[/li]
[li]Verlichting is geen morele perfectie.
In de vroege teksten is sotāpanna geen ethische smetteloosheid, maar een onherroepelijke verschuiving in inzicht.
Een sotapanna heeft de kracht van hebzucht, haat en begoocheling teruggebracht tot een niveau dat er geen gruwelijke wandaden meer worden gedaan. Wij mensen kunnen best genadeloos worden onder bepaalde omstandigheden. Ik begrip het zo dat dit niet meer plaatsvindt bij een sotapanna. Door wijsheid of inzicht gebeurt dit niet meer.
Er is altijd een samenhang tussen inzicht/wijsheid en gedrag anders is het geen wijsheid. Je kunt niet en wijs zijn en immoreel.
De moraliteit van een sotapanna wordt geprezen volgens de sutta's.
Dat sotapanna en
verschuiving in inzicht is, is betwijfelbaar. Het lijkt eerder een experientiele bevestiging van het niet-duurzame karakter, anicca. Ook voor het stadium van sotapanna kan er al vertrouwen zijn in dit niet duurzame karakter (Vertrouwen-Volgeling) en zelfs al enig inzicht er in (Dhamma-volgeling) maar dit niet duurzame karakter van de zintuigen, van wat ervaren wordt, van wat allemaal op gang komt, en ook van het element van kennen, wordt nog niet echt volledig gekend en gezien door beginners op het Pad. Een sotapanna doet dat wel.
Ik neig er toe het zo te zien, dat er bij niet-sotapanna's toch nog een perceptie is van atta, iets duurzaams, iets onveranderlijks in of aan je belevingswereld. Dus geen of nog onvoldoende besef dat de hele belevingswereld voorwaardelijk ontstaat. Er zit niks duurzaamheid in wat je beleeft.
In ieder geval lijkt het dus niet zozeer een verschuiving van inzicht in anicca maar eerder een validatie er van.
Ja, het is best wel opvallend dat de Pali teksten eigenlijk niet zeggen dat bij sotapanna juist het ongeconditioneerde wordt gezien en gekend maar het niet-duurzame karakter van de khandha's, de zintuiglijke vermogens, wat wordt waargenomen, wat op gang komt na waarneming, de 6 elementen (aarde, lucht, water, vuur ruimte en bewustzijn wordt gekend en gezien.
Toch acht ik dit nog altijd mogelijk. Moet je kennis van anicca niet valideren door kennis van iets wat niet de kenmerken heeft van ontstaan en eindigen en veranderen?
Toch denk ik dat je dat laatste niet een beleving kunt noemen. En zo blijft toch overeind dat geen enkele beleving te kennen valt als duurzaam. Niks van wat je via de zes zintuigen kent, dus ook niet een stilte, niet een leegte, niet een openheid, niet een niets. Wat je dan ook kent met de geest is niet duurzaam. Wat je dan ook beleeft, ervaart, voelt en waarneemt.
Voor een sotapanna lijkt dit een zekerheid. (lees dit even goed voordat je er op losgaat ajb)
Het is bijna een mini-Balsekar moment:
inzicht is definitief, gedrag fluctueert.
Sarakaani was wakker genoeg om de stroom binnen te gaan,
maar menselijk genoeg om toch nog te drinken.[/list]
In de vroeg boeddhistisch teksten is
menselijkheid niet echt een kwestie. Tuurlijk is hebzucht menselijk, haat is menselijk, etc.
Als de Boeddha had gevonden dat je die menselijkheid moet vieren en eren, dan had hij volgens mij nooit bevrijding gerealiseerd.
Sarakani realiseerde sotapanna op zijn sterfbed en zo te lezen was hij toen wel helder en niet dronken.
Dat hij altijd al een sotapanna was, lees ik niet in deze sutta.