Auteur Topic: meningen  (gelezen 874 keer)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
meningen
« Gepost op: 14-04-2021 11:42 »
Een mens heeft veel meningen.
Vaak blijken meningen achteraf puur nonsens, maar in het moment zelf, neem ik ze wel ernstig.
Hoewel ook niet altijd.
Voor een deel lijken meningen te bestaan uit woorden, maar voor een ander deel uit emotionaliteit.

Ik zeg bv. iets in boosheid, totale nonsens eigenlijk, toch is het gezegd. Ze doen dan zowel pijn bij wie de woorden terechtkomt als bij mij, achteraf komt de spijt over die nonsens.
Ik neem ze wel ernstig die woorden, en de persoon die de woorden ontvangt neemt ze ook ernstig.
Die gaat daar mee aan de haal, begint te argumenteren, terwijl het nonsens was wat ik zei.
Zodra de geest woorden hoort, zit de geest met die woorden.

Er is niet zoiets als woordeloze expressie van emotionaliteit, waarbij de emotie wel duidelijk is, maar niet samengaat met een woordenvloed.
Zelfs na jaren kunnen die kwetsende woorden gevoeld worden. Terwijl het toch gewoon een expressie van een emotie was.

meningen
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: meningen
« Reactie #1 Gepost op: 16-04-2021 21:49 »
Ik volg de politiek hé

En ik heb dan allemaal meningen. Maar, sinds ik met het boeddhisme bezig ben, zie ik het nu ineens een beetje anders.

Ik kan moeilijk uitleggen wat ik bedoel. Al die meningen, al dat gedoe, al die emotie, al die razernij, die in de politiek naar buiten komt

Het is allemaal niet zo Dharma, in die tweede kamer en daarbuiten

Vroeger had ik dan meningen en/of een zaak waar ik voor vecht, met vuur in de ogen. Maar, je word zo snel een beetje een heethoofd. Snap je wat ik bedoel ?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 16-04-2021 23:00 »
Dat heb je goed gezien Bolletje. Naarmate je meer inzicht krijgt in waar dhukka vandaan komt, hoe minder al de spelletjes die door mensen gespeeld worden voor je gaan betekenen. Het zit allemaal besloten in de gedachten van die mensen, en door zich zo krampachtig vast te houden aan hun doelen en verlangens maken ze hun eigen ongeluk, en iedereen die daar buiten staat kan door zich in de Dharma te verdiepen een mate van vrede en gelijkmatigheid verwerven.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 17-04-2021 12:04 »
Dat heb je goed gezien Bolletje. Naarmate je meer inzicht krijgt in waar dhukka vandaan komt, hoe minder al de spelletjes die door mensen gespeeld worden voor je gaan betekenen. Het zit allemaal besloten in de gedachten van die mensen, en door zich zo krampachtig vast te houden aan hun doelen en verlangens maken ze hun eigen ongeluk, en iedereen die daar buiten staat kan door zich in de Dharma te verdiepen een mate van vrede en gelijkmatigheid verwerven.

De wereld is ook een strijd om ideeen. Dat zie je in de politiek heel duidelijk. Christenen willen hun geloof en ideeen Norm maken, wet, regel en andere mensen strijden voor hun overtuigingen. Het hoort er ook wel bij.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 17-04-2021 14:04 »
Ja man

Ik heb nog steeds wel meningen en overtuigingen en ik voer vormen van strijd

Maar ik word niet echt meer zo'n heethoofd als vroeger. Ik was altijd boos en verbeten etc

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 17-04-2021 14:26 »
Ja, bijvoorbeeld hé. Als ik de debatten volg in de kamer. Dan zie je zo'n Wilders vol woede spreken.

Even los van of je het eens of oneens met Wilders bent. Zijn woede gaat geen verandering bieden.

Of hij nou heel boos, of niet boos is, het maakt geen verschil. Het is geen tactiek

Alle keren dat ik (terecht) boos was, heeft die woede mij niets gebracht. Het is niet pragmatisch

Boeddhisme is vrij pragmatisch, eigenlijk, van opzet.

Europese cultuur is meer romantisch. Snap je wat ik bedoel ?

Er zit een soort romantiek in het idee van de woedende ideoloog, die de wereld wilt veranderen.

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 17-04-2021 16:22 »
Ja man

Ik heb nog steeds wel meningen en overtuigingen en ik voer vormen van strijd

Maar ik word niet echt meer zo'n heethoofd als vroeger. Ik was altijd boos en verbeten etc

Ik strijd ook liever niet maar BA, bolletje, Marcel, Bodhiboom, GM&WN, Dorje, die willen alsmaar strijden, die boefjes :)