Auteur Topic: Stephen Batchelor  (gelezen 4014 keer)

Offline marcel

• Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
Stephen Batchelor
« Gepost op: 03-02-2021 12:32 »
Ik denk wel dat het goed is om een topic over Stephen Batchelor en zijn visie op het boeddhisme te hebben, het lijkt mij een belangrijke bijdrage in het tot stand komen van een cultureel westers boeddhisme.
« Laatst bewerkt op: 07-02-2021 07:42 door marcel »
inner peace and love
is the only revolution

Offline marcel

• Eerwaarde
Re: Stephen Batchelor
« Reactie #1 Gepost op: 03-02-2021 12:37 »
Ik ken werk van beide niet maar zegt Batchelor echt dat de bovennatuurlijke elementen onjuist/mythisch zijn of dat ze voor beoefening niet belangrijk zijn?

Van wat ik ervan heb gelezen klopt dat wel. Hij noemt het secular buddhism, en gaat ervan uit dat het merendeel van de bovennatuurlijke elementen later zijn toegevoegd door te-ijverige monniken. Over de Boeddha heeft hij lange stukken geschreven vanuit een realistisch standpunt, de Boeddha als gewoon mens en begaafd leraar.

Stephen Batchelor geeft ook lezingen waar hij dit standpunt uitdraagt, hij geeft nog steeds retraites als een boeddhistisch meditatie leraar en zo.
« Laatst bewerkt op: 07-02-2021 07:48 door marcel »
inner peace and love
is the only revolution

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #2 Gepost op: 03-02-2021 12:42 »
Batchelor ziet het boeddhisme vooral als bevrijdingsleer.
Het leven dat we nu leiden is voor hem belangrijk

Daaroverheen kijken is hij zeer kritisch over.
Maar heeft besloten daar
een agnostisch standpunt bij in te nemen.
Omdat hij ook niet alles zeker weet.

Echter hij meent wel dat veel pre-boeddhistisch/indiaas gedachtegoed
betreffende filosofie, metafysica en cosmologie in het latere
(na het overlijden van de boeddha) boeddhisme is ingeschreven,toegevoegd.
Hij toont dit door zijn wijze van benadering,
tekst onderzoek en logica, wel aan vind ik.
Bovendien doet hij niet echt een uiteindelijke uitspraak erover.
(agnostisch standpunt).
Hij vind het in ieder geval niet van wezenlijk belang voor dharma beoefening
om dit soort zaken al dan niet aan te nemen.
Het interesseert hem daarom ook niet zoveel (meer! red. marcel) ).

website:

https://www.stephenbatchelor.org/index.php/en/

De vier taken.
Batchelor legt uit en neemt je,
gaandeweg, mee:

"het lijden volledig begrijpen;
het loslaten van opkomende reactiviteit;
het ophouden van reactiviteit aanschouwen;
het cultiveren van een achtvoudig pad":

https://www.youtube.com/watch?v=22Rtfmj4dn4

boeken:

'bekentenis van een boeddhistisch atheist'

'terug naar de boeddha'
« Laatst bewerkt op: 08-02-2021 14:05 door marcel »
inner peace and love
is the only revolution

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #3 Gepost op: 03-02-2021 12:43 »
Ja ik ben het wel een beetje met Batchelor’s standpunt eens, als ik denk aan een historische Buddha overeenkomstig de wetenschap, dan krijg ik ook zo een soort visie.

Maar ik denk ook wel dat de Boeddha sprak met zijn volgelingen in begrippen die zij konden begrijpen, en sinds zij al lange tijd in termen van wedergeboorte en karma en metafysica spraken was het heel natuurlijk om daarmee verder te gaan.
« Laatst bewerkt op: 03-02-2021 12:47 door marcel »
inner peace and love
is the only revolution

Offline the innerspace

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Sangha lid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 03-02-2021 13:41 »
Ik zie niet dat het elkaar bijt. Ook als je bevrijding ziet als bevrijding van een eindeloze cyclus van weer geboorte nemen, verouderen en sterven, dan weer als deva, dan weer als dier, dan weer als hellewezen, dan weer als mens etc. richt je je ook op dit leven, op hier en nu, en het hier en nu toepassen van de adviezen en leringen van de Boeddha. Hier en nu doe je het goede, laat je het kwade en zuiver je je geest.

