Auteur Topic: We zeggen dat 'we er zijn'  (gelezen 13303 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: De werkelijkheid 'zien en kennen, is niet voor doetjes. (Vrije Guido)
« Reactie #300 Gepost op: 08-03-2024 20:06 »

@Vrij: Kassa kassa misschien als je een boek schrijft over "een beschikbaarheid zonder voorwaarden".  8)
Met linkje naar uitleg voor newbies over het complexe concept waar Vrije Guido het over heeft...

@Vrij: Wel potverdorie zeg, en ik maar jarenlang denken al vanop Laurens' waarheidvindingsforum dat jij je "beschikbaarheid zonder voorwaarden" zelf verzonnen had. Nee dus, het is een complex concept dat in verschillende filosofische stromingen een rol speelt leer ik net van google's Artificiële-intelligentie!!!

Citaat

Beschikbaarheid zonder voorwaarden in de filosofie

De beschikbaarheid zonder voorwaarden is een complex concept dat in verschillende filosofische stromingen een rol speelt. Hieronder belichten we enkele belangrijke perspectieven:
...

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: We zeggen dat 'we er zijn' & MIJN EGO HEEFT ALTIJD GELIJK
« Reactie #301 Gepost op: 08-03-2024 20:26 »
Het lijkt me toch wel vrij cruciaal dat je als waarheidlievend mens wel oog hebt voor wat je drijft.
Iedereen kan wel aanvoelen dat wat je drijft niet altijd van dezelfde aard is.

Als mensen dit te oppervlakkig vinden prima.
Als je jezelf wilt wijsmaken dat wat je drijft nooit onzuiver is en nooit aangedaan, prima. Ik noem dat echter geen zelf-kennis maar eerder zelf-bedrog.
Zelfbedrog, samen met zelfkennis een belangrijk thema!
Psycholoog Roos Vonk weet er alles van...

Citaat

MIJN EGO HEEFT ALTIJD GELIJK
In dit boek is psycholoog Roos Vonk trouw aan haar motto: persoonlijke groei met de voeten op de grond. Dat bereikt ze met keiharde onderzoeksresultaten uit haar vakgebied – ook haar eigen onderzoek, want zelfkennis en zelfbedrog is een belangrijk thema daarin – gecombineerd met haar no-nonsense benadering, waardoor wetenschappelijke inzichten heel concreet worden en tot leven komen.
...
https://www.roosvonkboeken.nl/mijn-ego-heeft-altijd-gelijk/

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Wég met al die 'leraren'.   Immers: hoe kun jij weten wie een goede leraar is.  (Spoiler: goede leraren bestaan niet)
Ik vroeg me net af hoe en wie dit topic eigenlijk gestart was. Jij dus.
Ik ben het me je eens: Weg met al die 'leraren'...én 'aanwijzers'!  ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: We zeggen dat 'we er zijn' & het zwarte gat in jezelf en de melkweg.
« Reactie #303 Gepost op: 08-03-2024 20:51 »
Je kunt ze uit tekenen die volgers van 'leraren'. (Hallo Boniboom)  Eindeloos blijven ze zitten in andermans wijsheid.    Net zolang totdat ze weer eens iemand hebben gevonden met dezelfde overtuiging.  Waarmee Boniboom en consorten tevens aangeven nog volop in het veld der overtuigingen te leven.

Het doodloze is geen overtuiging.....
Hallo Loser Bassie, filosoof à la Jan Bor, ken jij het zwarte gat in jezelf?
Zijn is de vormloze tijdloze dimensie in jezelf. Het lijkt veel op het zwarte gat in het centrum van de Melkweg.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
De doodloze staat uitgelegd door Google's Artificiële-intelligentie
« Reactie #304 Gepost op: 08-03-2024 21:48 »
Het doodloze is geen overtuiging.....
Ik heb is aan Google's Artificiële-intelligentie gevraagd wat die weet over het doodloze.
Antwoord...

Citaat
"doodloze" betekend letterlijk "onsterfelijk" in het Nederlands. In het Boeddhisme heeft het echter een diepere betekenis. Het verwijst naar Nibbana, een staat van verlichting of bevrijding van lijden. Dit bereik je door verlangens en gehechtheden te overwinnen.

Hier zijn wat extra details over het doodloze:

Nibbana: Nibbana wordt gezien als de ultieme werkelijkheid, vrij van de cyclus van geboorte, dood en wedergeboorte (samsara). In deze staat is er geen lijden meer.

