Voor dit leven: mee eens. Voor vorige levens: ja het is waar maar nergens onderwijst de Boeddha dat we hiermee moeten analyseren, de kennis gemakkelijk verwerven om in de vorige levens te schouwen etc. etc. Dat is voorbehouden aan Stroombetreders of mensen op vergelijkbaar niveau.
Elk proberen dit als direkt relevant te beschouwen is zelf erbij geplakt redeneren en geen onderdeel van Boeddha's leer, sorry. Het is juist andersom: kijk eerst naar andere mogelijke oorzaken in dit leven (de andere Niyamas), beschreven in de Abidharma die boeddhisten echt als meer autoriteit bezittend beschouwen dan de goedbedoelde reflecties van ene Syb, en pas als die écht niets verklaren dan zou er karma uit vorige levens kunnen zijn. Maakt voor de aanpak van je situatie op zichzelf overigens weinig uit, of het nu vanuit karma ontstaan is of vanuit andere factoren doe je gewoon je uiterste best 'De Geest te Zuiveren en het Goede te doen' om Bodhidharma's samenvatting van het Pad te pakken.
Als je het over
kamma wilt hebben
als vorm van oorzakelijkheid, bijvoorbeeld als verklaring van je eigen of andermans lijden, dan moet je dat ook in verband brengen met de
werkelijk betekenis van kamma, en dat is....
intenties, voornemens, motivatie, en neigingen (de geest die ergens naar uitgaat).
Dat is de enige juiste manier want dat is
de hoofdbetekenis van kamma in boeddhisme. Als je het in deze juiste context bekijkt, zal je een direct verband ontdekken tussen kamma en lijden, kamma en geluk, kamma en tegenspoed, kamma en voorspoed, want er bestaat een direct verband tussen iemands intenties, motivaties en geneigdheden en ervaringen van lijden en geluk etc. Ook tussen kamma en de situaties waarin iemand belandt.
Ik heb hier niks mystieks op het oog. Gewoon als voorbeeld: als jij geneigd bent tot perfectionisme, dan is het wel zo dat je daar ook onder lijdt en dat die neiging de wereld om jou heen ook vormgeeft en dat het je ook in situaties brengt die aan die neiging gekoppeld zijn.
Anders voorbeeld: als je intentie is om te imponeren, zal dat je ook onvermijdelijk belasten. Je zult ook in situaties komen die heel duidelijk aan die intentie gekoppeld zijn.
In algemene zin; als je een sterk geloof in ego hebt, dus erg egocentrisch georienteerd in de geest, dan zal dat iemands leven heel anders vormgeven en belasten dan iemand die dit niet heeft.
Zomaar wat voorbeelden.
De relatie tussen kamma en lijden, kamma en tegenspoed etc, kan duidelijk worden voor iemand die weet wat de boeddhistische betekenis van kamma is. Zo iemand zal ook nooit mensen aanmoedigen kamma te beschouwen
als een laatste verklaring bij leed of tegenspoed etc. Dit is de plank volledig misslaan.
Dus wat is boeddhistisch en menselijkerwijs gezien juist als je geconfronteerd wordt met je lijden en dit zou willen verklaren?
-Sta allereerst eens stil bij kamma, dwz, bezie eens zo open en eerlijk mogelijk je intenties, je voornemens, je geneigdheden, motivatie, gerichtheid in de geest. Is het wel even zuiver? Onderken hier wellicht van hoe ze je belasten, in vervelende situaties brengen etc. Dit is kamma op de juiste manier als vorm van oorzakelijkheid gebruiken.
Is het nou allemaal niet duidelijk, laat het dan gewoon rusten. Misschien wordt het later duidelijker. Het onderricht maakt duidelijk dat als intuitie bevrijd wordt vanzelf meer kennis hierover tot ons komt.
Maar veel is helemaal niet zo 'onzichtbaar of mysterieus'.
Moet je op zoek naar natuurkundige verklaringen, medische verklaringen, biologische verklaringen etc? Dat kun je wel doen maar dat is ook maar oppervlakte. Neem depressie. Daar kun je prima een neurologische/biologische verklaring voor vinden. De arts zal je een verhaal vertellen over het veranderen van stofjes in je brein. Maar dan blijf je je toch afvragen...maar hoe komt het dan dat de stofjes in mijn brein zijn veranderd? Dus, kortom, zo'n medische verklaring voor ziekten bevredigd velen toch niet. Wat ligt weer onder de medische verklaring als verklaring? Wat ligt weer onder de klimatologische veranderingen als verklaring? Menselijk gedrag? Teveel CO2 uitstoot? Hebzucht? Verkeerde visie?
Je kunt een ziekte als kanker ook wel medische verklaren, "maar waarom krijg ik het", vraagt iemand zich dan af. Toeval? De wereld zegt van wel. Ik weet het niet. Ik zie dat niet. Ik spoor nooit aan te wroeten in vorige levens maar waarom zou je het perse willen uitsluiten dat activiteit in vorige levens een rol zou kunnen spelen, zeker gezien het feit dat de Boeddha dit voortdurend aan het licht bracht.
In ieder geval; kamma kennen, de oorzaak van kamma kennen, de rijpende gevolgen van kamma kennen, de beëindiging van kamma kennen, dat was de instructie van de Boeddha.
Ene Sybe heeft gesproken en zegt: Ujukarin verdiep jij je eerst maar eens in
'de betekenis van kamma in boeddhisme' en bezie dan nog eens al je reacties aan mij, al je posten hier over kamma, en al je aansporingen aan lezers om kamma te behandelen als laatste verklaring.
Het blijft me verontrusten hoe jij bezig bent.
Siebe