Auteur Topic: Het pure land boeddhisme  (gelezen 4412 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2849
Het pure land boeddhisme
« Gepost op: 23-08-2020 19:08 »
Beste allen,

Ik heb gehoord dat deze stroom van het boeddhisme berust op drie soetra’s, waarin de Boeddha vertelt over Boeddha Amitabha en zijn gelofte. Hij zegt dat zelfs iemand die slechts tien keer de naam van Boeddha Amitabha herhaalt in het pure land herboren zal worden na de dood, om daar te mediteren totdat de verlichting bereikt is.

Het schijnt een hele populaire stroming te zijn in China en Japan. Maar het lijkt mij wel erg makkelijk? Waarom zou men vele jaren gaan mediteren en moeilijk werk gaan doen op zichzelf als je ook gewoon deze naam kan repeteren en het komt allemaal goed?

Ik ben niet verbaasd dat het populair is...

Met deels bewolkte groet,
Bodhiboom
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • ****
  • Berichten: 1837
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Het pure land boeddhisme
« Reactie #1 Gepost op: 24-08-2020 09:30 »
Beste allen,

Ik heb gehoord dat deze stroom van het boeddhisme berust op drie soetra’s, waarin de Boeddha vertelt over Boeddha Amitabha en zijn gelofte. Hij zegt dat zelfs iemand die slechts tien keer de naam van Boeddha Amitabha herhaalt in het pure land herboren zal worden na de dood, om daar te mediteren totdat de verlichting bereikt is.

Het schijnt een hele populaire stroming te zijn in China en Japan. Maar het lijkt mij wel erg makkelijk? Waarom zou men vele jaren gaan mediteren en moeilijk werk gaan doen op zichzelf als je ook gewoon deze naam kan repeteren en het komt allemaal goed?

Ik ben niet verbaasd dat het populair is...

Met deels bewolkte groet,
Bodhiboom
Hahaha, gewoonweg belachelijk.
Maar heb ik er onderzoek naar gedaan? Neen


Wat ik wel weet uit eigen ervaring, dat je zelfs niet 10 keer moet opzeggen, maar dat een keer voldoende is om de innerlijke hel te transformeren naar innerlijke vrede.
Het bewijst alleszins dat stress soms relatief van aard is, it' all in the mind.

Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Steve

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 3026
Re: Het pure land boeddhisme
« Reactie #2 Gepost op: 24-08-2020 10:39 »
Ik ken die pure land boeddhisme niet, heb het wel eens tegen gekomen in het lezen over boeddhisme, maar het spreekt mij niet aan.

Hoewel het allemaal niet zo ingewikkeld is, zo eenvoudig lijkt het mij nu ook weer niet.

Maar verder wil ik er niet over oordelen. Het spreek "mij" gewoon niet aan. Als het velen wel aanspreekt en velen beweegt om toch een weg te gaan naar bevrijding, ook al is deze misschien te beperkt, lijkt het mij toch beter dan helemaal geen weg te gaan. Elke weg is beperkt, maar door een weg te gaan, kan je altijd op een punt komen waarin je deze beperktheid gaat inzien, en er dus uit kan breken. Die gelegenheid doet zich niet zo gemakkelijk voor als je helemaal geen weg gaat.

Zo sta ik ook t.o.v. alle godsdiensten, boeddhisme inclusief omdat het ook vaak als een dienst tot boeddha wordt opgenomen, dat het paden zijn, die altijd tot de ontdekking van hun beperktheid kunnen leiden, en dan een opening kunnen zijn om er uit te breken: padloos te worden.

Een mooi voorbeeld hiervan vind ik het gebed waar Meister Eckhart uiteindelijk toe gekomen was: "Ik bid tot God om mij te beroven van mijn idee van God". Dat gebed leidde tot zijn ontwaken uit de beperktheid dat God zou staan voor een schepper, eerder dan dat God een verwijzing is naar de onpersoonlijke werkelijkheid zoals die is. Sindsdien lijkt wat Meister Eckhart aanwijst heel erg op wat Boeddha aanwees in zijn meest subtiele sutta's.
 