Alleen je hebt dan OOK het perspectief dat ALS er in dit leven geen einde komt aan tanha, anusaya, asava, en die kans is niet zo groot omdat het hardnekkig spul is, dat de reis nog even doorgaat, en dat de dood geen vernietiging is van alles wat je geleerd en gedaan hebt, maar dat dit als zaad bij je blijft in volgende levens. Daar kun je dan weer op terugvallen.

[knip mijn vorig idee bij wedergeboorte, omdat het toch niemand interesseert en waarschijnlijk alleen maar kwaad bloed zet]
« Laatst bewerkt op: 03-02-2021 16:43 door the innerspace »

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #5 Gepost op: 03-02-2021 19:33 »
Wat ik weet van Batchelor, is dat hij het boeddhisme min of meer wil ontdoen van (teveel) transcendente invloeden of bepaalde methoden van interpretatie en uitleg. Hij is ooit zelf boeddhist (Tibetaanse stroming) geweest, dus weet Stephen Batchelor hoe het werkt, van binnenuit dat boeddhisme. Hij ziet zichzelf echter als een seculier filosoof die met het boeddhisme bezig is.

Het sterke van Batchelor is denk ik dat hij de algemeen aangenomen boeddhistische doctrines ter discussie durft te stellen, te bevragen. Of hij daardoor slaagt om de beoogde verduidelijking of helderheid te scheppen in zijn visie op het boeddhisme, is een vraag die iedereen zelf mag beantwoorden. Dan moet je zijn boeken lezen. Het grote gevaar echter om het boeddhisme teveel filosofisch te benaderen is, dat je daarin voorbij dreigt te gaan aan dat wat niet in woorden te vatten is, maar wat echter in de beoefening van de meditatie ervaren dient te worden. Dat geeft een bijzonder spanningsveld.

Dat laat onverlet, dat het boeddhisme na de dood van Gautama hoogstwaarschijnlijk tot op zekere hoogte beïnvloed is of kan zijn door gezichtspunten vanuit bepaalde andere Indiase religieuze stromingen e.a. Dat wil niet zeggen dat de leer van de Boeddha gecorrumpeerd is, maar het is en blijft altijd de vraag, hoe de woorden van Gautama zijn geïnterpreteerd of weergegeven door zijn volgelingen. De Boeddha heeft namelijk zelf geen geschriften nagelaten van zijn prediking.

Tot zover wat ik in grote lijnen weet van Stephen Batchelor, die ik zeer zeker een integer mens vind. Of hij gelijk heeft in zijn visie? Misschien is zijn standpunt handig om het boeddhisme even van wat meer afstand te bekijken. Wat tot nadenken kan stemmen. Maar dat mag eenieder zelf bepalen.

Ik ga binnenkort zijn nieuwste boek "Terug naar de Boeddha" maar eens lezen.
"Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden."

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #6 Gepost op: 04-02-2021 08:00 »
Batchelor over leegte:
uit: 'terug naar de boeddha'

[...]"Wanneer we echter de oudste boeddhistische teksten raadplegen, zoals de Pali-canon en de Chinese Agama's, dan ontdekken we dat Gotama nooit op deze(=leegte als het ontbreken van inherent bestaan van personen en verschijnselen, red.marcel) manier over leegte sprak. Als ik die vroege teksten lees, krijg ik het gevoel dat ik te maken heb met een ander dialect van dezelfde taal, want er worden vaak dezelfde woorden gebruikt maar op een merkwaardig andere manier. De kleine leerrede over leegte begint bijvoorbeeld met de vraag van Ananda, de persoonlijke verzorger van de Boeddha:

'Ooit, Heer, woonde U bij Uw verwanten in Sakiya, in het stadje Nagaraka. Daar hoorde ik uit Uw eigen mond:"Tegenwoordig vertoef ik overwegend in leegte". Heb ik dat goed gehoord Heer?'
  'Ja, dat heb je goed gehoord. Zowel vroeger als nu vertoef ik overwegend in leegte.' (M.N 121, Nanamoli en Bodhi.)

Het woord dat hier van de pagina springt is 'vertoeven', een vertaling van het Pali woord viharati. Het zelfstandig naamwoord hiervan is 'vihara', 'woning' of 'verblijfplaats'.[...]

