Auteur Topic: Identiteit, Bestaat dit wel Buiten het Voorstellen?  (gelezen 4165 keer)

lushan3

• Gast
Re: Identiteit, Bestaat dit wel Buiten het Voorstellen?
« Reactie #50 Gepost op: 09-01-2022 13:43 »
Als het al een "wezenlijke bevinding" is dat ontstaan gewas niks met zaaigoed te maken heeft, dan is wezenlijke bevinding wat mij betreft gewoon ontaarde onzin. Kletskoek.

In verhalen kun je alleen maar verdwalen, en dat is goed, niet het verhaal doet er toe, maar het verdwaald zijn en je dat bewust zijn. Get lost and stay lost.

Dat gewaarwordingen, emoties, neigingen, etc. zomaar ineens uit niets of in en vanuit leegte ontstaan, zonder voorafgaande keten van oorzaken en voorwaarden, zonder dat er iets vooraf speelt, is juist hoe de subjectieve beleving zichzelf vertaald in onwetendheid, in een gebrek aan doordringend vermogen en wijsheid. Niet zien van het voorwaardelijk ontstaan van alle gevoelens, emoties, lichamelijke sensaties, gewaarwordingen, stemmingen etc.  De Boeddha noemde dit, de Dhamma niet zien.

De Boeddha  een Jezus etc, hebben nooit bestaan zoals dat heden ten dage wordt voorgesteld. Eigenlijk laten de overleveringen (Verhalen) maar een summier stukje van die veronderstelde levens zien.
Subtiele verdraaiingen, toevoeging en uitwissen van tekst en verhaal door de eeuwen heen, heeft geresulteerd in een voorstelling van ''de perfecte innerlijke mens,,.
Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met zoals vandaag de dag ''de perfecte uiterlijke mens,, wordt nagestreefd.
En dat dan 'uiterlijk, middels allerlei kunstmatig cosmetische ingrepen, plastische chirurgie etc.. en 'innerlijk, middels, meditatie, kosmische verbindingen, transformaties, New age perspectieven etc.
Beide ambities, aspiraties vertegenwoordigen een en de zelfde 'gekte, het verdwaald zijn in.. verhalen.
 :)

Ik zal je maar niet naar je bronnen vragen, maar wat je (ook) hier beweert, klopt niet. Uit het onderzoek van diverse geleerden blijkt, dat er eigenlijk nauwelijks of geen verschrijvingen zijn in de overlevering van de teksten van het Oude en het Nieuwe Testament van de Bijbel.

De ontdekking van onder andere de Nag Hammadi geschriften in 1945 en de Dode Zee rollen laten inhoudelijk zien, dat de teksten eeuwenlang vrijwel perfect zijn overgeschreven. Van de door jou veronderstelde, ik citeer je: "Subtiele verdraaiingen, toevoeging en uitwissen van tekst en verhaal door de eeuwen heen" is absoluut geen sprake.

Het valt me op, dat jij onafgebroken bezig bent, om religie, spiritualiteit en godsdienst af te breken of in een kwaad daglicht te stellen. Je lijkt soms zelfs af en toe op een ware complotdenker. Want er zijn in jouw optiek zeer slinkse lieden, mogelijk zelfs de grote wijzen uit de wereldgodsdiensten of -religies, die de mens stiekum maar een rad voor ogen draaien, teneinde de mensheid te manipuleren richting de onderwerping aan de toenmalige machthebbers. Of anderszins... Denk je nou echt dat een boeddhist, of een christen als ik, hierop zit te wachten?

Ik heb al eerder betoogd dat de enige trechter die jij hanteert, die van de negatie is. Alles wordt te licht bevonden, niets is eigenlijk positief. Alleen jouw eigen intuïtieve zienswijze schuif je naar voren als juist, en als iemand anders iets schrijft wat niet in jouw Advaita Vedanta á la Alexander Smit-achtige straatje past, wordt het radicaal afgewezen, met daarbij nog wat subtiele steken onder water. Alsof de ander immers in een onafgebroken illusie leeft. Helaas kan ik daar weinig tot niets mee. Ik overweeg om maar weer te stoppen met reageren, omdat het in mijn optiek nauwelijks bijdraagt tot een dialoog.
« Laatst bewerkt op: 09-01-2022 14:04 door Buddha Amitabha »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #51 Gepost op: 09-01-2022 21:57 »
De Boeddha  een Jezus etc, hebben nooit bestaan zoals dat heden ten dage wordt voorgesteld. Eigenlijk laten de overleveringen (Verhalen) maar een summier stukje van die veronderstelde levens zien.
Subtiele verdraaiingen, toevoeging en uitwissen van tekst en verhaal door de eeuwen heen, heeft geresulteerd in een voorstelling van ''de perfecte innerlijke mens,,.

