Mijn ervaring, puur persoonlijk dus en alles over mij zeggend, is dat je er maar beter rekening mee houden dat onrust heel hardnekkig is, sterk met je aanleg verweven is, waarin allerlei driften, hartstochten, winden, bezoedelingen, bagage, constant wel zorgt voor onrust.
Ik kan wel tijdens zazen een rust ervaren in mezelf maar in al die jaren van dhamma-beoefening- voor wat daar voor moet doorgaan binnen mijn capaciteiten-, is er nog altijd veel onrust.
Ik kan niet zeggen dat ik daar ook altijd goed zicht op hebt in termen van oorzaak. Ik denk ook dat het wel iets te maken heeft met jezelf ook rust gunnen. Er zit ook iets in me dat eigenlijk vindt dat rust en vrede niet op zijn plaats is en de boel automatisch weer opjaagt.
Maar ik herken me wel heel goed in het onderricht dat zegt dat kama asava, ditthi asava, bhava asava en avijja asava altijd maar weer de boel komen opstoken in mezelf. Drang. De welt altijd wel een begeerte op. Er zijn onruststokers in me.
Ik heb wel eens een tijd niet deelgenomen op dit forum, als een soort rustvolle periode, maar dat brengt ook niet echt rust. Ik kan ook wel zien dat onrust eigenlijk vanaf kind van een jaar of 12 altijd heeft bestaan in me. Je echt veilig en rustig voelen in de wereld, met anderen, met jezelf, dat is nogal wat. Voor sommige mensen helemaal geen punt maar voor anderen, zoals ik, wel een punt.
De realiteit is denk ik wel dat een ongeconditioneerd soort rust en vrede vinden, een rust en vrede die niet afhankelijk is van externe dingen zoals gezelschap, een liefdevolle partner, een veilige plek om te wonen, een koelkast vol eten, genoeg mogelijkheden om jezelf te vermaken, etc. dat is ook wel het uiterste vragen van jezelf. Daarin moet je jezelf eigen capaciteiten ook niet overschatten.
Er is veel onvermogen. Een verslaafde kan ook geen rust en vrede vinden in zichzelf en dat jakkert weer begeerte aan en gehechtheid. Het is een lastige situatie. Er is geloof ik geen simpele oplossing. Mensen zoeken en willen een quick-fix, ik denk niet dat die er is.