[...]Leegte is in de eerste plaats een innerlijke gesteldheid waarin we wonen, verblijven en leven. In een andere Pali-leerrede wordt deze leegte beschreven als de 'verblijfplaats van een groot mens'. (M.N. 151)[...] In plaats van leegte te zien als de afwezigheid van een 'zelf' ontsluit het de waardigheid van wie het volledig mens-zijn heeft verwezenlijkt.[...]

[...]De kleine leerrede over leegte eindigt met dit inzicht: het verblijven in leegte betekent het volledig bewonen van de belichaamde ruimte van de zintuiglijke ervaring, maar op een manier die niet meer bepaald wordt door de gebruikelijke reactiviteit. Het verblijven in deze ruimte betekent niet dat er geen lijden meer is.
Zolang je een lichaam en zintuigen hebt, ben je nog steeds 'vatbaar voor verstoringen' die inherent zijn aan het feit dat we bewust voelende wezens zijn, gemaakt van botten, vlees en bloed. Dat zal destijds voor de Boeddha net zo waar zijn geweest als tegenwoordig voor ons.
  Leegte is hier dus geen waarheid- al helemaal geen ultieme waarheid- die correct begrepen moet worden als middel om onwetendheid te verdrijven en zodoende verlichting te bereiken. Voor Gotama gaat het er niet om leegte te begrijpen, maar er in te verblijven. Het verblijven in leegte plaatst ons met beide voeten stevig op de aarde en brengt ons terug in ons lichaam. Het helpt ons de ogen te openen voor het alledaagse en de gewone dingen te leren zien alsof het de eerste keer is. Zoals de Boeddha zijn leerling Bahiya instrueerde, dat wie op zo'n manier leeft 'in het geziene alleen maar het geziene is, in het gehoorde alleen maar het gehoorde, in het gevoelde alleen maar het gevoelde, in datgene waar ik me van bewust ben, alleen datgene waarvan ik me bewust ben.' (udana 1.10 Ireland p.21; KN2p.65)

Hoe het concept leegte zich in de loop van de boeddhistische geschiedenis heeft ontwikkelt van een manier van leven die vrij is van reactiviteit tot een ultieme waarheid die direct gevat dient te worden in een staat van non-conceptuele meditatie, is een van de kernvragen die ik in de rest van dit boek zal trachten te beantwoorden."

Later meer Batchelor.
inner peace and love
is the only revolution

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #7 Gepost op: 04-02-2021 08:14 »
tussendoortje:

uit brabants dagblad:

Charles Tart:

"De nieuwe rationalisten van het boeddhisme argumenteren dat oude opvattingen als karma en wedergeboorte creationistische mythen zijn, en de tijd aangebroken is voor een meer wetenschappelijke en seculiere benadering van de boeddhistische praktijk. In zijn Bekentenissen gaat Batchelor zo ver dat hij twijfelt of de historische Boeddha werkelijk wedergeboorte onderwees. Om dit aan te tonen hanteert hij een soort van hermeneutische gymnastiek en hanteert een selectief gebruik van literaire bronnen. Maar of hij zijn bewering hard kan maken in het licht van talrijke andere bronnen die hij daarvoor moet liggen laten..."

Batchelor reageerde aldus op Tarts positie:

"Ik ben niet geinteresseerd of iemand herboren wordt of niet. Het hele onderwerp vind ik irrelevant, een nutteloze afleiding van de centrale gedachte van de Dharma:
hoe hier en nu een goed leven te leiden. Dit zou zeker de beste manier zijn om zich voor te bereiden op een volgend leven indien er wedergeboorte en een wet van karma bestond. Bestaat dit echter niet, dan heeft men hier en nu toch optimaal geleefd. Daarnaast heeft de Boeddha dit punt zelf expliciet gesteld in de Kalama Sutra."

Wat mij betreft is dit omgekeerd evenredig aan
Siebes statement hierboven gedaan.(reactie 10).

Nou, dit lijkt me al wel een stukje duidelijkheid geven over Batchelors insteek.

Uit datzelfde artikel:

Allan Wallace:

"Alhoewel Batchelor zichzelf als agnost ziet, veronderstellen zijn uitspraken over het ware onderricht van de Boeddha, over de natuur van de menselijke geest, het universum en de ultieme realiteit allemaal dat hij voorzichzelf de rol heeft aangemeten als gnosticus van de hoogste rang. Eerder dan een boeddhisme voor te stellen,ontdaan van geloof, is zijn eigen versie doordrongen van zijn eigen geloofsstellingen, waaronder vele gefundeerd zijn op niets minder dan de eigen verbeeldingskracht."

nou, die staat dan ook weer he...

Maar hier moet wel aan toegevoegd worden dat Batchelor zelf ook regelmatig aangeeft dat hij vanuit zijn eigen achtergrond, ervaring en beperkte kennis
de zaak benadert.  Daar wordt door zijn criticasters nimmer naar verwezen.
Wat ik zelf nogal een manco vind van die critici...
Op die manier is veel kritiek ten aanzien van
Batchelors benadering gewoon reflexmatig.

Batchelor is namelijk ook zelfkritisch en zelf relativerend.
Dat is wat hem siert vind ik en brengt tevens de nuance erin.
Dat zie ik bij zijn critici minder terug.
inner peace and love
is the only revolution

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #8 Gepost op: 04-02-2021 11:28 »
Maar hier moet wel aan toegevoegd worden dat Batchelor zelf ook regelmatig aangeeft dat hij vanuit zijn eigen achtergrond, ervaring en beperkte kennis de zaak benadert.  Daar wordt door zijn criticasters nimmer naar verwezen.
Wat ik zelf nogal een manco vind van die critici...
Op die manier is veel kritiek ten aanzien van Batchelors benadering gewoon reflexmatig.

Batchelor is namelijk ook zelfkritisch en zelf relativerend.
Dat is wat hem siert vind ik en brengt tevens de nuance erin.
Dat zie ik bij zijn critici minder terug.

Dat klopt, ik vond Batchelor’s benadering vrij sensitief en fijnzinnig. Een vriendin die Boeddhist is vind hem autoritair omdat hij schrijft alsof zijn eigen standpunt juist is, maar ik moet zeggen welke academicus doet dat niet? Zijn boeken zijn best heel leesbaar en genuanceerd en goed geargumenteerd, hij blaast niet hoog van de toren.

Een van de stukken die mij erg pakte uit zijn Bekentenis was waar hij beschreef wat hem deed vertrekken bij de Tibetaanse boeddhisten na vele jaren. Er was een voorval waar hij samen met een aantal mede studenten van de Geshe een opdracht kreeg om een boek te bestuderen, en de woorden van de schrijver in zich op te nemen alsof hij volledig verlicht was, dus net als de Boeddha en foutloos. Wat gebeurt er dan met de Boeddha’s aanmaning om de leer te toetsen? En toen hij vroeg over zijn twijfels bij karma en wedergeboorte werd hem verteld, ‘vertrouw in je leraren’.

Ik voel dus wel wat voor Batchelor, door te lezen over zijn jaren als Tibetaanse monnik en als monnik bij de Koreaanse Zen kreeg ik een inzicht in zijn reis, en was het niet meer noodzakelijk voor mijzelf om diezelfde reis te ondernemen. Het lezen van Bekentenis was voor mij een beetje het eindpunt van een verlangen om boeddhistisch monnik te worden.

“Do not try to become anything. Do not make yourself into anything. Do not be a meditator. Do not become enlightened. When you sit, let it be. When you walk, let it be. Grasp at nothing. Resist nothing.”
— Ajahn Chah

Offline the innerspace

• Sangha lid
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 04-02-2021 13:32 »
Neem deze sutta:  https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn22/sn22.095.than.html

Een fragment daaruit:

On one occasion the Blessed One was staying among the Ayojjhans on the banks of the Ganges River. There he addressed the monks: "Monks, suppose that a large glob of foam were floating down this Ganges River, and a man with good eyesight were to see it, observe it, & appropriately examine it. To him — seeing it, observing it, & appropriately examining it — it would appear empty, void, without substance: for what substance would there be in a glob of foam? In the same way, a monk sees, observes, & appropriately examines any form that is past, future, or present; internal or external; blatant or subtle; common or sublime; far or near. To him — seeing it, observing it, & appropriately examining it — it would appear empty, void, without substance: for what substance would there be in form?

Dit gaat toch heel duidelijk richting het inzicht in het niet inherent bestaan, het ontbreken van een soort blijvende kern of substantie (een zelf) in vorm, gevoel...bewustzijn?

Maar belangrijker lijkt me dat dit soort overwegingen eigenlijk als doel hebben, of zou moeten leiden, tot het loslaten van onze gebruikelijke obsessie met en liefde voor rupa, vedana, sanna, sankhara en vinnana. Dat niet meer onder controle willen houden. Daar niet meer zo obsessief mee bezig zijn. Het is nou eenmaal veranderlijk en daar doe je niks aan.

Je kunt lichaam en geest (vedana, sanna sanhara en vinnana) niet naar je zin in een bepaalde toestand houden. Dat is misschien wel een normaal menselijk verlangen maar niet realistisch en onnatuurlijk. Je kunt niet altijd enthousiast zijn, negatief, optimistisch, gelukkig, vrolijk, blij, gezond, sterk, krachtig etc. Het komt en gaat en dat is de natuur van dat soort dingen. Daar gaat het om, zoals je wel weet denk ik.

De bedoeling is niet filosofisch. Sterker, als je het alleen maar ziet als filosofie, is het allemaal leeg geklets, zoals je wel weet.

Het gaat er om dat we inzien dat het hele domein van lichaam en geest niet onder controle is, maar alles er in voorwaardelijk ontstaat. Als die domeinen wel onder controle zouden zijn, zouden we naar wens altijd gezond zijn en gelukkig. Dit is duidelijk niet zo.

Dit soort beschouwingen willen ons meer realistisch maken, wakker, minder naief in onze wensen en verlangens over onszelf, anderen en de wereld.

Overigens denk ik niet dat Batchelor Micha Ditthi heeft, verkeerde visie, want zoals ik het van je begrijp wijst hij het bestaan van wedergeboorte en kamma niet categorisch af. Het is geen gevestigde opinie bij hem dat dit niet bestaat, en dan zou het mich ditthi zijn, maar dat is bij hem niet zo, zo te zien.

Offline the innerspace

• Sangha lid
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 04-02-2021 13:49 »
Waar ik ook op wil wijzen: De Pali Canon praat gewoon in verschillende contexten over leegte:

-nibbana als de ultieme leegte
-leegte als verblijf (sunnata vihara)
-het leeg zijn van de khandha's
-leegte concentratie
-leegte als poort van bevrijding
-leegte in de context van contemplatie
-samengestelde dingen zijn leeg

Ik heb het hier eens op een rijtje gezet. https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=2060.msg15881#msg15881

Leegte als sunnata vihara, dus als een verblijf, is echt niet de enige context. Je moet ook de zaken in context plaatsen zeg maar en in context begrijpen.

Offline marcel

• Eerwaarde
Stephen Batchelor vervolg 1
« Reactie #11 Gepost op: 04-02-2021 16:10 »
Stephen Batchelor vervolg 1:

[...]"De vroeg canonieke teksten vormen een complex weefsel van taalkundige en retorische stijlen, vermengd met botsende ideeen, leerstellingen en beelden, gedurende drie à vier eeuwen samengesteld en bewerkt in de mondelinge overdracht, voordat het op schrift werd gesteld. Hoe kunnen we, gezien de hoeveelheid aan stemmen, onderscheid maken tussen de woorden die hoogst waarschijnlijk aan de Boeddha kunnen worden toegeschreven en een goedbedoelde 'verheldering' door een latere redacteur of commentator? We zijn nog niet op het punt aangekomen, en dat zullen we waarschijnlijk ook niet, waar we dit soort zaken met zekerheid kunnen beantwoorden.
  Als praktiserend boeddhist  bestudeer ik de leerredes niet alleen om academische kennis op te graven, maar ook om te leren omgaan met mijn eigen geboorte en dood. In plaats van te streven naar afstandelijke, objectieve kennis van de inhoud ervan, blijk ik een oprechte en soms pijnlijke discussie te zitten met die teksten. Ik ben heel benieuwd  wat die eeuwenoude stemmen te zeggen hebben dat licht zou kunnen werpen op mijn huidige situatie als menselijk dier op deze bol van gesteente en water die door het universum raast. In deze zin heeft mijn seculier boeddhisme een religieus karakter, omdat het geworteld is in 'ultieme bekommernissen'. Als iemand die deze bekommernissen ervaart als een dringende noodzaak, moet ik risico's nemen bij het selecteren en interpreteren van teksten die later levensvatbaar zullen blijken, of niet. Om een geschikt sjabloon te bieden bij het herformuleren van de dharma,  vind ik het nuttig om onderscheid te maken tussen zes breed geschakeerde stemgeluiden die in de vroeg canonieke teksten te onderscheiden zijn:

poetische stemmen;
dramatische stemmen;
sceptische stemmen;
pragmatische stemmen;
dogmatische stemmen;
mythische stemmen.

