Auteur Topic: Inspirerende citaten  (gelezen 6450 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Borobudur

  • Gast
Inspirerende citaten
« Gepost op: 11-06-2018 23:33 »
Hoi allen,

Bij de meditatiecursus die ik volg, draait elke les rondom een bepaald thema, die we ter plekke bespreken.
Vaak worden er citaten behandeld, waarover we onze gedachten en gevoelens kunnen delen met elkaar.
Deze citaten liet ik bij de forumledendag van afgelopen zondag zien, en Maarten vroeg of ik citaten op dit forum wilde posten.

Yes, een heel goed idee!
Vriendelijkheid is gratis, laat de inspiratie je geest in beweging zetten (of juist stil worden).

Bij deze de eerste citaten:

Citaat
Wanneer een verlicht persoon de dualiteit van het jij en ik overstijgt, ziet hij/zij het leven als 1 lang toneelstuk. Daarom blijft hij/zij vol humor en opgewekt. Hij/zij speelt zijn rol, maar vergeet nooit dat het een voorstelling is.

Citaat
Merk op hoe je gewaarzijn wordt geblokkeerd door je gedachten, fantasieen, meningen en oordelen.
« Laatst bewerkt op: 11-06-2018 23:35 door Borobudur »

Offline Moesa

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 457
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #1 Gepost op: 18-06-2018 17:28 »
Citaat
Wanneer een verlicht persoon de dualiteit van het jij en ik overstijgt, ziet hij/zij het leven als 1 lang toneelstuk. Daarom blijft hij/zij vol humor en opgewekt. Hij/zij speelt zijn rol, maar vergeet nooit dat het een voorstelling is.

Inderdaad Borobodur. Dat is ook wat steeds mijn interesse blijft wekken. Dat " ik "oversrijgen, doorgronden en het laten voor wat het is. Zelf doorzie ik mijn rollen wel, maar ben niet altijd oordeelloos, vandaar. Zelf denk ik al dagen: het is maar net welk ego je in wil zetten, iets wat dan ook weer iets van het ego is.

Liefs Moesa




Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3676
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #2 Gepost op: 18-06-2018 22:32 »
Ik ben dan wel het tegendeel van verlicht want ik word juist moe en droevig om te zien dat wij mensen menen dat het spelen van al die rollen zo goed is, zo heilzaam, zo mooi. Het is gewoon vermoeiend om te zien dat mensen meteen in reflexen en neigingen schieten. Ikzelf ook. Het is toch gewoon zelfvervreemding, begoocheling. Vervreemding is niet mooi. Je raakt jezelf kwijt. Je ziet het overal. Ook in de zorg. Mensen stappen de instelling binnen en worden een verzorger. Ze vervreemden van zichzelf. Nee, het is niet goed. Ik ben tegen ;D

Offline Moesa

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 457
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #3 Gepost op: 20-06-2018 19:06 »
Citaat
Ikzelf ook. Het is toch gewoon zelfvervreemding, begoocheling. Vervreemding is niet mooi. Je raakt jezelf kwijt. Je ziet het overal. Ook in de zorg. Mensen stappen de instelling binnen en worden een verzorger. Ze vervreemden van zichzelf. Nee, het is niet goed. Ik ben tegen ;D[/quote

Je kan niet anders dan een rol spelen. Als een bejaarde denkt dat een verzorger haar kind is, wie ben jij dan om erover te liegen? Maar stel , als we in de zorg stoppen met die echt rol te spelen, dan is er geen zorg meer.

Ik kan er echt over meepraten. En ik heb veel met dit werk meegemaakt. De stelling: je bent dan een verzorger klopt, maar je zet er verzorgers ermee in een bepaald daglicht. En wat mij betreft vind ik dit niet kloppen.

Het klopt dat er rollen worden gespeeld.

Soms moet je voorbij jezelf om goede zorg te leveren. Daar word je namelijk voor betaald. Er is onderliggend geen kwaad als intentie.

Groet Moesa
« Laatst bewerkt op: 21-06-2018 07:37 door moesa »

Offline Moesa

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 457
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #4 Gepost op: 20-06-2018 19:41 »
Boeddhisme ben ik dankbaar.  Ik heb een ego, die heb ik nu eenmaal. Ik wil liefdevoller zijn, minder oordelen.  Een gulden middenweg
« Laatst bewerkt op: 21-06-2018 07:34 door moesa »

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3676
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #5 Gepost op: 21-06-2018 17:24 »
ach, ik wil ook niet zo extreem doen dat rollen totaal onnuttig zijn. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik het fijn vind als mensen (ikzelf ook) niet steeds zo in een rol of houding schieten.

Siebe

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3676
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #6 Gepost op: 02-07-2018 13:38 »
Lastig.

Afstand doen van het kleine zelf valt toch niet mee. Ergens in mijn geest zit toch de overtuiging, en ook de belevingswijze, dat deze wereld voor dit muisje veel te groot is. Ja, geef mij maar de kooi. De moed ontbreekt. Het is doodeng om te leven, vind ik eigenlijk. Keuzes maken. Brrr. Het leven voelde ooit wel eens uitnodigend, en ik kon vroeger ook prima angsten opzijzetten (overheen stappen zeg maar) maar dat gaat niet meer. Dat doordenderen is weg. En dat doordenderen en doen alsof het er allemaal niet is, dat gaf me altijd nog wat bravoure. Is weg. Bravoure-Siebe is gestorven.
Kleine zelf kan niet ontspannen meer in dit veel te grote chaotische, instabiele, onveilige, onbetrouwbare leven. Ja, je zou denken dat beoefening je beter leert omgaan met chaos, instabiliteit, het onbekende, het onveilige, het onzekere, maar daar ben ik (nog) niet aangekomen.

