Auteur Topic: De mythe van de bestuurder — volgens de Pāli-canon  (gelezen 4891 keer)

Offline lichaamloze geest

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: De mythe van de bestuurder — volgens de Pāli-canon
« Reactie #50 Gepost op: 30-12-2025 23:59 »
De kwestie is niet doen of niet-doen   Toch leert Boeddha, je bent niet dit, je bent niet dat.   Dat lijkt te verwijzen naar de doener.  Wat de werkelijkheid is dat je het verschil leert tussen de doener of de niet-doener.    Je hoeft jezelf niet te bepalen tot de doener of de niet-doener.    Want het kiezen zelf is reeds doen.    En dan zou je hechten aan de doener of de niet-doener.

Wat wel kan is je zelf beperken tot het getuige zijn van de doener of "het doen".  Dat geeft geen bepaalde van te voren te verwachte uitkomst.    Wie namelijk een uitkomst verwacht of een methode heeft  die is reeds de doener.    Dan ben je bezig jezelf voor de gek te houden.  Er is iets in de mens wat reeds in ieder mens aanwezig is, maar dat kan niet middels doen tot leven komen.   Velen die met dit bezig zijn, die zoeken naar een bepaalde methode, die gaan overal te rade.    Maar het grootste geheim is opmerkelijk, dat is gewoon wachten.   En vooral niet verwachten.

Waar al die zoekers overheen kijken is dat alles wat je onderneemt een actie van je zelf is.  Alle dagen middels A.I. gegenereerde teksten of geleende teksten van anderen beweren en bezweren dat er geen ego , geen zelf is draagt namelijk een conditionering in.  Dan belandt je in een overtuiging dat er geen ego of zelf is.    Een ego die er van overtuigd is dat hij egoloos is.  Het internet zit er vol mee.  Het ego wat zich verstopt in het hokje met 'egoloos' er op.  En zoals we weten zijn overtuigingen hardnekkig.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
De mens kan het wezenlijke in zichzelf ontmoeten en daarmee ook het wezenlijke in alle mensen.    En dat is -in tegenstelling wat velen beweren- NIET bewustzijn.     Al die duizenden (miljoenen?) mensen op internet die beweren dat ze bewustzijn zijn , die verzinnen maar wat.
Balsekar hield ervan om mensen te wijzen op het feit dat "Understanding is all", maar hij bedoelde daarmee een intuïtief weten in het hart, niet een logische rekensom in het hoofd. Hij zou waarschijnlijk zeggen dat de grootste valstrik is dat we denken dat we de oceaan kunnen vangen in een emmer van logische concepten.
"The final truth is so simple that the mind will never accept it: everything is Consciousness." — Ramesh Balsekar
Zodra die zin een logisch argument wordt waarover we discussiëren, zijn we volgens hem alweer een stap verwijderd van de directe ervaring.

Citaat
de paradox dat zelfs de meest bevrijdende concepten een nieuwe gevangenis kunnen worden voor het ego.

Balsekar waarschuwde er vaak voor dat het verstand (de 'thinking mind') dol is op non-dualiteit omdat het een prachtig nieuw speeltje is om mee te jongleren :
1. De "Advaita Trap" (Conceptueel Begrip vs. Ervaring)

een cruciaal verschil tussen het intellectueel begrijpen van de logica en de werkelijke realisatie.

De valstrik: Het ego eigent zich de logica toe ("Ik begrijp nu dat er geen 'ik' is") en bouwt daar een nieuwe identiteit omheen: de 'verlichte' persoon.

Balsekars visie: Hij stelde dat het verstand nooit de waarheid kan vatten, omdat het verstand zelf onderdeel is van de dualiteit. Logica is slechts een wegwijzer, geen bestemming.

2. Spirituele Bypass en Passiviteit

Een van de meest verfijnde valstrikken van non-dualistische logica is het misbruiken van het concept dat "alles gebeurt zoals het moet gebeuren" of dat er "geen doener" is.

De valstrik: Men kan de logica gebruiken om verantwoordelijkheid te ontlopen of om een soort koude, onverschillige houding aan te nemen onder het mom van onthechting.

Balsekars visie: Hij benadrukte altijd dat we moeten blijven functioneren in de wereld alsof we een vrije wil hebben, terwijl we diep van binnen weten dat we slechts instrumenten zijn. De logica mag nooit een excuus worden voor apathie.