Deze stemmen spreken elkaar niet per se tegen. Ze kunnen elkaar ook aanvullen. Maar de toon en het accent van elke stem geeft uitdrukking aan een specifieke gevoeligheid en visie.[...]

[...]In wat als een heel vroege tekst wordt beschouwd, vinden we een stem die weigert zich in te laten met het bevestigen of ontkennen van een bepaalde mening, of ontologische uitspraken te doen over een ultieme waarheid of werkelijkheid. De wijze kiest voor het opschorten van zijn mening, in plaats van betrokken te raken in een dispuut.
  Een dergelijk scepticisme is een hele uitdaging.[...] (citeert hier stukjes uit de kalama soetra)[...]
  Het probleem van een hardnekkig vasthouden aan een mening of geloof is volgens Gotama dat wie dit doet 'verward raakt in het struikgewas' of 'gevangen zit in een strik', wat elke voortgang op het pad verhindert.[...]
(weer stukje kalama soetra)[...]
[...]Het gaat dus om het verwerven van praktische kennis die leidt tot gedragsverandering die ingrijpt op de kwaliteit van je leven, in tegenstelling tot theoretische kennis die weinig tot geen invloed heeft op je dagelijkse werkelijkheid.[...]

[...]De sceptische stemmen in de leerredes harmonieren met de pragmatische stemmen.[...]

[...]Alle boeddhistische scholen leggen grote nadruk op het belang van beoefening. De meeste daarvan vertrouwen eerder op een dogmatische dan op een sceptische achtergrond als basis voor beoefening. Het is riskant om te veralgemeniseren, en toch vermoed ik dat religieuze boeddhisten er toe neigen beoefening te baseren op geloofsovertuigingen , terwijl seculiere boeddhisten hun beoefening doorgaans juist baseren op vragen.[...](geeft voorbeelden)

[...]Naast de sceptische en pragmatische stemmen klinken er in de Pali-canon ook talrijke dogmatische stemmen. Een passage die vaak wordt geciteerd in hedendaags boeddhistische literatuur is:

'Monniken, er is een Ongeborene, Ongewordene, Ongemaakte, Onsamengestelde.
Als dit Ongeborene... (enz. red.marcel)[...]
Deze gezaghebbende stelling over een transcedente werkelijkheid die aan de voorwaardelijke wereld voorbij gaat, staat op gespannen voet met het opschorten van oordelen en argwaan ten aanzien van het ultieme, zoals dat elders in diezelfde teksten wordt bepleit. In hoofdstuk 5 zal ik deze passage verder onderzoeken. Het boeddhisme is rijk aan dogmatische claims. De vier edele waarheden, de twaalf schakels van oorzakelijk ontstaan, de twee waarheden, het opheffen van het lijden, en niet te vergeten de uitgewerkte theorien over karma, wedergeboorte en niet-menselijke bestaansgebieden- het wordt allemaal gepresenteerd als vanzelfsprekende feiten, geopenbaard door middel van de verlichting van de Boeddha en bevestigd door zijn alwetendheid. We worden niet uitgenodigd om ze te betwijfelen, maar om ze te accepteren als de onwankelbare , niet onderhandelbare fundering van onze beoefening."

nou, das een mooie afsluiter van dit eerste vervolg...
« Laatst bewerkt op: 07-02-2021 06:35 door marcel »
inner peace and love
is the only revolution

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Eerwaarde
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #12 Gepost op: 04-02-2021 17:02 »
Batchelor verstaat hij en leest hij de teksten in het origineel of in vertaling ?
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #13 Gepost op: 04-02-2021 17:45 »
Batchelor verstaat hij en leest hij de teksten in het origineel of in vertaling ?

Tibetaanse bronnen en Pali bronnen
verstaat en leest hij in originele taal.

zijn sanskriet
weet ik niet

« Laatst bewerkt op: 07-02-2021 14:55 door marcel »
inner peace and love
is the only revolution

Offline marcel

• Eerwaarde
Stephen Batchelor vervolg 2
« Reactie #14 Gepost op: 05-02-2021 09:25 »
...klein stukje nog dat helemaal vooraan in het boek staat,
maar was ik vergeten...wel belangrijke overweging vind ik

[...]"Het verhaal geeft een opsomming van de verschillende overtuigingen die ze onderwezen:

De wereld is eeuwig.
De wereld is niet-eeuwig.
De wereld is eindig.
De wereld is oneindig.
De ziel is hetzelfde als het lichaam.
De ziel is iets anders dan het lichaam.
De tathagata bestaat na de dood.
De tathagata bestaat niet na de dood.
De tathagata bestaat wel en niet na de dood
De tathagata bestaat wel noch niet na de dood.

