Auteur Topic: Eerst inzicht, dan de rest.  (gelezen 28156 keer)

Offline AllumaN

• Nieuwkomer
  • *
  • boeddhaboeddha.wordpress.com
    • Boeddha Blog
Eerst inzicht, dan de rest.
« Gepost op: 27-07-2008 20:57 »
Citaat
"Ik kan er niet genoeg nadruk op leggen dat inzicht in de waarheid [van de vier zegels] het belangrijkste aspect van het boeddhisme is.[...] Zodra je de visie [van het boeddhisme - de vier zegels, red.] verstandelijk aanvaard hebt, kun je iedere methode toepassen die je begrip en realisatie verdiept.

Met andere woorden, je kunt alle technieken of beoefeningen gebruiken die je helpen om je gewoonte te denken dat de dingen vast zijn, te transformeren in de gewootne ze als samengesteld, onderling afhankelijk en onbestendig te zien. Dit is ware boeddhistische meditatie en beoefening, neit gewoon stilzitten alsof je een presse-papier bent." - Dzongsar Janyang Khyentse, Wanneer ben je boeddhist?, p.133 - 138

Ik wil dit graag delen omdat het voor mij bevestigt en onderstreept dat ik de juiste weg heb gekozen: die van het inzicht verkrijgen in de vier zegels. Inzicht is bijzonder belangrijk, belangrijker dan rituelen, wierook, mantra's en groepsknuffels. Dat lijkt me ook te passen in de uitspraak dat de geest de voorloper van alle dingen is (de Boeddha).

Wat vinden jullie?

_/\_

Offline Viriya

• Nieuwkomer
  • *
  • Zoek!
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Re: Eerst inzicht, dan de rest.
« Reactie #1 Gepost op: 28-07-2008 16:41 »
Is inzicht niet het einde?

Maar ik denk dat je onderstreping juist is. Het AstroTV-boeddhisme is slechts uit op verkoop van de blije Boeddha beeldjes en gooien alles op een "wees blij en gelukkig" hoop.   

Ook kan het Boeddhisme gebruikt worden om eer en roem te verwerven. Dit was al in de tijd van de Boeddha waar mediterende zulke hevige trances ondergingen voor alleen het vermaak van het volk.

Digha Nikaya, sutta 2 brengt nogal wat grenzen aan wat monniken niet zouden moeten doen (is een fragment van DN2, een nog niet uitgebrachte vertaling van mij):

