de illusie:
het idee dat er een ‘iemand’ is die het überhaupt zou kúnnen doen.
Wanneer dat gezien wordt, verandert niets aan het functioneren — spreken, handelen, bewegen gaan gewoon door —
maar de eigenaarschap-fictie valt weg.
Oke, dat gebeurt dan. Ben je nu qua gedrag dan niks wijzer geworden? Niks veranderd? Spreek en handel je nog op dezelfde manier?
Het sterke van de Pali sutta's vind ik dat die je aarden en je aansporen je aandacht 'gewoon' te vestigen op wat direct voorhanden is in je gewone leven.. aan emoties, neigingen, streken, intenties, gedrag...onderzoek dat maar...en onderzoek dan maar echt of je zo'n licht bent voor jezelf en anderen...verlicht. Zal ongetwijfeld heel wat dromen doen uiteenspatten.
Het werkt ontnuchterend maar het is een broodnodige realiteitscheck vind ik.
Want je kunt als mens immers van alles verbeelden. Dat je zo grenzeloos bent, zo liefdevol, zo open, zo mild, zo vriendelijk maar baseer dat eens echt op je gedrag, dus hoe je dagelijks leeft. We zitten wat dit betreft raar in elkaar. Je kunt je verbeelden dat je vrijgevig bent maar in de praktijk nooit iets doneren, nooit iets weggeven, nooit eens gulheid echt tonen. Toch hindert dat een mens helemaal niet om zichzelf een vrijgevig persoon te noemen. Of wij kunnen ons best goede mensen voelen, maar toch eigenlijk helemaal niet zulk heilzaam en goed gedrag vertonen. Of wij voelen ons best gewetensvol als je het ons vraagt maar even later zetten we bij een beslissing als eerste ons geweten opzij. Het zit raar in elkaar.
Je moet toch eerst de verbinding maken met je keuzes en gedrag vind ik om realistische zelfkennis te krijgen. Je moet dit niet baseren op een bepaalde meditatieve staat.
Wie/wat ben je?
Ik mag zeker mijn kennis over jou niet bepalen aan de hand van je echte gedrag? Ik moet jou eigenlijk kennen als liefde... terwijl je niet lief doet? Ik moet jou eigenlijk kennen als grenzeloos wijs terwijl je maar dwaas doet? Ik moet je eigenlijk kennen als Egoloos terwijl iedereen over je spreekt als een enorme Ego?
Ik bedoel dit niet vervelend maar is het echt zo verkeerd om te kijken naar hoe iemand zich echt gedraagt? Ik vind dat belangrijk.
Mensen die gedrag van verlichting gaan scheiden zijn engerds want die kunnen dan niks fout doen
Hoe ze zich ook gedragen...ze zijn verlicht...ja hoor...ren voor je leven, wegwezen bij die mensen.
Ik geloof oprecht dat het voor mij (en ik meen ook te zien voor anderen) een ware uitdaging is om eens echt die verbinding te maken met je gedrag en niet met een of andere toestand die je ervoer onder invloed van drugs of speciale ademtechnieken etc. Gewoon, kijk en onderzoek eens je gewone gedrag in je gewone dagelijks leven. Dan ontstaat een soort realiteitscheck, vind ik. Anders blijf je maar steken in dromerij over dat je een grenzeloze liefde, wijsheid, openheid, leegte, ruimte, bent etc. Mijn mening dan he!
Verder, naar mijn indruk er bij maken de Pali sutta's van bevrijding en verlichting nooit iets onpersoonlijks. Het hart is niet onpersoonlijk.
Hoe meer het hart opent, hoe persoonlijker alles wordt. Lijden komt juist van het onpersoonlijke bestaan. Emoties en begeerte kunnen mensen heel onpersoonlijk maken, genadeloos.
Lijden komt niet van het persoonlijke. Dit is een ernstig en zwaar misverstand!
Wijsheid kan mensen ook onpersoonlijk maken, leeg, kil, koud, ontledend, analytisch, als een fileermes.
Daarom mag je nooit wijsheid als zelfstandige praktijk beoefenen. Dat maakt je alleen maar letterlijk scherper maar niet verlichter.
Helder van geest zijn is ook niet verlichting. Alleen helderheid van geest waar een hart achter zit.
Als ik lijden en de oorzaak onderzoek zie ik dat juist wanneer je onpersoonlijk wordt je lijden veroorzaakt.
Onder invloed zijn van haat, hebzucht en begoocheling maakt je niet persoonlijk maar onpersoonlijk, zelfs genadeloos.
Boeddha was ultiem persoonlijk. 'Persoonlijk' is niet hetzelfde als sentimenteel en emotioneel.
Persoonlijk betekent dat je je van niks en niemand vervreemd voelt. Geen afstandelijkheid. Geen kou in de lucht.
Altijd begaan met andermans welzijn ook.
Dat is voor mij de praktische betekenis van anatta echt realiseren. Ultiem persoonlijk worden en nooit meer onpersoonlijk.
Een licht voor jezelf, een licht voor anderen.
Mensen die geloven dat de oplossing van lijden ligt in een object worden of alleen maar als een spiegel of als onpersoonlijke processen...hebben hun hart verloren.
Je moet toch wel de weg kwijt zijn, vind ik, om te denken dat je van jezelf een machine moet maken, een spiegel, of een AI proces om lijden te eindigen of als doel van het heilige leven op je te nemen. Een heilige taak? Een roeping? Ach...God, waarom hebt u hen verlaten? Sorry, het is toch allemaal waanzin?
Laat mij maar persoonlijker worden, ultiem persoonlijk. Laat mij maar de Boeddha zien als ultiem persoonlijk, een prachtig hart.