Siebe
 

Offline Moesa

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 457
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #7 Gepost op: 02-07-2018 14:02 »
Citaat
Afstand doen van het kleine zelf valt toch niet mee. Ergens in mijn geest zit toch de overtuiging, en ook de belevingswijze, dat deze wereld voor dit muisje veel te groot is. Ja, geef mij maar de kooi. De moed ontbreekt. Het is doodeng om te leven, vind ik eigenlijk. Keuzes maken. Brrr. Het leven voelde ooit wel eens uitnodigend, en ik kon vroeger ook prima angsten opzijzetten (overheen stappen zeg maar) maar dat gaat niet meer. Dat doordenderen is weg. En dat doordenderen en doen alsof het er allemaal niet is, dat gaf me altijd nog wat bravoure. Is weg. Bravoure-Siebe is gestorven.

Dit herken ik ook, maar eigenlijk is het heel moedig als je, je kwetsbaar opstelt. Ja ik herken mijn bravoure en stoerheid ook, een overlevingsmechanisme eigenlijk. Die kleine geest wil niet makkelijk iets nieuws toelaten, omdat het zo gewend is om te reageren vanuit die "oude"patronen, maar die oude patronen kloppen niet meer en daar wil het grote zelf vanaf. Misschien ben je gevoeliger geraakt en mild, ja dan voel je alles sterker, maar dan ook echt alles veel sterker ( blij, maar ook vervelende dingen)?

Krijg nu therapie waarin het duidelijk wordt geschetst: het kleine zelf ( het kind) en ouderlijk toezicht, die handelt en het kleine kind begeleidt.

Is het mogelijk dat je, je eenzaam voelt, met al jou ideeën en hoe het leven eigenlijk zou moeten zijn? Ik vul dat namelijk in, omdat ik er zelf mee kamp, het idee dat ik niet begrepen wordt, maar ik begrijp mijzelf nog niet eens, dus dan kan ik het ook niet van de ander verwachten.

@Siebe? En je hebt al een sterk fundament? Kijk eens wat je allemaal weet en hoe je de dingen ziet, dat is ook moedig en goed uitgezocht. Alles is duidelijk en helder, moedig hoor!


Citaat
Kleine zelf kan niet ontspannen meer in dit veel te grote chaotische, instabiele, onveilige, onbetrouwbare leven. Ja, je zou denken dat beoefening je beter leert omgaan met chaos, instabiliteit, het onbekende, het onveilige, het onzekere, maar daar ben ik (nog) niet aangekomen.

Siebe

Ik denk dat dit tijd nodig heeft. Loslaten is namelijk iets wat een kleine zelf moeilijk kan, het is een gehecht wezen. Ik probeer het met het denken op te lossen, bijvoorbeeld: als het kleine zelf zeurt dat die iets niet kan, dan zegt de ouder; natuurlijk kan jij dat, zo doe je dat met kinderen ook. Het kleine zelf is namelijk heel onzeker en durft volwassen stappen niet te nemen.

Met name s'morgens ( mijn ervaring) daar last van. De therapeut zei: dan zijn de kindjes wakker en daar ben je als volwassenen nooit blij, kinderen al wakker en meteen herrie, terwijl jij wakker moet worden als grote zelf.

Kan jij je hierin vinden?

Warme groet,

Moesa

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3676
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #8 Gepost op: 02-07-2018 18:03 »
Ja, ik kan me er goed in vinden Moesa. Ik ga er maar niet teveel over uitweiden hier. Het verschilt per dag maar de laatste tijd kwam het er nogal op aan met de verhuizing van mijn moeder naar een instelling. Vergde veel van me. De spanning loopt dan op en dat stemt weer somber. Het vreet aan me.

Het heeft denk ik ook tijd nodig. Het is ongelofelijk he hoe kwetsbaar en broos het kan aanvoelen in je hoofd, alsof je tot niks meer in staat bent, en alles teveel is. Alles vliegt je aan.  Je hoeft niks te doen om voor je gevoel toch erg onder druk te staan. Die hoogspanning komt altijd weer terug. Altijd weer geneigd tot over-spannenheid. Opgejaagd wild. Ik heb nog niet goed door wat voor kamma hier achter zit. Het zal wel niet veel positiefs zijn.

groet,
Siebe






Offline Moesa

  • Sangha lid
  • ****
  • Berichten: 457
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #9 Gepost op: 02-07-2018 18:27 »
Beste Siebe,

Heftig van je moeder. Is namelijk een grote verandering, voor jou en voor je moeder. Denk dat het niet anders kan om je hier broos over te voelen. Misschien dat het moet gaan slijten, zoals je in een rouwproces ook ziet. Voor mij is het niet meer dan logisch dat je dan weinig kan hebben. Dat is ( lijkt mij) moeilijk te overzien. Dan kan je letterlijk nog geen boodschappenbriefje schrijven. Dit herken ik zeker, alles als tegenslag zien in zware momenten.

Zou het een negatief karma zijn? Misschien kijk je later erop terug en zie je wat voor positieve dingen je eruit hebt kunnen halen en hoe krachtiger je er dan van kunt worden. Dat weet je altijd wel, maar zo ziet er denk ik voor jou dit er niet uit. Misschien kom je over een tijdje iemand tegen die in dezelfde situatie zit op dat moment. Je bent dan een ervaringsdeskundige en kunt dan meeleven met de ander.

Misschien geeft dat wat rust, wat ik vertel. Ik vertel dit namelijk uit eigen ervaring (rouwprocessen) en zie dat dit ook kan gebeuren. Mensen voelen zich dan op hun gemak bij jou, want je begrijpt hen namelijk. Dat kan ook op je pad komen om je dat te laten zien. Zo negatief zie ik je karma dan weer niet, maar bekijk het vanuit een ander perspectief.

Warme groet

Moesa


Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3676
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #10 Gepost op: 04-07-2018 20:10 »
Ik waardeer jouw bijdragen Borobudur. Voelt goed.

