Een bespiegeling:
...
Je bespiegeling over de 'magische kracht' van het bewustzijn en de illusie van de hoofdpersoon in de film sluit naadloos aan bij de citaten van Balsekar die ik eerder deelde.
Het is inderdaad wonderbaarlijk: de film (de projectie) draait, de hoofdpersoon handelt, en het bewustzijn claimt het eigenaarschap. Maar zoals je terecht opmerkt, is dat bewustzijn zelf ook weer een product van talloze condities.
Vanuit de wijzen waar ik naar verwees, zoals Nisargadatta en Balsekar, zou je kunnen zeggen dat de 'illusie' waar de Boeddha over spreekt, precies die identificatie is met de filmrol. De 'wijsheid' die nodig is voor bevrijding, is het besef dat we niet de acteur zijn, maar de bron waar de hele film uit voortkomt—of zoals Balsekar het zegt: de Eenheid waarin geen dualiteit bestaat tussen 'ik' en 'de wereld'.
Het lachwekkende waar je over schrijft, is misschien wel de hoogste vorm van inzicht: het moment dat de grap wordt doorzien en de 'magische kracht' van het Ik-besef transparant wordt. Dan blijft alleen de projectie over, zonder dat er iemand is die erdoor verblind hoeft te worden.
De beweging die mensen kunnen maken is volgens mij: " Als ik niet de film ben, dan ben ik wél het lege scherm"... of anders wel..."als Ik niet de film ben, dan ben Ik wel de bron waar de hele film uit voortkomt", of, "Als ik niet ben wat komt en gaat, dan ben Ik wel wat niet komt en gaat". "Als ik niet Worden ben, dan ben ik Zijn". Als Ik niet vorm ben, dan ben ik wel de vormloze ongijpbare leegte". Etc.
De beweging is in wezen steeds hetzelfde...
als Ik niet dit ben dan ben Ik wel dat...Boeddha leert mijn inziens dat als eerste je deze beweging moet loslaten. Deze neiging om maar door te blijven gaan met het vormen van identiteitsvisies. Anders kun je niet de stroom intreden die naar bevrijding leidt. Kortom, je moet helemaal stoppen met dat denk- en zoek-patroon...'als ik niet dit ben dan ben ik dat".
Een zelfkenner kan dit niet goed volgens mij want diens hart wil claimen: 'Dit ben Ik nou echt, dit is nou echt mijn Zelf'. Dat is nou eenmaal wat diens hart wil, dat houvast aan een antwoord. Maar dat is niet hoe de Boeddha ging volgens mij.
Dus, mijn indruk is dat zelfkenners de neiging tot identificatie niet kunnen stoppen maar alleen maar verleggen, verplaatsen van het ene naar het andere. Van wat komt en gaat naar wat niet komt en gaat. Of van reflecties naar reflectief vermogen. Of van verschijning naar wat niet een verschijning is. Of van Worden naar Zijn etc etc. Eindeloos. Dat draait volgens mij om houvast zoeken. Maar ze rekenen nooit echt volledig af met identificatie als neiging. Ze laten het nooit eens echt helemaal los.
Waarom niet? Omdat hun kern idee is dat alleen ware zelfkennis bevrijdt en mensen lijden onder onware zelfkennis.
Leert Boeddha dit? Nee, vind ik niet. Boeddha leert...mensen lijden onder zelf-kennis, welke dan ook.
De 'wijsheid' van zelfkenners is dat ze een antwoord hebben op de vraag 'wie/wat ben Ik'...en om die reden worden ze geprezen en geëerd door hun leerlingen. Maar dit is anders bij de Boeddha vind ik. Die heeft niet zulke praatjes over wie/wat we dan zouden zijn.
Ik snap ook wel dat geclaimde ware- zelfkennis mensen een goed gevoel geeft, een gevoel van weten. Houvast ook. Het idee dat je eindelijk ziende bent onder blinden. Eindelijk voorbij twijfels, eindelijk voorbij wankelen. Anders dan anderen etc. Ik geloof er echter niet in. En ik geloof ook niet dat de Boeddha zo ging. Dit draait allemaal nog heel erg om gehechtheid.
Is dit nou alleen maar om de Boeddha op een troon te zetten en andere leraren te verlagen? Is het om verdeeldheid te zaaien?
Ik geloof echt dat er verschillen zijn en dat die er ook toe doen als het gaat om ons eigen en andermans welzijn.