Auteur Topic: Hindoeïsme.  (gelezen 484 keer)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Hindoeïsme.
« Gepost op: 18-04-2021 11:47 »

Wat weten jullie over/van hindoeïsme ?

Aangezien boeddhisme eruit voort kwam en het dus een soort post hindoeïsme is, is het denk ik vrij belangrijk om iets van hindoeïsme te begrijpen, als je met boeddhisme bezig bent. Je weet dan een beetje waar het vandaan kwam, op wat voor basis Boeddha bouwde.

Ik lees nu een very short introduction into hinduism. 

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Re: Hindoeïsme.
« Reactie #1 Gepost op: 18-04-2021 13:52 »
Ik weet er wel aardig wat van, vanuit het oogpunt van een redelijk belezen mens. Het is een religie op basis van een aantal interne sectes, er is niet zoiets als een centrale autoriteit zoals de rooms katholieken een Paus hebben. Er zijn een aantal hele oude geschriften, de Veda’s, de Upanishads, de Bhagavad Gita. Er worden paden naar verlichting beschreven, maar er zijn ook een veelvoud van goden en godinnen. De Advaita Vedanta is een van de paden.
« Laatst bewerkt op: 18-04-2021 19:44 door Bodhiboom »
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Eerwaarde
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #2 Gepost op: 18-04-2021 16:52 »

Wat weten jullie over/van hindoeïsme ?

Aangezien boeddhisme eruit voort kwam en het dus een soort post hindoeïsme is, is het denk ik vrij belangrijk om iets van hindoeïsme te begrijpen, als je met boeddhisme bezig bent. Je weet dan een beetje waar het vandaan kwam, op wat voor basis Boeddha bouwde.

Ik lees nu een very short introduction into hinduism.

ik dacht niet dat je boeddhisme mag zien als een soort post hindoeïsme.
Boeddha kwam uit een regio waar een voorouder van het hindoeïsme zelfs nog niet de heersende religie was.
Zonder heel precies te zijn, het boeddhisme is voortgekomen van een religie dat een verre neef was van de religie waar het hindoeïsme is uit voortgekomen.
Eerder zijn belangrijke elementen van het boeddhisme opgenomen in het hindoeïsme

Boeddha
De negende avatar van Vishnu is Boeddha. Op deze manier raken het hindoeïsme en het boeddhisme elkaar. Voor hindoes is de Boeddha een heilig figuur en onderdeel van hun geloof.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Sangha Ouderling
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #3 Gepost op: 18-04-2021 17:22 »
Nogal lastig om 'het' Hindoeïsme te definieeren. Daarvoor zijn er teveel scholen en varianten. In mijn tiener- en twen-jaren, dus heel lang geleden ;-), was ik bijna tien jaar fervent aanhanger van een beweging met veel Advaita-Vedanta invloed. Dus in zekere zin was ik Westers Hindoe ja. Maar zelfs toen al waren er forse verschillen met het Hindoeïsme van pakweg de Hindoestanen in Nederland, hoewel we wel raakvlakken met hen hadden in bijvoorbeeld stimuleren van onderwijs in Sanskriet en vertaalwerk van Veda's en Upanishads.
En het Brahmanisme, waar boeddhisme als-reactie-op ontstond, is dan weer een behoorlijk ander beestje dan modern Hindoeïsme.

Dus ik ben bang dat je de vragen veel concreter zou moeten maken wil er een kans zijn op een serieus antwoord. Er zijn bijvoorbeeld forse verschillen in hoe Boeddha Atman, Karma, Deva's uitlegt vergeleken met Brahmanisme (en Hindoeïsme) maar dat zijn dan allemaal weer paginalange onderwerpen an sich ;-)

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #4 Gepost op: 19-04-2021 19:22 »
Ik heb geen zin om mijn antwoord concreet te maken

dat verlangen heb ik niet, die desire heb ik niet

hehehehehhehehehehehehehe

Anyway

Ja, ik lees dus 'a very short introduction into hinduism'

En, uhmmm. Ja, heb spreekt me dus allemaal niet zo aan, dat hindoeisme en dat is dan netjes uitgedrukt.

Ik vind bijvoorbeeld dat kastensysteem heel vies. Heel onderdrukkend is het, voor zover ik kan opmaken uit dit boek

Je word geboren in een kaste en je leven is min of meer voorgekauwd. Ja, ja, zo zijn we niet getrouwd. Je word
dan in de kut kaste geboren en dan moet je maar de hele dag riolen gaan schoonschrobben en dat doen die mensen dan ook echt....

vrij achterlijk allemaal.

Ik snap dat Boeddha zich van die troep afzette

Laatste berichten

[Algemeen] Re: Vergelijken: heilzaam of niet by nico70+ 17-09-2022 23:04
[Algemeen] Re: Vergelijken: heilzaam of niet by Gouden middenweg & de wilde natuur 17-09-2022 12:51
[Algemeen] Re: Vergelijken: heilzaam of niet by Steve 16-09-2022 10:47
[Algemeen] Vergelijken: heilzaam of niet by Bodhiboom 15-09-2022 16:57
[Algemeen] Re: Het uiteindelijke doel van het uitdoven... by Steve 01-09-2022 12:19