Auteur Topic: meditatie-advies van een meester-kok  (gelezen 4496 keer)

Offline samten

• Nieuwkomer
  • *
meditatie-advies van een meester-kok
« Gepost op: 22-12-2011 18:26 »
begrijp me goed, me- zelf is echt het allerlaatste dat ik serieus neem, dus ik denk dat ik gewoon in
alle bescheidenheid een beetje mag doen alsof ..verklaar me maar voor gek...dan is
het ook goed....Ik hou nu eenmaal op mijn manier, zoals een hoop andere mensen op hun eigen
manier, van onzinnigheden, maar vooral ook van onzekerheden, maar dat is een ander verhaal...

ik zat vanmiddag met gevaar voor eigen leven onder de kokospalm en dacht ineens weer aan een
mooie ervaring van een jaar of 12 geleden....'tis meteen een soort advies, niet van een wijsneus,
maar van een broeder die hetzelfde pad bewandelt

Als je op je kussen zit, laat je dan ook 's een keer verleiden om mee te gaan in de afleiding. Het is
toch niet zo dat alle afleidingen ook perse storende zijn...ik experimenteer daar regelmatig op speelse
wijze mee, en ik realiseer me dan dat het veel voldoening en vreugde geeft als je er weer in slaagt
om na dat uitstapje terug de concentratie op je meditatieobject te richten. Het geeft voldoening omdat
je je realiseert dat jij met je concentratie dus de teugels in handen hebt. De keer dat mij dat voor het
eerst overkwam zat ik in een bamboebos in het NoordOosten van Thailand....op mijn
zelfgefabriceerde kussentje, een plastic zak met gras erin, ik kan het me niet zo goed meer
herinneren...Het was erg warm en na een tijdje zitten observeren en mijmeren voelde ik mijn ogen
vochtig worden over zoveel lijden, en tegelijkertijd over zoveel vreugde...de dunne scheidslijn
daartussen. De lucht was, omdat het zo warm was, vol met kleine vliegjes en andere insecten.
Zoemend in mijn oren, kruipend over mijn bezwete huid en op mijn o zo gevoelige hoofdhuid...maar
een vliegje trok mijn speciale aandacht en leidde me weg van mijn adem, leidde me weg uit mijn
concentratie daarop, leidde me rechtreeks in de magie van het moment. Het kleine beestje dat zich
aangetrokken voelde tot het zout van mijn vochtige ooglid ging rustig zitten en ik voelde haarscherp
dat ie langzaam, bijna liefdevol, zijn kleine ronde zuignapje tegen de binnenkant van mijn
halfgesloten oog drukte om vocht op te nemen. Op dat moment stond de wereld stil, er was alleen
nog maar het contact met dat kleine 'mondje', een licht verkoelend briesje...geen adem, geen
meditatie, geen meditatiekussen...een krekel, in de verte het geluid van een trein en verder
niets...
...
...
...
Als ik dan uiteindelijk toch met mijn oog moet knipperen is het moment voorbij en daalt als vanzelf
de aandacht weer langzaam af naar dat prachtige moment van terugkomst bij de adem.
Wat wil ik hier nu mee zeggen....Ik geloof in het spel van meditatie, inzichtmeditaties, godheid-
meditatie wat voor meditatie dan ook...zie het als een avontuurlijk spel....pas er geen ingewikkelde
wetenschappen op toe, want dan ga je aan het doel voorbij...geloof me trap er NIET in!!!
Ik denk dus dat je afleidingen soms ook een beetje de gelegenheid moet bieden om af te leiden...je
kunt met ze flirten als je de teugels flexibel hanteert. Neem het allemaal niet te serieus, glimlach bij
het idee dat je zou falen als je merkt dat je geest er toch weer vandoor gaat...trek de teugels wat
strakker aan en merk dat ie  vroeg of laat weer bij je terugkomt. geef hem een beetje vrijheid, laat
hem een beetje spelen...jij bent degene die bepaalt wanneer hij te ver gaat.

warme groet,
samten

Offline Irene

• Nieuwkomer
  • *
  • Moge alle levende wezens gelukkig zijn.
Re:meditatie-advies van een meester-kok
« Reactie #1 Gepost op: 23-12-2011 02:03 »
Ik heb je begrepen.

Vr Gr. Irene

Offline chan

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 23-12-2011 21:04 »
Tot nu toe kom ik die 'hoge titels' die mensen zichzelf toebedenken altijd in een bepaalde relatie tegen.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline samten

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 24-12-2011 13:28 »
in relatie tot de zelfloosheid mag ik aannemen...'t is een grap Chan...ga er niet te serieus op in..doe ik ook nie

Offline chan

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 25-12-2011 10:02 »
Ik zal niet toelichten hoe ik het zie, want daar is weinig grappigs aan.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn