Auteur Topic: liefde  (gelezen 3101 keer)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: liefde
« Reactie #100 Gepost op: 13-09-2024 13:23 »

De kennis van bevrijding wordt in de sutta's beschreven als de kennis dat er geen wedergeboorte meer volgt. Kennelijk kun je daarover zekerheid verwerven. Die zekerheid is de kennis van bevrijding.

Kleine correctie.
het gaat  er niet over dat er geen wedergeboorte meer volgt.
Maar wel dat het geen wedergeboorte in een toestand van onwetendheid/blindheid zal veroorzaken.

Maar dit zou betekenen dat er kinderen zijn die worden geboren en die opgroeien zonder enig spoortje lust, haat, vijandigheid, agressie, zintuiglijk verlangen, eigenwaan, rusteloosheid, zonder twijfels over identiteit, zonder al die driften etc. Betwijfel dat zoiets mogelijk is. Kun je echt zeggen dat er kinderen zijn zonder enige blindheid? Ik ken ze niet.

Eigenlijk denk ik dat de praktijk juist toont dat de biologie wel heel dominant is. Het idee dat we een soort wijsheid meenemen naar het volgend leven, realisaties, en dat niet alles verloren gaat in een volgende geboorte, geloof ik ergens wel maar ik denk toch meer als potentieel, als zaadjes. Je moet toch ook in de omstandigheden leven of anderen moeten dat voor je creeeren, dat dit potentieel ook weer tot zijn recht komt, weer ontwaakt en tot bloei komt, denk ik.

Online ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & de Pali Canon
« Reactie #101 Gepost op: 13-09-2024 15:32 »

@Steve:

Ja, dat hele idee van een vrijwillige en bewuste wedergeboorte in samsara om anderen te blijven helpen leeft niet in de Pali Canon....

Citaat
Je hebt gelijk dat het concept van een vrijwillige en bewuste wedergeboorte in samsara met als doel anderen te blijven helpen niet expliciet in de Pali Canon wordt beschreven op de manier waarop je het schetst.

Waarom is dat zo?
  • Geen persoonlijk God: Het boeddhisme, zoals uiteengezet in de Pali Canon, kent geen concept van een persoonlijk God die wedergeboorte of het doel van het leven bepaalt.
  • Onpersoonlijke wet van karma: Wedergeboorte wordt gezien als een onpersoonlijke wet van oorzaak en gevolg (karma), waarbij de condities van een nieuw leven bepaald worden door de acties van een vorige leven.
  • Nirvana als ultiem doel: Het ultieme doel in het boeddhisme is nirvana, een staat van bevrijding van lijden en wedergeboorte. Het is niet het doel om steeds opnieuw terug te keren naar samsara om anderen te helpen.
  • Bodhisattva-concept: Hoewel het concept van een bodhisattva, een wezen dat verlichting nastreeft om alle wezens te bevrijden, wel voorkomt in het Mahayana-boeddhisme, is dit niet het centrale thema in de Theravada-boeddhisme, dat gebaseerd is op de Pali Canon.
Hoe wordt 'anderen helpen' wel gezien in de Pali Canon?
  • Metta: De Pali Canon benadrukt metta (liefdevolle vriendelijkheid) en andere brahmavihara's (goddelijke eigenschappen) als belangrijke praktijken om lijden te verminderen en anderen te helpen.
  • Karma: Door goede daden te verrichten, zoals het helpen van anderen, zaait men positieve karma, wat kan leiden tot een betere wedergeboorte of zelfs tot bevrijding.
  • Sangha: De sangha, de boeddhistische gemeenschap, speelt een cruciale rol in het ondersteunen van elkaar op het pad naar verlichting.
Conclusie

Hoewel het idee om vrijwillig terug te keren naar samsara om anderen te helpen niet letterlijk in de Pali Canon staat, zijn de onderliggende waarden van mededogen, altruïsme en het streven naar verlichting voor alle wezens wel degelijk aanwezig. Het is mogelijk om deze waarden te interpreteren op een manier die overeenkomt met jouw beschrijving, maar het is belangrijk om te erkennen dat dit een interpretatie is en niet een letterlijke lezing van de teksten.
« Laatst bewerkt op: 15-09-2024 22:27 door forumbeheer »

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & wel of geen vrije wil?
« Reactie #102 Gepost op: 13-09-2024 15:42 »

.... je wordt niet een willoos blad in de luchtstroom, overgegeven aan een grotere wil. Dit laatste speelt niet volgens mij in de Pali Canon.
Niet bekend met de boeddhistische overleveringen, verdiep, volg ik mee en check ik wat jij schrijft via Artificiële-intelligentie....

Citaat
Je hebt gelijk dat het beeld van een "willoos blad in de luchtstroom" niet direct terug te vinden is in de Pali Canon. Dit beeld roept een sterk deterministische visie op, waarbij het individu volledig aan externe krachten overgeleverd is.

Waarom komt dit beeld niet overeen met de Pali Canon?
  • Vrije wil: Hoewel het boeddhisme het belang van karma en condities benadrukt, erkent het ook de mogelijkheid van vrije wil. We zijn niet louter producten van onze omstandigheden, maar kunnen bewust keuzes maken.
  • Persoonlijke verantwoordelijkheid: De Pali Canon legt een sterke nadruk op persoonlijke verantwoordelijkheid. Onze acties hebben gevolgen, zowel in dit leven als in toekomstige levens.
  • Verlichting: Het ultieme doel in het boeddhisme is verlichting, een staat van bevrijding van lijden en wedergeboorte. Dit impliceert dat we actief werken aan onze eigen bevrijding.
Hoe wordt het concept van 'wil' dan wel beschreven in de Pali Canon?
  • Tanha: Tanha, of dorst, wordt gezien als de drijvende kracht achter ons handelen. Het is deze dorst naar plezier en het vermijden van pijn die ons in de cyclus van wedergeboorte houdt.
  • Vipaka: Vipaka verwijst naar de resultaten van onze acties. Onze wil, uitgedrukt in onze handelingen, heeft directe invloed op de resultaten die we ervaren.
  • Sati: Sati, of mindfulness, is een belangrijke praktijk om ons bewust te worden van onze gedachten, gevoelens en handelingen. Door mindfulness kunnen we onze wil trainen en onze reactieve patronen doorbreken.
Conclusie

Hoewel het individu in het boeddhisme niet volledig autonoom is, is het ook niet louter een speelbal van externe krachten. De Pali Canon biedt een meer genuanceerd beeld van de menselijke ervaring, waarin zowel vrije wil als de invloed van karma een rol spelen.
Allez vooruit, dat hebben we ook weeral geleerd vandaag.
What's next?

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde en de erfzonde
« Reactie #103 Gepost op: 13-09-2024 15:51 »
De kennis van bevrijding wordt in de sutta's beschreven als de kennis dat er geen wedergeboorte meer volgt. Kennelijk kun je daarover zekerheid verwerven. Die zekerheid is de kennis van bevrijding.
Kleine correctie.
Maar wel dat het geen wedergeboorte in een toestand van onwetendheid/blindheid zal veroorzaken.

Maar dit zou betekenen dat er kinderen zijn die worden geboren en die opgroeien zonder enig spoortje lust, haat, vijandigheid, agressie, zintuiglijk verlangen, eigenwaan, rusteloosheid, zonder twijfels over identiteit, zonder al die driften etc. Betwijfel dat zoiets mogelijk is. Kun je echt zeggen dat er kinderen zijn zonder enige blindheid? Ik ken ze niet.
Was Jezus niet onbevlekt geboren?
Jezus is toch zonder erfzonde geboren. De erfzonde is de overgeleverde neiging tot zondigen die volgens sommige christelijke stromingen alle mensen vanaf de geboorte met zich meedragen.
Dat is er toch al één dan die je kent.

Hier zie, ik heb dit is in de prompt van goeroe gemini ingegeven: "Jezus is zonder erfzonde geboren, hoe is de boeddha geboren?"
Antwoord...

Citaat
Een goede vraag over twee heel verschillende religieuze tradities.

Om deze vraag goed te beantwoorden, moeten we eerst begrijpen wat de concepten 'erfzonde' en 'geboorte' betekenen binnen zowel het christendom als het boeddhisme.

De erfzonde in het christendom:
  • In het christendom, met name in de katholieke en orthodoxe tradities, wordt de erfzonde gezien als een oorspronkelijke zonde die alle mensen erven van Adam en Eva. Deze zonde zou de mens vervreemd hebben van God en verantwoordelijk zijn voor lijden en dood.
  • Jezus, volgens de christelijke overlevering, werd geboren uit de maagd Maria en was dus niet onderworpen aan de erfzonde. Hij was de enige zonder zonde en kwam naar de aarde om de mensheid te verlossen van deze zonde.
Geboorte in het boeddhisme:
  • In het boeddhisme is het concept van 'geboorte' anders dan in het christendom. Het boeddhisme kent geen scheppergod en gelooft niet in een oorspronkelijke zonde.
  • Wedergeboorte: Het boeddhisme leert over wedergeboorte, wat betekent dat we na de dood opnieuw worden geboren in een ander lichaam, afhankelijk van onze karma (daden en intenties).
  • Geen 'zonde' in dezelfde zin: Het boeddhisme spreekt wel over negatieve karma, maar dit is niet hetzelfde als de christelijke erfzonde. Negatieve karma leidt tot lijden, maar is niet een oorspronkelijke schuld die van generatie op generatie wordt doorgegeven.
Hoe is de Boeddha geboren?
  • Koninklijke geboorte: Volgens de boeddhistische overlevering werd Siddhartha Gautama (de Boeddha) geboren als een prins in een koninklijke familie in Nepal. Zijn geboorte werd omringd door wonderlijke tekenen, zoals een lotusbloem die uit de aarde oprees bij zijn geboorte.
  • Zonder lijden: Hoewel de Boeddha als een prins werd geboren, was zijn leven niet zonder lijden. Hij zag de werkelijkheid van ouderdom, ziekte en dood, en besloot zijn koninklijke leven achter zich te laten om de oorzaak van lijden te ontdekken.
  • Verlichting: Uiteindelijk bereikte Siddhartha verlichting onder de Bodhiboom en werd hij de Boeddha, de Verlichte.
Samenvatting:
  • Verschillende wereldbeelden: Het christendom en het boeddhisme hebben fundamenteel verschillende wereldbeelden.
  • Verschillende concepten van 'geboorte': In het christendom is de geboorte van Jezus verbonden met de verlossing van de erfzonde. In het boeddhisme is de geboorte onderdeel van de cyclus van wedergeboorte en wordt gezien in de context van karma.
  • Geen directe vergelijking: Het is niet zinvol om de geboorte van Jezus en de Boeddha direct met elkaar te vergelijken, omdat ze binnen totaal verschillende religieuze kaders plaatsvinden.
In essentie:
  • Jezus werd geboren als de Zoon van God, om de mensheid te verlossen van de erfzonde.
  • De Boeddha werd geboren als een prins, maar bereikte verlichting door het loslaten van aardse verlangens en het begrijpen van de aard van lijden.

Offline lichaamloze geest

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #104 Gepost op: 13-09-2024 17:18 »
Liefde is een concept?  Een concept is een voorstelling van zaken.    Ik denk niet dat ik liefde een voorstelling van zaken vind.   Wie er anders over denkt moet dan maar eens aan zijn partner, kinderen of vrienden zeggen dat zij een concept zijn.

Het hangt er een beetje om of hechtingen concepten zijn. Ik denk wel dat je gelijk hebt, een hechting is meer reeel dan een concept.

Een hechting is een beweging van de geest: de geest hecht zich aan iets of iemand.    De correlatie met liefde is dat we middels de liefde hechten aan mensen of andere zaken.   Liefde is liefde tot iets of iemand.   Wie promoveert in de liefde gaat bewust de hechting aan met iets of iemand en betaald daarna bewust de prijs.     Dat heeft met concepten niets van doen, maar wel met levenservaring.

Sommigen stellen het voor alsof hechten fout zou zijn.   Maar dat ligt genuanceerder blijkens mijn ervaring.  Ik drink met liefde de rouw als de liefde voorbij is.   Liefde is hechten, rouw is onthechten.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #105 Gepost op: 13-09-2024 18:16 »

Kleine correctie.

Eigenlijk denk ik dat de praktijk juist toont dat de biologie wel heel dominant is. Het idee dat we een soort wijsheid meenemen naar het volgend leven, realisaties, en dat niet alles verloren gaat in een volgende geboorte, geloof ik ergens wel maar ik denk toch meer als potentieel, als zaadjes. Je moet toch ook in de omstandigheden leven of anderen moeten dat voor je creeeren, dat dit potentieel ook weer tot zijn recht komt, weer ontwaakt en tot bloei komt, denk ik.

Van de vroegste periode van het boeddhisme bestaan geen overblijfselen, hooguit wat fragmenten. Na de dood van de Boeddha is er volgens de overlevering een grote bijeenkomst geweest van de Sangha of boeddhistische gemeenschap, waarin de directe volgelingen Mahakasyapa en Ananda alle preken van de Boeddha zouden hebben gereciteerd. Deze zijn daarna mondeling overgeleverd van generatie op generatie totdat de leringen uiteindelijk in de eerste eeuw v.Chr. op het eiland Sri Lanka zijn opgetekend. Van alle andere boeddhistische sekten die ooit bestonden, met allen hun eigen canon, is vrijwel niets overgebleven. Dus is de Theravada canon of Pali canon van Sri Lanka de enige overgebleven opgetekende canon die resteert. Vast staat wel, volgens de historici, dat Gautama de Boeddha beslist geen Pali heeft gesproken. Over het algemeen wordt aangenomen, dat de Pali canon het dichtst zou staan bij de oorspronkelijk leer van de Boeddha. Hoe dicht, is niet bekend. Het is niet ondenkbeeldig, dat er diverse overleveringsfouten zijn geslopen via de eeuwenlange overlevering van de woorden van de Boeddha. En een vertaling van zijn woorden in het Pali betekent ook enigszins een verarming van de oorspronkelijke preken, omdat een vertaling altijd tot op zekere hoogte een interpretatieve omzetting betekent van de oorspronkelijke taal in een andere taal. Afgezien nog van daadwerkelijke interpretatiefouten. We moeten dus altijd op onze hoede blijven.

De wedergeboorte in boeddhistisch perspectief kan als volgt worden omschreven:

“Een mens is een samenstelling van vijf aggregaten, die zelf continue aan verandering onderhevig zijn. Wanneer iemand overlijdt ontbindt deze samenstelling zich en, afhankelijk van de handelingen die men in de voorbije levens gesteld heeft, verbinden vijf aggregaten zich vervolgens tot een nieuw leven. Er is aldus geen ‘zelf’ dat blijft voortbestaan. Er is enkel een voortzetting van ‘verandering’, en dus van lijden, in een kring van wedergeboorten.” (citaat uit: Bart Dessein en Ann Heirman: “Boeddha, zijn Leer en zijn Gemeenschap”, Academia Press Gent 2011, blz. 126).

Gautama de Boeddha maakte gebruik van diverse begrippen, die in India algemeen gemeengoed waren in de vijfde of zesde eeuw voor Christus. Vooral karma en wedergeboorte (en/of reïncarnatie) behoorden tot het Indiase gedachtengoed van die tijd. Alleen is het grote verschil, dat de Boeddha het karma en de wedergeboorte op een andere wijze verwoordde, hij gaf er zelfs een meer innerlijke uitleg aan. Strikt genomen is het onjuist om te veronderstellen, dat wedergeboorten als direct resultaat van de uitwerking van het karma van vorige levens zou gelden. Want er wordt vaak gezegd dat er sprake is van karma, terwijl er feitelijk wordt verwezen naar het gevolg, de uitwerking. Het resultaat van karma is in de uitwerking daarvan namelijk vipaka. Voor zover ik heb begrepen, is de wedergeboorte zoals deze wordt beschreven in de boeddhistische geschriften later toegevoegd om de uitwerking van het karma naar vipaka te kunnen verklaren als uitboeting van alle daden die iemand zou hebben verricht tijdens zijn of haar leven. Karma is in het boeddhisme over het algemeen verbonden aan een wilsactiviteit, een intentie. Dus hier zien we opnieuw het innerlijke verband, de oorsprong van de handelingen in de mens zelf.

Het is de vraag of de wedergeboorte wel als zodanig te staven is, zonder dat we het zelf daadwerkelijk hebben onderzocht, en de waarheid ervan hebben ervaren of beseft. Wat ik meestal merk, is dat mensen die in de boeddhistische leringen geloven en deze aannemen, stellen dat je alles moet onderzoeken en beproeven, iets wat de Boeddha zelf immers heeft betoogd. Je zou niets zomaar aan moeten nemen. Echter, de wedergeboorte in boeddhistisch perspectief komt op mij nogal metafysisch over. De vijf aggregaten vallen uiteen en vormen zich via begeerte en de dorst naar het bestaan weer tot een nieuw wezen of mens. Maar we zien daar niks van, het valt geenszins te bewijzen dat dit daadwerkelijk zo plaatsvindt. En ieder mens lijkt weer helemaal opnieuw te beginnen in het leven. Waarmee we een lacune lijken te hebben in de helderheid van het boeddhisme. Want in de tijd van de Boeddha wist men niet dat een nieuw leven wordt gevormd door de samensmelting van zaadcel en eicel. Deze conceptie en het samengaan of vermenging van het menselijke DNA van man en vrouw was ook niet bekend. Dus de lering dat er sprake zou zijn van wedergeboorte van de vijf aggregaten is een bepaalde theorie die past in de leringen van het karma en haar uitwerking in vipaka. Het is een onderdeel van de boeddhistische kosmologie, die zoekt logisch en sluitend te zijn. Maar of het waar is, weten we niet. Er zijn veel boeddhisten die niet eens aannemen dat de wedergeboorte daadwerkelijk zo plaatsheeft zoals de geschriften beschrijven. Men ziet wel dat het leven zich onafgebroken vernieuwt, maar neemt niet klakkeloos aan dat dit het gevolg is of zou zijn van het handelen van afzonderlijke levens, die via de vijf aggregaten (die immers ook aan verandering onderhevig zijn) na het sterven uiteenvallen en zich weer vormen tot vijf aggregaten die een nieuw leven zouden vormen.
« Laatst bewerkt op: 13-09-2024 20:01 door Buddha Amitabha »
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #106 Gepost op: 13-09-2024 18:51 »
@BA,

Het is nogal moeilijk om het niet over wedergeboorte te hebben als de sutta’s stellen dat bevrijding het einde van de cyclus van wedergeboorte is.