Citaat
Hoewel sommige brahmanen en asceten leven van bedevoedsel dat gegeven is in vertrouwen, zijn zij verslaafd aan het beschadigen van zaden en planten. Zoals planten die voortkomen uit wortels, stammen, knoppen, bloemen en zaden - onthoudt de Bhikkhu zich van het beschadigen van zulke zaden en planten. Ook dit is een onderdeel van deugdzaamheid.
<BR><BR>
Hoewel sommige brahmanen en asceten leven van bedevoedsel dat gegeven is in vertrouwen, zijn zij verslaafd aan het consumeren van opgeslagen goederen zoals: opgeslagen voedsel, opgeslagen dranken, opgeslagen kleding, opgeslagen voertuigen, opgeslagen beddegoed, opgeslagen parfum en opgeslagen vlees - onthoudt de Bhikkhu zich van het consumeren van opgeslagen goederen gelijk de vernoemde. Ook dit is een onderdeel van deugdzaamheid
<BR><BR>
Hoewel sommige brahmanen en asceten leven van bedevoedsel dat gegeven is in vertrouwen, zijn zij verslaafd aan het kijken van shows zoals: dansen, zingen, muziek maken, toneelstukken, recitaties van ballades, handklappen, cymbalen en trommels, magische lantaarns scenes, acrobatie en tovertrucs; olifanten-, paarden-, buffels-, stieren-, geiten-, rammen-, hanen- en kwartelsgevechten; vechten met staven, boxen, worstelen, oorlogspelen, naamspelletjes, slagordes en regimentsoverzichten - de Bhikkhu onthoudt zich van al deze shows. Ook dit is een onderdeel van deugdzaamheid.
<BR><BR>
Hoewel sommige brahmanen en asceten leven van bedevoedsel dat gegeven is in vertrouwen, zijn zij verslaafd aan onzinnige en nutteloze spellen zoals achtrij schaken, tienrij schaken, schaken in de lucht, ~~hopscotch, spillikins~~, plakt spelen, hand-beelden, bal-spelen, door speelgoed pijpen blazen, spelend met speelgoed ploegen, koppeltjeduiken, spelend met speelgoed windmolens, speelgoed meeteenheden, speelgoed blokkenwagens, speelgoed bogen, brieven veronderstellen die in de lucht worden getrokken, gedachten voorspelen en het nabootsen van misvormingen — de Bhikkhu onthoudt zich van al deze onzinnige en nutteloze spellen. Ook dit is een onderdeel van deugdzaamheid.
<BR><BR>
Hoewel sommige brahmanen en asceten leven van bedevoedsel dat gegeven is in vertrouwen, zijn zij verslaafd aan hoge en luxe meubelen zoals: zeer grote banken, banken overtrokken met dierenhuiden, langharige beddespreien, meerkleurige lapwerk beddespreien, witte wollen beddespreien, wollen beddespreien borduurt met bloemen en dierlijke figuurtjes, gevulde dekbedden, gestikte beddespreien, zijde beddespreien borduurt met juwelen, grote wollen parketten; dekens van olifanten, paarden, ~~chariot~~, antelopen en hertenhuiden; banken met een zonnedak, banken met rode kussens voor hoofd en voet - de Bhikkhu onthoudt zich van alle hoge en luxe meubilair zoals deze. Dit ook, is een onderdeel van deugdzaamheid.
<BR><BR>
Hoewel sommige brahmanen en asceten leven van bedevoedsel dat gegeven is in vertrouwen, zijn zij verslaafd aan geurtjes, cosmetica en opmaakmiddelen zoals: masseer poeders voor het lichaam, masseerolie, badderen in geparfumeerd water, het kneden van ledematen, het gebruik van spiegels, zalven, kransen, geurtjes, cremes, gezichtpoeders, mascara, kettingen, hoofdbanden, gedocereerde wandelstokken, geornamenteerd waterflesse, zwaarden, verfraaide zandalen, tulbanden, juwelen, jakstaart kloppers, lange omzoomde witte gewaden - de Bhikkhu onthoudt zich van het gebruiken van geurtjes, cosmetica en alle andere opmaakmiddeltjes. Ook dit is een onderdeel van deugdzaamheid.
<BR><BR>
Hoewel sommige brahmanen en asceten leven van bedevoedsel dat gegeven is in vertrouwen, zijn zij verslaafd aan het praten over simpele onderwerpen zoals: het spreken over koningen, dieven, ministers, legers, alarmen, gevechten, voedsel, dranken, kleding, meubels, kransen, geurtjes, kennissen, voertuigen, dorpjes, dorpen, steden, platteland, vrouwen, helden, roddels, de rijken, verhalen over de dood, verhalen over de diversiteit, de creatie van de wereld en de zee, en gesprekken of dingen bestaan of niet bestaan - de Bhikkhu onthoudt zich van simpele onderwerpen. Dit is ook een onderdeel van deugdzaamheid.   
<BR><BR>
Hoewel sommige brahmanen en asceten leven van bedevoedsel dat gegeven is in vertrouwen, zijn zij verslaafd aan debateren zoals deze: "Jij begrijpt deze leer en discipline? [Alleen] ik begrijp deze leer en discipline. Hoe kan jij deze leer en discipline begrijpen? Jij beoefent hem fout. Ik beoefen hem goed. Ik ben consistent. Jij niet! Wat eerst gezegd moet worden zeg jij als laatst. Wat laatst gezegd moet worden zeg jij eerst. Waar jij zolang over nagedacht hebt, is afgewezen. Jouw leer is omver geworpen; praat jij hier maar eens uit als je dat kan! " - de Bhikkhu onthoudt zich van debatten zoals de deze. Ook dit is een onderdeel van deugzaamheid.
<BR><BR>
Hoewel sommige brahmanen en asceten leven van bedevoedsel dat gegeven is in vertrouwen, zijn zij verslaafd aan het verzenden van boodschappen en berichten zoals deze: koningen, ministers, nobele krijgers, priesters, huishouders of jongen: "Ga hier, ga daar, neem dit hier, breng dit hier" - de Bhikkhu onthoudt zich van het overbrengen van zulke berichten en boodschappen. Ook dit is een onderdeel van deugdzaamheid.
<BR><BR>
Hoewel sommige brahmanen en asceten leven van bedevoedsel dat gegeven is in vertrouwen, zijn zij verslaafd aan het plannen, overtuigen, hints geven, betuttelen, het nastreven van winst - de Bhikkhu onthoudt zich van vormen van plannen en overtuigen zoals deze. Ook dit is een onderdeel van deugdzaamheid.
<BR><BR><BR><BR>