Siebe

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3676
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #11 Gepost op: 24-08-2018 17:32 »
Ja, ik denk dat het goed is dat we onze eigen rol hierin ook niet moeten overdrijven.

In contact met de wereld ontstaan vanzelf gewaarwordingen (kamma-vipaka) en daarbij ontstaan ook min of meer automatisch allerlei associaties, herinneringen, beelden, verlangens, gevoelens, sfeer, perceptie. Dat gebeurt automatisch.

Je ziet bijvoorbeeld iemand, je herkent die vrijwel onmiddellijk als je moeder en je krijgt meteen warme gevoelens, gevoelens van sympathie, blijdschap. Of je ziet iemand die je niet zo mag en meteen komen negatieve associaties en gevoelens op. Het heeft weinig zin dit te veroordelen bij jezelf of anderen.

Het gebeurt nou eenmaal en buiten onze wil om. Bedenk ook dat alles in levende wezens is ingericht op overleven en dus op het beoordelen van situaties, van mensen, van objecten etc. Geest is altijd bezig met het beoordelen of iets gevaarlijk is of ongevaarlijk, belangrijk of onbelangrijk, nuttig of onnuttig etc. Dat is normaal. Dat deden Dinosauriers al.

Lal Pinnaduwage, eigenaar van de site puredhamma.net ziet in het tempo waarin informatie ons op deze manier beschikbaar komt een aanwijzing dat het brein onmogelijk dit kan doen want dat is relatief traag.
De geest verwerkt info veel sneller. Stel dat je een bekende ziet, bijvoorbeeld, dan komt vrijwel ogenblikkelijk allerlei informatie tot ons, associaties, herinneringen, beelden. Dat gaat zo snel dat al die info vrijwel onmiddellijk na het zien van die bekende beschikbaar is. Volgens Lal kan het brein dit nooit zo snel regelen.

Maar dat de geest is ingesteld op beoordelen is eigenlijk doodnormaal. Het is net zo basic als waarnemen.
Zoals ik het onderricht begrijp is het belangrijk dat we juiste beoordelingen ontwikkelen. Volgens de sutta's werkt de Boeddha heel veel met de beoordeling "gevaar". Vaak als hij vastzat, dan kwam hij tot de conclusie dat hij niet verder kwam doordat hij de nadelen of het gevaar niet inzag van bijvoorbeeld zintuiglijke verlangens, van de eerste jhana, etc. Dus, zo bezien maakte de Boeddha in zijn eigen leven juist veel gebruik van die oordeelwijze.

Heel vaak is waarnemen trouwens ook niet los te zien van beoordelen. In de ellen degeneres show was een leuk experiment, wat dit betreft. Ze liet een woord horen. Een deel van het publiek hoorde zonder twijfel heel duidelijk een naam (ik weet even niet meer welke). Zeg maar even Anna. Een ander deel van het publiek (waaronder ik) hoorde een hele andere naam! Bij dezelfde combinatie van klanken.
Hier zie je dus dat waarnemen en beoordelen samengaat. Wat we waarnemen is al een beoordeling. Alles wordt beoordeeld door de geest. Dat gebeurt onbewust en razendsnel.

Siebe

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3676
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #12 Gepost op: 27-09-2018 21:24 »
Hoi Sybe,

Klopt, ons vermogen om te beoordelen is er niet voor niets.
Zonder dat zouden we in volledige verwarring door het leven gaan.
Dus laten we vooral dankbaar zijn voor dat vermogen.

Dat Sakyamuni Boeddha vaak oordeelde in termen van 'gevaar', zie ik ook het nut van in.
Toch geef ik zelf liever de voorkeur aan 'helpend' en 'niet-helpend', omdat dat minder snel onheilzame (stressvolle) toestanden in mensen oproept dan het woord 'gevaar'.

Denken aan 'gevaar' kan ertoe leiden dat je in de stress schiet.
Stress is heel nuttig als je tegenover een beer staat, of een giftige slang ziet.
De stress maakt dat je tunnelvisie krijgt, je denkt maar aan 1 ding: het gevaar moet afgewend of geneutraliseerd worden.
Maar dat is bij acuut, urgent gevaar zo.

Bij Dharma beoefening vind ik de tunnelvisie van stress juist gevaarlijk (niet-helpend), omdat de tunnelvisie een beperkt en vertekend beeld geeft van de werkelijkheid.
Er zijn dan alleen onmogelijkheden, en geen mogelijkheden.
Er zijn dan hele grote problemen, en heel weinig oplossingen.
Althans, dat zijn dingen die stress je kan doen geloven.

Toch vind ik dat stress niet koste wat kost vermeden moet worden.
Ten eerste wordt de stress daardoor sterker.
Maar ook: door (af en toe) te kiezen voor stressvolle situaties, stap je erin met de regie in eigen handen.
En zo krijg je ook de gelegenheid om in te zien dat een stressvolle situatie niet altijd de hel op aarde is.
Als stress je dan een keer overkomt, kun je vervolgens putten uit die ervaringen waarbij je de regie had en dingen tot een goed einde bracht.

Ergens las ik een citaat van Sakyamuni Boeddha over het tegenovergestelde van tunnelvisie.
Helaas kan ik niet zeggen of het uit een Nikaya Sutta kwam of ergens anders.
Maar het ging in elk geval zoiets:
Citaat van: Sakyamuni Boeddha
Elke ideologie, leer, levensbeschouwing of religie die leidt tot minder dukkha, die mag je beschouwen als mijn ideologie, leer, levensbeschouwing of religie.
Er zijn dus meerdere wegen naar nibbana dan wat er in de Pali canon staat, voor wie ervoor open staat.

Duidelijk. Ja, misschien is de perceptie van 'gevaar' soms niet goed.