Dat lijkt mij toch niet. Voordat ik naar het boeddhisme ging kijken had ik slechts een vage conceptie van de Boeddha als een mediterende man. Door de sutras te lezen kan je best veel leren over wie de Boeddha werkelijk was. Ja, er zijn bepaalde vertekeningen door de overlevering, maar het is nog steeds mogelijk een beeld te vormen van wie hij was.

De persoon die ik voor mij zie was niet perfect, in het geval van de Boeddha niet, en in het geval van Jesus al zeker niet. De beelden zijn wat gefragmenteerd, maar niet verloren gegaan, voor de aandachtige lezer.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Vrij

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
« Reactie #52 Gepost op: 10-01-2022 00:34 »
maar het is nog steeds mogelijk een beeld te vormen van wie hij was.

Tja.....
 ???

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #53 Gepost op: 10-01-2022 10:32 »

Tja.....
 ???

Lees maar eens de boeken van Stephen Batchelor, waarin hij vertelt over zijn visie op de seculiere Boeddha, de man die echt heeft bestaan. Zeer interessant, en het bespaart je veel spitten door de sutras.
— Bruce Lee

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #54 Gepost op: 10-01-2022 10:46 »

Tja.....
 ???

Lees maar eens de boeken van Stephen Batchelor, waarin hij vertelt over zijn visie op de seculiere Boeddha, de man die echt heeft bestaan. Zeer interessant, en het bespaart je veel spitten door de sutras.

You're missing the point..

lushan3

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 10-01-2022 11:01 »

Tja.....
 ???

Klopt! Batchelor geeft een indrukwekkende impressie van het boeddhisme zonder legendarische franje.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #56 Gepost op: 10-01-2022 11:21 »

Tja.....
 ???

You're missing the point..

You’re not making a point…
— Bruce Lee

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #57 Gepost op: 10-01-2022 11:43 »

Jawel.. maar jij ziet 'm niet, omdat je gefocust bent op.. verbeelding.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #58 Gepost op: 10-01-2022 12:40 »

Helder communiceren is een kunst, waar jij enige moeite mee schijnt te hebben.
— Bruce Lee

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #59 Gepost op: 10-01-2022 13:48 »

Wat 'maakt de veronderstelling dat jij wel helder communiceert, waar refereer je dat aan?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #60 Gepost op: 10-01-2022 16:08 »

Wat 'maakt de veronderstelling dat jij wel helder communiceert, waar refereer je dat aan?

Het feit dat anderen op dit forum jou ook om verduidelijking hebben moeten vragen. Dat is een probleem dat ik nooit heb gehad. Dit vraag en antwoord doet mij overigens wat kinderlijk aan.
— Bruce Lee

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #61 Gepost op: 10-01-2022 20:39 »
Het feit dat anderen op dit forum jou ook om verduidelijking hebben moeten vragen. Dat is een probleem dat ik nooit heb gehad. Dit vraag en antwoord doet mij overigens wat kinderlijk aan.

Wat is niet duidelijk voor jou dan? De onduidelijkheid blijkt tenslotte bij jou te liggen, omdat je het aankaart.
Dat zegt dus nog niks over een onduidelijkheid die je mij al meteen in de schoenen schuift.

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #62 Gepost op: 10-01-2022 20:52 »
wat een beuzelarij

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #63 Gepost op: 10-01-2022 22:16 »
wat een beuzelarij

Je hebt gelijk Opperkwezel, er is genoeg hierover gezegd. Voor mij is het duidelijk dat Vrij hier spelletjes zit te spelen en geen werkelijk diepgaande kennis heeft, dus ik ga me er verder niet mee bezig houden.

Voor compleetheid de andere topic waarin de discussie werd gevoerd…

https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=4077.msg35491
— Bruce Lee

lushan3

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 10-01-2022 22:17 »
Ik heb onafgebroken om duidelijkheid gevraagd, dat serieus opgevat. En toen werd dat door Vrij ook steeds omgekeerd. Dat gebeurt nu opnieuw, alles wat je zegt of vraagt wordt 180 graden gedraaid en als een soort retorisch wapen op je gericht. Ik sta er geenszins verbaasd over, na al dat gedoe, dat dit ook nu weer gebeurt. Een soort spelletje, inderdaad... Het is zo jammer dat er steeds inspanning en uitleg worden gegeven door andere leden aan Vrij, waardoor we (ook ik) steeds afdwalen van het oorspronkelijke onderwerp van een bepaalde topic.
« Laatst bewerkt op: 10-01-2022 22:24 door Buddha Amitabha »

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #65 Gepost op: 10-01-2022 23:23 »
Tja.. wat zal ik zeggen.
Jullie zijn nog erg verknocht aan reflecties, en dat maakt vooralsnog dat het moeilijk is om op te pakken wat in zicht kan komen bij 'diep 'zelf'-onderzoek.
So be it.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #66 Gepost op: 11-01-2022 09:01 »
@Vrij,

Tijd om te kappen?
Met waar je nu mee bezig bent zit je op een verkeerd forum. Zeker met dit:

Jullie zijn nog erg verknocht aan reflecties, en dat maakt vooralsnog dat het moeilijk is om op te pakken wat in zicht kan komen bij 'diep 'zelf'-onderzoek.

