In het twaalfde deel van Khuddaka Nikaya, toegeschreven aan de arahant Sariputta, geheten Patisambhidamagga, hier onder fragmenten uit de verhandeling over Leegte. Ik zal dit in twee delen posten. Vertaald uit het Engels, bron:
http://centrebouddhistetheravada.files.wordpress.com/2013/10/patisambhidamagga-anapanasatikattha.pdf
(notabene; commentaar op de vertaling welkom. Ik ben maar een amateur-vertaler). <begin vertaling deel I>
Fragmenten uit de Verhandeling over Leegte.
Wat is leegte in [relatie tot] verandering?
[Omdat het wordt] voortgebracht, is vorm leeg van eigen-natuur; beeindigd, vorm wordt gewijzigd en leeg.
[Omdat ze worden] voortgebracht, zijn gevoelens leeg van eigen-natuur; beeindigd, gevoelens worden gewijzigd en leeg.
[Omdat ze worden] voortgebracht, zijn waarnemingen leeg van eigen-natuur; beeindigd, waarnemingen worden gewijzigd en leeg.
[Omdat ze worden] voortgebracht, zijn fabricaties leeg van eigen-natuur; beeindigd, fabricaties worden gewijzigd en leeg.
[Omdat het wordt] voortgebracht, is bewustzijn leeg van eigen-natuur; beeindigd, het wordt gewijzigd en leeg.
[Omdat het wordt] voortgebracht, is het oog leeg..., is het oor leeg..., is de neus leeg..., is de tong leeg..., is het lichaam leeg van eigen-natuur; beeindigd, het wordt gewijzigd en leeg.
[Omdat het wordt] voortgebracht, is zichtbare vorm leeg..., is geluid leeg..., is geur leeg..., is smaak leeg..., is tactiele gewaarwording leeg van eigen natuur; beeindigd, het wordt gewijzigd en leeg.
[Omdat het wordt] voortgebracht, is visueel bewustzijn leeg..., is auditief bewustzijn leeg..., is olfactorisch bewustzijn leeg..., is smaak bewustzijn leeg..., is tactiel bewustzijn leeg..., is mentaal bewustzijn leeg van eigen-natuur; beeindigd, het wordt gewijzigd en leeg.
[Omdat het wordt] voortgebracht, is oog-contact leeg..., is oor-contact leeg..., is neus-contact leeg..., is tong-contact leeg.., is lichamelijk-contact leeg..., is geest-contact leeg van eigen-natuur; beeindigd, het wordt gewijzigd en leeg.
[Omdat ze worden] voortgebracht, zijn gevoelens voortgebracht door oog-contact leeg..., zijn gevoelens voortgebracht door oor-contact leeg..., zijn gevoelens voortgebracht door neus-contact leeg..., zijn gevoelens voortgebracht door tong-contact leeg..., zijn gevoelens voortgebracht door lichamelijk-contact leeg..., zijn gevoelens voortgebracht door geest-contact leeg van eigen-natuur, beeindigd, ze worden gewijzigd en leeg.
[Omdat ze worden] voortgebracht, zijn waarnemingen van visuele vorm leeg..., zijn waarneming van geluid leeg..., zijn waarnemingen van geur leeg..., zijn waarnemingen van smaak leeg..., zijn waarnemingen van tactiele gewaarwordingen leeg..., zijn waarnemingen van mentale verschijnselen [d.i. Gevoel, perceptie en fabricaties] leeg van eigen-natuur; beeindigd, ze worden gewijzigd en leeg.
[Omdat het wordt] voortgebracht, is doelbewuste intentie aangaande visuele vorm leeg..., is doelbewuste intentie aangaande geluid leeg..., is doelbewuste intentie aangaande geur leeg, is doelbewuste intentie aangaande smaak leeg..., is doelbewuste intentie aangaande tactiele gewaarwordingen leeg..., is doelbewuste intentie aangaande mentale verschijnselen [d.i. gevoel, perceptie en fabricaties] leeg van eigen-natuur; beeindigd, het wordt gewijzigd en leeg.