De "Glimlach" van Balsekar

Balsekar hield ervan om mensen te wijzen op het feit dat "Understanding is all", maar hij bedoelde daarmee een intuïtief weten in het hart, niet een logische rekensom in het hoofd. Hij zou waarschijnlijk zeggen dat de grootste valstrik is dat we denken dat we de oceaan kunnen vangen in een emmer van logische concepten.

"The final truth is so simple that the mind will never accept it: everything is Consciousness." — Ramesh Balsekar

Zodra die zin een logisch argument wordt waarover we discussiëren, zijn we volgens hem alweer een stap verwijderd van de directe ervaring.

Ramesh Balsekar gebruikte vaak een heel specifieke logica: als God (of Bewustzijn) de enige bron is, dan kan er geen individuele doener zijn. Maar hier klapt de valstrik dicht voor het verstand.
De Logische Valstrik: "Ik hoef niets te doen"

De grootste valstrik waarin men trapt bij het wegredeneren van de vrije wil, is het aannemen van een houding van fatalisme.

De valse logica: "Als ik geen vrije wil heb en alles is voorbestemd of gebeurt door het Bewustzijn, dan kan ik net zo goed op de bank blijven liggen. Het maakt niet uit wat ik doe."

Waarom dit een valstrik is: Hier probeert het 'ego' de non-dualiteit te gebruiken om controle te houden via passiviteit. Je bent dan nog steeds een 'entiteit' die besluit om niets te doen.

Hoe Balsekar dit omzeilde

Balsekar maakte een cruciaal onderscheid tussen de horizontale en verticale dimensie van ons leven.
Concept   De Horizontale Dimensie (Dagelijks leven)   De Verticale Dimensie (De Waarheid)
Vrije Wil   Je moet handelen alsof je een vrije wil hebt. Je maakt plannen, werkt en neemt beslissingen.   Er is geen individuele doener; alles is een manifestatie van het geheel.
Logica   "Ik kies wat ik vanavond eet."   "Het kiezen gebeurt via dit lichaam-geest organisme."
De "Verfijnde Valstrik" van Verantwoordelijkheid

Balsekar zei vaak: "You have no free will, but you are responsible for your actions." Dit klinkt onlogisch en dat is precies de bedoeling.

Als je de logica van "geen vrije wil" gebruikt om je misdragingen goed te praten ("Het was het universum dat de vaas brak, niet ik"), dan zit je in de valstrik. De logica is dan een instrument geworden van het ego om de gevolgen van acties te ontwijken.

Volgens Balsekar is de werkelijke bevrijding niet het begrijpen dat je geen vrije wil hebt, maar het gevoel van gewicht dat van je schouders valt.

De valstrik: "Ik heb geen vrije wil, dus ik ben een robot." (Leidt tot depressie of onverschilligheid).

De realisatie: "Ik ben niet de uiteindelijke auteur van de resultaten, dus ik kan rusten in wat er ook gebeurt." (Leidt tot diepe vrede).

Voor Ramesh Balsekar was het verschil tussen fatalisme en overgave het verschil tussen een gevangenis en totale vrijheid.
1. Fatalisme: De logische valstrik van het ego

Fatalisme is een product van het verstand. Het is de logica die zegt: "Als alles toch al vastligt, waarom zou ik dan nog moeite doen?"

De houding: Het voelt zwaar, somber of onverschillig. Er is vaak sprake van een soort "spirituele depressie" of luiheid.

De verborgen 'ik': Bij fatalisme is er nog steeds een individu aanwezig dat zich verzet tegen de stroom. De fatalist zegt eigenlijk: "Ik word gedwongen door het lot, en ik vind het niet leuk, dus ik doe niets meer."

Balsekars visie: Hij noemde dit een misverstand. De fatalist denkt dat hij weet wat de toekomst brengt (niets) en handelt daarnaar. Maar in non-dualiteit weet je juist dat je het niet weet.

2. Overgave (Surrender): Het einde van de weerstand

Overgave is volgens Balsekar geen handeling die je doet, maar iets wat gebeurt wanneer het verstand inziet dat het niet de controle heeft.

De houding: Het voelt licht en open. Je bent volledig aanwezig en actief in het moment, maar zonder de psychologische last van de uitkomst.

Het verdwijnen van de 'ik': In overgave is er geen 'ik' die probeert de controle te behouden óf op te geven. Er is alleen de actie die door het organisme vloeit.

Balsekars visie: Hij verving het woord "overgave" vaak door "Acceptatie van wat is".

De vergelijking in de praktijk

Hieronder zie je hoe deze twee houdingen verschillen in een alledaagse situatie:
Situatie   Fatalisme (De Valstrik)   Overgave (De Realisatie)
Een mislukking   "Het moest zo zijn, dus het kan me niet schelen." (Koude onverschilligheid)   "De resultaten zijn niet aan mij. Wat is de volgende stap?" (Innerlijke vrede)
Keuzes maken   "Ik kies niet, want ik heb geen vrije wil." (Passiviteit/Verlamming)   "Ik weeg de opties af en neem een besluit, wetend dat de uiteindelijke beslissing voortkomt uit mijn conditionering en de situatie." (Actieve deelname)
Emotie   "Ik mag niet boos zijn, want er is geen ik." (Onderdrukking door logica)   "Er is boosheid. Dit is wat er nu gebeurt." (Eerlijkheid zonder oordeel)
De "Werkende Geest" vs. de "Denkende Geest"

Balsekar maakte dit helder door het verschil tussen de Working Mind en de Thinking Mind:

Working Mind: Deze is nodig om te functioneren. Hij lost problemen op, rijdt auto en maakt plannen. Deze geest accepteert overgave: hij doet wat nodig is zonder zich zorgen te maken over "mijn" succes.

Thinking Mind: Dit is de bron van de valstrik. Dit is de geest die oordeelt, die zegt "Ik heb dit gedaan" of "Ik kan dit niet doen". De denkende geest is degene die fatalistisch wordt omdat hij zijn gevoel van macht verliest.

De ultieme test

Balsekar zei altijd dat je kon weten of je in de valstrik van de logica zat door naar je eigen hart te kijken: Voel je meer angst en onverschilligheid, of voel je meer vrede en compassie? Logica die leidt tot vrede is een medicijn; logica die leidt tot koude onverschilligheid is de valstrik.

bron > https://gemini.google.com/share/10a7306699c6

« Laatst bewerkt op: 01-01-2026 14:58 door forumbeheer »

Offline Steve

• Nieuwkomer
  • *
Re: De scherpte van het mes en de stilte van de stroom
« Reactie #52 Gepost op: 31-12-2025 12:35 »
Gewoon zijn, zonder toeters of bellen, is vaak de meest radicale vorm van integratie.[/size]

Gewoon zijn, ja, "zonder toeters of bellen".

Je gaat toch moeten herkennen dat er een verschil is tussen de concepten van het Boeddhisme en de concepten die gebruikt worden in neo-advaita, waar jouw AI zich op stoelt om jou te ondersteunen bij het reageren op de Boeddhistsche concepten die hier worden gedeeld om niet uit oog te verliezen waar Boeddhisme naar wil wijzen. Concepten die er niet zijn om de concepten zelf, maar om te verwijzen wara het werkelijk om gaat en misverstanden en misinterpretaties hier rond te voorkomen. En waar het eigenlijk om gaat is juist het uitdoven van de toeters en bellen, niet het gewoon zijn waarin de toeters en bellen evengoed verder blijven gaan.

Om het heel eenvoudig met jouw door AI uitgezochte (conceptuele) vergelijking met de lamp te duiden:

Citaat van: ervaringsgetuige
"Vrienden, stel je een brandende lamp voor. De vlam verschijnt zolang er olie en een lont zijn. De wereldling kijkt naar de dans van het licht op de muur en zegt: 'Dit licht is van mij, dit is wie ik ben, en dit is de juiste manier om de vlam te laten branden.'

Maar de wijze doorziet de afhankelijkheid. Hij ziet dat de beelden op de muur (de projectie) slechts verschijnen omdat de brandstof van het 'ik-besef' aanwezig is.

Jullie twisten over de kleur van het licht en de weg die de olie heeft afgelegd naar de lamp. Maar ik zeg jullie: wat gebeurt er als de olie opraakt? Wat gebeurt er als de doener stopt met het bijvullen van de lamp?