<BR><BR>
Hoewel sommige brahmanen en asceten leven van bedevoedsel dat gegeven is in vertrouwen, houden zij zich in leven door onjuiste levenswijze zoals deze lagere kunsten: het lezen van tekens op het lichaam, het lezen van omens en tekens, het interpreteren van hemelsegebeurtenissen, interpreteren van dromen, het lezen van tekens op het lichaam, het lezen van tekens op door muizen aangevreten kleding, het aanbieden van brandlezingen, gietlepel lezingen, schil lezingen, rijst poeder, rijst korrels, ~~ghee~~, olie, offer lezingen van de mond, bloedoffers, voorspellen door de vingertoppen, het lezen van de grond, het leggen van demomen in een begraafplaats, het plaatsen van spreuken op geesten, reciteren van huisbeschermingsverzen, slangenverzen, vergif lore, schorpion lore, rat lore, vogel lore, kraai lore, fortuin vertellingen gebaseerd op visioenen, het weg geven van beschermende juwelen, interpreteren van de geluiden van vogels en dieren - de Bhikkhu onthoudt zich van zulk onjuiste levenswijzen, van zulke minderwaardige kunsten.
<BR><BR>
Hoewel sommige brahmanen en asceten leven van bedevoedsel dat gegeven is in vertrouwen, houden zij zich in leven door onjuiste levenswijze zoals deze lagere kunsten: het onderscheiden van geluk en onheilbrengende juwelen, kledingstukken, stokken, zwaarden, speren, pijlen, bogen en andere wapens; vrouwen, jongens, meisjes, mannelijke slaven, vrouwelijke slaven, olifanten, paarden, buffels, stieren, koeien, geiten, rammen, kippen, kwartels, hagedissen, langoorige knaagdieren, duiven en andere dieren - de Bhikkhu onthoudt zich van onjuiste levenswijze, van zulke minderwaardige kunsten.
<BR><BR>
...

Maar ik denk dat er 3 dingen mee tellen: eerst leven volgens de regels van de Boeddha, daarna de meditatie tot volledigheid brengen en tenslotte kan je rust en de concentratie die je uit die beide gebruiken om het te richten op inzicht.

Alleen is dit inzicht niet gewoon de fenomenen zien zoals ze werkelijk zijn?
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Offline AllumaN

• Nieuwkomer
  • *
    • Boeddha Blog
« Reactie #2 Gepost op: 28-07-2008 21:49 »
Is inzicht niet het einde?
Dat zou ook kunnen. Alleen hou ik ervan om rechtdoor naar de kern van de zaak te gaan. Inzicht in de vier zegels lijkt me daarin bijzonder belangrijk. Khyentse bevestigt voor mij dat ik met die keuze in ieder geval juist zit.

Tegelijk kan ik me voorstellen dat iemand anders een andere weg kiest. Ook dat kan.

Toch denk ik dat het bijzonder kan helpen om in een zo vroeg mogelijk stadium al het juiste inzicht te ontwikkelen. Wijsheid is neit voor niets beschouwd als een zeer belangrijke ontwikkeling. Mijns inziens kom je daar met eenpuntige meditatie niet. Het kan je helpen om je geest helderder te krijgen, maar het is niet noodzakelijk. Meditatie is altijd en overal. Wie zijn geest zoveel mogelijk aandachtig houdt, kan het inzicht zo ook verkrijgen.
_/\_

Offline Mayanda

• Nieuwkomer
  • *
  • Lid van het boeddhaforum!
« Reactie #3 Gepost op: 30-07-2008 11:18 »
Het echte leven begint hier een halve meter vandaan

Offline AllumaN

• Nieuwkomer
  • *
    • Boeddha Blog
« Reactie #4 Gepost op: 30-07-2008 16:24 »
Precies. Ik bedoel niet het inzicht bij nirvana oid. Ik vermoed dat we misschien daarover een spraakverwarring hebben.
_/\_

Offline Viriya

• Nieuwkomer
  • *
  • Zoek!
« Reactie #5 Gepost op: 30-07-2008 16:34 »
Waarom spreek je dan over het inzicht in de vier zegels. Dit is toch ook slechts een zienswijze?

Offline AllumaN

• Nieuwkomer
  • *
    • Boeddha Blog
« Reactie #6 Gepost op: 30-07-2008 16:54 »
Waarom spreek je dan over het inzicht in de vier zegels. Dit is toch ook slechts een zienswijze?
Deze vraag snap ik niet ... . Kun je dat iets verduidelijken?
_/\_

Offline Viriya

• Nieuwkomer
  • *
  • Zoek!
« Reactie #7 Gepost op: 30-07-2008 17:07 »
'De fenomenen zien zoals ze werkelijk zijn' is nog iets anders dan 'inzicht hebben in de vier zegels'.

De fenomenen zijn op zichzelf, het is gewoon de werkelijkheid, slechts ervaarbaar wanneer er geen ruis meer is.

De vier zegels zijn een (slap) aftrek daarvan, geschreven, geven aanleiding tot discussies, ze staan symbool voor dat inzicht in de werkelijkheid maar ze zijn het niet. Mediteren op de vier zegels zou het proces versnellen maar het vult ook de geest met 'het idee van de geest van de vier zegels'. Een mentale voorstelling gecreeert door onze eigen geest. Maar de draai die de Boeddha er aan geeft is niet de vier zegels te begrijpen maar de werkelijkheid van de mentale voorstelling. 

Offline Mayanda

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 31-07-2008 15:47 »
Ja, anders moet je daar ook weer van loskomen.

Begin eens met: "He, ik zit hier voor mijn computer. Dat heb ik nog nooit zo gedacht als ik hier zat."

Hou dat is een tijdje vol bij alles wat je doet. Begin maar eens met een minuut...

'Het echte leven begint hier een halve meter vandaan' staat niet voor niets onder dit bericht!

Offline AllumaN

• Nieuwkomer
  • *
    • Boeddha Blog
« Reactie #9 Gepost op: 31-07-2008 16:27 »
Maar als je ernaar streeft om van alles los te komen, is dat dan ook weer niet een idee waarvan je moet loskomen?

Hoe het zij, ik begrijp dat ze symbool staan, zoals alles in feite een symbool is. Net als de woorden van de Boeddha, waarvan hij nota bene heeft gesteld dat die met het verstrijken van jaren ook hun waarde verliezen. Ik hecht dan ook niet zozeer aan de woorden van de Boeddha, of het vinden van dé weg. Noch probeer ik te oordelen of de vier zegels een slap aftreksel zijn.

Het gaat er meer om inzicht te verwerven, want ik merk dat die weg voor mij de juiste is. Ik streef daarbij niet naar verlichting, want ook dat is een idee dat ik uiteindelijk weer moet loslaten. Maar ik weet ook dat ik in dit leven de verlichting niet zal bereiken.

Ik zie dit leven als een ontbijt: het moet een goede stevige basis zijn voor de volgende maaltijd. En inzicht staat nu op het menu. Vipassana, aandachtsmeditatie, loopmeditatie - dat geloof ik allemaal wel. Ik mediteer dagelijks en dat is voorlopig voldoende.

Niet de bestrating, niet de route, niet het einde van de weg is belangrijk. Dát je loopt, met aandacht, inzicht en mededogen - daar gaat het bij mij om.

Voor jullie zal dit weer anders zijn. En dat is even goed en even niet goed. Als we elkaar maar helpen.
_/\_

Offline Mayanda

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 01-08-2008 23:50 »
Mijn weg loopt weer door het gewone leven.

Offline Pieter

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 17-08-2008 17:18 »
Hallo AllumaN,

Misschien interessant om te vertellen; in het raam van de grote meditatiehal in Plum Village (het klooster van Zen-Meester Thich Nhat Hanh in Zuid- Frankrijk) staat (in glas-in-lood; zie www.plumvillage.org , linksboven in het beeld) "Smrti - Samadhi - Prajña" ofwel van Aandacht naar Concentratie en van Concentratie naar Inzicht. Je zou dus kunnen zeggen dat het al iets eerder begint, gewoon al in het dagelijkse leven, door leven in aandacht, waardoor (ondersteund door je formele meditatie) je concentratie toeneemt. Dit zal leiden tot inzicht.

Hartelijke groet,
Pieter

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #12 Gepost op: 17-08-2008 18:55 »
..

inzicht waarin?

..

Offline Pieter

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 17-08-2008 21:42 »
Aandacht waarvoor?
Concentratie waarop?

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 18-08-2008 06:27 »
...

?

.

Offline Pieter

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 18-08-2008 17:12 »
En zo komen we aardig tot de essentie...  ;)

Ik denk dat het 'inzicht waarin?' voor iedereen weer anders kan zijn. Ik heb eens een boek gelezen, een Tibetaanse roman zoals het genoemd werd, geschreven door Alexandra David-Néel en Yongden , het heette 'De Lama der Vijf Wijsheden'. Hier werd iets in gezegd wat me aansprak en wat hier ook van toepasing kan zijn;

"Ieder wendt zich op zijn manier tot de Boeddha en zijn leer, en elk ontleent er aan wat zijn inzicht hem toestaat."

Op jouw vraag, inzicht waarin? zal denk ik steeds een ander antwoord komen, afhankelijk van ieders ontwikkeling, van ieders inzicht. Zo zal 'de toegang tot inzicht' (de naam van dit forum), ook voor iedereen weer anders zijn, net zoals jouw verlichting zal verschillen van die van mij. De één raakt verlicht door het zien van een bloem, de ander door een koan.

In de traditie van Thich Nhat Hanh wordt gesproken over De Drie Dharma Zegels; Onbestendigheid (of vergankelijkheid), Niet-Zelf en Nirvana. Het zijn dingen waar ik de laatste tijd wat inzicht in probeer te verkrijgen. Of 'geen geboorte - geen dood', is nog een onderwerp waar ik vrij intensief mee bezig ben. Jij zult misschien weer met andere dingen bezig zijn; jouw inzicht is jouw inzicht, mijn inzicht is mijn inzicht.

Hartelijke groet,

Pieter

Offline Jimmy

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 26-10-2008 05:58 »
Citaat
"Ik kan er niet genoeg nadruk op leggen dat inzicht in de waarheid [van de vier zegels] het belangrijkste aspect van het boeddhisme is.[...] Zodra je de visie [van het boeddhisme - de vier zegels, red.] verstandelijk aanvaard hebt, kun je iedere methode toepassen die je begrip en realisatie verdiept.

Met andere woorden, je kunt alle technieken of beoefeningen gebruiken die je helpen om je gewoonte te denken dat de dingen vast zijn, te transformeren in de gewootne ze als samengesteld, onderling afhankelijk en onbestendig te zien. Dit is ware boeddhistische meditatie en beoefening, neit gewoon stilzitten alsof je een presse-papier bent." - Dzongsar Janyang Khyentse, Wanneer ben je boeddhist?, p.133 - 138

Ik wil dit graag delen omdat het voor mij bevestigt en onderstreept dat ik de juiste weg heb gekozen: die van het inzicht verkrijgen in de vier zegels. Inzicht is bijzonder belangrijk, belangrijker dan rituelen, wierook, mantra's en groepsknuffels. Dat lijkt me ook te passen in de uitspraak dat de geest de voorloper van alle dingen is (de Boeddha).

Wat vinden jullie?

Inzicht in je verlangen is de sleutel.

shaila

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 27-01-2009 16:51 »
Bij de uitspraak van iemand; u zeit een wijze vrouw word ik erg verlegen en vind ik mezelf niet waardig zo genoemd te worden.

Kan wijsheid betekenen het spel leren spelen.
Of altijd maar netjes aan de rechter kant van de weg blijven lopen.
Af en toe tijdens mijn lijdensweg vroeg ik mij stiekem af als ik niet in 1 groote toneel spel zat.
Iedereen om me heen deed alles zo veilig, alsof het hun alle ellende bespaarde.
Waarom kon ik dat niet, waarom raakte ik x op x in ellende???
Alles wat ik deed was te kiezen voor geluks gevoelens te gaan ervaren, wat mij uiteindelijk altijd in de problemen bracht.
Kon ik maar normaal zijn net als iedereen.

Nu ik terug kijk zou ik alles net zo overnieuw doen.
Ik ben van meening dat ik met mijn eigen caracter, pas wijs word door mijn eigen fouten te maken.
Mijn fouten, fouten die bij mij eigen ik horen.
Ik heb denk ik altijd onbewust gevoeld dat het niets uit maakt  wie wat doet.
Dus ging ik voor alles!!!!!!!!!
Erg zwaar en pijnlijk.........
Maar wie zegt dat mijn pijn bij fouten zwaarder wegen als die van de minister president.
Ik denk dat wijsheid komt  narmate je jezelf meer leert kennen.
Zodat je kan handelen naar oprechtheid vanuit je eigen.
Corrigeer mij als ik fout ben!
Groentje.......

shaila

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 27-01-2009 16:56 »
sorry denk dat ik onder het verkeerde gedeelte heb gepost.

Offline AllumaN

• Nieuwkomer
  • *
    • Boeddha Blog
« Reactie #19 Gepost op: 28-01-2009 15:15 »
Citaat

Wat vinden jullie?

Inzicht in je verlangen is de sleutel.
Ik ben benieuwd naar je betoog.
_/\_

Offline frederik

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 28-01-2009 15:41 »
denk dat je niet te ,bekrompen' of narrow minded mag kijken
overzicht houden, spektrum
aandacht voor alles rond je, op je, in je , naast je, boven je en onder je enz
wanneer je teveel op 1 ding fixeert verlies je weer overzichtt...
pas op, heb ook nog een lange weg af te leggen
Citaat
Niet de bestrating, niet de route, niet het einde van de weg is belangrijk. Dát je loopt, met aandacht, inzicht en mededogen - daar gaat het bij mij om
ik zit liever, momenteel... :D

Citaat
Begin eens met: "He, ik zit hier voor mijn computer. Dat heb ik nog nooit zo gedacht als ik hier zat."

Hou dat is een tijdje vol bij alles wat je doet. Begin maar eens met een minuut...
denk dat hier veel wijsheid inzit;
dit kan trouwens heel grappig zijn...

Offline AllumaN

• Nieuwkomer
  • *
    • Boeddha Blog
« Reactie #21 Gepost op: 28-01-2009 20:16 »
geef eventjes de vier zegels..

dan weten we waar we het over hebben....
-alle samengestelde dingen zijn vergankelijk
-alles emoties betekenen pijn
-alle dingen hebben geen inherent bestaan
-nirvana gaat concepten te boven.
_/\_

Offline AllumaN

• Nieuwkomer
  • *
    • Boeddha Blog
« Reactie #22 Gepost op: 28-01-2009 21:35 »
mooi.

dank je.
Ik moet er wel bij vertellen dat sommigen van drie zegels uitgaan. Degene over emoties zien we soms niet terug. Ik ben er nog niet achter waarom er som over drie dan weer over vier zegels wordt gepraat...
_/\_

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #23 Gepost op: 28-01-2009 22:10 »
Citaat

Wat vinden jullie?

Ik zie dat dit al een ouder topic is, dus niet zo relevant dat ik reageer.

Gewoon wat bedenkingen.

Inzicht lijkt me verbonden met  in-SPIRIT-atie.

Kan ik zeggen dat ik, de denkende, van zichzelf bewuste, de oorzaak ben van inzicht ?

Mij lijkt dit van niet. Het lijkt eerder een ontvangen te zijn. Iets dat tot mijn bewustzijn komt.
Ik kan over iets nadenken en het toch niet vinden. En dan opeens, zonder aanleiding, bam, ah ja, eureka.

Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #24 Gepost op: 29-01-2009 04:51 »

Ik moet er wel bij vertellen dat sommigen van drie zegels uitgaan. Degene over emoties zien we soms niet terug. Ik ben er nog niet achter waarom er som over drie dan weer over vier zegels wordt gepraat...
[/quote]

de drie zegels kende ik inderdaad en de tweede vind ik maar raar geformuleerd...

annika,dukkha,anatman

zo ken ik ze.

Offline AllumaN

• Nieuwkomer
  • *
    • Boeddha Blog
« Reactie #25 Gepost op: 29-01-2009 09:28 »

de drie zegels kende ik inderdaad en de tweede vind ik maar raar geformuleerd...

annika,dukkha,anatman

zo ken ik ze.
[/quote]Klopt, dan zou toch nirvana de extra vierde kunnen zijn... Mmm, ik kom het wel een keer tegen ergens :)
_/\_

Offline frederik

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 29-01-2009 17:48 »
Citaat
alles emoties betekenen pijn

bedoelen ze dan dat alle emoties UITEINDELIJK pijn veroorzaken (wanneer het geluk voorbij is),

of dat, zelfs als we denken gelukkig te zijn, we op dat moment ook aan het lijden zijn, omdat we zo onwetend zijn, en dat emoties nogal laag, aards zijn?  (of hangt dit dan samen met het eerste?)