De Ongeborene en de Doodloze: "Doodloze" wordt vaak samen met "ongeborene" gebruikt als metaforen voor Nibbana. Dit benadrukt dat Nibbana niet zomaar de afwezigheid van dood is, maar een staat die los staat van de cyclus van geboorte en dood.

Meditatie: Meditatie helpt je om de onbestendige aard van het leven te beseffen en helpt je te bewegen richting Nibbana, de doodloze staat.

Hola, "de doodloze staat", ik vraag het zo nog is aan Google's Artificiële-intelligentie en hij antwoord dit...

Citaat

De doodloze staat is een concept dat in verschillende religies en filosofieën voorkomt. Het is een staat van zijn waarin men niet langer onderworpen is aan de dood. Dit kan worden bereikt door middel van fysieke onsterfelijkheid, of door een geestelijke staat te bereiken die transcendentie van de dood wordt genoemd.

In het boeddhisme is de doodloze staat nirvana. Nirvana is een staat van bevrijding uit de cyclus van wedergeboorte (samsara). Het wordt bereikt door het pad van de achtvoudige weg te volgen, wat leidt tot het einde van lijden (dukkha).

In het hindoeïsme is de doodloze staat moksha. Moksha is bevrijding uit de cyclus van wedergeboorte (samsara) en het bereiken van Brahman, de ultieme realiteit. Het wordt bereikt door middel van yoga, meditatie en devotionele praktijken.

In het taoïsme is de doodloze staat de staat van de onsterfelijke. Deze staat wordt bereikt door middel van alchemie, meditatie en het cultiveren van qi (levensenergie).

In het christendom is de doodloze staat de hemel. De hemel is de plaats waar mensen die God liefhebben en gehoorzamen naartoe gaan na hun dood. Het is een plaats van eeuwige gelukzaligheid en vrede.

In de islam is de doodloze staat Jannah (paradijs). Jannah is de plaats waar moslims die Allah gehoorzamen naartoe gaan na hun dood. Het is een plaats van eeuwige gelukzaligheid en vrede.

Het concept van de doodloze staat is een krachtige motivator voor velen. Het biedt de hoop op een leven na de dood dat vrij is van lijden en pijn. Het inspireert mensen om een ​​spiritueel pad te volgen en hun ware potentieel te bereiken.

Bronnen:

- Boeddhisme: https://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme
- Hindoeïsme: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hindoe%C3%AFsme
- Taoïsme: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tao%C3%AFsme
- Christendom: https://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom
- Islam: https://nl.wikipedia.org/wiki/Islam

Toch wel fenomenaal de antwoorden door Artificiële-intelligentie in enkele seconden gecondenseerd weergegeven.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Het subject en de subjectieve invulling in de filosofie - Google's AI
« Reactie #305 Gepost op: 09-03-2024 00:07 »

Wat ik onder woorden breng is geen theorie noch filosofie, het is de subjectieve invulling van onmiddellijke bevinding.
1ste hands kennis dus.
Zo is dat.

Het is me wel wat met de subjectieve invulling. ::)

Je blijft maar aan de oppervlakte Siebe, steeds zoek je bevestiging van je argumenten in verschijnselen en fenomenen, zo krijg je nooit 'orde' op zaken van deze materie.
Hé Vrije Guido, jij als subject hebt toch wat ingevuld. Krijg je zo 'orde' op zaken van deze materie?
Iedereen vult als subject toch in wat hij denkt dat juist is.
Hoe weet jij dat jouw invulling als subject juister is dan die van andere subjecten?

Laat ons even kijken naar het subject en de subjectieve in de filosofie. Ik vraag het aan Google's Artificiële-intelligentie.

Citaat
Het begrip "subject" is een belangrijk thema in de filosofie. Het verwijst in het algemeen naar het individuele bewustzijn of zelf. Dit subject is in staat tot:

- Ervaren
- Waarnemen: Dingen om ons heen registreren via onze zintuigen.
- Denken: Ideeën vormen, redeneren en concepten ontwikkelen.
- Handelen: Keuzes maken en interactie hebben met de wereld.

Vaak wordt het subject gecontrasteerd met het object: datgene wat door het subject wordt waargenomen, gedacht of ervaren.
Met andere woorden, het subject is de waarnemer, het object is de waargenomene.