Ik merk dat mijn aandacht het meest uitgaat naar het laatste wat je schrijft. Ik geloof dat je bij het verminderen van lijden altijd dit moet bekijken in het licht van meerdere levens.
Er zijn dingen in de wereld die lijden verminderen, zoals welvaart, goede gezondheidszorg, medicatie, kennis van de werking van dit en dat. Maar dit betekent niet dat mensen die in zo'n samenleving leven niet meer in de rijken van de hel, hongerige geesten en dieren en jaloerse goden kunnen terecht komen.

Zelfs al zou men als deva worden wedergeboren, daarna kan men wel weer in de hel kukelen voor weet ik hoe lang. Dus geluk is zo bezien heel relatief. De kern van de leer is toch dat we de geest in zoverre moeten zuiveren dat we niet meer worden wedergeboren in lagere rijken, DAN is er heel veel toekomstig lijden geelimineerd, maar anders niet.

Dit was mijns inziens de schaal waarop de Boeddha naar lijden en geluk keek.

Die schaal is denk ik toch erg belangrijk bij de beoordeling of iets nou echt bijdraagt tot geluk of lijden, op lange termijn.

Siebe











Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3676
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #13 Gepost op: 28-09-2018 12:49 »
Wat mij betreft zit het leven op een bepaalde manier in elkaar. Niet alle beschrijvingen daarvan die worden gegeven kunnen waar zijn. Ik zie het zoals bij een moord. Je weet zeker dat die op een bepaalde manier gepleegd is. Je kunt er wel allerlei visies over ontwikkelen omdat je er niet bij was. Je gaat gissen, maar je weet tegelijkertijd ook zeker dat die moord echt maar op 1 bepaalde manier gebeurd is. Zo zie ik ook naar het leven. Dingen gebeuren op een bepaalde manier en ik vind het een edele bezigheid te ontdekken hoe. Wat is waar? Wat is werkelijk? Wat is een waanidee?

Zo zie ik ook naar de verschillende zienswijzen op het leven, zoals monotheisme, materialisme, fatalisme, boeddhisme etc. Dat kan niet allemaal waar zijn. Ik heb wel het idee dat het belangrijk is om uit te zoeken wat waar is.

Ik kan nog niet met zekerheid zeggen dat de manier waarop de sutta's het leven beschrijven waar is, maar ik heb er wel vertrouwen in, ook omdat er nog altijd mensen zijn die bevestigen dat het waar is wat er staat beschreven, bijvoorbeeld over kamma, wedergeboorte, rijken van bestaan, Nibbana, oorzaak van lijden, etc.

Ik heb ook het idee dat wat de sutta's onderwijzen over het belang van visie klopt, namelijk, dat verkeerde visie ook leidt tot verkeerde intentie, verkeerde spraak, verkeerd handelen etc. Juiste visie leidt tot juiste intentie etc. Visie is heel direct verbonden met de kwestie van lijden en de opheffing er van.

Ik zie het daarom ook als een soort taak of verantwoordelijkheid juiste visie te verwerven. Niet door de sutta's uit het hoofd te leren hoor. Ik ben wel gek maar zo gek nou ook weer niet.

De sutta's beschrijven duidelijk wat juiste en onjuiste visie is. Ze sommen die op.
De visie dat je bijvoorbeeld je ouders niet ziet als speciale personen is onjuiste visie. Dat kan ik wel aanvoelen als waar. Het bestaan ontkennen van deze en een andere wereld is onjuiste visie. Zo worden er meer opgesomd.

Dit zijn allemaal visies verbonden met verdienste als het juiste visie betreft en onjuiste visies zijn onverdienstelijk. Je kunt ook zeggen,  deze  visies behoren tot de relatieve werkelijkheid of conventioneel begrip van de werkelijkheid. Het is kennelijk wel belangrijk daar een juist begrip van te hebben.

Daarnaast is er de juiste visie die ontstaat als je de stroom-intreedt, visie van het boven-wereldlijke-pad. Dit is de soort juiste visie die vrijmaakt, dus die niet zorgt voor hogere wedergeboorte zoals de eerste serie juiste visies maar die bevrijdt van samsara.

Ik denk dat het best mogelijk is respect voor mensen op te brengen en mensen in hun waarde te laten,  maar hun verkeerde visies niet. Ik hoop ook dat andere mensen zoveel respect voor mij hebben en mij zo liefhebben dat ze me niet laten doormodderen en in de soep lopen met mijn verkeerde visies.


Siebe




Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3676
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #14 Gepost op: 30-09-2018 14:03 »
hallo wedergeborene Borobudur2,

Ik denk dat we behoorlijk goed weten, niet perfect natuurlijk, hoe zaken in elkaar steken. We kunnen tegenwoordig ontzettend veel voor elkaar krijgen. Dat is niet omdat het leven zo principieel ondoorgrondelijk is of zo totaal wetteloos of zo ongrijpbaar of fundamenteel onkenbaar, lijkt me.
Het is weer dat Midden. Niet totaal controleerbaar is het leven maar totaal oncontroleerbaar is ook niet waar.

Je vroeg naar een referentie naar de twee soorten juiste visie, de wereldlijke soorten juiste visie en de juiste visie van het Pad. Die worden beschreven in MN117: https://suttacentral.net/mn117/en/bodhi

Een kort fragment: §6. "And what, bhikkhus, is right view? Right view, I say, is twofold: there is right view that is affected by taints, partaking of merit, ripening on the side of attachment; and there is right view that is noble, taintless, supramundane, a factor of the path"

Dit tweevoudig karakter geldt ook voor de andere factoren van het pad.