Dat hoeft echt niet. Het begint veel te veel te lijken op de terugspelingen die een zeker fenomeen op een ander forum altijd opwerpt (ik noem geen namen). Als je even kan, laat het gewoon.

Dit is een boeddhaforum, geen diep-zelfonderzoek forum. Mensen komen hier niet specifiek voor (diepgaand) zelfonderzoek, maar om inzichten en in-zichten uit te wisselen rond het Boeddhisme. Het is mooi dat je je in-zichten deelt, dat is de bedoeling lijkt mij, dus, op dat vlak, doe zo voort, maar als niemand er iets mee is, dan moet je het niet gaan verwijten dat men er niets mee is en allerlei redenen hiervoor gaan toebedelen en alles steeds gaan omdraaien, en kat en muis gaan spelen. Daar zijn andere fora voor.

Inhoudelijkheden, bronnen, vragen naar verduidelijkingen, verhaaltjes, anecdotes, het is hier allemaal op zijn plaats. Zolang, UITEINDELIJK maar alles ook weer losgelaten kan worden, UITEINDELIJK, maar liefst niet te vroeg.

En dat je duidelijk zou zijn, dat is toch wel een zeer subjectieve beleving van jezelf. Ik ben er achter gekomen dat ik dezelfde subjectieve beleving heb/had (ik vond/vindt mijzelf ook super duidelijk). Dat blijkt dus allerminst het geval te zijn. En ook wat jouw duidingen betreft is dat echt niet het geval. Ik moet zaken die je schrijft vaak 5 keer lezen eer er een beetje begint te dagen waar je op aan het sturen bent, en dan nog... . Dat jij duidelijk zou schrijven is dus een lachertje. Ik hoop dat je er dan ook mee lachen kan.
:D

So be it.
Maar laat het dan ook verder los.
Maak er dan verder geen kat en muis spelletje van. Hier toch niet.

Voor de rest ben ik maar wat blij met je aanwezigheid hier. Het zet een aspect in de verf dat hier zeker ook op zijn plaats is, als aspect tussen de vele andere aspecten, zelfs al is het 'uiteindelijk' de grond van alle aspecten. Het is en blijft een aspect tot het vanzelf zijn aspect-zijn verliest, dan kan niemand forceren.
So be it.

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #67 Gepost op: 11-01-2022 09:13 »
@Vrij,

Tijd om te kappen?
Met waar je nu mee bezig bent zit je op een verkeerd forum. Zeker met dit:

Dat hoeft echt niet. Het begint veel te veel te lijken op de terugspelingen die een zeker fenomeen op een ander forum altijd opwerpt (ik noem geen namen). Als je even kan, laat het gewoon.

Dit is een boeddhaforum, geen diep-zelfonderzoek forum. Mensen komen hier niet specifiek voor (diepgaand) zelfonderzoek, maar om inzichten en in-zichten uit te wisselen rond het Boeddhisme. Het is mooi dat je je in-zichten deelt, dat is de bedoeling lijkt mij, dus, op dat vlak, doe zo voort, maar als niemand er iets mee is, dan moet je het niet gaan verwijten dat men er niets mee is en allerlei redenen hiervoor gaan toebedelen en alles steeds gaan omdraaien, en kat en muis gaan spelen. Daar zijn andere fora voor.

Inhoudelijkheden, bronnen, vragen naar verduidelijkingen, verhaaltjes, anecdotes, het is hier allemaal op zijn plaats. Zolang, UITEINDELIJK maar alles ook weer losgelaten kan worden, UITEINDELIJK, maar liefst niet te vroeg.

En dat je duidelijk zou zijn, dat is toch wel een zeer subjectieve beleving van jezelf. Ik ben er achter gekomen dat ik dezelfde subjectieve beleving heb/had (ik vond/vindt mijzelf ook super duidelijk). Dat blijkt dus allerminst het geval te zijn. En ook wat jouw duidingen betreft is dat echt niet het geval. Ik moet zaken die je schrijft vaak 5 keer lezen eer er een beetje begint te dagen waar je op aan het sturen bent, en dan nog... . Dat jij duidelijk zou schrijven is dus een lachertje. Ik hoop dat je er dan ook mee lachen kan.
:D

So be it.
Maar laat het dan ook verder los.
Maak er dan verder geen kat en muis spelletje van. Hier toch niet.

Voor de rest ben ik maar wat blij met je aanwezigheid hier. Het zet een aspect in de verf dat hier zeker ook op zijn plaats is, als aspect tussen de vele andere aspecten, zelfs al is het 'uiteindelijk' de grond van alle aspecten. Het is en blijft een aspect tot het vanzelf zijn aspect-zijn verliest, dan kan niemand forceren.
So be it.