Ze namen deze opvattingen heel serieus. 'Alleen dit is waarheid' beweerden ze, 'elke andere visie is onwaar'.
'Ze twisten(oeps...red. marcel) voortdurend met elkaar en wierpen elkaar venijnige woorden toe: 'zo is de dharma, de dharma is niet zo! De dharma is niet zo, de dharma is zo!'.
De Boeddha noemde zulke mensen blind.[...]

[...]Opmerkelijk is dat de laatste zes van de tien vermelde overtuigingen te maken hebben met de mogelijkheid (of onmogelijkheid) van een leven na de dood, wat suggereert dat dit destijds een veel besproken thema was. Hoewel de Boeddha zijn ideeen presenteerde in de context van meerdere levens, impliceert deze vaak geciteerde tekst dat hij dit deed om louter culturele en pragmatische redenen. 'Waar de wijzen (pandita) in de wereld het over eens zijn dat het niet bestaat' zei hij, 'daarvan zeg ik ook dat het niet bestaat. Waar de wijzen in de wereld het over eens zijn dat het wel bestaat, daarvan zeg ik ook dat het bestaat.' Hij legde zich in deze kwestie neer bij de heersende consensus.
Zou hij de opvatting hebben bevestigd dat de geest verschilt van het lichaam en na de dood herboren wordt in een ander lichaam, dan zou hij niet verschillen van de thuislozen en asceten die hij blind had genoemd."[...]
« Laatst bewerkt op: 05-02-2021 12:12 door marcel »
inner peace and love
is the only revolution

Offline marcel

• Eerwaarde
Samenvatting (seculier) boeddhisme Stephen Batchelor
« Reactie #15 Gepost op: 05-02-2021 11:34 »
Om het (seculier) boeddhisme van Batchelor 
kort samen te vatten:

[...]"Van cruciaal belang acht ik de leringen in Gotama's dharma die niet  kunnen worden toegeschreven aan het Indiase wereldbeeld van de vijfde eeuw voor onze jaartelling.
  Voorlopig stel ik vast dat er, na het opzij schuiven van dergelijke metafysische gezichtspunten, vier centrale ideeen overblijven die geen precedent lijken te hebben in de Indiase traditie. Ik noem dit de vier P's:

het principe van voorwaardelijkheid;
de praktische beoefening van een viervoudige taak;
het perspectief van aandachtig gewaarzijn;
de kracht of de power van zelfredzaamheid.[...]

[...]Als gemeenschappelijke achtergrond van het merendeel van het Indiase gedachtegoed
kunnen die overtuigingen niet exclusief in verband worden gebracht met 1 van die religies.
Waar ik dus mee worstelde was niet een specifieke boeddhistische leerstelling, maar het wijdverbreide wereldbeeld van het klassieke India (en daarbuiten) dat haaks op het wereldbeeld staat waarmee ik ben opgegroeid. Het weglaten van dergelijke geloofsovertuigingen resulteert naar mijn mening echter niet in een gefragmenteerde en verminkte dharma.
Integendeel, wat overblijft blijkt een volkomen adequaat ethisch, contemplatief en filosofisch kader te zijn voor een bloeiend bestaan in deze wereld.
   In dit boek zal ik merendeels ingaan op de implicaties van deze vier P's. Op dit moment volstaat het om te zeggen dat Gotama's visie mijns inziens voornamelijk betrekking heeft op de volgende basisprincipes:

het lijden volledig begrijpen;
het loslaten van opkomende reactiviteit;
het ophouden van reactiviteit aanschouwen;
het cultiveren van een achtvoudig pad dat is verankerd in
het perspectief van:

aandachtig gewaarzijn dat leidt tot:
zelfredzaamheid in de beoefening van dharma."

