Auteur Topic: Dharma  (gelezen 368 keer)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Eerwaarde
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Dharma
« Gepost op: 08-07-2020 07:36 »
Sommigen vertalen Dharma met de leer van boeddha. Datgene dat boeddha herontdekt heeft.

Voor mij is deze stellingname te eng boeddhistisch, met de nadruk  op istisch. Omdat in mijn ogen niemand de Dharma kan claimen.

Heel simplistisch zie ik het als volgt .

Je hebt heil, dat voordeel, baat, profijt wil zeggen. Je kan dat vanuit een ego-centrisch standpunt bekijken.
Maar stel nu dat je een computer hebt die alles, alles, werkelijk alles weet. Zowel het heden, het verleden als de toekomst. Alle ervaringen, alle levenswegen.
Dus heil voor mij, niet bekeken vanuit mijn beperkte, menselijke, ego-centrisch standpunt, maar bekeken vanuit dit denkbeeldige "alwetende" standpunt.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
Re: Dharma
« Reactie #1 Gepost op: 08-07-2020 12:34 »
Maar was de Boeddha niet zo'n soort alwetende computer? (beetje raar gezegd :)
Kende hij niet alle levenswegen? De wegen tot heil, de wegen tot onheil, de weg die bevrijdt van heil en onheil?

In de tijd van de Boeddha waren er ook al vele levenswegen, kennelijk, en ik denk niet dat er echt nieuwe bijgekomen zijn.
Toen was er ook al materialisme; scepticisme; geloof in en verering van een Schepper, Vader, Eeuwig Almachtig Wezen; fatalisme; en meer soorten levenswegen.
De Boeddha kende volgens de overlevering de bestemming van al deze wegen.

Materialisme vond hij kennelijk helemaal verkeerd omdat de visies van de als materialist bekend staande Kesamkabali letterlijk zijn overgenomen als het rijtje verkeerde visies die de Boeddha onderwezen zou hebben. https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=2761.msg22563#msg22563

Ik weet dat het eng klinkt maar toch leveren de sutta's het zo over dat al deze levenswegen berusten op verkeerde visies, bijvoorbeeld in de zin dat wedergeboorte wordt ontkent terwijl dat volgens de Boeddha in de sutta's wel een realiteit is.

Ik kan het me niet goed voorstellen maar toch wordt ook beschreven dat verkeerde visie maar twee bestemmingen heeft: het dierenrijk of de hel.

Verkeerde visie is een onheilzaam karmisch pad, en brengt ook verkeerde intenties voort, verkeerd denken, spreken, doen en levensonderhoud etc.
Maar het kan toch niet zo zijn dat iemand die gelooft in God als zijn Vader en Schepper na de dood in het dierenrijk of de hel belandt of grond van die visie?
Of dat een materialist in het dierenrijk of hel belandt omdat ie de visie aanhangt aan dat er geen andere wereld is.
Ik kan dat niet goed geloven. Natuurlijk maakt het wel heel veel uit welke levensvisie je aanhangt maar ik zie zelf niet goed hoe verkeerde visie sowieso zal leiden naar geboorte in het dierenrijk of hel. Aan de andere kant, ik wijs dit ook niet meteen af. Het wordt ook niet voor niets gezegd, lijkt me.

We zullen wel nooit zeker weten of dit ook werkelijk de levensvisie van de Boeddha was. Je moet ergens vanuit gaan, maar ja...

Laatste berichten

[Algemeen] Re: Vergelijken: heilzaam of niet by nico70+ 17-09-2022 23:04
[Algemeen] Re: Vergelijken: heilzaam of niet by Gouden middenweg & de wilde natuur 17-09-2022 12:51
[Algemeen] Re: Vergelijken: heilzaam of niet by Steve 16-09-2022 10:47
[Algemeen] Vergelijken: heilzaam of niet by Bodhiboom 15-09-2022 16:57
[Algemeen] Re: Het uiteindelijke doel van het uitdoven... by Steve 01-09-2022 12:19