Maar als je gewoon bij je directe ervaring wil blijven en dit te onderzoeken heb je helemaal geen geloof hierin nodig. Wat je kan onderzoeken is dat dit gevoel van jij te zijn doorloopt, een continuïteit heeft, maar dat er in feite nieuts blijvend is in die continuering dat hetzelfde blijft. Toch is er wel vast te stellen dat hetgeen er eerder in het continuüm gebeurd is van invloed is op het latere, ondanks dat er niets vast is terug te vinden dat stand blijft in dat continuüm. Wel daar heb je genoeg om Boeddhistisch mee aan de slag te gaan. Het maakt dan helemaal niet uit of dat continuüm doortrekt naar een gelijkaardig effect van beïnvloeding in een volgend leven.

M.a.w. geloof is echt niet nodig om het Boeddhistische pad te gaan. Er is genoeg voor handen om een cyclus van ervaring te ervaren en te onderzoeken of deze te doorbreken is. Gaandeweg wordt wel duidelijk hoever zo’n cyclus door kan trekken of niet. Ik zou, mij beroepend op het verleden van dit forum, vermijden deze discussie hier weer aan te gaan, want ik heb het hier nog nooit goed zien aflopen.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #107 Gepost op: 13-09-2024 19:01 »
@BA,

Het is nogal moeilijk om het niet over wedergeboorte te hebben als de sutta’s stellen dat bevrijding het einde van de cyclus van wedergeboorte is.

Maar als je gewoon bij je directe ervaring wil blijven en dit te onderzoeken heb je helemaal geen geloof hierin nodig. Wat je kan onderzoeken is dat dit gevoel van jij te zijn doorloopt, een continuïteit heeft, maar dat er in feite nieuts blijvend is in die continuering dat hetzelfde blijft. Toch is er wel vast te stellen dat hetgeen er eerder in het continuüm gebeurd is van invloed is op het latere, ondanks dat er niets vast is terug te vinden dat stand blijft in dat continuüm. Wel daar heb je genoeg om Boeddhistisch mee aan de slag te gaan. Het maakt dan helemaal niet uit of dat continuüm doortrekt naar een gelijkaardig effect van beïnvloeding in een volgend leven.

M.a.w. geloof is echt niet nodig om het Boeddhistische pad te gaan. Er is genoeg voor handen om een cyclus van ervaring te ervaren en te onderzoeken of deze te doorbreken is. Gaandeweg wordt wel duidelijk hoever zo’n cyclus door kan trekken of niet. Ik zou, mij beroepend op het verleden van dit forum, vermijden deze discussie hier weer aan te gaan, want ik heb het hier nog nooit goed zien aflopen.

Ik zet slechts vraagtekens bij het één en ander. Of jij dat anders ziet, meent of ervaart, dat zal dan wel. Ik heb hierin een andere zienswijze, en verschil daarin dus van mening. Het zij zo.
« Laatst bewerkt op: 13-09-2024 19:57 door Buddha Amitabha »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #108 Gepost op: 13-09-2024 20:09 »
Het kan maar zo bevrijdend zijn van mening te verschillen en daar vrede in te vinden.
Dat je een heel andere zienswijze hebt over dat continuüm, dat kan ik best begrijpen. Het was ook niet bedoeld als mening om op te dringen, enkel als illustratie dat je wel degelijk met Boeddhisme aan de slag kan ook al heb je geen directe ervaring over zaken als wedergeboorte, en zonder op een geloof te moeten terugvallen. Maar dan kom je weer al gauw in gebieden die anders worden ervaren. Zo zie je maar, zelfs als je zaken zelf gaat onderzoeken in de eigen ervaring, kan je nog tot heel verschillende conclusies komen. En ook dat is ok. Het is dan weer zaak je weg te vinden in die leringen die passen bij je eigen ervaring, of dat nu Boeddhisme, Hindoeïsme of een andere traditie is, en daarbij vrede te vinden dat het voor iemand anders anders leeft, en erop te vertrouwen dat die wel hun grond hebben om tot dat andere te komen.

Je mag vraagtekens bij alles zetten, maar dan moet je ook kunnen leven met de antwoorden ook al stroken ze niet met hoe het voor jouzelf leeft.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #109 Gepost op: 13-09-2024 20:21 »
Als je nou eens goed leest en de implicaties van mijn bijdrage over de wedergeboorte doordenkt, dan kun je wellicht zien, dat ik er juist (hetzij indirekt) op wijs dat je helemaal niet in de wedergeboorte hoeft te geloven of het aan te nemen om toch aan de slag te kunnen met het boeddhisme. Ik geloof dus niet in de boeddhistische wedergeboorte. Ik heb zelfs een ander geloof dan het boeddhisme, waarin metafysica een veel grotere rol speelt of lijkt te spelen dan in het boeddhisme. Ik ben iemand die het christelijk geloof heeft. Desondanks probeer ik mee te denken en vraagtekens te zetten bij het boeddhisme. Ik wil best met jou van gedachten wisselen, maar helaas heb jij in mijn optiek de gewoonte om een ander te blijven wijzen op wat jij meent wat waar is, en je drijft daar nogal eens in door.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #110 Gepost op: 13-09-2024 20:35 »
Ik kan even niet meer volgen.
Waar wijs ik jou op wat ik meen wat waar is?
Ik heb toch gewoon een antwoord gegeven op jouw in vraag stellen van of men wel bezig is met eigen onderzoek of eerder met een aanname over te nemen?

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #111 Gepost op: 13-09-2024 20:41 »
Ik kan even niet meer volgen.
Waar wijs ik jou op wat ik meen wat waar is?
Ik heb toch gewoon een antwoord gegeven op jouw in vraag stellen van of men wel bezig is met eigen onderzoek of eerder met een aanname over te nemen?

Laat maar, ik ga geen conflict met jou beginnen. Een fijne avond nog.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #112 Gepost op: 13-09-2024 20:56 »
BA, ik vraag jou feedback omdat ik niet begrijp wat je schrijft.
Geef mij die a.u.b. want ik zie het gewoon niet en ik wil ook helemaal geen conflict. Ik wil gewoon weten wat ik mis doe, juist om conflict in de toekomst te voorkomen.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #113 Gepost op: 13-09-2024 21:52 »
BA, ik vraag jou feedback omdat ik niet begrijp wat je schrijft.
Geef mij die a.u.b. want ik zie het gewoon niet en ik wil ook helemaal geen conflict. Ik wil gewoon weten wat ik mis doe, juist om conflict in de toekomst te voorkomen.

Mmmm... je schrijft:

Citaat
Je mag vraagtekens bij alles zetten, maar dan moet je ook kunnen leven met de antwoorden ook al stroken ze niet met hoe het voor jouzelf leeft.

Waar maak jij uit op dat ik niet zou kunnen leven met de antwoorden, ook al stroken ze niet met hoe het voor mij leeft? Ik steek niemand hier de loef af, ik blokkeer niemands mening, dus waarom "mag" en "moet" ik van alles hier, volgens jou? Je hoeft mij niet te vertellen hoe ik me hier dien te gedragen. Het enige wat ik doe of gedaan heb, is wat gemotiveerde vraagtekens zetten bij het wedergeboorte concept in het boeddhisme. Dus ik begrijp niet zo goed waarom je mij eigenlijk op de vingers komt tikken.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #114 Gepost op: 13-09-2024 22:17 »
Bedankt. Ter verduidelijking, je schreef:

Citaat
Ik zet slechts vraagtekens bij het één en ander. Of jij dat anders ziet, meent of ervaart, dat zal dan wel. Ik heb hierin een andere zienswijze, en verschil daarin dus van mening. Het zij zo.

Je geeft hiermee te kennen dat ik het anders zie, meen of ervaar, terwijl ik eigenlijk een antwoord heb gegeven op jouw in vraag stellen van of men wel bezig is met eigen onderzoek of eerder met een aanname over te nemen. Met jouw “dat is jouw mening” en “mijn is ander. Het zij zo” lijk je aan te geven niet zo opgezet te zijn met mijn antwoord en dan vraag ik mij af waarom je het dan in vraag stelt als je de antwoorden erop liever niet wil hebben? Vandaar mijn niet persee op de vingers willen tikken maar mijn verbazing over je reactie. Wat wil je dan eigenlijk? Dat begrijp ik dan niet.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #115 Gepost op: 13-09-2024 22:33 »
Bedankt. Ter verduidelijking, je schreef:

Citaat

Je geeft hiermee te kennen dat ik het anders zie, meen of ervaar, terwijl ik eigenlijk een antwoord heb gegeven op jouw in vraag stellen van of men wel bezig is met eigen onderzoek of eerder met een aanname over te nemen. Met jouw “dat is jouw mening” en “mijn is ander. Het zij zo” lijk je aan te geven niet zo opgezet te zijn met mijn antwoord en dan vraag ik mij af waarom je het dan in vraag stelt als je de antwoorden erop liever niet wil hebben? Vandaar mijn niet persee op de vingers willen tikken maar mijn verbazing over je reactie. Wat wil je dan eigenlijk? Dat begrijp ik dan niet.

Ik heb genoeg uitgelegd, denk ik. Ik vraag me namelijk ook af wat jij eigenlijk wil. Ik heb vaak niet het gevoel dat een dialoog met jou echt mogelijk is. Je schrijft soms best goede dingen, maar ik ervaar je ook als iemand die de ander maar wil blijven vertellen "hoe het zit". Maar goed, we zijn niet allemaal hetzelfde en je hebt net zoveel recht om hier je mening te geven. Het is zoals het is.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #116 Gepost op: 13-09-2024 23:03 »
Wat ik wil is duidelijkheid, over o.a. dat de pali sutta’s wel degelijk niet voor een wetende wedergeboorte staan, duidelijkheid over dat Mahayana niet werkt naar jezelf als ongeboren bewustzijn te gaan identificeren en dat boeddhisten wel degelijk niet gewoon bezig zijn met aannames aan te nemen. Ik zeg daarbij niet hoe het zit en dat het zo en niet anders is, ik zeg daarbij hoe het anders kan zijn dan er soms verkeerdelijk van uit gegaan wordt. Ik hou van duidelijkheid en verduidelijk daarom graag. Dat mensen zich hierdoor op de vingers getikt voelen, begrijp ik, maar het is mij enkel om de duidelijkheid te doen en al zeker niet om conflict. Ik hou van duidelijkheid en mijn reageren hier draaien meestal daar rond. Ik wil daar wel graag in uitwisseling over gaan, maar meestal draait dat uit op nog meer verduidelijking omdat men zich op de vingers getikt voelt en dan in verdediging gaat met nog meer onduidelijkheden. Ik wil gewoon duidelijkheid, geen vage statements, geen verdraaiingen van wat ik bedoel en ja, daar ga ik voor. En ik begrijp daarbij vaak niet hoe communicatie op zo’n forum loopt, waar de gevoeligheden liggen, hoe ik mij best gedraag. Er is hier geen non-verbale feedback, waardoor zaken vaak heel Andres worden opgevat. Ik vind dit medium een erg lastig medium, ik vind het erg moeilijk om daar een goede houding in te vinden.
« Laatst bewerkt op: 13-09-2024 23:08 door Steve »

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde en verhitte gemoederen.
« Reactie #117 Gepost op: 13-09-2024 23:41 »

Het Boeddhisme legt de nadruk op ethisch gedrag, meditatie en het begrijpen van de aard van lijden. Heb dus compassie met diegenen die lijden omdat ze zich niet gehoord of begrepen voelen door jou.

Denk aan een zacht belletje op de achtergrond, wat gezang, en de waaiende wind, kabbelend beekje...
En ontspan, haal is diep adem...

« Laatst bewerkt op: 15-09-2024 22:29 door forumbeheer »

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & de Dharmakaya.
« Reactie #118 Gepost op: 14-09-2024 00:01 »

Wat ik wil is duidelijkheid, over o.a. dat de pali sutta’s wel degelijk niet voor een wetende wedergeboorte staan, duidelijkheid over dat Mahayana niet werkt naar jezelf als ongeboren bewustzijn te gaan identificeren en dat boeddhisten wel degelijk niet gewoon bezig zijn met aannames aan te nemen. Ik zeg daarbij niet hoe het zit en dat het zo en niet anders is, ik zeg daarbij hoe het anders kan zijn dan er soms verkeerdelijk van uit gegaan wordt. Ik hou van duidelijkheid en verduidelijk daarom graag. Dat mensen zich hierdoor op de vingers getikt voelen, begrijp ik, maar het is mij enkel om de duidelijkheid te doen en al zeker niet om conflict.
Hier zie, we halen een derde neutrale stem erbij die zich nooit op de vingers getik kan voelen ter verduidelijking ...

Citaat
Je vraag raakt aan een aantal complexe en diepgaande onderwerpen binnen het boeddhisme. Laten we deze punt voor punt bekijken:

1. De Pali Suttas en wedergeboorte:
  • Geen wetende wedergeboorte: Het is juist dat de Pali Suttas, de vroegste geschriften van het boeddhisme, niet spreken over een 'wetende' of 'bewuste' wedergeboorte. Het concept van wedergeboorte wordt eerder beschreven als een proces van voortdurende verandering en conditionering, zonder een vast, onafhankelijk zelf dat van leven naar leven migreert.
  • Wat wordt er dan bedoeld? Het gaat eerder om een voortzetten van bepaalde mentale en karmische factoren die van invloed zijn op toekomstige levens. Dit wordt vaak vergeleken met het aansteken van een kaars aan een andere: de vlam gaat over, maar het is niet dezelfde vlam.
2. Mahayana en het ongeboren bewustzijn:
  • Geen identificatie: Het is waar dat Mahayana-boeddhisten niet streven naar identificatie met een 'ongeboren bewustzijn' als ultieme doel. Het concept van een ongeboren bewustzijn is meer een negatieve beschrijving, bedoeld om aan te tonen dat er geen vast, onveranderlijk zelf bestaat.
  • Wat is het doel? Het doel in Mahayana is eerder het realiseren van de leegte (shunyata) van alle verschijnselen, inclusief het zelf. Dit leidt tot verlichting, een staat van bevrijding van lijden en onwetendheid.
3. Boeddhisten en aannames:
  • Kritisch denken: Boeddhisme moedigt aan tot kritisch denken en het onderzoeken van eigen ervaringen. Het is juist de bedoeling om niet zomaar aannames te aanvaarden, maar om alles zelf te onderzoeken en te verifiëren.
  • Leermeester: Een leermeester kan begeleiding bieden, maar de ultieme waarheid moet door ieder individu zelf worden ervaren.
Waarom deze nuances belangrijk zijn:
  • Vermijden van misvattingen: Het is belangrijk om deze nuances te begrijpen om een juist beeld te krijgen van de boeddhistische leer.
  • Diepere betekenis: Door deze nuances te begrijpen, kan je de diepere betekenis van de boeddhistische concepten beter doorgronden.
  • Persoonlijke beoefening: Deze kennis kan je helpen bij je eigen boeddhistische beoefening.
Wil je dieper ingaan op een bepaald aspect?

Misschien wil je meer weten over:
  • De verschillende interpretaties van wedergeboorte binnen het boeddhisme?
  • De relatie tussen het concept van leegte (shunyata) en het ongeboren bewustzijn?
  • De rol van een leermeester in de boeddhistische praktijk?
Ik sta open voor al je vragen!
Google Gemini Artificiële-intelligentie.
Hadden jullie verder al is gehoord van Dharmakaya? (Vraag om de ruziemakers af te leiden).
Ik heb die net als Stanislav Grof al ervaren.
Fragment uit zijn boek waarin ik me herken...

Citaat
...
It had the brightness of myriad suns, yet it was not on the same continuum with any light I knew from everyday life. It seemed to be pure consciousness, intelligence, and creative energy transcending all polarities. It was infinite and finite, divine and demonic, terrifying and ecstatic, creative and destructive—all that and much more. I had no concept, no categories for what I was witnessing. I could not maintain a sense of separate existence in the face of such a force. My ordinary identity was shattered and dissolved; I became one with the Source. In retrospect, I believe I must have experienced the Dharmakaya, the Primary Clear Light, which according to the Tibetan Book of the Dead, the Bardo Thödol, appears at the moment of our death.

Fragment uit: When the Impossible Happens - Adventures in Non-Ordinary Realities
Stanislav Grof M.D., Ph.D.
(published 2006)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #119 Gepost op: 14-09-2024 00:07 »
De Boeddha was er niet op uit het leven volledig te beëindigen,

Dus, we zijn er over eens dat na de dood (van Boeddha) de cyclus van leven en dood gewoon blijft doorgaan.En op een dag zal bv. Pierre geboren worden.

En dan stel je, dat volgens de pali canon, het hoofddoel van Gautama is dat "zijn" cyclus eindigt.
En tegelijkertijd proberen sommigen het idee te verkopen dat deze interpretatie van het pali boeddhisme geen nihilisme is.

Want dan kun je toch net zo goed, ook zelfmoord plegen.
Volgens jou interpretatie heeft dus boeddha de weg naar de ultieme zelfmoord gevonden.
En dan nog eens voor een kunstmatig probleem.

Ik ben levensmoe en ik wil niet meer geboren worden.

Want stel dat Gautama zelfmoord zou gepleegd hebben, en stel dat hij opnieuw zou geboren worden, bv. 1000000 keer.
Dan is Gautama toch nog altijd dood.Het is echt niet Gautama die opnieuw verschijnt.