Thanks Steve..
Zo is dat.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #68 Gepost op: 11-01-2022 09:34 »
Ik moet zeggen, zelf-onderzoek interesseert mij wel, en als jullie — Steve en Vrij — daar iets zinnigs over hebben te zeggen dan zou ik het graag horen. Maar mijn ervaring met mensen die praten over zelf-onderzoek is niet bijzonder goed, vaak word er nogal omheen gedraaid.

Maar dan hoort dit niet thuis onder de rubriek boeddhisme, zou ik denken.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2022 09:46 door Bodhiboom »
— Bruce Lee

lushan3

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 11-01-2022 10:04 »
Het grote probleem met meneer Vrij is, dat hij probeert als een 'wetende' over te komen, vanuit zijn 'intuïtie'. Maar uit psychologisch onderzoek blijkt al langere tijd, dat je intuïtie uiterst vatbaar is voor de meest uitgesproken illusies. De mensheid heeft diverse wetenschappen ontwikkeld en kritisch denken, door de eeuwen heen. Met name Karl Popper heeft veel goed werk gedaan, met zijn voorstel om werkelijkheidsuitspraken te beproeven via falsificatie. Maar Vrij verafschuwt kennis en bronnen, laat staan kritisch denken. Je kunt niet alleen van je intuïtie uit gaan. Dat is maar een piepklein cirkeltje. Vandaar dat het advies van Bodhiboom goed was, dat Vrij mogelijk eerst eens wat boeken over het boeddhisme zou lezen van o.a. Stephen Batchelor.

Verder kent Vrij op dit forum maar één foefje, en dat is elke uitspraak of vraag van de ander 180 graden omdraaien. En vervolgens de ander gaan bevragen. En als de ander dan antwoordt, wordt dat antwoord steevast te licht bevonden. Met als argument van Vrij, dat je maar eens een diep zelfonderzoek moet doen. Of daarvan moet getuigen. En als je dat dan weigert, leef je steevast in illusies en verbeelding. Bodhiboom heeft uiteindelijk een helder en authentiek verslag geschreven over zijn persoonlijke zelfonderzoek. En de beurt aan meneer Vrij gegeven. Maar dan komt er helemaal niks, en zegt meneer Vrij dat hij het verslag van Bodhiboom niet begrijpt, blabla, terwijl het zeer duidelijk is geschreven. Hieruit blijkt, wat dat zogenaamde 'zelfonderzoek' van Vrij waard is. Helemaal niks, volgens mij. Dwarsgebakken lucht. Vrij bedient zich uitsluitend van de negatie, de ontkenning én de zaken omdraaien. En hij wil - zoals gezegd - onafgebroken van de ander weten of hij of zij wel zelfonderzoek heeft gedaan. Zo niet, dan zit je fout. Maar zijn zelfonderzoek, daar horen we dus niets over. Dit is in mijn optiek een spreekwoordelijke ivoren toren, waar Vrij zich in bevindt. Want wie bepaalt dat je 'zelfonderzoek' moet doen? Wie bepaalt wat illusies zijn en verbeelding? Precies! Meneer Vrij... Uiterst irritant, zo langzamerhand.

Het zou zinnig zijn, als al dat gezever over 'zelfonderzoek' nou eens zou ophouden. En dat het op dit Boeddhaforum weer eens over serieuzere onderwerpen gaat, die een duidelijke link hebben met het onderwijs van Gautama de Boeddha.

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #70 Gepost op: 11-01-2022 10:28 »
Boeddhisme is ook zelf/diep-zelf onderzoek.
Dat is echter iets anders dan spijkers op laag water zoeken
en vliegen afvangen en provoceren.
Altijd maar die spiegel voor houden
en er zelf niet in kijken.
Dat zijn kunstjes van een opgezwollen persoonlijkheid.

BA: dit is  gewoon een aanvulling in het rijtje
en geen reactie op jouw schrijven

lushan3

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: 11-01-2022 10:35 »

BA: dit is  gewoon een aanvulling in het rijtje
en geen reactie op jouw schrijven

Een goede aanvulling! Met serieus, authentiek en eerlijk zelfonderzoek is helemaal niks mis. Het boeddhisme kent inderdaad zelfonderzoek. Maar dat is dus van een hele andere orde dan de flauwe woordspelletjes die hier op dit forum telkens weer worden opgevoerd.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #72 Gepost op: 11-01-2022 11:57 »

Goed gevonden Opperkwezel. Dat doet mij denken aan een gezegde van Ajahn Chah, dat men niet soetras moet gaan inprenten maar in de plaats daarvan het eigen hart moet leren kennen. Dat is ook de dhamma, zonder jezelf goed te kennen is het moeilijk de leer van de Boeddha te volgen.