Er zijn vele paden naar het padloze.
:)

Maar het padloze doet pas zijn intrede, als het pad achter gelaten wordt.

« Laatst bewerkt op: 24-08-2020 10:45 door Dorje »

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2849
Re: Het pure land boeddhisme
« Reactie #3 Gepost op: 24-08-2020 11:04 »
Het word ook wel het Zuiver Land boeddhisme genoemd in Nederland. Ik ben er even naar gaan kijken want een vriend overweegt deze kant op te gaan, als een soort bekentenis dat alleen werken aan je verlichting niet genoeg is, dat er hulp van buitenaf nodig is.

Het idee van een spirituele redder is natuurlijk ook wel sterk verwant aan het christendom, misschien vandaar dat deze vorm van boeddhisme pas rond 600 AD zijn oorsprong vond. Er staat best wel een uitgebreid artikel op Wikipedia:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuiver_Land-boeddhisme
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Bodhiboem

  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • ******
  • Berichten: 2849
Re: Het pure land boeddhisme
« Reactie #4 Gepost op: 24-08-2020 11:23 »
Elke weg is beperkt, maar door een weg te gaan, kan je altijd op een punt komen waarin je deze beperktheid gaat inzien, en er dus uit kan breken. Die gelegenheid doet zich niet zo gemakkelijk voor als je helemaal geen weg gaat.

Het is zeker zo dat het simpel en laag-drempelig is. Er zullen ook vast wel paden zijn binnen de Zuiver Land traditie die verder gaan dan alleen de drie Zuiver Land soetras, maar vaak word er toch veel nadruk gelegd op het reciteren van de naam, het zogeheten nembutsu.

Ik vind het jammer, want in plaats van te engageren met ons binnenste ben je dan bezig met het opzeggen van een naam. Of dat nou beter of slechter is dan je concentreren op je adem durf ik niet te zeggen, maar het is zeker geen mindfulness.

Maar het padloze doet pas zijn intrede, als het pad achter gelaten wordt.

Ik denk dat voor veel boeddhisten het hebben van een pad juist een comfort is. Het padloze is een mooie weg, waar je eventueel wel op terecht komt, maar ik denk dat velen zich toch vast zullen houden aan een pad.
“The man of knowledge gains something new every day, the Man of Tao lets something go every day.” — Lao Tzu

Offline Steve

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 3026
Re: Het pure land boeddhisme
« Reactie #5 Gepost op: 24-08-2020 11:34 »
Ik denk dat voor veel boeddhisten het hebben van een pad juist een comfort is. Het padloze is een mooie weg, waar je eventueel wel op terecht komt, maar ik denk dat velen zich toch vast zullen houden aan een pad.

Dat is ook zo, maar je kan dit jammer vinden, dit gaat echter niets veranderen aan de zaak.

Het enige dat je kan doen is zelf het padloze realiseren en van daaruit anderen verwijzen naar het padloze. Of ze je verwijzing volgen, dat is hun vrije keuze. Of dat jij ooit komt om van daaruit anderen te kunnen verwijzen, is jou keuze.

Wiens keuze ga je maken?

Offline Ujukarin

  • Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
  • Berichten: 818
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: Het pure land boeddhisme
« Reactie #6 Gepost op: 28-08-2020 19:25 »
In elke stroming heb je ietwat gedegeneerde volgelingen en de meer serieuzen. Ik heb regelmatig gebabbeld met lerarenressen danwel priesters van Zuiver Land, o.a. in Japan, en het kan écht een even serieus pad zijn als bijvoorbeeld Vipassana of Tantra.

Maar het heeft zijn valkuilen, nogmaals een link waar dat wordt uitgelegd...

https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/26589-de-drie-mythen-de-boeddhistische-toren-van-babel/

With folded palms,

<Ujukarin>