Dus wat maakt het uit ?
Wat maakt het uit, of Gautama nu na zijn zelfmoord opnieuw tot leven komt en totaal geen weet heeft dat hij Gautama is.
Of dat het Pierre is die is geboren nadat de laatste bewustzijnsstroom van het laatste leven van Boeddha

In beide gevallen is Gautama dood, in het ene geval gewoon dood, en in het andere geval definitief dood.

In de veronderstelling natuurlijk dat jou interpretatie van de pali canon juist zou zijn. Wat niet zo is.

Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & Gelijk willen hebben
« Reactie #120 Gepost op: 14-09-2024 00:56 »

@Steve...

In de veronderstelling natuurlijk dat jou interpretatie van de pali canon juist zou zijn. Wat niet zo is.

Kalm, kalm...

@Gouden middenweg & de wilde natuur:
...
Je hebt de laatste tijd een vreemde toon, wat is er aan de hand?

Kalmte kan jullie redden heren.

Gelijk willen hebben is een menselijke eigenschap die vaak wordt geassocieerd met trots, ego en het willen bewijzen dat je gelijk hebt. Het is vaak gekoppeld aan conflicten en het onvermogen om verschillende perspectieven te overwegen.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #121 Gepost op: 14-09-2024 08:39 »
Wat ik wil is duidelijkheid, over o.a. dat de pali sutta’s wel degelijk niet voor een wetende wedergeboorte staan, duidelijkheid over dat Mahayana niet werkt naar jezelf als ongeboren bewustzijn te gaan identificeren en dat boeddhisten wel degelijk niet gewoon bezig zijn met aannames aan te nemen. Ik zeg daarbij niet hoe het zit en dat het zo en niet anders is, ik zeg daarbij hoe het anders kan zijn dan er soms verkeerdelijk van uit gegaan wordt. Ik hou van duidelijkheid en verduidelijk daarom graag. Dat mensen zich hierdoor op de vingers getikt voelen, begrijp ik, maar het is mij enkel om de duidelijkheid te doen en al zeker niet om conflict. Ik hou van duidelijkheid en mijn reageren hier draaien meestal daar rond. Ik wil daar wel graag in uitwisseling over gaan, maar meestal draait dat uit op nog meer verduidelijking omdat men zich op de vingers getikt voelt en dan in verdediging gaat met nog meer onduidelijkheden. Ik wil gewoon duidelijkheid, geen vage statements, geen verdraaiingen van wat ik bedoel en ja, daar ga ik voor. En ik begrijp daarbij vaak niet hoe communicatie op zo’n forum loopt, waar de gevoeligheden liggen, hoe ik mij best gedraag. Er is hier geen non-verbale feedback, waardoor zaken vaak heel Andres worden opgevat. Ik vind dit medium een erg lastig medium, ik vind het erg moeilijk om daar een goede houding in te vinden.

Bedankt voor je reactie. Je vraagt mij echter om open minded te zijn, maar als ik enige vraagtekens zet bij het wedergeboorte principe in het boeddhisme, dan zeg je dat ik "ook moet kunnen leven met de antwoorden ook al stroken ze niet met hoe het voor jouzelf leeft." Waar leef ik dan niet met dergelijke andere zienswijzen of antwoorden? Ik kan misschien wel eens strak reageren, maar over het algemeen valt dat denk ik reuze mee. Maar goed, laat ook verder maar. Wij kunnen blijkbaar niet zo heel goed door één deur, het zij zo.
« Laatst bewerkt op: 14-09-2024 08:43 door Buddha Amitabha »

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & Onze aandacht te richten op de ruimte tussen de woorden
« Reactie #122 Gepost op: 14-09-2024 12:12 »
@Steve:...

Ik kan misschien wel eens strak reageren, maar over het algemeen valt dat denk ik reuze mee. Maar goed, laat ook verder maar. Wij kunnen blijkbaar niet zo heel goed door één deur, het zij zo.

ik nodig jullie uit om voorbij de oppervlakkige laag van woorden te kijken en de diepere lagen van betekenis te ontdekken. Door onze aandacht te richten op de ruimte tussen de woorden, kunnen we een rijkere en meer betekenisvolle verbinding met onszelf en anderen opbouwen.
« Laatst bewerkt op: 14-09-2024 13:14 door forumbeheer »

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & De eend die als een mens dacht
« Reactie #123 Gepost op: 14-09-2024 12:22 »

Hier zie, wanneer door één deur niet lukt om samen in dezelfde forum-vijver zwemmen misschien lukt het met dit verhaaltje....

Citaat
De eend die als een mens dacht

In De kracht van het Nu beschreef ik dat ik had gezien dat als twee eenden vechten, wat nooit lang duurt, ze na afloop uit elkaar gaan en in tegengestelde richting wegdrijven. Dan slaan beide eenden een paar keer woest met hun vleugels, waarmee ze het surplus aan energie dat tijdens het gevecht is opgebouwd laten wegstromen. Na dat slaan met hun vleugels drijven ze vredig verder, alsof er niets gebeurd was.

Als de eend dacht zoals een mens, zou hij het gevecht in leven houden door denken, door verhalen te vertellen. Dit zou waarschijnlijk het verhaal van de eend zijn geweest: ‘Ik kan niet geloven dat hij dat net deed. Hij was minder dan vijftien centimeter bij me vandaan. Hij denkt zeker dat deze vijver van hem is. Hij houdt helemaal geen rekening met mijn ruimte. Ik vertrouw hem niet meer. De volgende keer probeert hij iets anders om me te ergeren. Ik weet zeker dat hij al iets aan het bedenken is. Maar ik laat het niet op me zitten. Ik zal hem een lesje leren dat hij niet snel vergeet.’

En zo spint het verstand zijn verhalen verder en verder, en dagen, maanden of zelfs jaren later heeft het het er nog over. Voor het lichaam is het gevecht nog steeds aan de gang en de energie die het opwekt als reactie op al die gedachten is emotie, die op haar beurt gedachten opwekt. Dat wordt het emotionele denken van het ego.

Je ziet hoe problematisch het leven van de eend zou worden als hij net zo dacht als een mens. Maar zo leven de meeste mensen de hele tijd. Geen situatie of gebeurtenis is ooit echt afgelopen. Het verstand en het door het verstand gemaakte ‘ik en mijn verhaal’ houden het aan de gang.

We zijn als soort verdwaald. We zouden van alles in de natuur, van elke bloem, elk dier, belangrijke dingen kunnen leren als we maar stil zouden blijven staan om te kijken en te luisteren. De les van onze eend is deze: sla met je vleugels – wat je kunt vertalen met ‘zet het verhaal van je af’ – en keer terug naar de enige plaats waar je sterk bent: het huidige moment.

Uittreksel van: Eckhart Tolle. 'Een nieuwe aarde'.
« Laatst bewerkt op: 14-09-2024 13:15 door forumbeheer »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #124 Gepost op: 14-09-2024 13:20 »
Ik zal nu wat proberen uit te werken over de wedergeboorte in boeddhistisch perspectief, zonder daar te kritische vragen over te stellen. De vraag is hoe de wedergeboorte wordt omschreven in de oudste teksten van het boeddhisme en dan specifiek in de Pali Canon. Ik schreef al dat in de Pali Canon de woorden van de Boeddha bewaard zijn gebleven, echter, zo blijkt uit onderzoek, in een sterk door latere generaties geredigeerde vorm (Prof. Dr. R. Janssen et al). De woorden van Gautama de Boeddha zijn allereerst twee eeuwen lang mondeling overgeleverd, maar in de eerste eeuw voor Christus op het eiland Sri Lanka op schrift gesteld, met name om een eventuele teloorgang van de leer te voorkomen.

Toen de Boeddha de toestand van de Verlichting bereikte, of het Ontwaken, was hij zoals de geschriften dat beschrijven verlost uit de kringloop van geboorte en dood. Hij zou niet langer gevangen zijn in de conditioneringen die de kringloop van geboorte en dood in stand houden, namelijk allereerst gevormd door de dorst naar het bestaan. De wet van het karma (handelingen) zou als drijvende kracht het lot van de mens na de dood bepalen. Dat betekent dat er sprake is van positieve daden, negatieve daden en neutrale daden in het karmisch gebeuren. In zoverre zou het karma, de wet van oorzaak en gevolg, kunnen worden beschouwd als een natuurwet. Het boeddhisme kent geen oordelende God, zoals bijvoorbeeld in de woestijngodsdiensten (Jodendom, Islam, Christendom). Je bent, vooral als je toetreedt tot de Sangha van de Boeddha, zelf verantwoordelijk voor je handelingen die het karma veroorzaken. Dit is gebonden aan de intentie om goed te doen, kwaad te doen, te haten, lief te hebben en ga zo maar door. Dat betekent dat je als boeddhistische monnik of leek een ethisch juist leven moet lijden om te ontkomen aan een eventueel toekomstige uitwerking van het karma. Dit zou volgens de boeddhistische leringen zowel in dit leven kunnen uitwerken, maar tevens in toekomstige geboorten.

De Boeddha predikte dat er geen substantieel zelf bestaat, want de skandha’s of zintuigvelden danwel aggregaten waaruit het leven is opgebouwd zijn zelf aan verandering of wijziging onderhevig. De samengestelde of gecombineerde vorm van het leven is dus onafgebroken in verandering, met als gevolg dat er geen substantieel of onveranderlijk zelf kan bestaan. Want er is immers geen bestendiging in de aggregaten en dus in het menselijk of dierlijk leven en dergelijke. Alles verandert onafgebroken, ook al lijken de gecombineerde aggregaten, geledingen of zintuigvelden de indruk te geven dat “ik ben”. In de praktijk van alledag spreken we van het onderscheid tussen ik en jij, maar in werkelijkheid zijn dit slechts labels om naar mij en naar jou te verwijzen. Echter, de mens heeft de neiging om het label te beschouwen als dat wat hij of zij “is”, alsof we toch een substantieel zelf zouden hebben of zijn. En dat is volgens het boeddhisme een illusie, om de genoemde redenen van de onafgebroken veranderlijkheid en onbestendigheid van alles.

In de Anguttara-Nikaya III:415 omschrijft de Boeddha het karma op een andere wijze dan destijds algemeen gemeengoed was in India (namelijk: dat er sprake zou zijn van een zielsverhuizing, het Zelf (Atman) zou van het ene leven overgaan via reïncarnatie naar een volgend bestaan). Gautama de Boeddha stelt dat de veronderstelde zielsverhuizing via reïncarnatie zoals het gangbare idee was niet juist is, omdat er zoals gezegd geen substantieel zelf bestaat of kan bestaan (Anatman). Dit was in de tijd dat de Boeddha leefde een geheel andere wijze van uitleg van het karma, namelijk de handeling(en) als intentie, wilsgerichtheid (cetana). Daarmee gaat het dus om handelingen of daden die worden verricht met een bewuste intentie. Wanneer je op een mier trapt en deze dus abusievelijk doodt, heeft dit volgens de Boeddha geen negatief karmisch effect.

Onze geconditioneerde gewoonten en neigingen bepalen de aard van het karmische handelen en op die wijze vormt ons handelen bepaalde gewoontepatronen. Deze karmische energie zou worden overgedragen naar een volgend bestaan via de wedergeboorte (punabbhava).
Tot de sankara’s [1] behoort verlangen (chanda). De geledingen van de persoonlijkheid zijn geworteld in dit verlangen (MN III:16). Feitelijk zou het verlangen naar de ‘vijf geledingen van de persoonlijkheid’ (trsna of de dorst naar het bestaan) na de dood van de mens in een moederschoot tijdens de seksuele geslachtsgemeenschap een nieuw wezen doet ontstaan.

De grote vraag is wat betreft de bevrijding van de dorst naar het bestaan via de Verlichting: ‘Wie wordt er nu eigenlijk bevrijd, en/of wie wordt niet meer wedergeboren?’ Karmische uitwerkingen van bepaalde handelingen die uitmonden in vipaka (de vrucht van een bepaalde daad) uit een voorgaand leven zijn de oorzaak van de wedergeboorte. Dit zou de overgang zijn van het “bewustzijn” (of van een ‘engel’ of 'tussen-staat' (gandhabba) (DN II:63)) welke een nieuwe geboorte vormt in de moederschoot tijdens de conceptie. Is er dan toch sprake van een soort ziel of zelf (Atman) dat telkens wedergeboren wordt? Zoals gezegd is dat dus niet zo volgens de Boeddha, omdat zijn leer immers stelt dat er geen zelf bestaat of kan bestaan in de mens, dat wil zeggen in de vijf aggregaten, zintuigvelden of geledingen waaruit deze bestaat.

Slechts de uitwerking van het karma wordt blijkbaar overgedragen van het ene bestaan naar het andere bestaan via de wedergeboorte, hetgeen lastig te beseffen valt. We proberen er ons een voorstelling van te maken, maar dat is eigenlijk niet echt mogelijk. De overdracht van het “bewustzijn”, de doorwerking van de dorst naar het bestaan kunnen we slechts doordenken via de logica, maar in feite is dit net zo ongrijpbaar als het karma zelf. We nemen het niet waar hoe de boeddhistische wedergeboorte werkt, dus deze overdracht is onzichtbaar en eigenlijk niet aan te tonen of te bewijzen. Ik denk dat het Gautama de Boeddha daar ook niet echt om te doen was, want op vragen over bestaan en niet-bestaan gaf hij nauwelijks of geen antwoorden. Hij stelde dat de Vier Edele Waarheden en het uitdoven van dukkha het doel was van zijn prediking, en niet het eindeloos blijven vragen. Want kennisoverdracht via de logica is zeer beperkt en kan het lijden, de omgang met het lijden en het doen uitdoven van het lijden niet bevatten. Het één en ander moet beoefend worden, vandaar dat de Boeddha de meditatie voorschrijft.

[1] Geconditioneerde verschijnselen in het algemeen, maar specifiek alle mentale "disposities". Deze worden 'wilsformaties' genoemd, zowel omdat ze worden gevormd als gevolg van wilskracht als omdat ze oorzaken zijn voor het ontstaan van toekomstige wilsacties.
« Laatst bewerkt op: 14-09-2024 13:23 door Buddha Amitabha »

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & Waarom onthouden we verschillende dingen?
« Reactie #125 Gepost op: 14-09-2024 13:51 »

De woorden van Gautama de Boeddha zijn allereerst twee eeuwen lang mondeling overgeleverd,...
Moet je je voorstellen wat daar nog van waar is!
Vraag heden ten dage is aan tien mensen die éénzelfde mens een verhaal horen vertellen hebben wat zij er van onthouden hebben. Dat zijn allemaal verschillende dingen en zegt veel over hoe wij als mensen informatie verwerken.

Hier zie, goeroe gemini licht meer toe...

Waarom onthouden we verschillende dingen?

Er zijn verschillende factoren die beïnvloeden wat we van een verhaal onthouden:
  • Persoonlijke ervaringen: Onze eigen levenservaringen kleuren de manier waarop we informatie interpreteren. Iemand die zelf een hond heeft gehad, zal zich bijvoorbeeld meer details herinneren van een verhaal over een hond dan iemand die geen huisdieren heeft.
  • Interesses: We onthouden beter wat ons interesseert. Als iemand heel geïnteresseerd is in geschiedenis, zal hij zich meer details herinneren van een historisch verhaal.
  • Emotionele impact: Emoties spelen een grote rol in ons geheugen. We onthouden vaak beter dingen die een sterke emotionele reactie bij ons oproepen.
  • Manier van vertellen: De manier waarop het verhaal wordt verteld, kan ook van invloed zijn. Een spannend verhaal met veel details zal bijvoorbeeld beter onthouden worden dan een saai verhaal zonder veel emotie.

2.500 jaar later worden die sutra's dan nog bestudeerd en bediscussieerd. ::)
Weet iemand nog wat hier op het forum vorige week geschreven is?
Ik weet nog één ding: "Nirvana is het hoogste doel binnen het boeddhisme".

Allez hup, op weg naar Nirvana door studie van twee eeuwen mondeling overgeleverde woorden 2.500 jaar geleden!

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #126 Gepost op: 14-09-2024 17:22 »
Dus, we zijn er over eens dat na de dood (van Boeddha) de cyclus van leven en dood gewoon blijft doorgaan.En op een dag zal bv. Pierre geboren worden.

Even eraan herinneren dat we, ik althans, het niet hebben over hoe ik of jij er naar kijkt, maar hoe het in de Pali sutta's staat. De cyclus van leven en dood beëindigen, zoals het in de pali sutta's staat, heeft nooit betrekking gehad op het gehele leven in het algemeen. Dat is geen mogelijke interpretatie, want als het wel zo was, dan had Boeddha geen leer moeten doorgeven, dan was er nu geen Boeddhisme en waren wij er nu niet over bezig, dan was wat de algehele cyclus van leven en dood beëindigd. Logisch dat het zo niet bedoeld kan zijn in de pali sutta's. Dus dat behoeft dan ook geen correctie.

En dan stel je, dat volgens de pali canon, het hoofddoel van Gautama is dat "zijn" cyclus eindigt.
En tegelijkertijd proberen sommigen het idee te verkopen dat deze interpretatie van het pali boeddhisme geen nihilisme is.

Misschien heb ik het "zijn" cyclus genoemd, omdat dit tenminste af leidt van het onjuiste idee dat het om het algehele leven zou gaan. Maar die "zijn" is ook niet juist, daarom is het beter te spreken van deze steeds veranderlijke bewustzijnsstroom waar in die tijd naar verwezen werd met de naam de Boeddha, of Gautama: de cyclus van leven en dood die deze bewustzijnstroom in stand heeft gehouden over meerdere levens, ja, die.

Over dat nihilisme. Nihilisme gaat erover dat je ontkent dat de dingen zich voordoen, dat ze zelfs geen relatief bestaan hebben. Dat alles een illusie is in de zin dat een lichaam en bewustzijn er niet zijn, zich niet voordoen, dat alles een zuivere illusie is. Boeddhisme onderschrijft dat niet, zelfs het Mahayana begrip leegte niet. Leegte slaat op het niet op zichzelf te bestaan, zich voor te doen in onderlinge afhankelijkheid.