Neem bijvoorbeeld de drie vergiften, om de manifestatie van dat soort negatieve krachten in de geest te onderkennen moet je ook helder kunnen kijken naar jezelf en je eigen emoties. En je kan altijd verder leren in de dhamma, als je je niet verkijkt op die dingen waar je nog niet aan toe bent.
— Bruce Lee

lushan3

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: 11-01-2022 13:44 »
De drie vergiften worden in het boeddhisme vergeleken met de staat van de Boeddha zelf. In het Japanse boeddhisme of Zen noemt men de innerlijke staat van de Boeddha de Boeddhanatuur. Die laatstgenoemde zou diep in ieder mens verborgen zijn, maar niet te omschrijven. Dat kan slechts als het ware belichaamd worden. De gewone mens leeft eigenlijk onafgebroken in een wereld van bedrieglijke verschijnselen, die wordt opgeroepen in de geest die in het opgroeien als vanzelf gehecht is aan de werking van het ego of zelf. Dit zelf, is in feite volgens Gautama de Boeddha geen substantieel zelf, maar een onafgebroken stroom van de werking van de zintuigvelden (skandhas), die in de mens de indruk wekken dat er sprake zou zijn van een substantieel zelf. Vanaf ons derde levensjaar gaan we via onze geest het verschil maken via vergelijking met ons zelf en de wereld en de andere mens(en). Dat is niet te voorkomen. Echter, via meditatie wordt beloofd dat we de werkelijkheid zoals deze is zouden kunnen ervaren of belichamen. Dat wordt Verlichting genoemd en in het Mahayana boeddhisme gaat men er vanuit dat ieder mens deze Verlichting kan belichamen, zelfs in dit ene leven.

De drie vergiften (Japans: sandoku) zijn volgens het boeddhisme de vergiften van de geest: begeerte (inhaligheid, gierigheid, gehechtheid, etc.), haat (agressie en boosaardigheid) en dwaasheid (waan, dwaling of onwetendheid). Elk mentaal vergif vergiftigt als het ware iedere ervaring van de in verblinding levende mens, en zijn of haar geest wordt als het ware verdoofd door de werking van de mentale vergiften, zodat de werkelijkheid zoals deze is niet ervaren kan worden. Uiteraard kun je niet zomaar van deze vergiften af komen, en het vergt vaak vele jaren van geduldig beschouwen van de werking van deze mentale vergiften, hoe ze in jezelf een werking hebben. Dit vraagt een groot geduld en vooral een enorme eerlijkheid ten opzichte van zichzelf. Vaak lukt dat niet zonder hulp van buitenaf. Een mens kan op zichzelf (alleen) meestal niet zoveel uitrichten, en is over het algemeen blind voor de eigen (hoofd)fout(en). Vaak ontwaren buitenstaanders wel de (hoofd)fout(en) van de medemens, vandaar dat er veelal in groepen wordt gewerkt, soms onder leiding van een Meester. Over het algemeen zal de leerling vele malen struikelen en zich stoten aan het onderricht van de Leraar of de groep. Maar dat is hoe de weg naar zelfonderzoek daadwerkelijk werkt: je leert welke gehechtheden je hebt, wat je belangrijk acht, welke specifieke emoties in jouw leven een hoofdrol spelen. Zelf heb ik veel moeten incasseren wat betreft boosheid en impulsiviteit. Ik heb daar jaren en jaren mee geworsteld en nog vind ik dat soms lastig.

Woede is bij uitstek iets, wat veel voorkomt in de Westerse mens, die over het algemeen een kort lontje heeft. Kwaadheid wordt over het algemeen sociaal onderdrukt. Het kind wordt slechts zeer gebrekkig geleerd om hier op een emotioneel juiste manier mee om te gaan. Maar dat terzijde. Wij zijn nogal egocentrisch van aard, en de samenleving moedigt enerzijds aan dat je voor jezelf opkomt, maar anderzijds wordt egoïsme weer sociaal afgewezen. Dat is voor velen een paradoxale eis. Psychologe Karen Horney heeft ooit onderzoek gedaan naar de tegenstrijdigheden die in de Westerse cultuur leven. Ze wees er onder andere op, dat van de mens enerzijds wordt verwacht dat hij of zij op allerlei vlakken snoeihard concurreert met de medemens, maar tegelijkertijd wordt gevraagd om de ander lief te hebben en te respecteren. Ik zeg niet dat zij gelijk heeft, maar voorzichtigheid is geboden, en sommige mensen kunnen deze culturele tegenstrijdigheden niet verdragen in hun psyche, met alle gevolgen van dien.