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #27 Gepost op: 29-01-2009 18:00 »
deze gevonden,is toch duidelijker vind ik zelf:

Bepalend voor of een levensbeschouwing ‘boeddhistisch’ is, is niet hoe de stroming zich noemt, maar of deze voldoet aan de ‘Vier Zegels’. Dit zijn vier inzichten in de aard van de werkelijkheid, die door alle boeddhistische stromingen gedeeld worden. Zij luiden:

* Alle samengestelde verschijnselen zijn veranderlijk
    * Alle onzuivere objecten zijn lijden
    * Alle fenomenen zijn zelfloos
    * Nirvana (de staat voorbij lijden) is vrede.

=annika

=dukha

=anatta

-en dan de vierde.

wellicht dat er dan ook een andere vraag komt,of helemaal niet...

op je vorige vraag komt er bij mij geen antwoord..
« Laatst bewerkt op: 29-01-2009 18:06 door lord rainbow »

Offline frederik

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 29-01-2009 18:11 »
Citaat
Alle onzuivere objecten zijn lijden

bedankt dit is idd duidelijk met betrekking tot mijn vraag,
maar voor de rest kun je er nog veel kanten mee uit  :)

vraag is als (of welke) emoties vallen onder ,onzuivere objecten'...
als ik ,verliefd gelukkig' ben bijvoorbeeld, voelt dit voor mij niet onzuiver; maar het kan (zeker op lange termijn)  wel lijden zijn....

het is hier waarschijnlijk heel persoonlijk, welk pad je kiest...

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #29 Gepost op: 29-01-2009 18:16 »
kijk,met deze formulering hebben we het niet over pijn,maar over lijden.

en het begrip lijden is niet alleen lichamelijke of mentale pijn,maar ook:

verwarring,onrust,ontevredenheid.

"Dit, monniken, is de Edele Waarheid van het lijden: geboorte is
lijden, ouderdom is lijden, ziekte is lijden, dood is lijden, verdriet,
spijt, pijn, droefheid en ellende zijn lijden, vereniging met het
ongeliefde is lijden, scheiding van het geliefde is lijden, niet krijgen
wat men wil is lijden. Kortom: de vijf hechtingsgroepen zijn lijden."

we kennen het manifeste lijden,zoals kiespijn en depressie.

daarnaast is er het lijden door verandering,je bent nu gelukkig,maar dat geluksgevoel verdwijnt ook weer.

en er is het lijden door de gekonitioneerdheid van de persoon en de situatie.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2009 18:59 door lord rainbow »

Offline frederik

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 29-01-2009 18:57 »
Citaat
en er is het lijden door de gekonitioneerdheid van de persoon en de situatie.
deze heeft betrekking op de vijf verzamelingen (skandha's) als ik me niet vergis?
maar los daarvan:

dan is het boeddhisme, volgens wat ik er nu van zie, toch niet zo heel erg ingewikkeld?
1°eerst en vooral moet je inzien dat je nooit in je leven (duurzaam) gelukkig zult zijn
(maar eigenlijk kan iedereen dit, en iedereen ziet het al in volgens mij, het is het tweede aspect waarover ik ook struikel:  )
2°dit aanvaarden, en het willen inzien, dat het allemaal voor niets is...
en dan dus ook alles loslaten

maar mensen (en ikzelf) willen dit laatste gewoon niet voor de volle 100% doen, want dan ben je niets meer  (of zo lijkt het toch...)
omwille van onwetendheid zouden Boeddha's waarschijnlijk zeggen.
dan ligt verlichting eigenlijk om de hoek, maar je moet er keihard voor zijn?
maar,   je moet naast keihard voor jezelf ook zacht als een teddybeertje, en begripvol zijn voor je omgeving en zijn ,onwetendheid' (en wss ook voor jezelf...)
en nu wordt het me plots weer heel ingewikkeld, dus ik zal het maar laten in plaats van weer een heel opiniestuk te schrijven en verdwaald te geraken :)...
groeten!

Offline Viriya

• Nieuwkomer
  • *
  • Zoek!
« Reactie #31 Gepost op: 29-01-2009 19:41 »
Gaat loslaten niet samen met alles omarmen?

Offline frederik

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 29-01-2009 20:08 »
Citaat
Gaat loslaten niet samen met alles omarmen?

prachtig
bedankt voor het mooie antwoord, je slaat de nagel op zijn kop

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #34 Gepost op: 07-02-2021 17:01 »
drie zegels - theravada

vier zegels - mahayana