Wat ik onder woorden breng is geen theorie noch filosofie, het is de subjectieve invulling van onmiddellijke bevinding.
1ste hands kennis dus.
Zo is dat.
Het is me wel wat met de subjectieve invulling.
Je blijft maar aan de oppervlakte Siebe, steeds zoek je bevestiging van je argumenten in verschijnselen en fenomenen, zo krijg je nooit 'orde' op zaken van deze materie.
Hé Vrije Guido, jij als subject hebt toch wat ingevuld. Krijg je zo 'orde' op zaken van deze materie?Iedereen vult als subject toch in wat hij denkt dat juist is.Hoe weet jij dat jouw invulling als subject juister is dan die van andere subjecten?Laat ons even kijken naar het subject en de subjectieve in de filosofie. Ik vraag het aan Google's Artificiële-intelligentie.Het begrip "subject" is een belangrijk thema in de filosofie. Het verwijst in het algemeen naar het individuele bewustzijn of zelf. Dit subject is in staat tot:
- Ervaren
- Waarnemen: Dingen om ons heen registreren via onze zintuigen.
- Denken: Ideeën vormen, redeneren en concepten ontwikkelen.
- Handelen: Keuzes maken en interactie hebben met de wereld.
Vaak wordt het subject gecontrasteerd met het object: datgene wat door het subject wordt waargenomen, gedacht of ervaren.
Met andere woorden, het subject is de waarnemer, het object is de waargenomene.
Hieronder enkele kenmerken van het subject in de filosofie:
- Het denkende "ik": René Descartes, een belangrijke filosoof uit de 17e eeuw, is bekend om zijn uitspraak "Cogito ergo sum" (Ik denk, dus ik ben). Hiermee benadrukte hij dat het twijfelende bewustzijn het enige is wat we met zekerheid kunnen vaststellen.
- Dualisme: In relatie tot Descartes' idee, plaatst het dualisme het subject (de geest) tegenover het object (het lichaam).
- Kennis en ervaring: Een centraal thema in de filosofie is de vraag hoe het subject tot kennis komt. Kunnen we de werkelijkheid objectief waarnemen of is onze waarneming altijd gekleurd door onze subjectieve ervaring?
Wil je hier verder over lezen, dan kan je volgende zoektermen gebruiken:
- René Descartes
- Dualisme
- Filosofie van de geest
- Kennistheorie
En daarna vroeg ik aan Google's Artificiële-intelligentie wat 'subjectieve invulling' is en kreeg ik dit antwoord:
De subjectieve invulling van het subject is een complex en divers aspect van de filosofie. Afhankelijk van de filosofische stroming of denker, kan de nadruk op verschillende aspecten van het subject liggen:
De fenomenologie:
- Edmund Husserl, grondlegger van de fenomenologie, focust op de leefwereld van het subject. Dit is de directe, subjectieve ervaring van de wereld, zonder dat deze geobjectiveerd of geanalyseerd wordt.
- Belangrijk is de intentionaliteit van het bewustzijn: het is altijd gericht op iets (een object, een gedachte, een emotie).
Het existentialisme:
- Jean-Paul Sartre benadrukt de vrijheid en verantwoordelijkheid van het subject. We zijn "veroordeeld tot vrijheid", wat betekent dat we altijd keuzes moeten maken, zelfs als die keuzes beperkt zijn door onze omstandigheden.
- De mens is een "project": we zijn voortdurend in ontwikkeling en creëren onze eigen identiteit door onze keuzes en acties.
Postmodernisme:
- In het postmodernisme wordt de eenheid van het subject in vraag gesteld. Het subject wordt gezien als een gefragmenteerd en voortdurend veranderend wezen.
- Er is aandacht voor de meervoudige identiteiten en de rol van discourse in de constructie van het subject.
Naast deze stromingen zijn er nog tal van andere filosofische perspectieven die een subjectieve invulling van het subject belichten. De diversiteit aan invalshoeken maakt het thema "subject" tot een fascinerend en dynamisch gebied binnen de filosofie.
Enkele sleutelwoorden om dieper in te gaan op de subjectieve invulling van het subject:
- Fenomenologie
- Edmund Husserl
- Intentionaliteit
- Existentialisme
- Jean-Paul Sartre
- Vrijheid
- Verantwoordelijkheid
- Postmodernisme
- Meervoudige identiteiten
- Discourse
Ik hoop dat dit een nuttig startpunt is voor je verkenning van de subjectieve invulling van het subject in de filosofie!
Gemini Artificiële-intelligentie.
Jeetje zeg, wat een grote denkers allemaal over complexe en divers aspecten van de filosofie!
Zonder filosofie en metafysica kun je maar beter van spirituele zaken afblijven is mijn mening.
het verdwenen ik
Ja, filosofeer jij maar à la Jan Bor.
Mij niet gezien! Ik ga spelen met de kinderen buiten de tempel.