Op de muren van het Orakel van Delphi staan twee zinnen, die uiterst belangrijk zijn: “Alles met mate” en “Ken uzelve”. Dit zijn de twee zaken die de mens vrijwel niet kan realiseren. Velen denken dat ze zichzelf kennen, alsof dat automatisch gaat. Maar zelfkennis vereist keihard werken, vallen, opstaan, je hoofd stoten, lijden. En de mens wil van nature geen pijn lijden, ook niet geestelijk. Zeer begrijpelijk, maar lijden is het vuur voor daadwerkelijk en authentiek zelfonderzoek. Helaas is er geen andere manier. Het is een harde weg, als het ware “tegen de natuur in”, maar het resultaat is uiteindelijk rust vinden in jezelf, vrede. Maar dat komt pas aan het einde, niet meteen aan het begin. Het grote probleem is, dat velen allerlei boeken gaan lezen over zelfverwerkelijking en dergelijke. Leuk, en misschien zelfs interessant. Maar de kennis die ze uit deze geschriften halen, gaan ze niet op zichzelf toepassen, maar gebruiken om de ander mee te beoordelen en adviseren. Dat is een fout, die ontzettend veel gemaakt wordt in de spiritualiteit. Het is de bedoeling van religie, spiritualiteit en godsdienst om in je eigen hart te kijken, naar je eigen beweegredenen en neigingen. Niet om ze te bestrijden, maar om te leren kennen hoe je in het dagelijkse leven reageert en handelt. Via bewust beschouwen en eerlijkheid ten opzichte van zichzelf, kan men leren hoe zelfkennis werkt. Nogmaals: het is een zeer lang proces en het is vaak niet prettig, omdat je een lange tijd bungelt tussen de mens die je meent te zijn (persona) en de mens die je daadwerkelijk bent. Gurdjieff verwoordde dat zo:

“Gezegend hij die een ziel heeft. Gezegend hij die er geen heeft. Smart en lijden voor hem die er slechts de kiem van heeft.”

Met andere woorden: Wanneer je de spirituele reis hebt afgelegd, met alle pijn en lijden, vallen en opstaan, dan ben je gezegend. Degene die helemaal geen reis aflegt, maar in volledige onwetendheid leeft, is ook gezegend, omdat hij eigenlijk niet lijdt. Slechts de leerling die de reis daadwerkelijk aanvangt of aan het afleggen is, zal smart ervaren en lijden, omdat de weg nog niet volledig is afgelegd, voltooid. Niet iedereen komt op het pad terecht van religie, spiritualiteit en godsdienst. Dat zijn wij, die merkwaardig genoeg als het ware “ingeschakeld” zijn. Veel van onze medemensen worden nooit ingeschakeld, waarvoor de volgende uitspraak uit de film The Matrix van toepassing lijkt: “Ignorance is bliss”.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2022 14:06 door Buddha Amitabha »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #74 Gepost op: 11-01-2022 15:06 »
Een mooi stuk, Buddha Amitabha. Er zijn een paar dingen die ik eruit zou lichten…

Uiteraard kun je niet zomaar van deze vergiften af komen, en het vergt vaak vele jaren van geduldig beschouwen van de werking van deze mentale vergiften, hoe ze in jezelf een werking hebben. Dit vraagt een groot geduld en vooral een enorme eerlijkheid ten opzichte van zichzelf.

Eerlijkheid, oprechtheid is voor mij ook een kernwaarde geweest. Zonder dat zink je weg in een moeras van illusies die je jezelf voorhoudt. Het zorgt er ook voor dat als je een andere visie tegenkomt, dat je hem naar zijn waarde kan beoordelen en niet zomaar wegzet omdat het je ego kwetst.

Het grote probleem is, dat velen allerlei boeken gaan lezen over zelfverwerkelijking en dergelijke. Leuk, en misschien zelfs interessant. Maar de kennis die ze uit deze geschriften halen, gaan ze niet op zichzelf toepassen, maar gebruiken om de ander mee te beoordelen en adviseren.

Dit heb ik in acht jaar op spirituele fora toch wel met enige regelmaat gezien. Meestal mensen die vaardig zijn in de taal van de goeroe. Gevaarlijk voor medemensen die minder sceptisch zijn ingesteld.

Niet iedereen komt op het pad terecht van religie, spiritualiteit en godsdienst. Dat zijn wij, die merkwaardig genoeg als het ware “ingeschakeld” zijn. Veel van onze medemensen worden nooit ingeschakeld, waarvoor de volgende uitspraak uit de film The Matrix van toepassing lijkt: “Ignorance is bliss”.

Zelfonderzoek hoeft denk ik niet pijnlijk te zijn, je kan het ervaren als het laten openen van een bloem. Het is echter nodig dat je begint bij compassie hebben voor jezelf, zelfliefde. Dat je dan gaat kijken naar het loslaten van de hechtingen. Dat brengt je vanzelf bij de vergiften. Je kan jezelf langs die weg mooi ontplooien, en in staat stellen toch het lumineuze mee te maken.
— Bruce Lee

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #75 Gepost op: 11-01-2022 16:21 »

...

...

En ..., is het op zijn beurt weer een oordeel, geen zelf/diep-zelf onderzoek meer.

Echt diep en evengoed Boeddhistisch zelfonderzoek is: waarom voel ik mij toch zo geprovoceerd?