Ja, ik hou me bewust niet teveel bezig met wat de juiste visie op meditatie is of wat nu precies de juiste beoefening is. Ik weet het niet. Ik kan uit ervaring hier ook niks stelligs over zeggen. Men kan wel zeggen dat je proefondervindelijk vanzelf wel merkt wat werkt en niet werkt. Maar wat is dan je maat? Als je gelukkiger wordt werkt het dan? En als je het zwaarder krijgt, lastiger, werkt een methode dan niet?

Het laatste lijkt me visieloos. Het is een beetje als een sporter die een schema krijgt waardoor ie het erg zwaar krijgt. Maar is het daarmee slecht en kan het niet leiden tot het doel? En is een licht trainingsschema, wat het die persoon makkelijk maakt, wel doeltreffend? Zeg het maar wat wijs is.

Ik lees wel eens teksten van de Thai Forest masters Maha Boowa. Nou, als je die leest dan kun je horen dat die man heel wat geleden heeft en dat zijn gevecht met de kilesa's hem aan de rand van uitputting brachten. Toch, hij volhardde en realiseerde (waarschijnlijk) arahantschap. Dus, ja, wat neem je nou precies als maat voor wat werkelijk doeltreffende beoefening is? Komt het ook hierbij niet aan op visie, veel meer dan op ervaringen die toch wisselend zijn?

Siebe




« Laatst bewerkt op: 30-09-2018 14:05 door Sybe »

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3676
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #15 Gepost op: 02-10-2018 11:16 »
Mooi retraite weekend!

Siebe

Offline Dorje

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 1841
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #16 Gepost op: 04-10-2018 20:56 »
Dank je!
Ik hoop eigenlijk dat het niet alleen maar rozengeur en maneschijn wordt.
Voor de zekerheid heb ik de dag na de retraite een dag verlof gepland staan.

Nu dat ik toch bezig ben:

Hoop staat altijd tussen jou en de werkelijkheid. De werkelijkheid is nooit alleen maar rozengeur en maneschijn, de hoop naar dat meer maakt... dat je dat meer juist nooit ziet.

Veel rozengeur en maneschijn toegewenst!
« Laatst bewerkt op: 04-10-2018 20:58 door Dorje »

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3676
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #17 Gepost op: 05-10-2018 20:43 »
"We call it rebirth, but actually it is future birth dependent on preceding conditions. Rebirth is just a convenient way of speaking, but it is not strictly correct. No re-birth takes place because there is nothing to be re-born".

[Bron: uncommon wisdom, life and teaching of ajaahn pannavaddho,  door Ajaan Dick Sīlaratano, blz. 161]

....het wekte iets. Het deed me wel even nadenken over het gebruik van het woord "wedergeboorte". Eigenlijk is dan beter om "weder geboorte" te schrijven.

Wat de weder geboorten aan elkaar linkt is causaliteit (preceding conditions). Wellicht kun je zeggen dat die causale relatie tussen het ene en het volgende leven de rode draad is, waardoor je toch kunt spreken van Boeddha's vorige levens, Siebes vorige levens, Diana's vorige levens etc.

Siebe


Offline teksten.BA

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 1604
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #18 Gepost op: 05-10-2018 20:53 »
"Zoeken naar de boeddha-dharma buiten jezelf is als een duivel op je schouders zetten" - Dogen Zenji

Wijheid toegewenst,

[Old Bhikkhu]

Offline Dorje

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 1841
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #19 Gepost op: 05-10-2018 21:31 »
....het wekte iets.

Prachtig!

Wat de weder geboorten aan elkaar linkt is causaliteit (preceding conditions). Wellicht kun je zeggen dat die causale relatie tussen het ene en het volgende leven de rode draad is, waardoor je toch kunt spreken van Boeddha's vorige levens, Siebes vorige levens, Diana's vorige levens etc.

Even prachtig!

Hoewel nog iets meer ingaand op het aangehaalde citaat lijkt het mij nog juister:

... waardoor je toch kunt spreken van Boeddha's "schijnbare" vorige levens, ...
"Schijnbaar", omdat er niet iets "echt" is dat her-boren wordt. De causaliteit zorgt voor het schijnbare steeds weer voor echt en als "ik" te houden (identificeren) waardoor, de ene identificatie, na de andere zich blijven voordoen, tot die identificatie voorgoed is weggevallen. Kan je dan wel nog spreken van Boeddha zijn (Ik - mijn - zelf) vorige levens?

Maar het kan ook gewoon aan mij liggen.
:)

Of aan Adyashanti:

Citaat
What arose was an image of what seemed like an infinite number of past incarnations, as if heads were lined up one behind another as far back as I could see. Awareness realized something like, “My God, I’ve been identified with various forms for umpteen lifetimes.” At that moment, consciousness—spirit—realized it had been so identified with all these forms that it really thought it was a form right up to this lifetime.

All of a sudden, consciousness was unconfined to the form and existed independently. It was no longer defining itself by any form, whether that form was a body, a mind, a lifetime, a single thought, or a memory.

Bron: https://realization.org/p/adyashanti/my-awakening.html
« Laatst bewerkt op: 05-10-2018 21:34 door Dorje »

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3676
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #20 Gepost op: 06-10-2018 12:36 »
....het wekte iets.

Prachtig!

Wat de weder geboorten aan elkaar linkt is causaliteit (preceding conditions). Wellicht kun je zeggen dat die causale relatie tussen het ene en het volgende leven de rode draad is, waardoor je toch kunt spreken van Boeddha's vorige levens, Siebes vorige levens, Diana's vorige levens etc.

Even prachtig!

Hoewel nog iets meer ingaand op het aangehaalde citaat lijkt het mij nog juister:

... waardoor je toch kunt spreken van Boeddha's "schijnbare" vorige levens, ...
"Schijnbaar", omdat er niet iets "echt" is dat her-boren wordt. De causaliteit zorgt voor het schijnbare steeds weer voor echt en als "ik" te houden (identificeren) waardoor, de ene identificatie, na de andere zich blijven voordoen, tot die identificatie voorgoed is weggevallen. Kan je dan wel nog spreken van Boeddha zijn (Ik - mijn - zelf) vorige levens?