[Omdat het wordt] voortgebracht, is begeerte naar [en afkeer van] visuele vormen leeg..., is begeerte naar [afkeer van] geluid leeg..., is begeerte naar [en afkeer van] geur leeg..., is begeerte naar [en afkeer van] smaak leeg..., is begeerte naar [en afkeer van] tactiele gewaarwording leeg..., is begeerte naar [en afkeer van] mentale verschijnselen [d.i. gevoel, perceptie en fabricaties] leeg van eigen-natuur; beeindigd, het wordt gewijzigd en leeg.
[Omdat het wordt] voortgebracht, is gerichte gedachte met betrekking tot visuele vorm leeg..., is gerichte gedachte met betrekking tot geluid leeg..., is gerichte gedachte met betrekking tot geur leeg..., is gerichte gedachte met betrekking tot smaak leeg..., is gerichte gedachte met betrekking tot tactiele gewaarwording leeg..., is gerichte gedachte met betrekking tot mentale verschijnselen [d.i. gevoel, perceptie en fabricaties] leeg van eigen-natuur; beeindigd, het wordt gewijzigd en leeg.
[Omdat het wordt] voortgebracht, is redenerend denken betrekking tot visuele vorm leeg..., is redenerend denken met betrekking tot geluid leeg..., is redenerend denken met betrekking tot geur leeg..., is redenerend denken met betrekking tot smaak leeg..., is redenerend denken met betrekking tot tactiele gewaarwording leeg..., is redenerend denken met betrekking tot mentale verschijnselen [d.i. gevoel, perceptie en fabricaties] leeg van eigen-natuur; beeindigd, het wordt gewijzigd en leeg.
[Omdat het wordt] voortgebracht, is vaste vorm (aarde) leeg..., is vloeibare vorm (water) leeg..., is gasachtige vorm (lucht/wind) leeg..., is temperatuur (vuur) leeg van eigen-natuur; beeindigd, het wordt gewijzigd en leeg.
[Omdat het wordt] voortgebracht, is de zintuiglijke sfeer van het oog leeg..., is de zintuiglijke sfeer van visuele vorm leeg..., is de zintuiglijke sfeer van het oor leeg..., is de zintuiglijke sfeer van geluid leeg..., is de zintuiglijke sfeer van de neus leeg..., is de zintuiglijke sfeer van geur leeg..., is de zintuiglijke sfeer van de tong leeg...., is de zintuiglijke sfeer van smaak leeg..., is de zintuiglijke sfeer van het lichaam leeg..., is de zintuiglijke sfeer van tactiele gewaarwording leeg..., is de zintuiglijke sfeer van de geest leeg..., is de zintuiglijke sfeer van mentale verschijnselen leeg van eigen-natuur, beeindigd, het wordt gewijzigd en leeg.
[Omdat het wordt] voortgebracht is het oog element leeg..., is het visuele vorm element leeg..., is het visuele bewustzijn element leeg..., is het oor element leeg..., is het geluid element leeg, is het auditieve bewustzijn element leeg..., is het neus element leeg..., is het geur element leeg..., is het olfactorisch bewustzijn element leeg..., is het tong element leeg..., is het smaak element leeg..., is het smaak bewustzijn element leeg..., is het lichaam element leeg..., is het tactiele gewaarwording element leeg..., is het tactiele bewustzijn element leeg..., is het geest element leeg..., is het mentale verschijnsel element leeg..., is het mentale bewustzijn element leeg van eigen-natuur; beeindigd, het wordt gewijzigd en leeg.
[Omdat het wordt] voortgebracht, is het zintuiglijk verlangen element leeg..., is het vorm element leeg..., is het vormloze element leeg van eigen-natuur; beeindigd, het wordt gewijzigd en leeg.
[Omdat het wordt] voortgebracht, is onwetendheid leeg..., zijn fabricaties leeg..., is bewustzijn leeg..., zijn naam & vorm leeg..., zijn de zesvoudige zintuigsferen leeg..., is contact leeg..., is gevoel leeg..., is begeerte leeg..., grijpen/vastklampen leeg..., is worden leeg van eigen-natuur; beeindigd, het wordt gewijzigd en leeg.