Hieronder enkele kenmerken van het subject in de filosofie:

- Het denkende "ik": René Descartes, een belangrijke filosoof uit de 17e eeuw, is bekend om zijn uitspraak "Cogito ergo sum" (Ik denk, dus ik ben). Hiermee benadrukte hij dat het twijfelende bewustzijn het enige is wat we met zekerheid kunnen vaststellen.
- Dualisme: In relatie tot Descartes' idee, plaatst het dualisme het subject (de geest) tegenover het object (het lichaam).
- Kennis en ervaring: Een centraal thema in de filosofie is de vraag hoe het subject tot kennis komt. Kunnen we de werkelijkheid objectief waarnemen of is onze waarneming altijd gekleurd door onze subjectieve ervaring?

Wil je hier verder over lezen, dan kan je volgende zoektermen gebruiken:

- René Descartes
- Dualisme
- Filosofie van de geest
- Kennistheorie
En daarna vroeg ik aan Google's Artificiële-intelligentie  wat 'subjectieve invulling' is en kreeg ik dit antwoord:

Citaat
De subjectieve invulling van het subject is een complex en divers aspect van de filosofie. Afhankelijk van de filosofische stroming of denker, kan de nadruk op verschillende aspecten van het subject liggen:

De fenomenologie:

- Edmund Husserl, grondlegger van de fenomenologie, focust op de leefwereld van het subject. Dit is de directe, subjectieve ervaring van de wereld, zonder dat deze geobjectiveerd of geanalyseerd wordt.
- Belangrijk is de intentionaliteit van het bewustzijn: het is altijd gericht op iets (een object, een gedachte, een emotie).

Het existentialisme:

- Jean-Paul Sartre benadrukt de vrijheid en verantwoordelijkheid van het subject. We zijn "veroordeeld tot vrijheid", wat betekent dat we altijd keuzes moeten maken, zelfs als die keuzes beperkt zijn door onze omstandigheden.
- De mens is een "project": we zijn voortdurend in ontwikkeling en creëren onze eigen identiteit door onze keuzes en acties.

Postmodernisme:

- In het postmodernisme wordt de eenheid van het subject in vraag gesteld. Het subject wordt gezien als een gefragmenteerd en voortdurend veranderend wezen.
- Er is aandacht voor de meervoudige identiteiten en de rol van discourse in de constructie van het subject.

Naast deze stromingen zijn er nog tal van andere filosofische perspectieven die een subjectieve invulling van het subject belichten. De diversiteit aan invalshoeken maakt het thema "subject" tot een fascinerend en dynamisch gebied binnen de filosofie.

Enkele sleutelwoorden om dieper in te gaan op de subjectieve invulling van het subject:

- Fenomenologie
- Edmund Husserl
- Intentionaliteit
- Existentialisme
- Jean-Paul Sartre
- Vrijheid
- Verantwoordelijkheid
- Postmodernisme
- Meervoudige identiteiten
- Discourse

Ik hoop dat dit een nuttig startpunt is voor je verkenning van de subjectieve invulling van het subject in de filosofie!

Gemini Artificiële-intelligentie.
Jeetje zeg, wat een grote denkers allemaal over complexe en divers aspecten van de filosofie!

Citaat
Zonder filosofie en metafysica kun je maar beter van spirituele zaken afblijven is mijn mening.

het verdwenen ik
Ja, filosofeer jij maar à la Jan Bor.
Mij niet gezien! Ik ga spelen met de kinderen buiten de tempel.  ;)

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: We zeggen dat 'we er zijn'
« Reactie #306 Gepost op: 09-03-2024 12:54 »
Wég met al die 'leraren'.   Immers: hoe kun jij weten wie een goede leraar is.  (Spoiler: goede leraren bestaan niet)
Ik vroeg me net af hoe en wie dit topic eigenlijk gestart was. Jij dus.
Ik ben het me je eens: Weg met al die 'leraren'...én 'aanwijzers'!  ;D

Het hangt er vanaf hoe je ze leest. Als je probeert iets te leren, tja dan ben je fout bezig… maar ze hebben je wel iets te vertellen.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #307 Gepost op: 09-03-2024 15:29 »
Het hangt er vanaf hoe je ze leest. Als je probeert iets te leren, tja dan ben je fout bezig…

Afleren is de boodschap, je moet verliezen aan zelf.
Het doodloze is alleen weggelegd voor verliezers, niet voor winnaars.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: we weten niet & Bhagwan / Osho de professor in filosofie
« Reactie #308 Gepost op: 10-03-2024 14:48 »

Ach ja, Osho had ten tijde van zijn dood ook een bibliotheek van 150.000 boeken. Het is gewoon iets om de geest actief en soepel te houden.
Osho was dan ook een professor in de filosofie hé.
Zie....