Maar het kan ook gewoon aan mij liggen.
:)

Of aan Adyashanti:

Citaat
What arose was an image of what seemed like an infinite number of past incarnations, as if heads were lined up one behind another as far back as I could see. Awareness realized something like, “My God, I’ve been identified with various forms for umpteen lifetimes.” At that moment, consciousness—spirit—realized it had been so identified with all these forms that it really thought it was a form right up to this lifetime.

All of a sudden, consciousness was unconfined to the form and existed independently. It was no longer defining itself by any form, whether that form was a body, a mind, a lifetime, a single thought, or a memory.

Bron: https://realization.org/p/adyashanti/my-awakening.html

Mijn indruk is dat er inderdaad wel degelijk gesproken kan worden over Boeddha's vorige levens of de vorige levens van Adhyasanti of eerwaarde Maha Boowa of van mij of Dorje.

De sutta's spreken ook over de vorige levens van de Boeddha, toen heette hij zus, hij leefde zo etc. Er wordt wel duidelijk gemaakt dat het herinneringen zijn aan een persoonlijk vorig bestaan. Mijns inziens is herinnering aan vorige levens niet een herinnering van een Algeest die al zijn incarnaties herinnert. Dat maken ze er soms wel van maar ik denk niet dat dit klopt.

Zolang er weder geboorte is door oorzaken en voorwaarden is er een lijn van causaliteit die verschillende geboorten met elkaar verbindt. De ene geboorte ontstaat of hangt causaal samen met de andere. Dit wordt wel vergeleken met een kaars waarbij de ene brandende kaars de andere aansteekt. Dat is de causale lijn. Er is een causale lijn en die is individueel. Jouw kamma is niet mijn kamma. Als Dorje sterft dan kan alleen het kamma van Dorje op dat moment diens volgende geboorte bepalen en niet mijn kamma. Het is puur iets individueels. Zo begrijp ik het.

Stel dat Dorje in een volgend leven weer als mens geboren wordt dan kan het zijn dat ie zijn leven als Dorje herinnert, hoe hij op het forum deelnam, met wie hij samenleefde in Belgie etc. Men zegt dat dit mogelijk is omdat er van al onze daden een opname wordt gemaakt, onbewust. Dus de informatie van al onze daden gaat niet verloren.  Op www.puredhamma.net staat het zo:

3. "Whatever we do with body, speech, and mind, a “record” (nama gotta) gets established (“bihiwelä pihitanava” in Sinhala) in the kamma bhava: In the word “bhava”, “bha” means “appear and gets established”; thus the act we did, i.e., kamma, gets recorded in the kamma bhava exactly the same way it happened"
https://puredhamma.net/key-hidden-dhamma-concepts/memory-brain-mind-nama-loka-kamma-bhava-kamma-vipaka/

Er zijn ook mensen die hebben een buitengewoon vermogen om dit alles weer op te halen, zoals Ananda. Omdat van alles wat we doen een opname wordt gemaakt, is het ook mogelijk dat mensen hun vorige levens in details kunnen herinneren.

De Boeddha, hoewel niet geidentificeerd met khandha's, herinnerde toch zijn vorige levens. Ook mensen of kinderen nu herinneren zich dat zij die en die persoon waren in vorige levens.

Men verklaart dit in boeddhisme dus door het bestaan van nama gotta, een ononderbroken opname van alles wat we doen. Deze opname wordt niet weggeschreven in de hersenen. Geboorten zijn causaal met elkaar verbonden zijn en vormen een soort kralenketting van geboorten, met de kralen als de geboorten en de causaliteit als de ketting.

Omdat mijn weder geboorte niet afhankelijk is van andermans kamma is weder geboorte iets wat uniek en specifiek is voor een bepaalde causale lijn.  Zo begrijp ik het.

Weder geboorte gebeurt zolang er oorzaken en voorwaarden voor zijn. Het eindigt als die oorzaken en voorwaarden verdwijnen. Het is volgens mij niet zo dat wanneer men verlichting realiseert zoals de Boeddha dat dan opeens weder geboorte een illusie blijkt. Nee, dat vindt plaats zolang die oorzaken en voorwaarden er voor bestaan en het eindigt als die verdwenen is, bij volledige verlichting, arahantschap.

Siebe


Offline Dorje

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 1841
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #21 Gepost op: 07-10-2018 07:16 »
Ja, hoor, je kan nog altijd spreken in termen als mijn/jouw/Boeddha's vorige levens, zoals Boeddha ook nog kon spreken over mijn rug doet zeer, mijn leerlingen zijn subliem, ... dit alles geldt nog als voorheen bekenen en gecommuniceerd vanuit het referentiepunt dat blijft verschijnen tot aan parinibbana.

Het is niet in tegenspraak met de realisatie dat er eigenlijk niets is dat herboren is anders dan door causaliteit sesuentiele identificatie met vorm. Het is alleen niet te bevatten voor het verstand dat enkel dualistisch kan denken: zwart of wit.

Dit heeft trouwens niets met een Algeest te maken die al zijn incarnaties herinnert, wat je daar ook mee mogen bedoelen?

Al de rest van je reactie blijft allemaal gewoon geldig, herinneren van sequentiele identificaties, alleen is er het inzicht: dit is niet ik, het is niet mijn, het heeft geen zelf, het waren identificaties en het was dit steeds maar weer identificeren dat Samsara gaande hield. Eens dit ingezien wordt deze keten van identificatie verbroken. Het ik, mijn en zelf van alles inclusief de identificatie is doorzien als formatie, het formatieloze, doodloze is gerealiseerd. Wat gedaan moest worden is gedaan...