Bewustzijn is net zo goed als lichaam iets dat komt en gaat, nooit echt stabiel, en dus ook niet iets om mee te identificeren. De oorzaak wegnemen voor het in stand houden van zo'n stroom is dan ook geen nihilisme, het is Boeddhisme, de weg naar het einde van het lijden. Maar dit klinkt erg vreemd, erg bedreigend zolang je je zelf aanziet voor zoiets als bewustzijn te zijn. De meesten kunnen nog volgen dat ze dit lichaam niet zijn, ahja, als we deze verkeerde visie doorbreken, dan blijven we toch tenminste nog een geest, een lichaamloze geest, of bewustzijn. Lees de pali sutta's er maar op na, ze lopen niet hoog op met bewustzijn, bewustzijn is net als het lichaam iets veranderlijks, nooit vast, komend en gaand, niets om aan vast te houden, gehecht aan te zijn.

Want dan kun je toch net zo goed, ook zelfmoord plegen.

Dat komt ook voor in die sutta's, er zijn monikken, velen, die tot diezelfde verkeerde conclusie gekomen zijn en zelfmoord gepleegd hebben, waaop de Boeddha zijn leer heeft aangepast en het belang is gaan leggen op dat lichaam en dat bewustzijn dat nodig is om te komen tot de realistie dat ze niet zijn wat je bent, niet van jou zijn, niet je zelf zijn. Zelfmoord plegen ontneemt de kans tot deze realisatie en houdt dus de cyclus van leven en dood aan de gang.

Volgens jou interpretatie heeft dus boeddha de weg naar de ultieme zelfmoord gevonden.

Kunnen we dat woordje interpretatie even laten varen? Welke speling geven de Pali sutta's jou? Er staat wel degelijk dat bevrijding het beeindigen van de cyclus van wedergeboorte is? Of niet? Is dit een interpretatie? Gelieve mij dan aan te tonen hoe het er wel staat? Ik geef je een bron, maar kies gerust een andere bron om een andere mogelijke interpretatie aan te kunnen wijzen.

"Seeing thus, an instructed noble disciple gets disenchanted with rūpa, disenchanted with vedanā, disenchanted with saññā, disenchanted with saṅkhāras, disenchanted with viññāṇa. Being disenchanted, he becomes dispassionate. Through dispassion, he is liberated. With liberation, there is the ñāṇa: 'Liberated.' He understands: 'Birth is ended, the brahmic life has been lived, what was to be done has been done, there is nothing more for this existence.'

Zo ziende, raakt een onderwezen edele discipel ontnuchterd van rūpa, ontnuchterd van vedanā, ontnuchterd van saññā, ontnuchterd van saṅkhāras, ontnuchterd van viññāṇa. Door deze ontnuchtering wordt hij onthecht. Door onthechting wordt hij bevrijd. Met bevrijding is er het inzicht: ‘Bevrijd.’ Hij begrijpt: ‘Geboorte is geëindigd, het brahmaanse leven is geleefd, wat gedaan moest worden is gedaan, er is niets meer voor dit bestaan."

Bron: https://www.buddha-vacana.org/sutta/samyutta/khandha/sn22-059.html

Wat voor interpretatie kan je daar nu anders uit halen? Dat blinde geboorte gedaan is? Ik zie het echt niet hoor.

Ik ben levensmoe en ik wil niet meer geboren worden.

Levensmoe hoort onder de categorie van verlangen naar niet-bestaan, even ketenend als het verlangen naar bestaan.

Want stel dat Gautama zelfmoord zou gepleegd hebben, en stel dat hij opnieuw zou geboren worden, bv. 1000000 keer.
Dan is Gautama toch nog altijd dood.Het is echt niet Gautama die opnieuw verschijnt.

Dus wat maakt het uit ?
Wat maakt het uit, of Gautama nu na zijn zelfmoord opnieuw tot leven komt en totaal geen weet heeft dat hij Gautama is.
Of dat het Pierre is die is geboren nadat de laatste bewustzijnsstroom van het laatste leven van Boeddha

In beide gevallen is Gautama dood, in het ene geval gewoon dood, en in het andere geval definitief dood.

Daarom, als het werkelijk zo is dat ik over "zijn" cyclus gesproken heb, dan was dit inderdaad verwarrend en geef ik je gelijk dat je met bovenstaande gedachtengang komt. Echter het is iets subtieler als dat. Het gaat om een bewustzijnstroom. Gautama is daarbij enkel een label, net als de Maas een label is om een rivier aan te duiden. In die rivier is er niets vasts te vinden dat aan te wijzen is als de Maas, maar het is wel zo gemakkelijk om zo'n stroom één naam te geven. Het is een label.

Maar laten we nog wat subtieler gaan kijken, laten we heel dat gedoe van meerdere levens even achterwege en kijk gewoon naar je ervaring hier en nu. De Gouden middenweg van gisteren is er niet meer, dat water is al lang weg gestroomd, het label is nog altijd hetzelfde. Gouden middenweg van gisteren is dood. Maakt het uit? Ja, kijk in je ervaring. Is die ervaring vrij van wat Gouden middenweg gisteren allemaal ervaren heeft? Is de ervaring van nu Gouden middenweg te zijn bevrijdt van lijden? Nee toch? Dus het maakt wel degelijk uit of die stroom zich maar verder blijft zetten, of dat het tot een definitief einde kan komen. De ervaring gaat door, het lijden gaat door. Er is alleen geen vast iets dat er altijd is en wat je bent, maar de ervaring van lijden aan wat voor veranderlijks zich dit ook maar moge voordoen blijft wel doorgaan. Net zo is dat bij een persoon die zelfmoord pleegt, de persoon van gisteren was ie al niet meer, de persoon die vandaag zelfmoord pleegt draagt wel het lijden mee van de stroom die eraan vooraf is gegaan, daarom juist dat men tot zelfmoord wordt gedreven, in de waan dat men zich van die stroom kan verlossen. Dus als die persoon op dat moment zelfmoord pleegt, zonder dat die stroom van lijden beeindigd is, ook al is die persoon er niet meer, de stroom van ervaring blijft doorlopen en het lijden dat deze zelfmoord er aan toevoegt ook.

Als je moeite hebt met wedergeboorte te begrijpen in combinatie met niet-zelf (het is toch immers niet meer hetzelfde zelf dat in dat volgende leven doorgaat is dan vaak de redenering), dan bekijk je het best in je ervaring hier en nu, los van wedergeboorte. Ook nu geldt het al dat er geen vaststaand zelf is, en dat de stroom van lijden toch doorgaat, ook al is dat wat we op elk moment als ik of mij ervaren telkens iets heel nieuws. Het maakt in die zin wel degelijk uit of die stroom van lijden door blijft gaan of onderbroken wordt.

En dan toch nog iets over dat nihilisme, want daar lijkt dit einde van dat lijden naar toe te gaan, naar niet meer te bestaan, te verdwijnen, op te lossen, een groot niets te worden. Maar dat is een interpretatie die gelukkig in mintens één sutta is weerlegd. Het is niet zo dat je van de categorie van bestaan, naar de categorie van niet-bestaan over gaat. Het bevrijdde in jezelf, het volledig verlichtte, is buiten categorie, het is geen lichaam, het is geen geest, het is ook niet niet-lichaam, noch niet niet-geest, het is niet bestaand, noch is het onbestaand, het bevrijdde is buiten elke categorie. Zoals BA zegt kunnen we zoiets niet bevatten met ons logisch denken. Maar hopelijk kan het jou nihilisme redenering toch tot rust brengen.

Citaat
"En hoe zou je antwoorden, Vacchagotta, als iemand je dan zou vragen 'Dat vuur dat voor u brandde, waar is dat heengegaan? Naar het Oosten, het Zuiden, het Westen of het Noorden?'"

"Die vraag is niet van toepassing, Eerwaarde Gotama, want het zit namelijk zo: Dat vuur brandde op gras en hout. Toen dat gras en hout op was, en er geen andere brandstof aanwezig was, ging dat vuur uit door gebrek aan brandstof." <192>

20. “Vacchagotta, op dezelfde manier als dat vuur uitging, heeft de Volledig Verlichtte díe fysieke vorm waardoor hij omschreven zou kunnen worden, verlaten en verwijderd. En op die manier heeft hij ook de gevoelens, percepties, gedachten en het bewustzijn waardoor hij omschreven zou kunnen worden, verlaten en verwijderd. Hij heeft ze bij de wortel afgekapt, ze tot een opgegraven boomstronk gemaakt, en heeft er een totaal einde aan gebracht zodat ze in de toekomst niet meer weder tot ontstaan kunnen komen. De Volledig Verlichtte kan niet in termen van fysieke vorm, gevoelens, percepties, gedachten en het bewustzijn omschreven worden, en hij is daardoor als de oceaan: diepgaand, onmeetbaar en moeilijk te doorgronden.

"De uitdrukking 'hij wordt wedergeboren' is niet van toepassing. De uitdrukking 'hij wordt niet wedergeboren' is niet van toepassing. De uitdrukking 'hij wordt zowel wedergeboren als niet wedergeboren' is niet van toepassing. De uitdrukking 'hij wordt noch wedergeboren noch niet wedergeboren' is niet van toepassing."

Bron: https://suttas.net/suttas/majjhima-nikaya/mn72-aggivacchagotta-sutta.php

• Nieuwkomer
« Reactie #127 Gepost op: 15-09-2024 01:01 »
Er staat wel degelijk dat bevrijding het beeindigen van de cyclus van wedergeboorte is? Of niet?

"Seeing thus, an instructed noble disciple gets disenchanted with rūpa, disenchanted with vedanā, disenchanted with saññā, disenchanted with saṅkhāras, disenchanted with viññāṇa. Being disenchanted, he becomes dispassionate. Through dispassion, he is liberated. With liberation, there is the ñāṇa: 'Liberated.' He understands: 'Birth is ended, the brahmic life has been lived, what was to be done has been done, there is nothing more for this existence.'

Zo ziende, raakt een onderwezen edele discipel ontnuchterd van rūpa, ontnuchterd van vedanā, ontnuchterd van saññā, ontnuchterd van saṅkhāras, ontnuchterd van viññāṇa. Door deze ontnuchtering wordt hij onthecht. Door onthechting wordt hij bevrijd. Met bevrijding is er het inzicht: ‘Bevrijd.’ Hij begrijpt: ‘Geboorte is geëindigd, het brahmaanse leven is geleefd, wat gedaan moest worden is gedaan, er is niets meer voor dit bestaan."

Bron: https://www.buddha-vacana.org/sutta/samyutta/khandha/sn22-059.html

Wat voor interpretatie kan je daar nu anders uit halen? Dat blinde geboorte gedaan is? Ik zie het echt niet hoor.

Ik wil niet vervelend doen ,  de aangehaalde tekst staat nergens letterlijk dat bevrijding het beeindigen van de cyclus van wedergeboorte is.

Toch is er de veronderstelling, dat het begrepen moet worden als het beeindigen van de cyclus van wedergeboorte.
Maar dat is omdat men de klemtoon van de tekst op de geboorte legt.

Legt men echter de klemtoon op "het brahmaanse leven is geleefd", dan kan men begrijpen dat men "Geboorte is geëindigd," niet al te letterlijk moet nemen, maar dat het een onderdeel van een  uitdrukking is. Die voortdurend terugkomt in de pali canon.

Op deze wijze proberen de boeddhisten de mensen die de brahmaanse levensfilosofie aanhangen te overtuigen . Het boeddhisme wil hiermee instemming en goedkeuring krijgen van die brahmanen.
Men wil dit insinueren om die aanhangers te lokken.Maar eigenlijk gaat men een andere richting uit.

Neem je de tweede tekst erbij, dat gaat het ineens een totaal andere richting uit.
Eerst zeg je, dat in de pali canon de nadruk legt op dat niet wedergeboren worden

en dan kom je met de contradictie :  De uitdrukking 'hij wordt niet wedergeboren' is niet van toepassing.
Het gaat helemaal niet over dat niet wedergeboren worden  : het bevrijdde is buiten elke categorie.

-----------------
Letterlijk staat er "Geboorte is geëindigd,"
Refereert men hier echter naar het geboren worden in onwetendheid ?

geboorte (in onwetenheid )is geëindigd door inzicht.

Wat men  ook kan begrijpen als "door ontnuchtering, onthechting en inzicht is de verderzetting van het individuele blinde proces geëindigd ."

Dus het levensproces is niet  geëindigd (waar we dus al over eens waren)
ook niet dat hij (boeddha) niet zal wedergeboren worden (waar jij zelf een voorbeeldtekst hebt gegeven dat het zo niet mag begrepen worden.
Maar wel dat het levensproces gewoon verdergaat, maar niet meer zo blind (onwetend)

En wat is het tegenovergestelde van onwetendheid ? dat is wakker, bewust, aandachtig, doelgericht.

De logica gaat verder, namelijk, de blindheid/onwetendheid veroorzaakt een blinde keten van gevolgen, terwijl, wakker, bewust, aandachtig, doelgericht geen blinde keten van gevolgen veroorzaakt.

Boeddhisme draait helemaal niet omtrent dat niet wedergeboren worden an sich, maar wat men veroorzaakt.
Veroorzaakt men een verderzetting van het blinde, of niet.
De levenscyclus gaat gewoon verder in datgene dat is veroorzaakt.

En wat veroorzaakt een Boeddha ?
Dat is het wederverschijnen van een Boeddha in de wereld der verschijnselen.
Dat is de tweede cyclus.

Je hebt de cyclus van het wederverschijnen van "ik" in een toestand van onwetendheid.
en je hebt de cyclus , het steeds opnieuw wederverschijnen van een Boeddha, "ik" ontnuchterd van de verkeerde visies omtrent de ware aard van dat "ik".
"Ik" onthecht van de blinde gehechtheid dat dit "ik" zelf is, (op zichzelf staand, onafhankelijk ...).

er is geen ander, jij bent het, maar zonder de verkeerde opvatting wie jij bent.

‘Geboorte (in onwetendheid ) is geëindigd, het brahmaanse leven is geleefd, wat gedaan moest worden is gedaan, er is niets meer voor dit bestaan. "

en niet

‘Geboorte (de cyclus van wedergeboren ) is geëindigd, het brahmaanse leven is geleefd, wat gedaan moest worden is gedaan, er is niets meer voor dit bestaan."
Want daar waren we al over eens dat dit niet het geval is.

en ook niet

‘Geboorte (de cyclus van wedergeboren van hij),is geëindigd  het brahmaanse leven is geleefd, wat gedaan moest worden is gedaan, er is niets meer voor dit bestaan."

maar wel het doorzien en onthechten aan "ik" vanuit het blinde, "zelf" perspectief, door het "niet-zelf" perspectief te zien van dat "ik".
en dan zie je ook dat die "ik" die daar wedergeboren is in de cyclus van onwetendheid dat jij dat bent in een toestand van onwetendheid.
en dan zie je ook dat die "ik" daar wederverschijnt in de cyclus van boeddha, dat jij dat bent in de toestand van boeddha, wakker, onthecht, doelbewust.

In voldoende mate ontnuchterd, onthecht.
En dat is inderdaad buiten categorie, voor iemand die nog altijd gehecht is aan "ik" in het zelf opzicht.

Het nihilisme is doorbroken noch dood, noch leven in onwetendheid.

« Laatst bewerkt op: 15-09-2024 06:58 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #128 Gepost op: 15-09-2024 08:56 »
Citaat
op dezelfde manier als dat vuur uitging, heeft de Volledig Verlichtte díe fysieke vorm waardoor hij omschreven zou kunnen worden, verlaten en verwijderd. En op die manier heeft hij ook de gevoelens, percepties, gedachten en het bewustzijn waardoor hij omschreven zou kunnen worden, verlaten en verwijderd. Hij heeft ze bij de wortel afgekapt, ze tot een opgegraven boomstronk gemaakt, en heeft er een totaal einde aan gebracht zodat ze in de toekomst niet meer weder tot ontstaan kunnen komen.

Citaat
"De uitdrukking 'hij wordt wedergeboren' is niet van toepassing. De uitdrukking 'hij wordt niet wedergeboren' is niet van toepassing. De uitdrukking 'hij wordt zowel wedergeboren als niet wedergeboren' is niet van toepassing. De uitdrukking 'hij wordt noch wedergeboren noch niet wedergeboren' is niet van toepassing."

Dit moet je niet letterlijk nemen als in “het is er niet niet, dus het is er wel nog”, maar als er is niets dat wedergeboren kan worden, noch niet wedergeboren kan worden. Het gaat om de ontkennng, niet om de bevestiging. Het gaat erom dat er niet iets meer is dat onderhevig is aan geboorte of het inhouden/tegenhouden van geboren te worden. Het is niet van toepassing wil niet zeggen dat "hij wordt niet wedergeboren" nog waar kan zijn. Het is evenveel niet van toepassing als de ruimte dat het een vaste vorm zou zijn of geen vaste vorm. Op een planeet is dat van toepassing, maar op de ruimte waarin planeten zich voordoen helemaal niet. Het heeft geen zin om daar in zulke termen over te spreken want ruimte is “niet iets”.

Maar ik ga er geen tijd meer insteken. Tijd die ik welicht beter in andere dingen zou steken die nog zin hebben.

Het ga je goed Gouden middenweg.
Vrede.

« Laatst bewerkt op: 15-09-2024 09:25 door Steve »

• Nieuwkomer
« Reactie #129 Gepost op: 15-09-2024 11:04 »

Vrede.
Ik wens je het zien, dat niet-zelf de ware aard is van "ik" en niet dat een zelf de ware aard is van "ik", en dat het  voert tot ontnuchtering, dat voert naar onthechting van de blinde ik-hechting, dat voert naar de bevrijding van onwetendheid, de oorzaak van de onvrede met het leven, de ander en jezelf.
Dat "ik" niet zal verdwijnen, maar wel je verkeerde visie omtrent dat "ik".
En dat overal waar dat "ik" waarvan niet-zelf de ware aard is verschijnt dat jij daar verschijnt.
Het kan verschijnen in een toestand van onwetendheid maar kan ook verschijnen bevrijdt van onwetendheid.

