoals wat is het success percentage van een spiritueel leraar. En hoe relateert de spiritualiteits industrie zich aan de werkelijke zoektocht naar de verlichting.
Ik zou de schrijver niet verwarren met een echte spirituele leraar, ik vind hem te nihilistisch en hij neemt de grond van ons bestaan, bewustzijn en liefde niet mee. Het lijkt voor hem puur te gaan om mensen te laten destabiliseren, in een crisis situatie te laten komen door ze te confronteren met de illusoire natuur van hun zelfbeeld, en ze dan te richten op de ‘waarheid’.
Maar net zoals U.G. heeft hij de functie van brein-ontstopper, hij raast door alles heen en gooit van alles weg, en zet processen in werking als die zijn gestagneerd. Dus ik denk dat voor sommigen die lang op het pad van zoeken zijn geweest, hem wel als een heilzaam iets zouden hebben ervaren.
Ik zat ook een stukje te lezen in Ramesh Balsekar, en vond hem meer eentonig, minder goed te begrijpen, en wat repetitief. Zijn grote leerstelling, dat bewustzijn alles is wat er is, weet hij niet duidelijk te staven, in mijn opinie.