Dorje


« Laatst bewerkt op: 07-10-2018 07:19 door Dorje »

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3676
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #22 Gepost op: 07-10-2018 11:57 »
Ja, hoor, je kan nog altijd spreken in termen als mijn/jouw/Boeddha's vorige levens, zoals Boeddha ook nog kon spreken over mijn rug doet zeer, mijn leerlingen zijn subliem, ... dit alles geldt nog als voorheen bekenen en gecommuniceerd vanuit het referentiepunt dat blijft verschijnen tot aan parinibbana.

Het is niet in tegenspraak met de realisatie dat er eigenlijk niets is dat herboren is anders dan door causaliteit sesuentiele identificatie met vorm. Het is alleen niet te bevatten voor het verstand dat enkel dualistisch kan denken: zwart of wit.

Dit heeft trouwens niets met een Algeest te maken die al zijn incarnaties herinnert, wat je daar ook mee mogen bedoelen?

Al de rest van je reactie blijft allemaal gewoon geldig, herinneren van sequentiele identificaties, alleen is er het inzicht: dit is niet ik, het is niet mijn, het heeft geen zelf, het waren identificaties en het was dit steeds maar weer identificeren dat Samsara gaande hield. Eens dit ingezien wordt deze keten van identificatie verbroken. Het ik, mijn en zelf van alles inclusief de identificatie is doorzien als formatie, het formatieloze, doodloze is gerealiseerd. Wat gedaan moest worden is gedaan...

Dorje

Ik laat het staan zoals het er staat.

Een arahant of Boeddha schijnt geen notie/verbeelding meer te hebben "Ik ben" noch een verlangen "Ik ben" noch een onderliggende neiging "Ik ben". Ze hebben nog wel de khandha's maar geen upadanakhandha.

Ze hebben bijvoorbeeld nog wel gevoelens maar bijvoorbeeld geen geconditioneerde afkeer maar van onaangename gevoelens of een geconditioneerde respons van voorkeur bij aangename.
Ze voelen volgens mij wel het verschil tussen aangenaam en onaangenaam. Als een Boeddha rugpijn heeft ervaart hij dat volgens mij ook als een onaangenaam gevoel, pijnlijk, maar zonder afkeer. Hij zal ook de rugpijn willen ontlasten, door even te gaan liggen bijvoorbeeld.

Er zijn dus wel gevoelens, dus de khandha vedana, maar geen upadanakhandha, oftewel een khandha waarbij begeerte en gehechtheid ontstaat.

De upadanakhandha is een kleiner onderdeel van de khandha. Dit wordt wel als volgt uitgelegd. Je zit in een trein en het landschap glijdt voorbij. Je hebt allerlei waarnemingen maar ze wekken geen interesse op. Dan opeens zie je een mooie villa en ineens ontstaat er interesse en gaat je aandacht daar vol naar uit. Je denkt misschien; "woonde ik daar maar", of "die wil ik wel kopen". Opeens is er dus uit al die waarnemingen iets uitgesprongen wat je geest kaapt, of oppakt, in beslag neemt als het ware en leidt tot begeerte, hebzucht en gehechtheid. Niet elke waarneming leidt tot die begeerte of interesse en gehechtheid. 

Het is deze begeerte die leidt tot kamma/handeling wat samsara gaande houdt. Het is door het beeindigen van onwetendheid dat het hele patroon van geconditioneerde reacties eindigt. Voorwaardelijk ontstaan stort in. Er blijven gewoon ervaringen maar ze leiden niet meer op geconditioneerde wijze tot drijfveren, tot hebzucht, tot afkeer van iets onaangenaams etc etc.

De concrete beeindiging van condities zoals lobha, dosa en moha en alobha, adosa en amoha, tanha, avijja, anusaya, asava die zorgen voor weder geboorte in dit en volgend levens is volgens mij het ongeconditioneerde genoemd, want vrij van condities. Wat niet beeindigd is zijn de khandha's, wel de upadanakhandha's, de khandha's onderhevig aan gehechtheid.

wat in elk leven opnieuw geboren wordt of ontstaat zijn de khandha's en de upadanakhandha's, samen met begeerte, onwetendheid en andere condities.

Siebe


Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3676
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #23 Gepost op: 16-10-2018 16:44 »
-"Degenen die vrij willen worden van dukkha, maar toch bang zijn door de dukkha die in hun ontstaat, en zo weigeren het te onderzoeken, zullen nooit in staat zijn vrij te worden van dukkha".
Ajaan Maha Boowa

Siebe

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 1087
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #24 Gepost op: 08-04-2020 23:07 »
uit  buddha weekly
Einstein: "een soort waanvoorstelling"


Hoewel het citeren van Einstein tegenwoordig  gevaarlijk  is - omdat de meeste citaten die online aan Einstein worden toegeschreven, in feite  vals zijn  (net zoals veel van Boeddha's citaten) - toch is een belangrijk citaat de moeite waard om te herhalen als basis voor dit uitgangspunt. Het werd oorspronkelijk geciteerd door de New York Times, 29 maart 1972, en is ook te vinden in "The New Quotable Einstein" en presenteert een zeer boeddhistisch-achtige visie:
“Een mens is een onderdeel van het geheel, door ons“ Universum ”genoemd, een in tijd en ruimte begrensd deel. Hij ervaart zichzelf, zijn gedachten en gevoelens als iets dat losstaat van de rest - een soort optische waanvoorstelling van zijn bewustzijn. Deze waanvoorstelling is een soort gevangenis voor ons, die ons beperkt tot onze persoonlijke verlangens en tot genegenheid voor een paar personen die het dichtst bij ons staan. Onze taak moet zijn om onszelf uit deze gevangenis te bevrijden door onze cirkel van mededogen te verbreden om alle levende wezens en de hele natuur in haar schoonheid te omarmen. Niemand kan dit volledig bereiken, maar het streven naar een dergelijke prestatie is op zichzelf een onderdeel van de bevrijding en een basis voor innerlijke veiligheid. ”
« Laatst bewerkt op: 08-04-2020 23:09 door gouden middenweg & de wilde natuur »
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 1087
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #25 Gepost op: 10-01-2021 00:42 »
uit  buddha weekly
Einstein: "een soort waanvoorstelling"