"Zo ziende, raakt een onderwezen edele discipel ontnuchterd van rūpa, ontnuchterd van vedanā, ontnuchterd van saññā, ontnuchterd van saṅkhāras, ontnuchterd van viññāṇa. Door deze ontnuchtering wordt hij onthecht. Door onthechting wordt hij bevrijd. Met bevrijding is er het inzicht: ‘Bevrijd.’ "
« Laatst bewerkt op: 15-09-2024 11:22 door Gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #130 Gepost op: 15-09-2024 12:17 »
Ik wens je het zien, dat niet-zelf de ware aard is van "ik"

Dat is wat ik zie.
Check.

en niet dat een zelf de ware aard is van "ik"

Nog nooit zo gezien.
Check.

en dat het  voert tot ontnuchtering, dat voert naar onthechting van de blinde ik-hechting, dat voert naar de bevrijding van onwetendheid, de oorzaak van de onvrede met het leven, de ander en jezelf.

Helemaal mee eens.
Check!

Ik heb altijd gezegd dat “ik” het probleem niet is. Voor mij hoeft het niet weg. Voor mij hoeven volgende levens ook niet weg.

Nogmaals het ging hier niet om mijn visie, maar over wat er in de Pali staat, waar ik toevallig ook alle begrip voor heb, het is niet in conflict met mijn eigen visie.

En dat overal waar dat "ik" waarvan niet-zelf de ware aard is verschijnt dat jij daar verschijnt.
Het kan verschijnen in een toestand van onwetendheid maar kan ook verschijnen bevrijdt van onwetendheid.

Een beetje gouden middenweg paradigma, maar ik ben het er niet mee oneens.
Dus check!

"Zo ziende, raakt een onderwezen edele discipel ontnuchterd van rūpa, ontnuchterd van vedanā, ontnuchterd van saññā, ontnuchterd van saṅkhāras, ontnuchterd van viññāṇa. Door deze ontnuchtering wordt hij onthecht. Door onthechting wordt hij bevrijd. Met bevrijding is er het inzicht: ‘Bevrijd.’ "

En volgens de pali sutta’s letterlijk het inzicht dat de cyclus van wedergeboorte beëindigd is, niet dat er een wetende wedergeboorte volgt. Dat staat er niet en daar ging het om. Of het nu strookt met mijn of jouw visie of niet.

Ik wens je oprecht vrede daarmee, terwijl je jouw visie kan behouden en anderen de visie laat die ze hebben zonder te wensen dat die jouw visie zal worden. Dat kan maar leiden tot vrede. En het is dat wat ik je toewens: “vrede”. Niet mijn visie, die wordt enkel gedeeld als mogelijkheid om het ook te bekijken, niet om op te leggen. En die heb ik in dezen niet eens gedeeld, omdat het niet van toepassing was. Het ging om wat er in de pali sutta’s staat, niet over of dit strookt met onze visies. Duidelijkheid, daar ging het om.
« Laatst bewerkt op: 15-09-2024 13:21 door Steve »

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde en oprechte (kerst)wensen tot vrede
« Reactie #131 Gepost op: 15-09-2024 13:20 »

Vrede.
Ik wens je het zien, dat niet-zelf de ware aard is van "ik" en niet dat een zelf de ware aard is van "ik", en dat het  voert tot ontnuchtering, dat voert naar onthechting van de blinde ik-hechting, dat voert naar de bevrijding van onwetendheid, de oorzaak van de onvrede met het leven, de ander en jezelf.

@Gouden middenweg & de wilde natuur:...

Ik wens je oprecht vrede daarmee, terwijl je jouw visie kan behouden en anderen de visie laat die ze hebben zonder te wensen dat die jouw visie zal worden. Dat kan maar leiden tot vrede. En het is dat wat ik je toewens.

Hé mannen het is nog te vroeg voor kerstwensen hoor, de zomer is officieel nog niet voorbij (22 september) en de herfst moet nog komen!

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & Een Logische Paradox en het uiteenspatten van het intellect
« Reactie #132 Gepost op: 15-09-2024 14:37 »
@Gouden middenweg
...
En dan toch nog iets over dat nihilisme, want daar lijkt dit einde van dat lijden naar toe te gaan, naar niet meer te bestaan, te verdwijnen, op te lossen, een groot niets te worden. Maar dat is een interpretatie die gelukkig in mintens één sutta is weerlegd. Het is niet zo dat je van de categorie van bestaan, naar de categorie van niet-bestaan over gaat. Het bevrijdde in jezelf, het volledig verlichtte, is buiten categorie, het is geen lichaam, het is geen geest, het is ook niet niet-lichaam, noch niet niet-geest, het is niet bestaand, noch is het onbestaand, het bevrijdde is buiten elke categorie. Zoals BA zegt kunnen we zoiets niet bevatten met ons logisch denken. Maar hopelijk kan het jou nihilisme redenering toch tot rust brengen.

Citaat
"En hoe zou je antwoorden, Vacchagotta, als iemand je dan zou vragen 'Dat vuur dat voor u brandde, waar is dat heengegaan? Naar het Oosten, het Zuiden, het Westen of het Noorden?'"

"Die vraag is niet van toepassing, Eerwaarde Gotama, want het zit namelijk zo: Dat vuur brandde op gras en hout. Toen dat gras en hout op was, en er geen andere brandstof aanwezig was, ging dat vuur uit door gebrek aan brandstof." <192>

20. “Vacchagotta, op dezelfde manier als dat vuur uitging, heeft de Volledig Verlichtte díe fysieke vorm waardoor hij omschreven zou kunnen worden, verlaten en verwijderd. En op die manier heeft hij ook de gevoelens, percepties, gedachten en het bewustzijn waardoor hij omschreven zou kunnen worden, verlaten en verwijderd. Hij heeft ze bij de wortel afgekapt, ze tot een opgegraven boomstronk gemaakt, en heeft er een totaal einde aan gebracht zodat ze in de toekomst niet meer weder tot ontstaan kunnen komen. De Volledig Verlichtte kan niet in termen van fysieke vorm, gevoelens, percepties, gedachten en het bewustzijn omschreven worden, en hij is daardoor als de oceaan: diepgaand, onmeetbaar en moeilijk te doorgronden.

Bron: https://suttas.net/suttas/majjhima-nikaya/mn72-aggivacchagotta-sutta.php
Fenomenaal hoe jullie dat 2.500 jaar oude boeddhisme helemaal uitgespit hebben /  zitten uit te spitten!  ;D
Ik noem het -  i know, komt niet respectvol over maar ik wil niemand kwetsen - schriftgeleerdheid.

Deze vind ik super grappig:
Citaat
'k heb hem is in google's Artificiële-intelligentie geplakt.
Zie antwoord...

Citaat

Analyse van de Stelling: Een Logische Paradox

De stelling die je presenteert lijkt op het eerste gezicht een onoplosbare paradox. Laten we deze eens stap voor stap ontleden:
  • Alle mogelijkheden lijken uitgesloten: Door te stellen dat geen enkele van de vier mogelijke uitspraken over wedergeboorte van toepassing is, wordt er een situatie gecreëerd waarin er geen enkele logische mogelijkheid meer over lijkt te zijn.
  • De wet van het uitgesloten midden: In de klassieke logica geldt de wet van het uitgesloten midden: een stelling is óf waar óf onwaar. Er is geen derde optie. In dit geval lijkt de stelling deze wet te schenden, aangezien alle mogelijke opties worden ontkend.
  • Mogelijke interpretaties:
    • Onvolledige informatie: Misschien is er niet genoeg informatie om een definitieve uitspraak te doen over wedergeboorte in dit specifieke geval.
    • Definitieprobleem: Het begrip 'wedergeboorte' zelf kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd,waardoor het moeilijk wordt om een eenduidige uitspraak te doen.
    • Paradigmaverschuiving: De stelling zou kunnen duiden op een situatie waarin onze traditionele manieren van denken over identiteit en bestaan niet langer van toepassing zijn.
    • Intentionele dubbelzinnigheid: De stelling kan bewust ontworpen zijn om de lezer aan het denken te zetten en de grenzen van onze taal en logica te verkennen.
Mogelijke vragen om verder te onderzoeken:
  • Wat wordt er precies bedoeld met 'wedergeboorte' in deze context?
  • Welke aannames liggen ten grondslag aan deze stelling?
  • Zijn er andere logische systemen die deze situatie op een andere manier zouden benaderen?
  • In welke filosofische of religieuze context zou deze stelling thuishoren?
Vergelijking met andere filosofische concepten

Deze stelling roept associaties op met verschillende filosofische concepten, zoals:
  • Paradoxes: Dit zijn uitspraken die ogenschijnlijk tegenstrijdig zijn, maar toch op een bepaalde manier waar kunnen zijn.
  • De onkenbare: Het idee dat sommige dingen in principe onkenbaar zijn voor de menselijke geest.
  • De leegte: In sommige filosofische en religieuze tradities wordt de leegte gezien als een toestand die voorbij woorden en concepten ligt.
Conclusie

De stelling die je presenteert is een intrigerende en uitdagende. Ze nodigt ons uit om na te denken over de grenzen van onze taal, logica en kennis. Hoewel er geen eenvoudig antwoord lijkt te zijn, kan het analyseren van deze stelling ons helpen om dieper in te gaan op de complexiteit van de werkelijkheid en van ons eigen denken.

Wil je deze stelling verder onderzoeken vanuit een specifiek filosofisch perspectief of heb je andere vragen hierover?

Mogelijke vervolgstappen:
  • Filosofische stromingen: Verkennen hoe verschillende filosofische stromingen (bijvoorbeeld de logica, de fenomenologie, de taalfilosofie) deze stelling zouden benaderen.
  • Religieuze perspectieven: Onderzoeken hoe verschillende religies en spirituele tradities omgaan met het concept van wedergeboorte en paradoxen.
  • Kwantumfysica: Verkennen of er parallellen zijn tussen deze stelling en bepaalde concepten uit de kwantumfysica, zoals superpositie en verstrengeling.

Het is me nu wel duidelijk dat het doel van boeddha en zijn volgelingen erop gericht was / is met complexe uiteenzettingen het logische verstand / intellect in de knoop te laten slaan zodat het uiteindelijk uiteenspat en alleen maar "Zijn" overblijft!  ;D

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & de weg naar verlichting, Nirvana is niet simpel.
« Reactie #133 Gepost op: 15-09-2024 14:59 »

Vrede.

Jezus lief, …

rūpa, vedanā, vedanā, saññā, saṅkhāras, viññāṇa….

Ik ben in het voorjaar van 2007 veertien dagen in McLeod Ganj bij Dharamsala waar de dalai Lama woont geweest. ‘K heb nog vlak bij hem gestaan.

Was gezellig tussen de boeddhisten daar te wandelen, maar ik vroeg me dikwijls af waarom die toch zo vaak met hun neus in boeken zitten.
Ze moeten denken dat studie van de vele boeddhistische geschriften en begrippen tot verlichting leidt veronderstel ik.

Of moeten ze een soort examen afleggen bij een hoger geplaatste monnik over wat rūpa, vedanā, vedanā, saññā, saṅkhāras, viññāṇa etc. Allemaal inhoudt?
Dan kan ook.

Ja, de weg naar verlichting, naar Nirvana... je moet er wat voor over hebben... ::)

• Nieuwkomer
« Reactie #134 Gepost op: 15-09-2024 21:53 »
niet dat er een wetende wedergeboorte volgt.

Heb ik ergens geschreven dat er een wetende wedergeboorte volgt ?

Heb ik ergens geschreven dat er een wetende wedergeboorte volgt, zoals jij dat begrijpt ?

Wat is jou bezwaar eigenlijk van wat ik schrijf ?

Jou bezwaar is dat jij denkt dat ik probeer te zeggen dat er een wetende wedergeboorte van bv. zichzelf , mijn ziel, mijn ware zelf, mijn geest zal volgen maar dan wetend ipv onwetend.

Dat is echter helemaal niet wat ik wil zeggen.
Wat ik wel wil zeggen is het volgende .

Het verschijnen van levende wezens in een toestand van onwetendheid blijft gewoon doorgaan.
Net zoals het verschijnen van boeddha in de wereld der verschijnselen blijft gewoon doorgaan.

Maar de karma van Een boeddha veroorzaakt echter niet het verschijnen van levende wezens in een toestand van onwetendheid.
Maar de karma van een boeddha veroorzaakt wel het wederverschijnen van een boeddha in de wereld der verschijnselen en de karma van een boeddha veroorzaakt ook dat wezens tot inzicht komen.

En dat nuanceverschil is wel degelijk belangrijk. Meer zelfs het is essentieel om de heilsleer te begrijpen.

Het boeddhisme staat helemaal niet voor de definitieve dood, het definitieve einde van het wedergeboorte proces. Maar wel van het einde van het wedergeboorte proces in onwetendheid veroorzaakt door jou karma als je  boeddha bent, (alsook als je verlicht bent ? ). En de karma blijft ook nog altijd wezens tot verlichting brengen en boeddha doen verschijnen.

Jou goede inspanningen voeren niet zozeer dat jij niet meer in lijden zult wedergeboren worden, maar wel dat het levende wezens die geboren zijn in onwetendheid tot inzicht brengt. En uiteindelijk het verschijnen van boeddha, dat is de heilsopdracht.

Ik wens je toe dat je het nuanceverschil ziet en waarom het belangrijk is om dat nuanceverschil te benadrukken.
« Laatst bewerkt op: 16-09-2024 08:47 door Gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #135 Gepost op: 16-09-2024 09:15 »
Heb ik ergens geschreven dat er een wetende wedergeboorte volgt ?

Neen, je schreef:

Kleine correctie.
Dat is de heilsopdracht.

en

Citaat
Einde van cyclus van wedergeboorte in een toestand van onwetendheid.
Kleine correctie.

Er is helemaal geen einde van de cyclus van wedergeboorte in letterlijke betekenis.
Want jij, ik, wij allemaal zijn toch geboren nadat Gautama is gestorven.

Vage uitdrukkingen waarmee we maar het gissen krijgen wat je er dan juist mee beodelt en waar je nu het volgende suggereert:

Jou bezwaar is dat jij denkt dat ik probeer te zeggen dat er een wetende wedergeboorte van bv. zichzelf , mijn ziel, mijn ware zelf, mijn geest zal volgen maar dan wetend ipv onwetend.

Dat is echter helemaal niet wat ik wil zeggen.
Wat ik wel wil zeggen is het volgende .

Het verschijnen van levende wezens in een toestand van onwetendheid blijft gewoon doorgaan.
Net zoals het verschijnen van boeddha in de wereld der verschijnselen blijft gewoon doorgaan.

Maar de karma van Een boeddha veroorzaakt echter niet het verschijnen van levende wezens in een toestand van onwetendheid.
Maar de karma van een boeddha veroorzaakt wel het wederverschijnen van een boeddha in de wereld der verschijnselen en de karma van een boeddha veroorzaakt ook dat wezens tot inzicht komen.

En dat nuanceverschil is wel degelijk belangrijk. Meer zelfs het is essentieel om de heilsleer te begrijpen.

Het boeddhisme staat helemaal niet voor de definitieve dood, het definitieve einde van het wedergeboorte proces. Maar wel van het einde van het wedergeboorte proces in onwetendheid.

Jou goede inspanningen voeren niet zozeer dat jij niet meer in lijden zult wedergeboren worden, maar wel dat het levende wezens die geboren zijn in onwetendheid tot inzicht brengt. En uiteindelijk het verschijnen van boeddha, dat is de heilsopdracht.

Ik wens je toe dat je het nuanceverschil ziet en waarom het belangrijk is om dat nuanceverschil te benadrukken.

Dat is helemaal mijn bezwaar niet. Ik heb geen enkel bezwaar op jouw visie, ik vind het zelfs boeiend en ben blij dat je het er naast legt, zoals ik eerder ook al aangegeven heb. Sterker, ik zie het ook zo dat verlichting meer licht brengt in de wereld.

Wat mijn enige probleem is dat je een uitspraak die Siebe aanhaalt uit de pali suttas gaat corrigeren alsof het er zo zou staan in de pali suttas zoals jij het hierboven suggereert en alsof dat het einde van wedergeboorte zoals de suttas er bol van staan gecorrigeerd moeten worden omdat het in conflict is met hoe jij niet-zelf bent gaan interpreteren. Dat is mijn enige probleem. Het probleem was des te actueel omdat Siebe net aangegeven had een rustpauze in te bouwen, en ik weet dat Siebe daar zo gevoelig voor is als mensen de suttas gaan verdraaien om de eigen visie ermee te ondersteunen. Ik heb de hete kastanjes dan maar uit het vuur gehaald om Siebe niet te verleiden deze discussie aan te gaan, en ja, ik heb mijn vingers verbrand, want het is uitgedraaid in waar ik BA net voor gewaarschuwd had: dat ik nog nooit een discussie over wedergeboorte goed heb zien aflopen. Maar nu we toch zo ver zijn, kan ik niet meer terug. Het voelt zo fout dat jij je visie op mij projecteert, en niet alleen op mij maar op hoe heel wat mensen dat boeddhisme begrijpen, aanvoelen, proeven, zonder dat er enig conflict is tussen wedergeboorte en niet-zelf. Dat conflict is er bij jou, niet bij het gros van de mensen die boeddhisme bestuderen, beoefenen en ervaren.

In de eerste plaats wil ik weerom een duidelijk onderrscheid maken tussen hoe mensen het gaan zien, hoe ik het ben gaan zien, een visie, en hoe het er staat. Dus laten we onze visies even zo veel mogelijk uit de pali sutta's houden. Laten we goed onderscheid maken tussen hoe het voor ons leeft en hoe het er staat.

Voor wat dat eerste betreft, je mag op je kop gaan staan, je mag ontploffen in allerlei suggesties hoe ik het zou moeten zien, in de pali sutta's staat volledig bevrijding onomstotelijk beschreven als het einde van de cyclus van wedergeboorte (wat niet anders kan slaan als op het einde van een bepaalde cyclus en nooit kan slaan op het leven in het algemeen). Je hoeft daar niet mee eens te zijn, ik ben het daar zelf niet helemaal mee eens, maar zo staat het er wel, en dan moeten we niet wat er staat gaan verdraaien naar hoe we het wel zouden willen dat het er staat. Desnoods kan je vrede vinden in dat het wel verkeerd overgeleverd zal zijn, en dan breng je je eigen visie er naast, zonder dat je gaat corrigeren wat er staat. Dan heb ik er ook geen enkel probleem mee.