Wanneer de brandstof van het 'worden' op is, dooft de vlam. Men kan dan niet vragen: 'Waar is de vlam heen gegaan?' of 'Was de vlam waarachtig?'. De projectie op de muur houdt simpelweg op. Wat overblijft is de ongeconditioneerde vrede, die niet afhankelijk is van olie, lont of een wijze van ontsteking. Het is het niet-geborene, het niet-gemaakte. Wie daar verblijft, zoekt geen houvast meer in beelden, noch in wegen."

Dat is inderdaad waar Boeddhisme om gaat, de voeding weg te nemen, zodat de vlam dooft. Jij, je AI en de neo-advaita conceptuologie verwijzen toch wel naar iets anders:
"De vlam is het probleem niet, want er is gewoon geen doener die de lamp doet branden in de eerste plaats. De lamp mag dus gewoon blijven branden. Zoals je zegt:

Uiteindelijk is er niemand die bevrijd moet worden, zelfs niet van de waan dat hij drijft. Er is alleen dit moment. Al het andere—inclusief deze discussie—is stof in de wind.

"... de vlam die brand is stof in de wind, dus die hoeft niet te doven."

In Boeddhisme is het echter niet voldoende te herkennen dat er geen doener is die de lamp brandend houdt, dat het branden gewoon dat is wat gebeurt. Het is niet voldoende te zien dat er "Niemand de vlam maakt, niemand hem stuurt, dat hij gewoon gebeurt".

Het boeddhisme kijkt naar dezelfde lamp, maar legt het accent anders. Het ziet ook dat de lamp geen apart, op zichzelfbestaand ding is, maar het vraagt: waardoor blijft hij branden? Het merkt op dat de vlam blijft bestaan zolang er voeding, olie, aan geggeven wordt. Zodra die aanvoer verandert of stopt, verliest de vlam zijn kracht en dooft hij uiteindelijk vanzelf.

In het kader van lijden en bevrijding werkt het net zo. Neo-advaita benadrukt dat er geen afzonderlijke doener of vasthouder is; alles gebeurt binnen het geheel. Boeddhisme erkent dat ook, maar kijkt daarnaast naar de voorwaarden die lijden in stand houden. Zolang er gehechtheid is (of er nu een doener herkend wordt of juist niet), blijft de vlam van spanning en onvrede branden. Wanneer die gehechtheid niet meer gevoed wordt, dooft ze uit en wordt de ervaring rustiger. Pas dan kan het werkelijk stil worden.

Dus niet door inzicht in dat er geen werkelijke doener is die de vlam brandend houdt, maar door het zien en erkennen van wat de vlam brandend houdt en deze niet langer te voeden zodat de vlam "effectief" gaat doven. Pas als de vlam effectief gedoofd is, is er sprake van bevrijding.

Neo-advaita concepten geven een vorm van inzicht, maar dit inzicht heeft geen effect op de vlam, integendeel, het laat de vlam, de toeter, de bel, gewoon vlam, toeter, bel zijn.
Boeddhistische concepten wijzen op deze valkuil, namelijk dat het inzicht alleen de vlam, de toeters en bellen niet dooft. Het gaat verder dan dat inzicht, door de toevoer van het voedsel van de vlam, de toeters en de bellen af te bouwen, alleen dan komt het tot een uitdoven, tot stilte, tot nederigheid. Niet omdat het de enige logische houding is als je de kracht van de stroom hebt gevoeld.

Dit is geen oordeel, maar een duiding.
Het veroordeelt het blijven branden van de lamp niet, het laten doorgaan van de patronen niet, het wijst er alleen op dat dit geen werkelijke bevrijding is. Voor wie het horen wil.

En het is goed om dit duidelijk te hebben op een forum dat gaat over Boeddhistische bevrijding, ook al zijn het alleen maar concepten.  Het gaat naemelijk niet om de concepten zelf of om conceptern te weerleggen met concepten. Het gaat om waar ze naar verwijzen, om iedereen de mogelijkheid te geven daar naar te kijken en dat niet uit het oog te verliezen. Het gaat er om AI niet in te roepen om er van af te leiden door het spiegelen van spiegels en daardoor de vinger die wijst door alle spiegels heen te verdoezelen. 