Hoewel het citeren van Einstein tegenwoordig  gevaarlijk  is - omdat de meeste citaten die online aan Einstein worden toegeschreven, in feite  vals zijn  (net zoals veel van Boeddha's citaten) - toch is een belangrijk citaat de moeite waard om te herhalen als basis voor dit uitgangspunt. Het werd oorspronkelijk geciteerd door de New York Times, 29 maart 1972, en is ook te vinden in "The New Quotable Einstein" en presenteert een zeer boeddhistisch-achtige visie:
“Een mens is een onderdeel van het geheel, door ons“ Universum ”genoemd, een in tijd en ruimte begrensd deel. Hij ervaart zichzelf, zijn gedachten en gevoelens als iets dat losstaat van de rest - een soort optische waanvoorstelling van zijn bewustzijn. Deze waanvoorstelling is een soort gevangenis voor ons, die ons beperkt tot onze persoonlijke verlangens en tot genegenheid voor een paar personen die het dichtst bij ons staan. Onze taak moet zijn om onszelf uit deze gevangenis te bevrijden door onze cirkel van mededogen te verbreden om alle levende wezens en de hele natuur in haar schoonheid te omarmen. Niemand kan dit volledig bereiken, maar het streven naar een dergelijke prestatie is op zichzelf een onderdeel van de bevrijding en een basis voor innerlijke veiligheid. ”

Het heilige omvat zowel onszelf, de ander en het universum.
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline the innerspace

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Sangha lid
  • *
  • Berichten: 457
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #26 Gepost op: 10-01-2021 12:31 »
Maar...willen de meester ons niet wijzen op iets wat juist boven ruimte en tijd staat? Wat boven-wereldlijk is?
"het geheel" wordt niet gezien als het universum, toch? Het hele verwijst toch naar iets anders?
Universa, wezens, gevoelens, etc. komen en gaan maar er wordt ons toch door de meesters gewezen op een realiteit die niet komt en gaat?

Offline Bodhiboom

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 1399
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #27 Gepost op: 18-01-2021 00:05 »
It is often thought that the Buddha's doctrine teaches us that suffering will disappear if one has meditated long enough, or if one sees everything differently. It is not that at all. Suffering isn't going to go away; the one who suffers is going to go away.

— Ayya Khema
We have been to the moon, we have charted the depths of the ocean and the heart of the atom, but we have a fear of looking inward to ourselves because we sense that is where all the contradictions flow together.
― Terence McKenna

Offline bolletje

  • Sangha Nieuweling
  • Gevestigde Sangha
  • ****
  • Berichten: 605
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #28 Gepost op: 18-01-2021 02:01 »
 “To be GOVERNED is to be watched, inspected, spied upon, directed, law-driven, numbered, regulated, enrolled, indoctrinated, preached at, controlled, checked, estimated, valued, censured, commanded, by creatures who have neither the right nor the wisdom nor the virtue to do so. To be GOVERNED is to be at every operation, at every transaction noted, registered, counted, taxed, stamped, measured, numbered, assessed, licensed, authorized, admonished, prevented, forbidden, reformed, corrected, punished. It is, under pretext of public utility, and in the name of the general interest, to be placed under contribution, drilled, fleeced, exploited, monopolized, extorted from, squeezed, hoaxed, robbed; then, at the slightest resistance, the first word of complaint, to be repressed, fined, vilified, harassed, hunted down, abused, clubbed, disarmed, bound, choked, imprisoned, judged, condemned, shot, deported, sacrificed, sold, betrayed; and to crown all, mocked, ridiculed, derided, outraged, dishonored. That is government; that is its justice; that is its morality.”

_ Pierre Joseph Proudhon

( een Boeddha )


een incarnatie van de Boeddha, die in de 19de eeuw geboren werd.

Offline Bodhiboom

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 1399
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #29 Gepost op: 18-01-2021 07:18 »
Trying to achieve something in the spiritual world is just as foolish as trying to achieve something in the material world. There's nothing to achieve. There's only letting go. As we let go, more and more, of ego identifications, desires, and support systems, bliss will arise.

— Ayya Khema
We have been to the moon, we have charted the depths of the ocean and the heart of the atom, but we have a fear of looking inward to ourselves because we sense that is where all the contradictions flow together.
― Terence McKenna

Offline marcel

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2954
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
Re: Inspirerende citaten
« Reactie #30 Gepost op: 18-01-2021 14:17 »
❛Als je wilt ontdekken wat waarheid is, moet je volkomen vrij zijn van alle religies, van
alle conditioneringen, van alle dogma's, van alle vormen van geloof, van iedere vorm van
gezag dat erop gericht is dat je je aanpast, wat in wezen betekent dat je totaal alléén staat
en dat is heel moeilijk...❜

Jiddu Krishnamurti
inner peace and love
is the only revolution

 


Laatste berichten

[Denk je het of weet je het...] Re: Innerlijke wijsheid by Buddha Amitabha Gisteren om 17:25
[Denk je het of weet je het...] Re: Innerlijke wijsheid by the innerspace Gisteren om 17:01
[Denk je het of weet je het...] Re: Innerlijke wijsheid by Bodhiboom Gisteren om 16:14
[Denk je het of weet je het...] Re: Innerlijke wijsheid by Bodhiboom Gisteren om 15:46
[Algemeen] Re: De vijf skandha's/khandha's by the innerspace Gisteren om 13:06
Powered by EzPortal