Auteur Topic: Brahmajala Sutta, De Doctrines van het Nirvana Hier en Nu  (gelezen 2509 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 5273
In de Brahmajala sutta behandelt Boeddha onder andere de visie van Nirvana Hier en Nu.
http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/dn/dn.01.0.bodh.html (hoofdstuk 5)

De Boeddha beschrijft dat er vijf gronden/redenen zijn waarop men het Nirvana Hier en Nu claimt, uitroept. Deze berusten alle vijf op verkeerd begrip.

De eerste reden om Nirvana Hier en Nu te claimen (beetje lastige vertaling vind ik) is wanneer het zelf zich intens verheugt in de vijf strengen of snoeren van zintuigelijke genoegens (revels in the strands of sense pleasures).

"Herein, bhikkhus, a certain recluse or a brahmin asserts the following doctrine or view: 'When this self, good sir, furnished and supplied with the five strands of sense pleasures, revels in them — at this point the self attains supreme Nibbāna here and now.' In this way some proclaim supreme Nibbāna here and now for an existent being.

Vervolgens zegt iemand:
"'There is, good sir, such a self as you assert. That I do not deny. But it is not at that point that the self attains supreme Nibbāna here and now. What is the reason? Because, good sir, sense pleasures are impermanent, suffering, subject to change, and through their change and transformation there arise sorrow, lamentation, pain, grief, and despair. But when the self, quite secluded from sense pleasures, secluded from unwholesome states, enters and abides in the first jhāna, which is accompanied by initial and sustained thought and contains the rapture and happiness born of seclusion — at this point, good sir, the self attains supreme Nibbāna here and now.' In this way others proclaim supreme Nibbāna here and now for an existent being.

Dit herhaalt zich voor de tweede, derde en vierde jhana.

De vijf gronden zijn dus: het ervaren van heel sterk zintuigelijk genoegen, en de ervaringen van respectievelijk de eerste tot en met de vierde jhana's.

Volgens Boeddha bestaat er ook geen andere grond of reden voor de visie van het Nirvana Hier en Nu.

"It is on these five grounds, bhikkhus, that these recluses and brahmins who maintain a doctrine of Nibbāna here and now proclaim supreme Nibbāna here and now for an existent being. Whatever recluses or brahmins proclaim supreme Nibbāna here and now for an existent being, all of them do so on these five grounds or on a certain one of them. Outside of these there is none.

Over de vijf visies zegt de Boeddha ook:

""This, bhikkhus, the Tathāgata understands. And he understands: 'These standpoints, thus assumed and thus misapprehended, lead to such a future destination, to such in the world beyond.' He understands as well what transcends this, yet even that understanding he does not misapprehend. And because he is free from misapprehension, he has realized within himself the state of perfect peace. Having understood as they really are the origin and the passing away of feelings, their satisfaction, their unsatisfactoriness, and the escape from them, the Tathāgata, bhikkhus, is emancipated through non-clinging.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Iets wat hier mee samenhangt is dat ik wel geloof dat werkelijke openheid, egoloosheid, hier en nu kan zijn. Het is mijns inziens niet zo dat dit alleen bestaat dankzij en pas na kalpa's mediteren en trainen.
Dat geloof ik niet. Ik geloof dat de geest in zo'n staat van openheid en egoloosheid kan zijn en dan ook spontaan verlicht kan handelen, goed en vaardig. Het is dan niet zo dat die mens bevrijd is of het Nirvana heeft bereikt maar de goedheid en wijsheid van egoloosheid kan zich toch evengoed wel manifesteren.
Ik denk ook wel dat training een hindernis kan zijn hierbij.

Siebe