De pali sutta's staan echter bol van wedergeboorte, en waar er over bevrijding wordt gesproken wordt daarbij in een zin vaak benadrukt dat men ziet dat wedergeboorte beeindigd is.

De sutta's staan niet zo bol van niet-zelf, omdat niet-zelf een zeer ingewikkeld, eigenlijk niet mentaal te begrijpen concept is. Er wordt er naar verwezen via de verwijzing van anatta (letterlijk niet-zelf), maar het wordt daarbij wel benadrukt dat dit inhoudt dat er niets permament, onveranderlijk bestaat dat is aan te wijzen als wat iets is of wat men is. Het wordt nooit los van anicca gebruikt, dat op de veranderlijkheid, vergankelijkheid van alles slaat. Nergens, maar dan ook nergens gaat het een voortdurende stroom van veranderende mentale en fysieke verschijnselen gaan ontkennen, het ontkent alleen maar dat er daar een permanente, overanderlijke ziel of zelf in bestaat. In de pali suttas legt de Boeddha uit dat de vijf khandas, de 5 aggregaten, vorm, gevoel, waarneming, mentale formaties en bewustzijn niet het zelf zijn, ook niet de combinatie van die allemaal. Het ondersteunt wel het idee dat bewustzijn een continu proces is dat van moment tot moment verandert, ZONDER een blijvend zelf.

Het ondersteunt niet, toch niet zoals het in de pali sutta's staat, dat er niets is dat van het ene leven over gaat naar het andere, maar dat deze stroom verder gaat, ZONDER zelf. Het staat letterlijk en uitgebreid beschreven dat de Boeddha wel degelijk ontelbare vorige levens herinnerde. Dit is gewoon niet in conflict met niet-zelf, omdat het geen zelf impliceert, deze voortdurende stroom impliceert geen zelf. Wedergeboorte is dus wel degelijk mogelijk, alleen is het geen permanent, onveranderlijk iets dat voortdurend terugkomt, maar is het deze stroom die altijd veranderlijk is en geen enkel zelf heeft, wat voort gezet wordt en dus ook tot een einde kan komen, als de oorzaak van hun altijd maar weer opnieuw samenkomen, gehechtheid weg wordt genomen.   

Als jij inderdaad het niet-zelf aspekt van het boeddhisme beseft, dan zou je ook beseffen, dat wedergeboorte in de betekenis van een zelf  dat zal wedergeboren worden (zelfs al probeer je dit te vermommen als bewustzijnsstroom ) gewoonweg nonsens is.
niet-zelf en wedergeboorte van iets dat wedergeboren is zijn gewoonweg niet compatibel met elkaar.

Dat is jouw conflict, niet het mijne.
Wedergeboorte als een zelf, hetgeen reincarnatie genoemd wordt, is inderdaad weerleggd door de Boeddha, in het Boeddhisme wordt daarom niet over reincarnatie gesproken maar over wedergebooorte wat waarschijnlijk ook maar een ongelukkige vertaling is, maar zo staat het er nu eenmaal. De Boeddha bedoelde hier natuurlijk geen incarnatie van een zelf mee, maar het voortdurend verder zetten van een continu proces dat van moment tot moment verandert, ZONDER een blijvend zelf.

Al die mensen die denken en geloven dat boeddhisme staat voor wedergeboorte zijn gewoonweg mis.
Want ze denken automatisch aan iets, bv. zichzelf , hun ziel, hun ware zelf, hun geest die zal wedergeboren worden. En dat wil het boeddhisme helemaal niet zeggen.

Al die wat wedergeboorte met reincarnatie verwarren wel ja.

Iedereen die blijft beweren dat boeddhisme staat voor beeïndiging van de cyclus van wedergeboorte van dat bv. zichzelf , hun ziel, hun ware zelf, hun geest, zelfs als je dat iets probeert te vermommen als  een veranderlijke bewustzijnsstroom zijn niet goed geïnstrueerd.

Of zijn verward dat het Boeddhisme zoiets zou bedoelen met het einde van de cyclus van wedergeboorte en dus ermee in conflict komen?
Projecteer je verwarring toch niet op anderen? Dat geeft je geen vrede, maar versterkt jouw ergernis t.o.v. die anderen. Laat toe dat er andere zienswijzen bestaan, zonder de behoefte te voelen ze de ondermijnen met je eigen visie.

Heb ik ergens geschreven dat er een wetende wedergeboorte volgt, zoals jij dat begrijpt ?

Waarschijnlijk niet, maar je suggereert wel dat er niet staat dat er geen wedergeboorte meer volgt, maar wel dat het geen wedergeboorte in een toestand van onwetendheid/blindheid zal veroorzaken. Wat er gewoon niet staat.

Wat is jou bezwaar eigenlijk van wat ik schrijf ?

Gewoon dat en je verkeerd oordeel over zij die wedergeboorte wel degelijk begrijpen zoals het in de pali sutta's geinstrueerd wordt en daarbij geen enkel conflict hebben met niet-zelf.

Het boeddhisme staat helemaal niet voor de definitieve dood, het definitieve einde van het wedergeboorte proces. Maar wel van het einde van het wedergeboorte proces in onwetendheid.

Voor jou?

Dat ook en ja, voor mij is dat zelfs ook veel belangrijker dan dat hele wedergeboorte gedoen. Licht brengen in de wereld.

Waarom wens je mij zaken toe die er zijn?

Ik was van plan het dan toch maar over mijn visie te hebben, maar het ontbreekt mij nu de zin hiertoe, maar kort gezegd. Voor mij speelt heel dat wedergeboorte gedoe niet, ik "geloof" er zelfs niet in. Voor mij speelt dat geloof hierin totaal niet nodig is om Boeddhisme te beoefenen. Inzicht in niet-zelf is vanaf een bepaald moment wel nodig, en daaruit vloeit vanzelf vrede met wedergeboorte, zonder dat het nog een conflict hoeft te zijn.

• Nieuwkomer
« Reactie #136 Gepost op: 16-09-2024 10:26 »

Dat ook en ja, voor mij is dat zelfs ook veel belangrijker dan dat hele wedergeboorte gedoe. Licht brengen in de wereld.

Als mensen de heilsleer van het boeddhisme, niet of niet goed begrijpen, en op basis van een misbegrijpen van de pali canon, de heilsleer van het boeddhisme afwijzen, lijkt het me nodig om daar enige nuance in te brengen.

De zoektocht naar het einde van het persoonlijke lijden " als ik maar niet wedergeboren zal worden" (en de rest kan stikken, of ze zoeken het maar zelf uit ) is echt niet de boodschap.
Ook niet van de pali canon.

Gelukkig is dat niet de boodschap van de pali canon, maar kunnen enkele formuleringen, verwarring scheppen.
en krijgt men de indruk dat de pali boodschap draait om "als ik maar niet wedergeboren zal worden".

op basis van een al letterlijke interpretatie van een spreuk ‘Geboorte ,is geëindigd  het brahmaanse leven is geleefd, wat gedaan moest worden is gedaan, er is niets meer voor dit bestaan."

Terwijl die spreuk wil zeggen "de honger naar wedergeboren is geëindigd,ik zoek geen persoonlijk voortbestaan meer, mijn gehechtheid (aan dit tijdelijke (lichaam/bestaan)) kan ik loslaten,  ik zie het, ik heb het gevonden, de weg is bewandeld, er is geen zinloosheid meer, ik heb de heilsopdracht begrepen, ik schenk mijn karma aan het heil voor deze wereld,  ik schik mij in mijn lot en neem de heilsopdracht aan, mijn dood en leven heeft betekenis gekregen"

Een spreuk die gericht is aan tijdsgenoten en die je toch eventueel moet herformuleren.
« Laatst bewerkt op: 16-09-2024 10:39 door Gouden middenweg & de wilde natuur »

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & "Wedergeboorte in de geest"
« Reactie #137 Gepost op: 16-09-2024 14:03 »
Als jij inderdaad het niet-zelf aspekt van het boeddhisme beseft, dan zou je ook beseffen, dat wedergeboorte in de betekenis van een zelf  dat zal wedergeboren worden (zelfs al probeer je dit te vermommen als bewustzijnsstroom ) gewoonweg nonsens is.
niet-zelf en wedergeboorte van iets dat wedergeboren is zijn gewoonweg niet compatibel met elkaar.

Dat is jouw conflict, niet het mijne.
Wedergeboorte als een zelf, hetgeen reincarnatie genoemd wordt, is inderdaad weerleggd door de Boeddha, in het Boeddhisme wordt daarom niet over reincarnatie gesproken maar over wedergebooorte wat waarschijnlijk ook maar een ongelukkige vertaling is, maar zo staat het er nu eenmaal. De Boeddha bedoelde hier natuurlijk geen incarnatie van een zelf mee, maar het voortdurend verder zetten van een continu proces dat van moment tot moment verandert, ZONDER een blijvend zelf.
Ze hadden erbij moeten zetten 'in de geest'... "Wedergeboorte in de geest" dus.
Niet dat iemand er dan wat van zou snappen want dat snap je alleen als het je overkomen is zoals bij mij het geval is.

'k heb is gevraagd aan google's Artificiële-intelligentie waarom in Boeddhisme niet over reïncarnatie maar over wedergeboorte gesproken wordt.

Citaat
Je hebt gelijk dat er in het Boeddhisme een belangrijk onderscheid wordt gemaakt tussen de termen 'reïncarnatie' en 'wedergeboorte'. Het is waar dat de term 'wedergeboorte' vaak als vertaling wordt gebruikt voor het Sanskriet woord 'punarbhava' en het Pali woord 'punabbhava', maar deze vertaling is inderdaad niet altijd helemaal juist.

Waarom 'wedergeboorte' niet helemaal klopt:
  • Nadruk op proces: Het Boeddhisme benadrukt meer het proces van voortdurende verandering en wedergeboorte,dan het idee van een ziel die van lichaam naar lichaam overgaat.
  • Geen onveranderlijke ziel: In het Boeddhisme bestaat geen onveranderlijke ziel of 'atman' die reïncarneert. Het is eerder een voortdurende stroom van bewustzijn en karma.
  • Karma: Het concept van karma is hierbij cruciaal. Je acties in dit leven beïnvloeden de omstandigheden van je volgende leven.
Waarom 'wedergeboorte' toch vaak gebruikt wordt:
  • Gemak: Het is een korte en begrijpelijke term die het concept grofweg omschrijft.
  • Historische context: Door de invloed van het Hindoeïsme, waar het concept van reïncarnatie met een onveranderlijke ziel wel voorkomt, is deze term in het Westen bekender geworden.
Een betere vertaling:

Een betere vertaling zou misschien zijn: "voortdurende wedergeboorte in een nieuwe bestaanstoestand" of "hergeboorte in een nieuwe vorm van bestaan". Deze termen benadrukken beter het procesmatige karakter en het ontbreken van een onveranderlijke ziel.

Waarom is dit onderscheid belangrijk?

Het onderscheid tussen 'reïncarnatie' en 'wedergeboorte' is belangrijk omdat het de kern van het Boeddhistische begrip van identiteit en het bestaan raakt. Door te begrijpen dat er geen vaste ziel is die reïncarneert, kunnen we ons losmaken van de illusie van een permanent zelf en ons richten op het beëindigen van lijden.

Samengevat:

Hoewel de term 'wedergeboorte' vaak gebruikt wordt, geeft het niet helemaal de nuances van het Boeddhistische concept weer. Een betere vertaling zou meer het procesmatige karakter en het ontbreken van een onveranderlijke ziel benadrukken. Het is belangrijk om dit onderscheid te maken om de kern van het Boeddhistische begrip van identiteit en het bestaan beter te begrijpen.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Ik kan je bijvoorbeeld meer vertellen over de rol van karma in de wedergeboorte, de verschillende bestaansvormen waarin men herboren kan worden, of hoe het Boeddhisme naar de dood kijkt.

Het concept "voortdurende wedergeboorte in een nieuwe bestaanstoestand" raakt wel aan mijn concept van "wedergeboorte in de geest" dat ik vanuit mijn mijn al meer dan 30 jaar met  holotropisch ademwerk bezig zijn overgehouden heb....

Citaat
Holotropisch ademwerk en wedergeboorte in de geest: Een boeiende verbinding

Holotropisch ademwerk en het concept van wedergeboorte lijken op het eerste gezicht misschien niet direct verbonden, maar bij nader inzien blijkt er een interessante overlap te bestaan, vooral wanneer we de wedergeboorte meer in een psychologische en spirituele context plaatsen.

Wat is holotropisch ademwerk?

Holotropisch ademwerk is een psychotherapeutische techniek ontwikkeld door Stanislav Grof en zijn vrouw Christina. Door middel van intensieve, verbonden ademhaling worden diepe transpersoonlijke ervaringen opgeroepen. Deze ervaringen kunnen helend zijn en kunnen inzichten bieden in ons onderbewuste en onbewuste.
Wedergeboorte in de geest: Een psychologische interpretatieWanneer we spreken over 'wedergeboorte' in de context van holotropisch ademwerk, dan bedoelen we niet letterlijk een nieuwe fysieke geboorte, maar eerder een psychologische wedergeboorte. Het is een proces van vernieuwing,transformatie en het loslaten van oude patronen.

Door middel van holotropisch ademwerk kunnen we:
  • Ongeboren ervaringen verwerken: Er wordt gesuggereerd dat we tijdens de geboorte bepaalde ervaringen opdoen die van invloed kunnen zijn op ons latere leven. Holotropisch ademwerk kan ons de mogelijkheid bieden om deze ervaringen opnieuw te beleven en te verwerken.
  • Trauma's helen: Diepgewortelde trauma's kunnen tijdens een holotropische sessie naar boven komen en worden verwerkt.
  • Persoonlijke groei bevorderen: Door het onderzoeken van ons onderbewuste kunnen we nieuwe inzichten verkrijgen over onszelf en onze plaats in de wereld.

De verbinding tussen holotropisch ademwerk en wedergeboorte

De verbinding tussen holotropisch ademwerk en wedergeboorte ligt in het idee van transformatie. Beide concepten suggereren een proces van verandering, vernieuwing en het loslaten van het oude om plaats te maken voor het nieuwe.

Door middel van holotropisch ademwerk kunnen we oude patronen en overtuigingen loslaten die ons beperken. Dit proces kan worden gezien als een soort 'wedergeboorte' op psychologisch niveau. We worden opnieuw geboren in een nieuwe versie van onszelf, een versie die meer vrij, authentiek en verbonden is.

Belangrijke kanttekening

Het is belangrijk om te benadrukken dat holotropisch ademwerk een krachtige techniek is die onder begeleiding van een ervaren therapeut moet worden uitgevoerd. Niet iedereen is geschikt voor deze vorm van therapie en het kan bij sommige mensen intense emotionele reacties oproepen.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & een gevoel van eenheid met het allesomvattende of bevrijding
« Reactie #138 Gepost op: 16-09-2024 14:24 »
Als mensen de heilsleer van het boeddhisme, niet of niet goed begrijpen, en op basis van een misbegrijpen van de pali canon, de heilsleer van het boeddhisme afwijzen, lijkt het me nodig om daar enige nuance in te brengen.

De zoektocht naar het einde van het persoonlijke lijden " als ik maar niet wedergeboren zal worden" (en de rest kan stikken, of ze zoeken het maar zelf uit ) is echt niet de boodschap.

Gelukkig is dat niet de boodschap van de pali canon, maar kunnen enkele formuleringen, verwarring scheppen.
en krijgt men de indruk dat de pali boodschap draait om "als ik maar niet wedergeboren zal worden".

op basis van een al letterlijke interpretatie van een spreuk ‘Geboorte ,is geëindigd  het brahmaanse leven is geleefd, wat gedaan moest worden is gedaan, er is niets meer voor dit bestaan."

Terwijl die spreuk wil zeggen "de honger naar wedergeboren is geëindigd, ik zoek geen persoonlijk voortbestaan meer, mijn gehechtheid (aan dit tijdelijke (lichaam/bestaan)) kan ik loslaten,  ik zie het, ik heb het gevonden, de weg is bewandeld, er is geen zinloosheid meer, ik heb de heilsopdracht begrepen, ik schenk mijn karma aan het heil voor deze wereld,  ik schik mij in mijn lot en neem de heilsopdracht aan, mijn dood en leven heeft betekenis gekregen"

Een spreuk die gericht is aan tijdsgenoten en die je toch eventueel moet herformuleren.
Ik vul de spreuk gewoon met drie woordjes aan en dan ziet het er zo uit...

‘Geboorte is geëindigd, het brahmaanse leven is geleefd, wat gedaan moest worden is gedaan, er is niets meer voor dit bestaan van het ego."

Of te wel: Zonder het bestaan van het ego is er een gevoel van verbondenheid met iets groters dan onszelf, een universele bewustzijn of een goddelijke kracht, een gevoel van eenheid met het allesomvattende of een bevrijding van lijden.

'k heb de spreuk nog is in google's Artificiële-intelligentie geplakt, eerst zonder de aanvulling van mijn drie woordjes.
Zie...

