Het gaat bij ontwaken er om dat je eigenlijk alle aspecten van iets meteen ziet. Zo geven de sutta's dat aan. Niet eerder claimde de Boeddha volgens de Pali overlevering zijn ontwaken aan de volmaakte volledige verlichting.
De band van onwetendheid, zo geven de sutta's aan, ligt diep in je, als je met betrekking tot de zes bases van zintuiglijk contact, 1. niet het ontstaan kent, 2, niet het verdwijnen, 3. niet de bevrediging, 4. niet het gevaar, en 5. niet de ontsnapping er aan kent.
Een Boeddha kent al die aspecten van de wereld, van alles wat wordt waargenomen via de zes zintuigen (het Al).
Er wordt dus ook niet ontkend dat er genoegen en bevrediging is in de wereld van de zintuigen, immers, anders zouden wezens er ook niet verkikkerd en gehecht aan raken.
Geuren, ideeen, visies, smaken, aanrakingen, geluiden, er is genoegen. Maar dit is maar 1 aspect van iets.
Onze verhouding tot het gekende is meestal scheef, uit balans, omdat we niet al die aspecten meteen zien. Wie heeft meteen in beeld dat zintuiglijk genoegen niet-duurzaam is? Wie heeft meteen het gevaar er van in beeld?
Maar iemand die al deze aspecten meteen ziet, die heeft geen enkele begeerte, honger, dorst naar wat dan ook. Dat is de ontsnapping met betrekking tot de zes basis van zintuiglijk contact.
Ik vind dit wel een mooie manier om over verlichting en ontwaken te praten. Over de soort kennis van een Boeddha. Al die aspecten kennen en zien. Alle kanten van iets meteen zien.
Als je alle kanten van iets meteen ziet, begeer je het dan?
Maar ja, wil je dat wel? Is het niet juist lekker jezelf te verliezen in alleen de aantrekkelijkheid van iets of iemand? Bezingen alle dichters en mystici niet deze roes? De zelf-vergetelheid.
Ik herinner me wel dat ik dronken door Groningen strompelde. Mensen gingen al weer naar het werk. Het was al weer licht. Ik was gelukkig in mijn vergetelheid en roes. Of neem de roes van verliefdheid. De roes van dansen en opgaan in het ritme, in de vergetelheid. De roes van de mystieke eenwording. De vergetelheid van seks. Ergens wil je je ook verliezen in iets. De roes.