Wat is opperste leegte?
Deze Dhamma is het hoogst, deze Dhamma is superieur, deze Dhamma is uitmuntend:
het kalmeren van alle fabricaties, het loslaten van alle substrata van worden, de uitputting van begeerte/hunkering, het verdwijnen van hebzucht, beeindiging, Nibbana. Dit is opperste leegte.
Wat is interne leegte?
Innerlijk is het oog leeg van een zelf of dat wat toebehoort tot een zelf of van wat duurzaam is en altijddurend en eeuwig en niet onderhevig is aan verandering.
Innerlijk is het oor leeg van een zelf of dat wat toebehoort tot een zelf of van wat duurzaam is en altijddurend en eeuwig en niet onderhevig is aan verandering.
Innerlijk is de neus leeg van een zelf of dat wat toebehoort tot een zelf of van wat duurzaam is en altijddurend en eeuwig en niet onderhevig is aan verandering.
Innerlijk is de tong leeg van een zelf of dat wat toebehoort tot een zelf of van wat duurzaam is en altijddurend en eeuwig en niet onderhevig is aan verandering.
Innerlijk is het lichaam leeg van een zelf of dat wat toebehoort tot een zelf of van wat duurzaam is en altijddurend en eeuwig en niet onderhevig is aan verandering.
Innerlijk is de geest leeg van een zelf of dat wat toebehoort tot een zelf of van wat duurzaam is en altijddurend en eeuwig en niet onderhevig is aan verandering.
Dit is interne leegte
Wat is externe leegte?
Externe visuele vorm is leeg van een zelf of dat wat toebehoort aan een zelf of van wat duurzaam is en altijddurend en eeuwig en niet onderhevig is aan verandering.
Extern geluid is leeg van een zelf of dat wat toebehoort aan een zelf of van wat duurzaam is en altijddurend en eeuwig en niet onderhevig is aan verandering.
Externe geur is leeg van een zelf of dat wat toebehoort aan een zelf of van wat duurzaam is en altijddurend en eeuwig en niet onderhevig is aan verandering.
Externe smaak is leeg van een zelf of dat wat toebehoort aan een zelf of van wat duurzaam is en altijddurend en eeuwig en niet onderhevig is aan verandering.
Externe tactiele gewaarwording is leeg van een zelf of dat wat toebehoort aan een zelf of van wat duurzaam is en altijddurend en eeuwig en niet onderhevig is aan verandering.
Externe mentale verschijnselen zijn leeg van een zelf of dat wat toebehoort aan een zelf of van wat duurzaam is en altijddurend en eeuwig en niet onderhevig is aan verandering.
Dit is externe leegte.
Wat is leegte op beide manieren?
Innerlijk het oog en externe visuele vorm zijn beide leeg van een zelf of dat wat toebehoort aan een zelf of van wat duurzaam is en altijddurend en eeuwig en niet onderhevig is aan verandering.
Innerlijk het oor en extern geluid zijn beide leeg van een zelf of dat wat toebehoort aan een zelf of van wat duurzaam is en altijddurend en eeuwig en niet onderhevig is aan verandering.
Innerlijk de neus en externe geur zijn beide leeg van een zelf of dat wat toebehoort aan een zelf of van wat duurzaam is en altijddurend en eeuwig en niet onderhevig is aan verandering.
Innerlijk de tong en externe smaak zijn beide leeg van een zelf of dat wat toebehoort aan een zelf of van wat duurzaam is en altijddurend en eeuwig en niet onderhevig is aan verandering.
Innerlijk het lichaam en externe tactiele gewaarwording zijn beide leeg van een zelf of dat wat toebehoort aan een zelf of van wat duurzaam is en altijddurend en eeuwig en niet onderhevig is aan verandering.
Innerlijk de geest en externe mentale verschijnselen zijn beide leeg van een zelf of dat wat toebehoort aan een zelf of van wat duurzaam is en altijddurend en eeuwig en niet onderhevig is aan verandering.
Dit is leegte op beide manieren.
<einde vertaling deel I>
Deel II volgt nog.
Siebe