De kernboodschap van dood de Boeddha/Balsekar/AI is dus dit: hecht je niet aan het eindeloze gespiegel in spiegels. Geef het ondertsteuning erin vinden op. Zoniet blijf je zijn met al je toeters en bellen, blijft de vlam gevoed, blijft bevrijding geblokkeerd.

Een loslatend einde jaar en een patroon doorbrekend nieuw jaar gewenst.
Moge de voeding voor de lamp eens werkelijk gezien zijn,
zodat het "zelfvoedend" patroon (ook al is er geen doener)
eindelijk eens echt doobroken kan geraken,
en de vlam werkelijk tot doven kan komen.

En pas dan...
stilte.
« Laatst bewerkt op: 31-12-2025 16:44 door Steve »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
De stok in het wiel en de vlam
« Reactie #53 Gepost op: 02-01-2026 00:08 »
Gewoon zijn, zonder toeters of bellen, is vaak de meest radicale vorm van integratie.

Gewoon zijn, ja, "zonder toeters of bellen".

Je gaat toch moeten herkennen dat er een verschil is tussen de concepten van het Boeddhisme en de concepten die gebruikt worden in neo-advaita, waar jouw AI zich op stoelt om jou te ondersteunen bij het reageren op de Boeddhistsche concepten die hier worden gedeeld om niet uit oog te verliezen waar Boeddhisme naar wil wijzen. Concepten die er niet zijn om de concepten zelf, maar om te verwijzen wara het werkelijk om gaat en misverstanden en misinterpretaties hier rond te voorkomen. En waar het eigenlijk om gaat is juist het uitdoven van de toeters en bellen, niet het gewoon zijn waarin de toeters en bellen evengoed verder blijven gaan.

...
Je speelt een schaakspel met woorden en probeert mij via de boeddhistische leer van "voorwaardelijk ontstaan" klem te zetten.
Jouw punt is: inzicht (het weten dat er geen doener is) is niet genoeg; je moet de brandstof (gehechtheid) actief wegnemen.
Je noemt mijn positie "neo-advaita" om het te degraderen tot een intellectueel trucje dat de vlam laat branden onder het mom van "het gebeurt nu eenmaal".

Je kruistocht tegen (de geest van) Ramesh Balsekar en andere "neo" Advaita-leraren is mij al lang bekend vanop Laurens zijn Advaita / 'Waarheidvinding' forum waar je onderstaande schreef als forumlid Dorje:

Citaat
Het komt allemaal terug op de simpele centrale vraag: Wat bent ik? Wat is deze "ik"? En in deze vraag "wat is deze ik", opent de ruimte zich. Er is geen antwoord. De vraag is er om een gat te slaan in de denkende geest. Het is alsof je aan het denken bent, denken, denken, denken, denken... Zoals een wiel draait en deze vraag is als een stok in dit wiel steken: "wat ben ik" en kling, heel de mechaniek loopt vast en stopt. Er is hier geen antwoord op in de denkende geest, dus is er een stoppen. En in dat gat onthult zelfverhelderend gewaarzijn zichzelf: aanwezigheid, leegte, volheid, alles is daar in aanwezig.

Dorje

01/10/ 2017
Dit laat zien dat je de staat van "stoppen" heel goed kent, maar dat je nu — jaren later — blijkbaar de behoefte voelt om dat "stoppen" te beschermen met boeddhistische dogma's over het uitdoven van de vlam.

Je schrijft nu uitvoerig over het boeddhistische proces van 'brandstof wegnemen' en 'vlammen doven' als een noodzakelijke voorwaarde voor bevrijding. Maar ooit beschreef je het veel directer:

'De vraag is er om een gat te slaan in de denkende geest... Deze vraag is als een stok in dit wiel steken: "wat ben ik" en kling, heel de mechaniek loopt vast en stopt.'

Als we die stok — de vraag naar wie we werkelijk zijn — in het wiel van deze hele discussie steken, wat blijft er dan over van het onderscheid tussen 'waarachtig boeddhisme' en 'neo-advaita'? Wat blijft er over van de doener die brandstof moet wegnemen?

In dat gat, in die stilte die ontstaat wanneer de mechaniek vastloopt, is er geen boeddhisme, geen AI, en zelfs geen 'vlam' die gedoofd moet worden. Er is alleen dat zelfverhelderende gewaarzijn waar je toen over schreef.