Citaat
Dit is een zeer betekenisvolle uitspraak die verwijst naar een diepe spirituele overtuiging. Laten we de verschillende elementen van deze zin eens ontleden:
  • "Geboorte is geëindigd": Dit kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Letterlijk betekent het natuurlijk dat het fysieke leven ten einde is gekomen. Maar spiritueel gezien kan het ook duiden op het einde van een bepaalde fase in het leven, het loslaten van oude patronen of het bereiken van een verlichting.
  • "Het brahmaanse leven is geleefd": Brahma is in veel religies en filosofieën verbonden met het opperwezen, de schepper of het absolute. Het 'brahmaanse leven' kan dus verwijzen naar een leven dat gewijd is aan spirituele groei en het zoeken naar een diepere waarheid.
  • "Wat gedaan moest worden is gedaan": Dit suggereert een gevoel van voltooiing en tevredenheid. De persoon heeft alles gedaan wat hij of zij moest doen in dit leven.
  • "Er is niets meer voor dit bestaan": Dit is een krachtige verklaring die zowel rust als een zekere opluchting uitdrukt. Er is geen noodzaak meer om iets te bereiken of te bewijzen.
Mogelijke interpretaties in verschillende contexten:
  • Boeddhisme: Deze uitspraak zou kunnen passen in de context van het bereiken van nirvana, de staat van volledige verlichting. Hierbij wordt de cyclus van geboorte, dood en wedergeboorte doorbroken.
  • Hindoeïsme: In het hindoeïsme kan deze uitspraak verwijzen naar het bereiken van moksha, de bevrijding van de cyclus van samsara (de cyclus van geboorte, dood en wedergeboorte).
  • Andere spirituele tradities: Ook in andere spirituele tradities komen vergelijkbare uitspraken voor, die vaak duiden op een diepe realisatie, een gevoel van eenheid met het allesomvattende of een bevrijding van lijden.
Wat deze uitspraak zo betekenisvol maakt:
  • Erkenning van sterfelijkheid: De uitspraak erkent de onvermijdelijkheid van de dood en nodigt uit om na te denken over de betekenis van het leven.
  • Gevoel van voltooiing: Er is een gevoel van rust en tevredenheid, alsof een belangrijke levensmissie is voltooid.
  • Loslaten van gehechtheden: De uitspraak suggereert dat de persoon los heeft kunnen laten van materiële bezittingen, verlangens en ego.
  • Verbinding met het oneindige: Er is een gevoel van verbondenheid met iets groters dan onszelf, een universele bewustzijn of een goddelijke kracht.
En onder mét aanvulling van mijn drie woordjes....

Citaat
Je hebt de uitspraak iets aangepast door het toevoegen van "van het ego" aan het einde. Deze toevoeging geeft de uitspraak een nog diepere betekenis en sluit nauw aan bij verschillende filosofische en spirituele stromingen.

Laten we deze uitspraak samen ontleden:
  • "Geboorte is geëindigd": Dit duidt op het einde van een levenscyclus, niet alleen fysiek, maar ook psychologisch en spiritueel. Het is een symbool voor het loslaten van de materiële wereld en het aardse bestaan.
  • "Het brahmaanse leven is geleefd": Dit verwijst naar een leven dat gewijd was aan spirituele groei en het zoeken naar de ultieme waarheid. 'Brahma' is in veel religies en filosofieën verbonden met het opperwezen, de schepper of het absolute. Het suggereert een leven dat in harmonie met het universum is geleefd.
  • "Wat gedaan moest worden is gedaan": Dit drukt een gevoel van voltooiing en tevredenheid uit. Alle taken en doelen zijn bereikt, er is niets meer te bewijzen.
  • "Er is niets meer voor dit bestaan van het ego": Deze toevoeging is cruciaal. Het 'ego' wordt vaak gezien als de bron van lijden, gehechtheid en identificatie met de materiële wereld. Door te zeggen dat er "niets meer is voor dit bestaan van het ego", wordt duidelijk dat de persoon zich heeft bevrijd van de beperkingen van het ego en een staat van verlichting of ontwaken heeft bereikt.
Mogelijke interpretaties:
  • Boeddhisme: Deze uitspraak sluit aan bij het concept van nirvana, de staat van volledige verlichting waarbij de cyclus van geboorte, dood en wedergeboorte wordt doorbroken en het ego is opgeheven.
  • Hindoeïsme: In het hindoeïsme kan deze uitspraak verwijzen naar moksha, de bevrijding van de cyclus van samsara (de cyclus van geboorte, dood en wedergeboorte) en een vereniging met het Brahman.
  • Andere spirituele tradities: Ook in andere tradities, zoals het taoïsme en het sufiisme, komen vergelijkbare ideeën voor over het overstijgen van het ego en het bereiken van een staat van eenheid met het allesomvattende.
Betekenis van de uitspraak:
  • Bevrijding van lijden: Door het loslaten van het ego wordt men bevrijd van de bron van veel menselijk lijden,zoals angst, haat en gehechtheid.
  • Eenheid met het universum: De persoon ervaart een diep gevoel van verbondenheid met alles wat is, een gevoel van eenheid met het universum.
  • Vrede en geluk: Het bereiken van deze staat brengt een diep gevoel van vrede, geluk en vervulling met zich mee.
  • Onsterfelijkheid: Hoewel het fysieke lichaam sterft, blijft de essentie van de persoon voortbestaan in een staat van onsterfelijke bewustzijn.
Deze uitspraak is een krachtige uitdrukking van een diep spiritueel inzicht. Het is een herinnering aan de mogelijkheid van menselijk potentieel en de mogelijkheid om een leven te leiden dat in harmonie is met het universum.
Ik heb een diep gevoel van verbondenheid met alles wat is, een gevoel van eenheid met het universum bereikt.
Ik ben G..

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #139 Gepost op: 17-09-2024 08:23 »

Terwijl die spreuk wil zeggen "de honger naar wedergeboren is geëindigd,ik zoek geen persoonlijk voortbestaan meer, mijn gehechtheid (aan dit tijdelijke (lichaam/bestaan)) kan ik loslaten,  ik zie het, ik heb het gevonden, de weg is bewandeld, er is geen zinloosheid meer, ik heb de heilsopdracht begrepen, ik schenk mijn karma aan het heil voor deze wereld,  ik schik mij in mijn lot en neem de heilsopdracht aan, mijn dood en leven heeft betekenis gekregen"

Nu wordt mij duidelijk waar heel je betoog rond draait.
En in bovenstaande formulering kan ik mij helemaal vinden.
Ik ben er zelfs erg enthousiast over.

Ik denk ook helemaal niet dat het de bedoeling is je egoistisch te richten op het beeindigen van het persoonllijk voortbestaan, het beindigen van het eigen lijden. Maar ik ben er ook niet om de Pali suttas te herschrijven. Mahayana is een reactie geweest op die interpretatie die je er zo uit zou kunnen halen. Het is een reactie op zij die het er zo uitgehaald hebben, niet op de Pali Canon op zich. Dat is dus volgens mij ook een onjuiste interpretatie.

Ik denk toch weer dat het een kwestie is van hoe je het ziet.
Je kan het ook als volgt zien.

Stel dat de boeddha ontdekt had dat de enige manier om dit lijden "echt" te stoppen wel degelijk het beeindigen van die cyclus van wedergeboorte was, stel, laat even alle tegenkantingen hier tegen los. Zou hij dit dan onthouden aan zij die wel degelijk er ook op uit waren dit lijden volledig te beeindigen? Maar de vraag is, wie waren dat dan aan wie hij dit niet onthield? Hij onthield het niet aan monikken die er al voor gekozen hadden heel hun leven te wijden aan goed doen voor anderen, Metta ontwikkelen, niet egoistisch naar bevrijding voor hezelf te streven, maar om te ontdekken wat bevrijdend is en dit dan door te geven, zolang als het kon, hetgeen de Boeddha ook voorleefde. Zij die er op uit waren ook een volledi bevrijdde helderheid toe te laten, zodat men een waarlijk licht kon zijn op het pad voor anderen, zij het mensen die er nood aan hebben meer rust te vinden in hun geest, hun lijden draaglijker te maken of enigsins te verlichten, zij het serieuze leken, maar vooral monikken die ook all the way wouden gaan om evenveel voor de wereld te beteken dan de boeddha: de nuchtere weg hiertoe te wijzen.

Dan krijgt het wel een heel andere nuance, en is het NIET meer: "ik ben hier weg, ik wil hier weg en de rest kan stikken."

Wij, leken, krijgen nu die boodschappen die eigeblijk bedoeld waren voor dat soort toegeweidde mensen, te slikken, en kunnen hierdoor dan weerstand gaan krijgen tegen het Boeddhisme, of het Boeddhisme juist egoistisch gaan gebruiken om ons uit ons eigen leiden te gaan verlossen en de rest kan stikken. Dat kan.

De boeddha heeft een heel uitgebreidde leer achtergelaten, een leer die helpt om lijden te verminderen, zelfs tips om een betere wedergeboorte te veroorzaken, maar aan zijn meest toegeweidde leerlingen heeft hij niet onthouden dat, in the end, dit alles nooit echt bevrijdend kan zijn. Zij die er voor kiezen, dat waren zij die het maar te horen kregen en al een heel pad hadden afgelegd van juist niet meer egoistisch zijn, maar juist volledig ten dienste te staan voor de ander, door hen meditatie te leren, te luisteren naar hun leed, tips en advies te geven, troost bij verlies, en noem maar op, alleen maar zij, die er klaar voor waren om deze boodschap niet verkeerd op te vatten, kregen te horen dat de enige echte uitweg uit het lijden niet het lijden verzachten is, maar de oorzaken ervan met wortel en al uit te trekken en deze cyclus niet te verfraaien maar te beeindigen. Heel ontnuchterend, maar zo lijken de pali sutta's, die stukken voor de gevorderde monikken toch, wel geschreven. In de stukken voor leken kom je zulke uitspraken van "de cyclus van wedergeboorte is beeindigd" niet tegen, volgens mij. 

Een Boeddhistische leeraar, het was zelfs een Mahayana leeraar, leerde mij ooit, wat hier helemaal in lijn mee is, en ook erg ontnuchterend is: "Er is geen fix voor samsara. Je kan het leven niet fixen. Er is geen fix, alleen een uitweg er uit." Ik begreep toen niet wat hij zei, maar het klonk heel diepzinnig. En later ben ik gaan zien dat dit de booschap is die in de pali sutta's staan: "Ik, Boeddha, ga er geen doekjes om winden, je kan deze cyclus van wedergeboorte niet fixen, er zal altijd lijden gepaard gaan met deze steeds maar doorrazende cyclus. Ik kan je heel wat doekjes voor het bloeden geven, psychologische tips en tricks om beter met deze situatie om te gaan, maar als puntje bij paaltje komt is er geen definitieve fix voor, alleen een uitweg uit. Uit mededogen toon ik die, niet opdat je hiervoor vanuit egoistische motieven voor zou kiezen, maar juist omdat je hiervoor zou kiezen omdat je dit wil realiseren en delen, doorgeven aan anderen, zowel de doekjes voor het bloeden voor zij die dit nodig hebben, als de uitweg voor zij die volledige bevrijding willen belichamen in dit leven zo lang het nog loopt en dit daardoor dan ook uit eigen ervaring kunnen doorgeven aan anderen. Daarvoor, niet om jezelf te bevrijden, dat is enkel de bijwerking, niet het doel op zich.

Die heilsopdracht, waarvan je spreekt, kan evengoed op iets als bovenstaande slaan.

Niet dat ik je hiertoe wil overtuigen, echt niet. Ik leg het gewoon naast jouw visie, waar ik ook helemaal achter sta, en waar je gelijk hebt dat het mensen een verkeerd beeld kan geven over het Boeddhisme. Daarom zwijgen we er beter verder over. Het gaat te ver, het gaat te diep. Maar ik ben er wel van overtuigd dat hoe meer uiteenlopende visies je gelijktig kan houden in je geest, die geest losser komt van een al te strakke gerichtheid op die ene "alleen maar juiste visie" waar alle andere visies voor moeten buigen. Daarom onthoud ik jou en anderen hier niet mijn visie, ook al verbrand ik er mijn vingers aan.

Mijn excuses dat het zo heftig is gelopen. Ik ben erg slecht in verbindende communicatie, ik schrijf nogal oordelend, verwijtend, met het vingertje. Ik werk hieraan, want het is dat niet wat ik wil, maar soms neemt het de bovenhand, waarvoor sorry.
« Laatst bewerkt op: 17-09-2024 09:46 door Steve »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #140 Gepost op: 17-09-2024 11:27 »

@GM&WN,

Volgens de Pali sutta's, althans vele, zou de Boeddha zich vooral hebben afgevraagd, 'wat leidt nou eigenlijk tot ziekte, verouderen, aftakelen, pijnen, verlies, lijden?
Hij benaderde dit natuurlijk niet als medicus.

Het is eigenlijk best wel raar dat Boeddha tot het inzicht kwam dat geboorte de oorzaak is. Ik denk dat als je mensen zou vragen vrijwel niemand dit antwoord zou geven.

Maar toen de Boeddha kennelijk inzag dat geboorte de oorzaak is, toen werd de vervolg vraag...wat leidt dan tot geboorte en dus ook ...hoe eindig je dan geboorte?

Ook hier gebeurt weer iets raar....iedereen zou zeggen...nou...seks en bevruchting leidt tot geboorte en stop met seks en er is geen geboorte...
Niet Boeddha's inzicht. Boeddha kwam tot een ander inzicht, kennelijk.

De Pali Boeddha kwam kennelijk tot het inzicht (nooit eerder gehoor, zegt een sutta) dat geboorte terug voert op een verkeerde visie van het einde van lijden. Een verkeerde visie die gekoppeld is aan begeerte. Wezens zoeken naar voldoening/tijdelijk geluk via aan de geest oplichtende begeerten. Niet alleen het geluk van een  toekomstig hemels bestaan wordt begeerd  (bhava tanha) maar er is ook het begeren van niks meer voelen, niks meer waarnemen na de dood (vibhava tanha) en ook de begeerte naar zintuiglijk genoegens (kama tanha). Deze worden beschreven als de tweede edele waarheid van de herkomst van lijden.

De gemene deler lijkt te zijn dat je het einde van het lijden daarin ziet en je er in verheugt. In genoegens, in een voortbestaan in een hemel, in niet meer bestaan. Je kijkt daar niet uit, streeft er naar, wilt dat realiseren, en je visie is dat eenmaal gerealiseerd, eindelijk zo er een einde komt aan lijden.

De Pali Boeddha zag juist dat dit nou net NIET tot de vervulling van het einde van lijden leidt maar tot continuering. Want diezelfde verkeerde visie en begeerte waaraan je je vastklampt als wat je heil gaat brengen, is juist wat leidt tot weer een nieuwe geboorte, en daarmee weer tot pijnen, ziekten, aftakelen etc.

Dit lijkt de strekking.

Ik geloof dat de Pali Boeddha leert dat het bijzonder lastig is deze begeerten werkelijk te kennen als oorzaak van lijden. Laat staan dat je een ander zou kunnen laten inzien dat begeerte de oorzaak is van continuerend lijden. Want welk wezen, persoon, mens wil zich nou niet vastklampen aan het tijdelijke geluk van genoegens, van het vooruitzicht naar een hemelse bestaan na de dood, of het vooruitzicht te sterven en nooit meer wat te voelen, als reactie op lijden?

Ik zie die patronen zo duidelijk in mezelf. Lijden maakt dat soorten begeerten wakker. Vaak, hoe meer je lijdt, hoe sterker die begeerten oplichten aan de geest. Als een verslaafde. Hoe meer ie lijdt, hoe meer begeerte naar weer een nieuw kortstondig moment van zintuiglijk genoegen om die pijn weer eventjes te verdrijven.
Wat dus ook aan die begeerten kleeft is dat het je op een pad zet naar tijdelijke voldoening maar niet op een Pad om inzicht te krijgen in de oorzaak van dat lijden, en die oorzaken op te heffen.

In de praktijk is het ontzettend lastig, vind ik, met heel je hart en ziel te begrijpen dat die begeerten niet je heil gaan brengen.
Zelfs als de ervaring leert dat het nou niet bepaald een succesvolle formule is, en zelfs als het verstandelijk begrepen wordt, dan nog is begeerte en diens zicht op tijdelijk geluk vaak niet te weerstaan, lijkt wel. Het zit zo in het systeem, vind ik.

Dezelfde begeerte die in ons systeem gepaard gaat met een zicht op het einde van lijden, zag de Boeddha volgens overlevering zo:

Transmigrating through countless rebirths,
I’ve journeyed without reward,
searching for the house-builder;
painful is birth again and again.

I’ve seen you, house-builder!
You won’t build a house again!
Your rafters are all broken,
your roof-peak is demolished.
My mind, set on demolition,
has reached the end of craving
. (dhammapada 153 en 154)

Hij zag die begeerten als bouwers van een nieuw huis. Ik denk ook dat je dit ook kan opvatten als bouwer in het hier en nu, en ook na de dood.

Die spreuk 'geboorte is beeindigd' drukt dus niet uit dat de honger naar wedergeboorte is beeindigd is, maar honger naar elk soort tijdelijk geluk of voldoening of tijdelijke staat. Het drukt gewoon het einde uit van een verkeerd Pad in jezelf naar het einde van lijden. Het einde van verkeerde visie en begeerte. Het einde van de tweede edele waarheid.
Dat verkeerde Pad van begeerte naar tijdelijk geluk en voldoening is uit je systeem verdwenen. Dit wordt ook wel een onwetend zoeken genoemd.

Het punt met de wereld lijkt, wie is hier nou in geïnteresseerd?

Offline lichaamloze geest

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #141 Gepost op: 17-09-2024 14:50 »

..........In de praktijk is het ontzettend lastig, vind ik, met heel je hart en ziel te begrijpen dat die begeerten niet je heil gaan brengen.......

Ik ben het met je eens, het is begeerte wat zorgt dan je niet aan de cyclus van geboorte en dood kan ontsnappen.   Wie gelooft er niet stiekem in een hiernamaals?   Ook al maak je jezelf wijs dat het niet zo is?   We verlangen/begeren steeds naar iets toekomstigs en dat houdt de verwachtingen in leven.  Wie zonder verwachtingen is, die accepteert alles wat zich voordoet.    Als dat wedergeboorte is, dan is dat okay.  Als dat geen wedergeboorte is, dan is dat ook okay.    Het probleem is alleen dat het zonder verwachtingen zijn geen idee in je hoofd mag zijn.  Ideeën/overtuigingen kun je naar hartelust aan nemen of afwijzen.    Zonder begeerten zijn is geestelijk in het moment leven en daar de betekenis van kennen.   Dan kent men ook de betekenis van liefde, wat het topic schijnt te zijn van dit draadje.