Citaat
Ja, Bhagwan, ook bekend als Osho, was wel degelijk een filosoof.Hij had een universitaire graad in filosofie.Voordat hij bekend werd als Bhagwan, was hij zelfs professor in filosofie.Zijn ideeën waren gebaseerd op zowel oosterse als westerse filosofieën.Hij wordt echter niet alleen als filosoof gezien, maar ook als mysticus en goeroe. Zijn leringen waren controversieel en gingen vaak verder dan de traditionele filosofie.
;D 

Bij Osho kwamen al die mensen terecht die op een zoektocht waren, en Osho heeft jaren gespendeerd aan “het vernietigen van hun vragen”. Er zijn toch veel mensen gelukkig geweest in hun tijd bij Osho.
Zie je?

Heeft het wel zin, dat filosoferen? Is dat niet gewoon het brein opvullen?
Filosoferen heeft dus wel zin.Anders zouden veel mensen NIET gelukkig geweest zijn in hun tijd bij Bhagwan / Osho.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Niet het concept tijd, maar het ervaren van tijd. Niet het concept ruimte, maar het beleven van ruimte. Niet het conceptding, maar de constatering van dingen..
Als je dan toch in de veronderstelling bent iets te kunnen doen, onderzoek dan de ogenschijnlijke 'werkelijkheid' van die  bevindingen.

Als het een beetje meezit verlies je aan 'zelf' tijdens het onderzoek, en daarmee aan tijd, ruimte en vorm... go for it. :)

Kan je me wat helpen?
Mijn onderzoek van de ogenschijnlijke 'werkelijkheid' van die bevindingen wil maar niet lukken.
Ik ben er 'zelf' nog, dus moet er wat mis gaan tijdens de door mij gedane constateringen vrees ik.

Offline Bodhiboem

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #310 Gepost op: 11-03-2024 04:35 »
Citaat van: ervaringsgetuige
Filosoferen heeft dus wel zin.Anders zouden veel mensen NIET gelukkig geweest zijn in hun tijd bij Bhagwan / Osho.

Nou ja, Osho zelf zei wel eens wat anders…

“The way of philosophy does not go with truth at all. It is just rational gymnastics. So one philosopher can argue against another philosopher, and they go on arguing for centuries, but they have not come to agreement on a single point. Philosophy is the worst wastage of human intelligence that is possible. When I say I am not a philosopher, I simply mean that my approach towards reality is not through the head, it is through the heart.”
— Osho, The Last Testament
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *

Nou ja, Osho zelf zei wel eens wat anders…

“The way of philosophy does not go with truth at all. It is just rational gymnastics. So one philosopher can argue against another philosopher, and they go on arguing for centuries, but they have not come to agreement on a single point. Philosophy is the worst wastage of human intelligence that is possible. When I say I am not a philosopher, I simply mean that my approach towards reality is not through the head, it is through the heart.”

— Osho, The Last Testament
Dat moet hij zelf als een professor in de filosofie dan pas veel later ingezien hebben.

Citaat

Filosofie is de meest nutteloze activiteit ter wereld

“Filosofie is niet tot een conclusie gekomen en dat zal ook nooit gebeuren – het is een volslagen zinloze oefening. Het is een prima spel als je een intellectueel spel wilt spelen of intellectuele gymnastiek wilt doen; het is haarkloverij.

Ik ben er echter helemaal niet in geïnteresseerd – en ik was een insider: ik ben een filosofie student geweest en ook een professor in de filosofie. Ik weet het als insider dat filosofie de meest nutteloze activiteit ter wereld is, het meest oncreatief, het meest pretentieus – maar erg ego vervullend, het geeft je grootse ideeën over kennis zonder je wijs te maken.”

https://www.osho.com/nl/highlights-oshos-world/citaten-van-osho-over-filosofie#:~:text=Filosofie is de meest nutteloze activiteit ter wereld&text=Ik ben er echter helemaal,een professor in de filosofie.

En die I'm a loser / Bassie maar filosoferen à la Jan Bor!