Dat neemt niet weg dat je oordeel misschien wel een kant of wal zou kunnen raken, maar het legt de focus daar niet op, maar op waar het onderzoek maar kan plaatsvinden. Daar blijven is erg moeilijk, pijnlijk, lastig, ambetant, iets dat we liever willen vermijden, maar op den duur is het wel bevrijdend... als gezien, vastgesteld is wat opkomt en door dit zien/vastellen weer vanzelf weg kan vallen. Wat dan overblijft is waar het zelfonderzoek naar aast.

Dat is zowat het meest zinnige dat ik over zelfonderzoek te zeggen heb.

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #76 Gepost op: 11-01-2022 16:51 »
ja en dat is dan weer een oordeel jouwerzijds
dan heb je je antwoord gewoon weer retour he
wie het geeft mag het houden

dus stop maar met dat baas over baas gebeuren

Alles wat iemand zegt en ook alles wat jij zegt dus
kan teruggeworpen worden als projectie

dat spelletje ga ik niet spelen Steve
dat oeverloze heen en weer gepingpong

je zou toch beter moeten weten onderhand

prullenbak is vol hier

« Laatst bewerkt op: 11-01-2022 16:57 door Opperkwezel »

lushan3

• Gast
« Reactie #77 Gepost op: 11-01-2022 17:06 »

...

...

En ..., is het op zijn beurt weer een oordeel, geen zelf/diep-zelf onderzoek meer.

Echt diep en evengoed Boeddhistisch zelfonderzoek is: waarom voel ik mij toch zo geprovoceerd?

Dat neemt niet weg dat je oordeel misschien wel een kant of wal zou kunnen raken, maar het legt de focus daar niet op, maar op waar het onderzoek maar kan plaatsvinden. Daar blijven is erg moeilijk, pijnlijk, lastig, ambetant, iets dat we liever willen vermijden, maar op den duur is het wel bevrijdend... als gezien, vastgesteld is wat opkomt en door dit zien/vastellen weer vanzelf weg kan vallen. Wat dan overblijft is waar het zelfonderzoek naar aast.

Dat is zowat het meest zinnige dat ik over zelfonderzoek te zeggen heb.

Ik snap dat je het 'zelfonderzoek' concept van jezelf en misschien van Vrij wilt legaliseren, waarbij je nu zelfs criteria aanlegt waar, ik citeer je: "echt diep en evengoed Boeddhistisch zelfonderzoek" volgens jou aan zou moeten voldoen. Het is zeer de vraag of dat klopt. Maar feit is, dat diverse andere forumleden al hebben aangegeven dat zij, en ik ook, de dubieuze aanpak van Vrij zo ongeveer spuugzat zijn.

Dus jouw vraag, waarom mensen zich geprovoceerd voelen, is wat mij betreft een loze vraag. Omdat het immers weer in dezelfde lijn ligt, van het onafgebroken geprovoceer van onder andere meneer Vrij. Die spelletjes, waarbij de ander telkens als degene wordt aangemerkt die het verkeerd ziet, is niets minder dan de 180-graden-omkeren-aanpak van Vrij, die jij nu nog eventjes dunnetjes over komt doen. Blijkbaar wil je het voor hem opnemen, of meen je dat Vrij het bij het juiste eind heeft. Althans, daar lijkt het nu toch sterk op. Misschien is het tijd om de hand eens in eigen boezem te steken?

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #78 Gepost op: 11-01-2022 17:26 »
ja en dat is dan weer een oordeel jouwerzijds
dan heb je je antwoord gewoon weer retour he
wie het geeft mag het houden

Ook waar.

dus stop maar met dat baas over baas gebeuren

Zal ik doen.

Alles wat iemand zegt en ook alles wat jij zegt dus
kan teruggeworpen worden als projectie

Alles!
Maar toch nog een laatste keer voor ik stop: waar het in zelfonderzoek om gaat: waarom provoceert het terugwerpen van een projectie mij zo, als het dat doet?

En ik verdedig niemand, ik illustreer gewoon iets.
Ik keur Vrij zijn gehakketak allerminst goed, ook verwerp ik zijn bijdrage niet. Voor mij sluit het een het ander gewoon niet uit. Kan er ook niet aan doen

En BA, ik zal dat doen, die hand in eigen boezem steken. Als ik mij geprovoceerd voel, zal ik dat zeker doen.

En nu genoeg gespeeld.

Doei!

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #79 Gepost op: 11-01-2022 23:49 »
Ik moet zeggen, zelf-onderzoek interesseert mij wel, en als jullie — Steve en Vrij — daar iets zinnigs over hebben te zeggen dan zou ik het graag horen. Maar mijn ervaring met mensen die praten over zelf-onderzoek is niet bijzonder goed, vaak word er nogal omheen gedraaid.

Maar dan hoort dit niet thuis onder de rubriek boeddhisme, zou ik denken.