« Laatst bewerkt op: 05-02-2021 21:38 door marcel »
inner peace and love
is the only revolution

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #16 Gepost op: 05-02-2021 21:07 »
Kga van de week verder. ( in het boek)
Anders komt BA misschien met nog wel iets als tie sneller leest dan ik....
wat ik eigenlijk wel hoop,
want het is voor mij niet echt van waarde om op deze manier
bezig te zijn...

Oops, sorry... ik moet nog beginnen met "Terug naar de Boeddha" van Batchelor. ;D
« Laatst bewerkt op: 06-02-2021 10:29 door marcel »

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #17 Gepost op: 05-02-2021 21:17 »
Ja,
Lekkere ben jij  ;)
Nou ik heb vast een
beginnetje gemaakt
dusuh... :P
inner peace and love
is the only revolution

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #18 Gepost op: 06-02-2021 10:12 »
Ja,
Lekkere ben jij  ;)
Nou ik heb vast een
beginnetje gemaakt
dusuh... :P

Ik zie dat je goed werk hebt verricht in deze topic. Dank daarvoor. Ik zal snel aan het boek beginnen, ik ben bijna klaar met een boek over Eckhart. Enne... helaas ben ik geen snelle lezer. Maar desondanks zal ik hier sowieso nog reageren.

Vroeg of laat. :P

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #19 Gepost op: 08-02-2021 11:59 »
Bos uitzending boeddhisme zonder geloof uit 2008
    een ontmoeting met de man.

« Laatst bewerkt op: 08-02-2021 14:03 door marcel »
inner peace and love
is the only revolution

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #20 Gepost op: 08-02-2021 13:31 »

Bos uitzending boeddhisme zonder geloof

Dit is een goede samenvatting van Batchelor’s leven, maar het gaat niet erg in op de diepte van zijn boeddhisme.
“Do not try to become anything. Do not make yourself into anything. Do not be a meditator. Do not become enlightened. When you sit, let it be. When you walk, let it be. Grasp at nothing. Resist nothing.”
— Ajahn Chah

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #21 Gepost op: 14-02-2021 19:41 »
Ik wil het één en ander bespreken over het boek van Stephen Batchelor "Terug naar de Boeddha". Ik doe dat bij voorkeur in kleine, behapbare stukjes tekst, om het een en ander overzichtelijk te houden. Als je dit werk wilt lezen, is het wel handig dat je reeds verstand van zaken hebt, dus weet wat het boeddhisme is. Als beginnende leek zal het namelijk niet gemakkelijk zijn om Batchelor van meet af aan volledig te begrijpen. Dat komt, omdat hij eigenlijk min of meer met de deur in huis valt. Dit betekent trouwens niet, dat hij de zaken niet goed uitlegt, integendeel. Maar enige voorkennis van het boeddhisme is eigenlijk onontbeerlijk.

Batchelor stelt in het eerste gedeelte van hoofdstuk 1 van zijn boek dat Gautama de Boeddha in de tijd dat hij leefde in India zich niet inliet met allerlei abstracte en metafysische kwesties. Dat zal de meesten van ons niet onbekend in de oren klinken. Over deze onderwerpen werden in die periode eindeloze en verhitte discussies gevoerd tussen brahmanen en asceten, yogi's en aanverwante religieuze zoekers. De daadwerkelijke Dharma overstijgt al dit geharrewar, door slechts rekening te houden en als het ware samen te vallen met het levende universele geheel en zich in het leven slechts toe te spitsen op specifieke situaties en personen, niet op allerlei woordelijke abstracties. De Dharma en de verkondiging daarvan door Gautama de Boeddha houdt zich dus volgens Batchelor niet bezig met het hebben of behalen van het eigen religieuze gelijk in abstracties zoals bijvoorbeeld de vraag of de wereld eeuwig is of niet en dergelijke. Marcel heeft daarover hierboven al het een en ander aangehaald. Ik wil hier trouwens nog even aantekenen, dat ik niet kan voorkomen dat ik soms herhaal wat Marcel ook al heeft geschreven. Alleen leg ik mijn eigen accenten. Hopelijk is dat niet storend.

Wordt vervolgd.

Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: Mee ting by Buddha Amitabha Vandaag om 18:34
[Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog] Re: Wat is bewustzijn by Dorje Vandaag om 17:16
[Het gewone leven] Re: Mee ting by bolletje Vandaag om 15:02
[Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog] Re: Wat is bewustzijn by one but not the same Vandaag om 12:57
[Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog] Re: Wat is bewustzijn by Bodhiboom Gisteren om 19:21