Zelfs als iemand die ik heb geholpen
En van wie ik grote verwachtingen had
Me niettemin kwaad doet zonder enige reden,
Moge ik hem zien als mijn heilige Spirituele Gids.
Niet om kritiek te leveren op de verzen maar om de reactie te omschrijven die in mij ontstaat als ik dit lees: Dit komt op mij over als je eigen wijsheid overboord zetten. Kan iemand daar op reageren?
Ik denk dat het bedoeld is als dat je het leven als een (soms harde) leermeester moet zien en geen tijd verspillen aan het normatief beoordelen van handelingen van anderen, maar toch komt het in deze verwoording en door de verzen eromheen erg op me over als jezelf en je eigen inzicht minderwaardig achten. Het heeft ook een soort afwachtende weerklank voor mij, die me doet denken aan het soort twijfel dat juist gezien wordt als obstakel op het spirituele pad.
Ik lees het niet op de manier, dat je je eigen wijsheid overboord zet ,
dat zou natuurlijk niet verstandig zijn.
Maar dat je veeleer een deemoedige houding ontwikkeld.
En dit doe je juist vanuit wijsheid.
Dit In tegenstelling tot het reageren vanuit een egocentrische houding.
Immers:
Vanuit een egocentrische,zelfkoesterende houding, de manier waarop we in het algemeen geneigd zijn te reageren, zouden we onze eigen gemoedsrust verstoren door reakties als teleurstelling of afkeer van die persoon. We zouden verongelijkt of zelfs boos kunnen worden.
Onze geest zou zelfs zodanig verstoord kunnen worden dat we er niet van kunnen slapen.
Het vergt dus enig inzicht hoe een en ander werkt.
Ik denk dat het bedoeld is als dat je het leven als een (soms harde) leermeester moet zien en geen tijd verspillen aan het normatief beoordelen van handelingen van anderen,
Lijkt mij dat je daar een punt hebt.
maar toch komt het in deze verwoording en door de verzen eromheen erg op me over als jezelf en je eigen inzicht minderwaardig achten. Het heeft ook een soort afwachtende weerklank voor mij, die me doet denken aan het soort twijfel dat juist gezien wordt als obstakel op het spirituele pad.
Ik lees het niet als jezelf minderwaardig achten, maar als een vanuit wijsheid/inzicht
ontwikkelde houding van een krachtige deemoedigheid.
Het 'spirituele gids' aspect zit hem er dan in dat een dergelijke situatie een kans is voor beoefening , in dit geval zou je dan kunnen denken aan beoefening van geduld (de derde paramita) , gelijkmoedigheid,geweldloosheid.
Je laat je geestelijke houding en beoefening er niet door verstoren.
Dat is geen zwaktebod maar vergt.voor de meeste mensen dan toch,
enige oefening en is een krachtige vorm van bescheidenheid, gebaseerd op het inzicht dat oude reakties weliswaar voor de hand liggen, maar niet constructief zijn.
Constructief met betrekking tot onze eigen geestelijke ontwikkeling.
@ JG888
Het is natuurlijk niet de bedoeling om je te laten misbruiken door anderen.
Wanneer iemand bijvoorbeeld 100 euro van je leent en hij betaald dat niet terug, dan ga je hem natuurlijk niet nog eens geld lenen.
Tenzij je daar goede redenen voor hebt,
dan doe je het natuurlijk weer wel.
De verzen zijn een methode van gedachten transformatie.
Het aankweken van een houding die in wezen tegengesteld is aan
dewelke die ons zoveel problemen brengt.
Niet iedere methode is geschikt voor iedereen.