De drie hoofdzaken van het pad naar de verlichting.
Door de Tibetaanse geleerde,yogi,Lozang Dragpa Lama Tsong Khapa(1357-1419)
Ik betuig mijn eerbied aan de eerbiedwaardige spirituele leraren!
De wezenlijke betekenis van al het onderricht van de Boeddha,het pad geprezen door de heilige bodhisattva's,de oversteek voor alle fortuinlijken die naar bevrijding verlangen,zal ik naar mijn beste vermogen uitleggen.
Allen die niet gehecht zijn aan de genoegens van het wereldse bestaan,maar ernaar streven betekenis te geven aan dit leven met vrijheden en rijkdommen,en vertrouwen stellen in het pad dat de boeddha's behaagt,jullie fortuinlijken,luister met zuivere aandacht.
Omdat juist het velangen naar het wereldse bestaan alle belichaamde wezens volkomen bindt,en omdat er behalve een zuivere drang naar bevrijding geen methode is om het verlangen naar de genoegens van het wereldse bestaan te pacificeren,dien je vanaf het begin de drang naar bevrijding te ontwikkelen.
Door je ervan bewust te worden hoe moeilijk het is een waardevolle menselijke geboorte met vrijheden en rijkdommen te verwerven,en hoe weinig tijd er in dit leven nog is,zul je gehechtheid aan de verschijnselen van dit leven tegengaan.
Wanneer je door op deze wijze te contempleren zelfs geen ogenblik lang meer waardering hebt voor de genoegens van het cyclische bestaan,en zover bent dat je dag en nacht onafgebroken naar bevrijding streeft,dan heb je de drang naar bevrijding echt ontwikkelt.
Omdat de drang naar bevrijding niet leidt tot de gelukzaligheid van het onovertroffen boeddhaschap als die niet wordt verrijkt met de zuivere verlichtingsgeest,wekken de verstandigen de superieure motivatie op,verlicht te willen worden.
Alle gewone wezens worden voortdurend meegesleurd door de stroom van de vier gewelddadige rivieren; ze zijn geketend met de strakke boeien van moeilijk af te wenden karma; ze zitten gevangen in de ijzeren kooi van het vasthouden aan konkreet bestaan en zijn volkomen gehuld in de dichte duisternis van hun verkeerde denkbeelden.
Steeds opnieuw worden ze geboren in de eindeloze kringloop van het bestaan,waarin ze onafgebroken worden gekweld door de drie soorten lijden.
Ontwikkel de superieure motivatie verlicht te worden door na te denken over de manier waarop je moeders zich in deze situatie bevinden.
Wanneer je de onderscheidende wijsheid, die de ware aard van het bestaan kent niet bezit,zul je de wortel van het cyclische bestaan niet kunnen verwijderen,ook al ben je nog zo goed getraind in de drang naar bevrijding en in de verlichtingsgeest.
Werk daarom intensief met de methoden om afhankelijk ontstaan te begrijpen.
Degenen die inzien dat de wet van oorzaak en gevolg onafwendbaar is en betrekking heeft op alle verschijnselen,zowel binnen de kringloop van bestaan als daarbuiten,en die al hun verkeerde denkbeelden(die extreme zienswijzen veroorzaken),wat die ook mogen zijn uiteen zien vallen,bevinden zich op het pad dat de boeddha's behaagt.
Zolang je begrip dat alle verschijnselen afhankelijk ontstaan zijn en je begrip dat leegte het ontbreken van konkreet bestaan is,twee verschillende dingen lijken te zijn,heb je de bedoeling van de Boeddha nog niet begrepen.
Wanneer je alles onweerlegbaar als afhankelijke relaties ziet,en tegelijk je vasthouden aan konkreet bestaan beeindigt ziet,en wanneer deze twee realisaties elkaar niet meer afwisselen,maar een geheel vormen,dan heb je de analyse van de juiste zienswijze volbracht.
Als bovendien je begrip van verschijnselen als afhankelijke relaties de zienswijze van konkreet bestaan uitschakelt,en je begrip van leegte van konkreet bestaan de zienswijze van nihilisme uitschakelt,en als je weet hoe leegte in oorzaak en gevolg manifesteert,zul je niet meer misleidt worden door de extreme zienswijzen.
Wanneer jij mijn zoon de essentie van deze drie hoofdzaken van het pad hebt begrepen,ga dan in afzondering leven,ontwikkel de kracht van enthousiaste volharding en bereik snel je voorgenomen doel.
Bron:Uit het tibetaans vertaald door Hans van den Bogaert