Over welke boeddha heb je het ? de historische figuur of de mythische ?
Ik heb het over die gezuiverde Boeddha waar Steve en Buddha Amitabha het over hebben.
Zie uit ander topic...
@Buddha Amitabha:
Het gaat erom of die zuivering voor het ontwaken is gebeurd, of na het ontwaken nog moet gebeuren.
In het geval van de Boeddha was die zuivering mijn inziens al volledig gebeurd voor het ontwaken. Ontwaken en verlichting is dan één en hetzelfde. In het geleidelijke pad is dit ook het opzet.
@Gouden middenweg & de wilde natuur: Het gaat dus over de algehele zuivering van alle neigingen.
En als je het over lijden hebt , over welk lijden heb je het dan ?
bv. het lijden van een steentje van 50 kg dat je been verbrijzeld , dat soort lijden ?
of het fantasievolle lijden dat mensen ervaren na een avondje zuipen, dat het leven ondraaglijk zwaar is , dat soort lijden ?
of het lijden dat mensen ervaren dat het leven zinloos is , dat soort lijden ?
of het lijden dat mensen ervaren omdat "de andere" woorden heeft gesproken die als pijnlijk worden ervaren, bv. mij tegenspreken op een boeddhaforum, dat soort lijden ?
Het boeddhisme richt zich op het lijden, maar niet op een specifieke soort lijden zoals jij beschrijft. Het begrip 'lijden' in het boeddhisme (dukkha) is breder dan alleen fysieke pijn of emotionele pijn. Het omvat alle vormen van ontevredenheid, onrust, stress en het gevoel dat het leven onvervuld is.
en als je het over verlichting hebt , waar heb je het dan over ?
en als je het over bevrijding hebt, wat bedoel je dan precies ?
Hier zie, 'k heb het aan goeroe Gemini gevraagd waar de (gezuiverde) boeddha het dan over heeft...
...
Verlichting en bevrijding in het boeddhisme
Wanneer de Boeddha spreekt over verlichting (of nirvana) en bevrijding, verwijst hij naar een fundamentele transformatie van het bewustzijn. Het is een staat van volledig geluk, vrijheid en inzicht, waarin alle vormen van lijden zijn opgeheven.
Wat is verlichting precies?
Verlichting is niet zozeer een bestemming als wel een proces. Het is het resultaat van het volledig begrijpen en loslaten van de oorzaken van lijden, zoals:- Onwetendheid: Het niet begrijpen van de werkelijkheid zoals ze is.
- Verlangen: De onbevredigende zoektocht naar blijvend geluk in externe dingen of ervaringen.
- Afkeer: Het tegengaan van pijnlijke ervaringen of situaties.
Door inzicht te verwerven in deze oorzaken en ze te overwinnen, bevrijdt men zich van de cyclus van wedergeboorte (samsara) en bereikt men een staat van volledige bevrijding.
Wat betekent bevrijding?
Bevrijding betekent vrij zijn van:- Lijden: Alle vormen van fysieke en mentale pijn, zoals verdriet, angst, frustratie en ontevredenheid.
- Gehechtheid: De sterke band met materiële bezittingen, ervaringen, ideeën en zelfs het eigen ego.
- Onwetendheid: Het niet begrijpen van de ware aard van de werkelijkheid.
Een bevrijd persoon is niet langer onderworpen aan de wetten van oorzaak en gevolg (karma) en ervaart een diepe innerlijke vrede en geluk.
De weg naar verlichting
Het boeddhisme biedt verschillende paden naar verlichting, maar ze hebben allemaal als gemeenschappelijk doel het cultiveren van wijsheid, ethiek en concentratie. Enkele belangrijke elementen zijn:- De vier edele waarheden: Een samenvatting van de boeddhistische leer over lijden en de weg eruit.
- Het achtvoudige pad: Een praktische gids voor het leven, bestaande uit ethische gedragingen, mentale training en wijsheid.
- Meditatie: Een oefening om de geest te trainen en inzicht te verwerven in de aard van de werkelijkheid.
In essentie is verlichting in het boeddhisme een staat van volledige ontwaking, waarin men de ware aard van zichzelf en de wereld begrijpt. Het is een bevrijding van alle beperkingen en een ervaring van onvoorwaardelijke liefde en geluk.
Een fundamentele transformatie van het bewustzijn, dat is dus het doel voor de boeddhistische student op zijn pad naar verlichting.
En in gewone taal wil dit zeggen, de bewuste intentie, bewust gericht zijn om een goede boeddhist (of christen, of moslim of jood) te zijn. bewust gericht zijn op het goede. (binnen best vermogen en inzicht)
En dit bewust gericht zijn op het goede, transformeert de blinde egoïstische neigingen van het hart, het verstand en de ziel (de doelgerichtheid) richting de Dharma "de universele wetten van het goede".
In termen van lijden uitgedrukt, er ontstaat bevrijding van lijden veroorzaakt door het volgen van de blinde neigingen.
In absolute zin, is er geen verdwijnen van lijden, maar lijden krijgt een andere klank, kleur, zinvolheid, richting.
Het niet veroorzaken van een wedergeboorte in onwetendheid is het verdwijnen van lijden in absolute zin.
Het verschijnen van het inzicht hoe je geen wedergeboorte meer veroorzaakt in onwetendheid is het verdwijnen van lijden in relatieve zin.
Wat is het belang hiervan ?
In het ene geval is er lijden en is er een verderzetting van de lijdensspiraal na de dood. Een wedergeboorte in jou wolk van karma is dan een wedergeboorte in onwetendheid.
In het andere geval is er lijden en is er geen verderzetting van de lijdensspiraal na de dood veroorzaakt door jou. Jou wolk van karma veroorzaakt verlichting van lijden.
Vanuit het standpunt van de egoïst heb je er dus niets aan, en vanuit het standpunt van de boeddhist dooft reeds tijdens het leven het ondraaglijke vuur in hart , geest en ziel van de egoïst en vervult men zo het "heilige doel".
De egoïst blijft zelf voeding geven aan zijn lijden.
De heilige attitude is , Ok, ik zit in lijden, ik ga geen voeding meer geven aan mijn lijden en ik geef het lijden niet meer door, ik draag het zelf. je neemt de verantwoordelijkheid op jou.Ik vervul mijn taak, mijn plicht. zoals al die anderen leden van de Sangha.
Naar best vermogen, naar best inzicht.
Ik hoef me geen zorgen te maken of ongeduldig te zijn, gewoon een goede boeddhist zijn en de rest (de transformatie van hart/ziel/verstand) komt wel vanzelf.