• Nieuwkomer
« Reactie #142 Gepost op: 17-09-2024 15:11 »

@GM&WN,

..
Theoretisch zou ik je gelijk kunnen geven, maar mijn gezond verstand leest tussen de lijntjes.
En die leest tussen de lijntjes dat je een boodschap van mentale verzuring predikt.
Terwijl de boeddhistische boodschap een heilsboodschap is.

Dus, de bouwer is jou  karma, en die bouwer, jou goede karma die bouwt geen huis meer, veroorzaakt geen verschijnen in onwetendheid.
Maar jou goede karma, die bouwt wel een huis voor het weder verschijnen van  boeddha en voor de geborenen in onwetendheid ter verlichting.

Daar kan een mens over opgetogen zijn, dat de inspanningen niet verloren gaan en laat het goede zaad gewoon zijn werk doen.
Je mag gerust blij zijn over wat je ten goede gevonden hebt en wat je ten goede al hebt kunnen realiseren.
Want mentale vreugde, kracht en gemoedsrust zul je toch wel nodig hebben voor de komende moeilijkheden op je pad.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #143 Gepost op: 17-09-2024 17:25 »

@GM&WN,

..
Theoretisch zou ik je gelijk kunnen geven, maar mijn gezond verstand leest tussen de lijntjes.
En die leest tussen de lijntjes dat je een boodschap van mentale verzuring predikt.
Terwijl de boeddhistische boodschap een heilsboodschap is.

Dus, de bouwer is jou  karma, en die bouwer, jou goede karma die bouwt geen huis meer, veroorzaakt geen verschijnen in onwetendheid.
Maar jou goede karma, die bouwt wel een huis voor het weder verschijnen van  boeddha en voor de geborenen in onwetendheid ter verlichting.

Daar kan een mens over opgetogen zijn, dat de inspanningen niet verloren gaan en laat het goede zaad gewoon zijn werk doen.
Je mag gerust blij zijn over wat je ten goede gevonden hebt en wat je ten goede al hebt kunnen realiseren.
Want mentale vreugde, kracht en gemoedsrust zul je toch wel nodig hebben voor de komende moeilijkheden op je pad.

Maar het idee dat inspanningen verloren gaan,  komt niet voor in de Pali overlevering, zoals je wel weet.
Juist omdat de dood niet het einde is voor jezelf ook, zoals bewusteloze slaap ook niet het einde van je leven is.
Je leven is gewoon niet hetzelfde als het bewuste leven. Het is omvangrijker en speelt zich dieper af, ook in het onbewuste domein.

Het positieve kamma wat je in vorige levens verzameld hebt, blijft bij je.
Dus als je je hebt ingezet voor wijsheid, liefde, empathie, gaat dat niet verloren.
Niet alleen omdat het anderen heeft beïnvloed maar ook voor jezelf, de diepere stroom van je geest/leven.

Maar ik denk wel dat je dit moet zien als potentieel.
Alaya vinnana, het opslagbewustzijn.
Maar, stel, dat je in je volgend leven nooit in de omstandigheden komt waarin dat positieve potentieel/zaad kan rijpen, dan komt het ook niet tot bloei, al is het bij je.

Begeerte, drang, wordt in die sutta gezien als de huizenbouwer. Want door begeerte zijn er intenties, plannen en neigingen om zus of zo te gaan denken, spreken en doen.
Dat kan heilzaam zijn, licht kamma met licht resultaat (vanuit goede wil) of donker kamma met donker gevolg (kwade wil) en een mix van donker en licht.

Ik zie de Dhamma ook als een heilsboodschap trouwens. Waar je die verzuring precies vandaan haalt weet ik niet.

Maar jij hebt volgens mij echt helemaal niks met wedergeboorte, of kunt er niks mee, of hebt er zelfs aversie tegen?
Volgens mij is het voor jou een nogal beladen zaak.
Het is zo'n beetje de enige draad die je op slot gedaan hebt. Ik heb nooit begrepen waarom.
https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=3318.msg27690#msg27690

Iets lijkt je heel erg tegen te staan maar ik weet niet precies wat. Wil je daar eens wat over zeggen?
Misschien begrijp ik je dan beter.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Wie gelooft er niet stiekem in een hiernamaals?   Ook al maak je jezelf wijs dat het niet zo is?
Ik geloof er niet in.   Wat moet ik me bij een hiernamaals voorstellen??? 

Het is niet omdat ons bewustzijn niet beperkt is tot het fysieke lichaam dat we stiekem moeten geloven in een hiernamaals.
Ik beeld me daar althans niks bij in.
Ik richt me op het hier en nu, op het belang van het volledig aanwezig zijn in dit moment.   Door ons bewust te worden van onze gedachten en emoties, kunnen we loskomen van beperkende overtuigingen en een dieper gevoel van vrede en vervulling ervaren.

Verder spreek ik over een "diepere identiteit" die verbonden is met het universele bewustzijn. Wanneer we ons identificeren met deze diepere identiteit (God), ervaren we een gevoel van eenheid met alles wat is.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & er is geen 'ik' dat wedergeboren wordt.
« Reactie #145 Gepost op: 17-09-2024 20:56 »
@GM&WN,
...
Maar jij hebt volgens mij echt helemaal niks met wedergeboorte, of kunt er niks mee, of hebt er zelfs aversie tegen?
Volgens mij is het voor jou een nogal beladen zaak.
...

Misschien is GM&WN wel aan het loskomen en wegdrijven van heel dat complexe boeddhistische gedoe richting de Advaita Vedanta waarin het ultieme doel gezien wordt als de realisatie van niet-dualiteit, het besef dat het individu (Atman) en het universum (Brahman) één en hetzelfde zijn. Dit betekent dat er in wezen geen afzonderlijke entiteit is die 'wedergeboren' kan worden.

Hier zijn enkele belangrijke punten om te overwegen:
  • Het illusoire ego: Het individuele 'ik' wordt in de Advaita Vedanta gezien als een illusie, een projectie van het bewustzijn. Het is niet een blijvend, substantieel iets.
  • Karma en Samsara: Hoewel het concept van karma en samsara (de cyclus van geboorte en dood) wordt erkend,wordt het niet gezien als een absoluut, onveranderlijk feit. Het is eerder een mechanisme dat de illusie van individualiteit in stand houdt.
  • Moksha: Het ultieme doel is moksha, bevrijding van de cyclus van geboorte en dood. Dit betekent niet dat er een ziel is die naar een andere wereld gaat, maar eerder dat de illusie van individualiteit wordt doorbroken.
  • De rol van de guru: Een ervaren spiritueel leraar (guru) kan helpen bij het realiseren van deze niet-dualiteit door middel van directe ervaring en onderricht.
Strikt genomen wordt er in de Advaita Vedanta dus geen 'ik' wedergeboren. Het is de illusie van het individuele 'ik' die wordt voortgezet in de cyclus van geboorte en dood. Wanneer deze illusie wordt doorbroken, is er geen 'ik' meer dat wedergeboren kan worden.

• Nieuwkomer
« Reactie #146 Gepost op: 17-09-2024 23:13 »
Citaat
Citaat van: lang kwaat op Vandaag om 17:25

Niet alleen omdat het anderen heeft beïnvloed maar ook voor jezelf, de diepere stroom van je geest/leven.

En op het diepste niveau is er geen verschil tussen de ander, jezelf, de geest en het leven.
Overal waar "ik" verschijnt daar verschijn jij.
En dit verschijnen van "ik" kan in onwetendheid of dat kan als boeddha.

Die zogenaamde anderen dat ben jij net zo goed. Laten we zeggen, jij, in een andere tijd/ruimte dimensie.(schrijf ik alleen om iets duidelijk te maken).

dit verschijnen van "ik" in onwetendheid is ten gevolge van een blind proces, en daar kan niets aan gedaan worden. Dit procesmatig gebeuren blijft steeds verder en verder doorgaan. Kent geen begin en geen einde.

En in die zin is "ik, die niet meer wedergeboren zal worden" ook niet het einde van het lijden. Want het blinde proces blijft levende wezens produceren, "ik-jes in onwetendheid".

De heilsboodschap van het boeddhisme, is dan ook niet "je zult niet wedergeboren worden", maar wel "boeddha".

de "ik in onwetendheid" die transformeert in ik-Boeddha dankzij de Dharma en de Sangha.
En een Boeddha is geen onbewust iets, neen, een Boeddha verschijnt in de wereld der verschijnselen.
Overal waar Boeddha verschijnt, daar verschijn jij opnieuw, bewust levend.
Dat is het zinvolle einde van de kringloop van geboren worden en sterven.

Je wilt toch niet dat het enkel voor jezelf goed komt, je wil toch dat het goed komt.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #147 Gepost op: 18-09-2024 10:06 »
En op het diepste niveau is er geen verschil tussen de ander, jezelf, de geest en het leven.
Overal waar "ik" verschijnt daar verschijn jij.
En dit verschijnen van "ik" kan in onwetendheid of dat kan als boeddha.

Die zogenaamde anderen dat ben jij net zo goed. Laten we zeggen, jij, in een andere tijd/ruimte dimensie.(schrijf ik alleen om iets duidelijk te maken).

dit verschijnen van "ik" in onwetendheid is ten gevolge van een blind proces, en daar kan niets aan gedaan worden. Dit procesmatig gebeuren blijft steeds verder en verder doorgaan. Kent geen begin en geen einde.

En in die zin is "ik, die niet meer wedergeboren zal worden" ook niet het einde van het lijden. Want het blinde proces blijft levende wezens produceren, "ik-jes in onwetendheid".

De heilsboodschap van het boeddhisme, is dan ook niet "je zult niet wedergeboren worden", maar wel "boeddha".

de "ik in onwetendheid" die transformeert in ik-Boeddha dankzij de Dharma en de Sangha.
En een Boeddha is geen onbewust iets, neen, een Boeddha verschijnt in de wereld der verschijnselen.
Overal waar Boeddha verschijnt, daar verschijn jij opnieuw, bewust levend.
Dat is het zinvolle einde van de kringloop van geboren worden en sterven.

Je wilt toch niet dat het enkel voor jezelf goed komt, je wil toch dat het goed komt.

Als niet duidelijk wordt dat bovenstaande, hoe waardevol ook, niet gedragen wordt, noch letterlijk, noch tussen de regels, door de pali suttas, dan gaat deze discussie eindeloos blijven doorlopen en dat is jammer. Omdat het helemaal geen discussie hoeft te zijn.

Wat je hier aanhaalt Gouden Middenweg is sowieso heel waardevol, en niemand, ik niet, Siebe niet, niemand niet heeft het recht jou van deze mooie en volgens mij ook volledig geldende visie af te helpen. Ik vind het delen hiervan dan ook helemaal ok, wat mij betreft zoveel als je wil. Het loopt alleen mis als je het gaat gebruiken om zaken die beschreven worden vanuit die Pali suttas te corrigeren.

Wat je hierboven beschrijft is een mooie non-dualistische visie, het is een Boeddhistische visie, zeker wel, maar het is niet terug te vinden in de pali suttas, wel in het Mahayana.

Niet-zelf in de zin van dat alles met alles verbonden is, dat er geen werkelijk onderscheid is tussen ik en ander, wordt gewoon niet ondersteund door de pali suttas. Ik heb het er ook in gezocht, maar niet gevonden. Maar dit wil niet zeggen dat non-dualiteit er niet mee in lijn zou zijn. Zeker wel, alleen wordt het niet geexpliciteerd in die suttas. Het enigste dat er in de buurt komt dat ik gevonden heb is die sutta waar de Boeddha het Volledig Verlichtte, vaak aangeduid met de term Tathagatta, heeft beschreven als buiten elke categorie. Dat klinkt heel non-dualistisch, voor mij is dat voldoende dat het non-dualistische "er is geen onderscheid tussen ik en ander" er niet mee in conflict is, op dit diepste niveau van Volledige Bevrijding.

In de pali suttas is het begip niet-zelf echter niet uitgewerkt als iets non-dualistisch, maar slaande op de dingen die verschijnen, zowel uiterlijke dingen (objecten) als dit innerlijke (dit gevoel van ik) als zijnde zaken die geen onveranderlijke kern in zich dragen. Dat is het niet-zelf (anatta) zoals het in de pali suttas naar voor wordt gebracht, niet dat alles met alles verbonden is, dat er geen dualiteit is tussen object en ik, tussen de Maas en de Ganges. Voor mij is dat ook het logische gevolg, maar je kunt dat gewoon niet hard maken met de pali suttas en dus kan je iemand die zich beroept op die pali suttas ook niet corrigeren met wat jij er als logisch gevolg ziet uit voortvloeien. Daar gaat het om.

In Mahayana wordt niet-zelf, hier ook wel met het woord leegte aangeduid, veel verder uitgewerkt. Daar vind je wel die non-dualiteit tussen ik en de ander, tussen ik en de wereld terug. In Dzogchen en Mahamudra redelijk letterlijk, maar ook in het algemene Mahayana waarin leegte wordt gelijkgesteld aan onderlinggende verbondenheid: alles is met elkaar verweven, er bestaat niets op zichzelf, er is dus geen werkelijk onderscheid tussen ik, de ander en de wereld. Maar je moet dit niet projecteren op de pali suttas. De pali suttas gaan over een individuele bevrijding, niet over iets toe te voegen aan een algemeen veld, of "waar Boeddha verschijnt, daar verschijn jij opnieuw, bewust levend" en dat dit het zinvolle einde van de kringloop van geboren worden en sterven zou zijn. Daar gaat het in de pali suttas niet om.

Maar ze gaan ook weer niet om een egoïsme, maar om: je kan maar inzicht krijgen in de werkelijkheid als je die bevrijding waar maakt, pas dan kan je echt van nut zijn voor anderen op hun pad. Maar er is niets terug te vinden over dat door jouw onwetendheid weg te werken je iets toevoegt aan een veld waardoor het verschijnen van een boeddha meer mogelijk maakt. Dat is allemaal heel mooi, maar dat is niet de geest van de Pali suttas.

We begrijpen, ik toch, nu volledig wat je bedoelt met "de zogenaamde anderen dat ben jij", we begrijpen, ik toch, volledig wat je wilt toevoegen aan de geest van de pali suttas. Dat is allemaal heel mooi, liefdevol en een expressie van mededogen. Niets op aan te merken, volledig te begrijpen, ik ben het er volledig mee eens. Maar als je nu ook gewoon eens vrede kunt vinden met dat dit niet expliciet zo uitgedragen wordt door de pali suttas. Dat de pali suttas een weg voorschrijven van individuele bevrijding (en dat dit niet in strijd is met hoe de pali suttas niet-zelf omschrijven en daarbij geen indivudele process ontkennen), en dat dit natuurlijk tot belangrijkste doel heeft om anderen ook te bevrijden, rechtrstreeks of onrechtstreeks er voor te zorgen dat anderen ook Boeddhas kunnen worden, dan is dit op zich toch volledig ok zoals het is?

Zo niet, dan kan je je wellicht meer vinden in het Mahayana (ik ook trouwens), en dit is OOK Boeddhisme, maar dan hoeft die discussie over "dat staat er in de pali suttas", of "dat lees ik er tussen de regels toch wel in", niet eindeloos te blijven doorgaan. Dan is er vrede met de pali suttas en zij die zich liever daar op beroepen omdat het hen meer duidelijkheid geeft dan zulke ik-transcenderende gedachtengangen, die er zeker ook mogen zijn, maar geen correctie hoeven te vormen op die pali suttas die enorm waardevol, duidelijk en helpend zijn op zich.

Ik wil hiermee geen discussie stil leggen, enkel een verhitte discussie vermijden die geen uitweg heeft als het op twee totaal verschillende sporen blijft doorgaan. 
« Laatst bewerkt op: 18-09-2024 10:50 door Steve »

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: liefde & het boeddhaveld
« Reactie #148 Gepost op: 18-09-2024 10:25 »
@lang kwaat:

Ik heb het al wel "honderd" keer geschreven maar jullie blijven maar oneindig filosoferen en discussiëren over die Pali geschriften, sutra's en wat nog allemaal.

Het ultieme doel van de boeddhistische praktijk is de boeddha-natuur te realiseren, daardoor wordt men één met het universum en bevrijd van lijden.

'Boeddha' betekent letterlijk 'verlichte'. Het is geen titel die je krijgt, maar een staat van bewustzijn die je bereikt door middel van spirituele ontwikkeling. Een boeddha is iemand die volledig verlicht is en vrij is van lijden.

Neem een voorbeeld aan mij: Hier is alleen maar openheid. Boeddhisten noemen dit het Boeddhaveld.  ;)
En ik heb niets kennis van de Pali geschriften die lang kwaat zo gedreven bestudeerd.

Online ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #149 Gepost op: 18-09-2024 10:44 »
Niet-zelf in de zin van dat alles met alles verbonden is, dat er geen werkelijk onderscheid is tussen ik en ander, wordt gewoon niet ondersteund door de pali suttas.
....

Ik wil hiermee geen discussie stil leggen, enkel een verhitte discussie die geen uitweg heeft als het op twee totaal verschillende sporen blijft doorgaan.
Amaai, en google's Artificiële-intelligentie legt me dit uit...

Citaat
De Pali Suttas bieden een praktische gids voor het overwinnen van menselijk lijden. Ze moedigen ons aan om de wereld om ons heen en onszelf met een heldere en objectieve blik te onderzoeken, om los te laten wat ons vasthoudt aan lijden en om een leven van wijsheid en mededogen te leiden.

Maar net zoals de vele interpretaties van de bijbel voor eeuwenlange godsdienstige 'heilige' oorlogen gezorgd hebben zorgen de vele interpretaties van de Pali suttas dan voor oneindige verhitte filosofische discussies.

Boeddhisten hebben geen theologen in dezelfde zin als bijvoorbeeld christenen of moslims en het boeddhisme heeft geen centrale autoriteit die dogma's vastlegt en geen bijbel die als onfeilbaar wordt beschouwd, maar de verhitte discussies zijn er niet minder om.