Auteur Topic: "Met Liefde", Met Metta  (gelezen 3555 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Viriya

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 462
  • Zoek!
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
"Met Liefde", Met Metta
« Gepost op: 04-04-2007 16:00 »
Ik zet altijd boven mijn naam "Met metta". Daarom wil ik dit begrip eens verduidelijken. Hieronder is er een overzicht over wat het nu eigenlijk betekent, waar het vandaan komt en hoe je het kan ontwikkelen. Vervolgens heb ik er de prachtige sutta over Metta van de sutta Nipata bijgevoegd. Ik hoop dat ik hiermee mensen kan aanmoedigen om "Goddelijk te Verwijlen". :D

De vier Onbegrensde Gevoelens of De vier Onmetelijkheden of de Vormen van Verwijlen bij de Brahma of de Brahma-Vihara?s zijn deze:

1.   Metta     = Liefdevolle Vriendelijkheid
2.   Karuna   = Mededogen of Compassie
3.   Mudita   = Medevreugde
4.   Upekkha   = Gelijkmoedigheid

De meditatie op de vier Onmetelijkheden volgens de DN:

Digha Nikaya Sutta 13: De leerrede van het drievoudig weten.

76. ?Met een geest vervuld van liefdevolle vriendelijkheid doordringt hij zo lang als mogelijk ??n windstreek, evenzo de tweede, de derde en de vierde. Aldus doordringt hij de hele wereld zo lang als mogelijk overal, alom, naar boven, naar beneden en horizontal met een geest vervuld van liefdevolle vriendelijkheid, wijds, groots, onmetelijk, vrij van haat en vrij van boosaardigheid.

77. Vasettha, net zoals een krachtige trompetspeler met weinig moeite van zich laat horen in de vier windstreken, zo slaat hij, door de ontwikkeling van liefdevolle vriendelijkheid en bevrijding van het hart, daarbij van alles wat geschapen is niets over en blijft hij bij niets stilstaan. Dit, Vasettha, is de weg die leidt tot vereniging met de Brahma Goden.

78. En verder, Vasettha, doordring hij ook zo lang met een geest vervuld van mededogen, medevreugde en gelijkmoedigheid  ??n windstreek, evenzo de tweede, de derde en de vierde. Aldus doordringt hij de hele wereld zo lang als mogelijk overal, alom, naar boven, naar beneden en horizontal met een geest vervuld van mededogen, medevreugde en gelijkmoedigheid, wijds, groots, onmetelijk, vrij van haat en vrij van boosaardigheid.

79.  Vasettha, net zoals een krachtige trompetspeler met weinig moeite van zich laat horen in de vier windstreken, zo slaat hij, door de ontwikkeling van mededogen, medevreugde en gelijkmoedigheid en bevrijding van het hart, daarbij van alles wat geschapen is niets over en blijft hij bij niets stilstaan. Dit, Vasettha, is de weg die leidt tot vereniging met de Brahma Goden.

Deze vier Onmetelijkheden zijn onderdeel van de veertig meditatieonderwerpen. In het Compendium van de Abdhidhamma (www.asoka.nl) wordt er gezegd over deze meditatieonderwerpen:

Compendium van meditatieonderwerpen Hoofdstuk 9:


Paragraaf 9 De onbegrensdheden
De vier onbegrensdheden, die ook wel goddelijke verblijfplaatsen worden genoemd, zijn: liefdevolle vriendelijkheid, mededogen, medevreugde en gelijkmoedigheid.

Toelichting bij Paragraaf 9
De vier onbegrensdheden: Deze toestanden worden onbegrensd genoemd omdat ze zonder begrenzing of belemmering naar alle levende wezens kunnen worden uitgezonden. Ze worden ook wel brahmavihara?s genoemd, ?goddelijke verblijfplaatsen? of verheven toestanden, omdat ze de mentale verblijfplaatsen van de Brahma-godheden in de Brahma-wereld zijn.

Liefdevolle vriendelijkheid is de wens voor het welzijn en het geluk van alle levende wezens. Zij is behulpzaam bij het uitbannen van kwade wil.

Mededogen is datgene wat het hart doet trillen wanneer anderen lijden. Het is de wens om het lijden van anderen weg te nemen en het is tegengesteld aan wreedheid.

Medevreugde is de kwaliteit van het zich verheugen in het succes en de voorspoed van anderen. Het is een feliciterende houding die helpt om jaloezie en onvrede vanwege de voorspoed van anderen uit te bannen.

Gelijkmoedigheid is, als verheven verblijfplaats, de staat van geest die anderen met onpartijdigheid beziet, zonder gehechtheid en afkeer. Een onpartijdige houding is het belangrijkste kenmerk ervan en het is tegengesteld aan voortrekkerei en rancune.

Door het mediteren op de Onbegrensdheden kunnen door de eerste drie brahmavihara's de eerste vier jhanas behaald worden. Door gelijkmoedigheid kan alleen de vijfde jhana gehaald worden. Deze indeling is die van de abhidhamma. De jhanas van de suttanta methode komen zo overeen met die van de Abhidhamma: De eerste en de tweede jhana van de abhidhamma met de eerste van de suttanta, de derde van de Abh met de 2de van de Sut, de vier van de Abh met de derde van de Sut en de laatste van de Abh met de vierde van de Sut.

De laatste tekst die ik hier bij voeg is die van de Sutta Nipata. Het is Sutta 8 van Hoofstuk 1 (vers 143-152)



Wie op vaardige wijze naar het heil wil streven
Na de toestand van vrede begrepen te hebben,
Die moet kundig, eerlijk en oprecht zijn
Zachtaardig, voorkomend en bescheiden.

Hij is tevreden en matig, niet veeleisend,
Vrij van zorgen en sober levend;
Kalm van zinnen en verstandig,
Bescheiden, niet gretig bij families.

In zijn gedrag zij er niets laags te vinden
Waardoor anderen, vertandingen, hem zouden laken.
Mogen de wezens gelukkig zijn en veilig,
Laten ze allen geluk ervaren in hun hart.

Wat voor levende wezens er ook zijn,
Beweeglijk of onbeweeglijk, allemaal,
Of ze nu lang zijn of groot zijn,
Middelmatig, kort, klein of fors,

Zichtbaar of onzichtbaar, en
Of ze ver weg leven of dichtbij,
Al geboren of naar geboorte strevend ?
Mogen alle wezens gelukkig zijn.

Laat de een de ander niet vernederen,
En niemand minachten waar dan ook,
Laat men elkaar geen leed toewensen
Uit boosheid of uit vijandigheid.

Zoals een moeder haar enige zoon
Met haar leven zou beschermen,
Zo moge men tegenover alle wezens
Een onbegrensde geest ontplooien

En liefde tegenover de hele wereld.
Laat men een onbegrensde geest ontplooien
Naar omhoog, naar beneden en rondom,
Niet benepen, vrij van haat en rivaliteit.

Of men nu staat, loopt, zit of ligt,
Zolang als men vrij is van slaperigheid,
Moet men zijn aandacht hierop richten.
Dit noemt men hier een goddelijk verwijlen.

Als men geen opinies meer koestert,
Deugdzaam leeft, begiftigd met inzicht,
Begeerte naar geneugten verdrijft,
Dan gaat men nooit meer tot een moederschoot in.

Voor een uitgebreide en eenvoudige tekst over metta-meditatie kijk dan eens naar dit topic: http://oostersekunst.com/boeddhaforum/index.php?topic=67.0.

Met metta,
Django

« Laatst bewerkt op: 26-06-2007 13:19 door DjangoVaal »
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften