**
Wijzigingen aangebracht: quote-bron aangepast en naam verandert.
Ik had verkeerd gequote en verkeerd begrepen dat de tekst die ik quote van Moesa kwam.
Maakt verder inhoudelijk niets uit. Maar toch even de bronnen aangepast.
**
Eén van de eerste lessen die ik gelezen heb omtrent Boeddhisme was : "onpersoonlijke blinde processen liggen aan de basis van de verschijnselen".
Dit sprak me onmiddellijk aan vooral omdat ik zeer sterk de zinloosheid van het bestaan ervoer. Het gaf me onmiddellijk een zekere rust, er is gewoonweg niets of niemand iets te verwijten. De realiteit is zoals ze is, daar kun je je kwaad over maken, daar kun je je over ergeren, daar kun je over treuren. En wie is het grootste slachtoffer van mijn kwaadheid, ergernis, getreur ? Ikzelf en al die anderen die net als ik in hetzelfde schuitje zitten.
Ja, mooi inzicht!
Ik merkte ook dat mijn gevoel van zinloosheid eigenlijk relatief was, want als ik een leuke film aan het kijken was dat voelde ik die zinloosheid niet. ik merkte dat die zinloosheid eigenlijk iets was dat ik mezelf aandeed.
Interessant, je bent heel erg eerlijk, lijkt mij. Wij voelen allemaal de leegte en we zoeken (onbewust) allemaal afleiding om het niet meer te hoeven voelen: afleiding in een leuke film, in relaties, in voedsel, drank, noem maar op, zaken, activiteiten of substanties waardoor deze confrontatie met deze leegte soms even wegvalt. De zoektocht naar verlichting kan ook zo'n afleiding zijn van de leegte waar we onszelf niet mee willen confronteren, die we niet willen voelen. De verlichting die in onze fantasie alles oplost, ons verheft boven de zinloosheid en ons in eeuwige extase zal optillen.
Ik hoef niet in verlichting te geloven, ik weet 100% zeker dat sommige van mijn opinies een obstakel zijn om innerlijke vrede te ervaren, te herstellen.
In zo'n verlichting hoef je inderdaad niet te geloven, ik denk dat je dit goed aanvoelt dat zoiets geloven een even grote afleiding is als het kijken naar een leuke film (waar trouwens niets mis mee is, heerlijk gewoon). In geen enkel soort verlichting hoef je trouwens te geloven. Opinies en geloofsovertuigingen zijn inderdaad een obstakel voor echte vrede (niet uiterlijk, noch innerlijk).
Sommige mensen hebben de mening dat innerlijk vrede pas "echt" is wanneer dat absoluut is. Maar mensen zijn niet in staat tot absolute zaken, mensen zijn slechts mensen, mensen zijn een onvolkomen, kwetsbaar verschijnsel. Binnen het relatieve kunnen mensen wel enorm groeien. Vanaf een bepaald moment hoeft de zinloosheid van het bestaan geen probleem meer te vormen.
Mensen zijn slechts mensen, zeer zeker, maar… toch een kanttekening: wat we werkelijk zijn is niet slechts mens. Dit niet als troost, of ultieme afleiding, want wat we werkelijk zijn is helemaal niet zo aantrekkelijk of fijn om te realiseren, het is zelf-loos, het is niets, niet-iets (in zen, zoals Siebe ook al aangaf: het gelaat dat je had nog zelfs voor je ouders geboren waren), het is de leegte die we juist niet willen voelen en waardoor we ons (onbewust) dus steeds opnieuw verliezen in afleiding.
Het feit dat jij die leegte wel wilt voelen, Gouden middenweg, of je er tenminste bewust van bent, is fantastisch. Maar het heeft ook een valkuil. Het kan je onverschillig maken, ook t.o.v. je eigen lijden, wat een vorm van geen last meer hebben van de zinloosheid is, maar dat is geen echte realisatie van de leegte.
Als je diep in de leegte gaat, diep in de zinloosheid gaat, als je het echt toelaat, zoals het is, dan kan je niet anders dan ontdekken dan dat het nog andere kwaliteiten heeft dan alleen maar leegte, het is ook bewust, het is aanwezig, het is levendig, het is de grond waarin alle verschijnselen kunnen verschijnen. De leegte waarvoor wij zo bang zijn, is datgene wat bewust zijn mogelijk maakt, het is dat waarin zelf verschijnt, maar is zelf zelf-loos is, het is dat laatste waar wij ons, houdende voor een zelf, ik, individu, mens,… als de dood voor zijn.
Men kan gaan zien dat een mens zich kan verschuilen achter de kreet "zinloosheid" om dingen niet te doen waar men eigenlijk bang voor is om te doen. Of om zaken niet te doen die men wel degelijk kan doen.
Juist!
Innerlijke vrede is afhankelijk.
Innerlijke vrede is afhankelijk , en sommige zaken zal men moeten accepteren, maar andere zaken die binnen het menselijk mogelijke vallen zal men eerder moeten realiseren, verwerkelijken.
Alles wat afhankelijk is, is geen echte vrede. Het enige dat onafhankelijk is, altijd geweest is, en altijd zal zijn, is de leegte waarin alles verschijnt, maar dat zelf niet aangetast wordt, of afhankelijk is van wat er in verschijnt, dat is de enige echte vrede. Het oordeelt niet, het accepteert alles, het laat alles toe zoals het verschijnt, het kent geen centrum, het kent geen rand, het is niet uiterlijk, maar ook niet innerlijk. Het is als de ruimte, die alles en iedereen toelaat die in deze ruimte verschijnt, zowel een heilige, als een terrorist, zowel een mooie bloem, als een stinkend fabriek, ... .
Misschien allemaal wat te abstract wat ik hier schrijf. Kan je er iets aanknopen, Gouden middenweg, of sluit het totaal niet aan bij je beleving? Geef maar aan, dan weet ik of mijn onzin toch een beetje zinvol is of helemaal niet.

Namaste!