Wat wil je bereiken met zelfonderzoek?
Wat is het doel ervan?
Ben je zo vervreemd van hoe je van nature bent, dat je zelfonderzoek nodig hebt?
Ben je teveel, of ben je te weinig de mens die je graag wilt zijn?
Is de herrie in je wel echt, of heb je het echt 'gemaakt?
Is de stilte en kalmte die je ervaart blijvend, of komt en gaat het tegelijk met de tijd die je besteed aan zelfonderzoek?
Voel je een rijker mens te zijn door zelfonderzoek, en zie je dan ook de armoede in de mensen om je heen verdwijnen of wordt dat juist meer?
Weet je zeker dat je een zelf hebt om te onderzoeken, of heb je dat van horen en zeggen?
Voor wie of wat doe je dat zelfonderzoek, voor jezelf, voor anderen, of allebei?
Waarmee behoud je de meeste energie, aandacht voor zelfonderzoek of aandacht wat niet bezig is met zelfonderzoek?
Heb je ook wel eens dat je helemaal schijtziek wordt van je zelfonderzoek?

Zomaar wat vragen, waar ik geen antwoord op verwacht, het mag wel natuurlijk.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #80 Gepost op: 12-01-2022 11:53 »
Elke vraag een spiegel waardoor je jezelf kan aanschouwen. Maar of je iets nieuws leert…
— Bruce Lee

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #81 Gepost op: 12-01-2022 13:42 »
Elke vraag een spiegel waardoor je jezelf kan aanschouwen. Maar of je iets nieuws leert…

Tijdverdrijf?
Om verveling door te komen?
Betekenis en zin geven aan de periode (De dag) dat we ervan overtuigd zijn dat we niet.. slapen?
Zicht 'maken op uitzicht loze dagen, om maar ergens mee bezig te zijn en wat te doen hebben?
Het bezweren van beperking en onmacht machteloos en overgeleverd te zijn?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #82 Gepost op: 12-01-2022 14:09 »
Jij hebt nog veel vragen, lijkt mij. Als je wat verder komt op het pad en die dingen een voor een ontwart, kijkt in de kern van je geest, dan gaan die vragen liggen en word het stil van binnen…

Ik kan je mijn antwoorden geven op jou vragen, maar dan vergaar je weinig.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2022 14:18 door Bodhiboom »
— Bruce Lee

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #83 Gepost op: 12-01-2022 16:20 »
Jij hebt nog veel vragen, lijkt mij. Als je wat verder komt op het pad en die dingen een voor een ontwart, kijkt in de kern van je geest, dan gaan die vragen liggen en word het stil van binnen…

Ik kan je mijn antwoorden geven op jou vragen, maar dan vergaar je weinig.

Je bewust zijn van die stilte laat ruimte ontstaan voor de vraag, om te veranderen in een antwoord van binnen uit. Is die stilte/ruimte er niet, dan voelt het alsof de vraag gevangen wordt in een antwoord van buitenaf.. Het is beter antwoorden leren te verstaan van binnenuit, dan van buitenaf.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #84 Gepost op: 12-01-2022 19:05 »
Ik zal je vertellen van mijn oom, ook een boeddhist en Taoist. Toen het duidelijk werd dat hij ongeneeslijke kanker had en niet lang meer zou leven, ging hij poëzie schrijven. Hij ontwikkelde een bepaalde vorm, waarin hij zijn ‘innerlijke meester’ een vraag stelde, en dan het antwoord ontving. Helaas, de antwoorden die terug kwamen waren banaal, helemaal niet uitzonderlijk wijs. De dunne boekjes die hij naliet waren uiteindelijk interessant alleen voor zijn vrouw en kinderen.

Het kan iedereen gebeuren, sommige mensen zijn simpel van binnen.

— Bruce Lee

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #85 Gepost op: 12-01-2022 21:31 »
Stilte is gespeend van alle pretentie..

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #86 Gepost op: 15-01-2022 08:28 »
identiteitsloze identiteit

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #87 Gepost op: 15-01-2022 09:08 »
Stilte heeft alleen eigenschappen/hoedanigheid als het vertaald wordt door wat geen 'stilte is.
Identiteitsloze identiteit is een hoedanigheid van.. verzonnen stilte.

Offline Opper Kwezel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #88 Gepost op: 15-01-2022 09:18 »
stilte = zes letters teveel
« Laatst bewerkt op: 15-01-2022 09:20 door ob soek »

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #89 Gepost op: 15-01-2022 09:45 »

zo is dat.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #90 Gepost op: 15-01-2022 10:03 »

zo is dat.

ik zie een romance
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Vrij

• Nieuwkomer
« Reactie #91 Gepost op: 15-01-2022 11:01 »
De mystiek (Mistake) van verlichting.
En de romantiek van 'zien.
Kermis..
Komt dat zien, komt dat zien..
 ;D