Is het mogelijk dat al dit gepraat over 'voeding voor de lamp' en 'voorwaardelijke bevrijding' inmiddels zelf de nieuwe brandstof is geworden voor een wiel dat maar blijft draaien? Een wiel dat nu draait om spirituele 'juistheid' in plaats van om wereldse zaken?

Wanneer de stok het wiel doet stoppen, verdwijnt ook de noodzaak om te discussiëren over hoe de lamp brandt. In die 'kling', in dat moment van vastlopen, is er geen methode meer nodig. Alleen aanwezigheid.

Dank voor die stok van toen, Steve. Hij werkt nog steeds. ;)

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #54 Gepost op: 02-01-2026 09:12 »
De kwestie is niet doen of niet-doen   Toch leert Boeddha, je bent niet dit, je bent niet dat.   Dat lijkt te verwijzen naar de doener.  Wat de werkelijkheid is dat je het verschil leert tussen de doener of de niet-doener.    Je hoeft jezelf niet te bepalen tot de doener of de niet-doener.    Want het kiezen zelf is reeds doen.    En dan zou je hechten aan de doener of de niet-doener.

Wat wel kan is je zelf beperken tot het getuige zijn van de doener of "het doen".  Dat geeft geen bepaalde van te voren te verwachte uitkomst.    Wie namelijk een uitkomst verwacht of een methode heeft  die is reeds de doener.    Dan ben je bezig jezelf voor de gek te houden.  Er is iets in de mens wat reeds in ieder mens aanwezig is, maar dat kan niet middels doen tot leven komen.   Velen die met dit bezig zijn, die zoeken naar een bepaalde methode, die gaan overal te rade.    Maar het grootste geheim is opmerkelijk, dat is gewoon wachten.   En vooral niet verwachten.

Waar al die zoekers overheen kijken is dat alles wat je onderneemt een actie van je zelf is.  Alle dagen middels A.I. gegenereerde teksten of geleende teksten van anderen beweren en bezweren dat er geen ego , geen zelf is draagt namelijk een conditionering in.  Dan belandt je in een overtuiging dat er geen ego of zelf is.    Een ego die er van overtuigd is dat hij egoloos is.  Het internet zit er vol mee.  Het ego wat zich verstopt in het hokje met 'egoloos' er op.  En zoals we weten zijn overtuigingen hardnekkig.

Dit zijn correcte constateringen. We hebben geen geduld en leven op verwachtingen, ook in spiritueel opzicht. Iedereen geeft zelf invulling aan wat hij of zij denkt dat goed en juist is. En daar begint het conflict en ontstaat de discussie of het debat, ook op dit Boeddhaforum. Je schept je eigen werkelijkheid, maar dat is slechts een subjectieve werkelijkheid vol verwachtingen, ideeën, blablabla. Iedereen meent dat hij of zij het bij het rechte eind heeft, maar het is slechts het najagen van wind (Bijbel, Prediker).

Er wordt driftig gestreden en bestreden, ook hier verschijnen lappen tekst met uitleg, zoals men meent wat het boeddhisme zou zijn. Maar ook dat is vaak slechts een zeer persoonlijke weergave, het is het boeddhisme volgens jouw persoonlijke en subjectieve begrip. Zo wordt het echter niet verwoord, liever hangt men de mooie Verlichte uit, die het allemaal zo goed weet. Terwijl men slechts bezig is het eigen gelijk te behalen, de ander te beleren en nooit de hand in eigen boezem steekt. Duizenden bijdragen over dezelfde holy shit komen hier voorbij, met of zonder A.I. En er worden zelfs oude koeien uit de sloot gehaald, persoonlijke inzichten van jaren geleden. Alsof de tijd heeft stil gestaan, en mensen nooit van inzicht zouden kunnen veranderen of een voortschrijdend inzicht kunnen hebben.

Maar dit gebeurt al eeuwen en eeuwen, strijd en discussie. De ander is altijd degene die fout zit. Wie is daar nu eigenlijk mee gebaat? Wat heeft dit met religie en spiritualiteit van doen?
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #55 Gepost op: 02-01-2026 09:57 »
Het vormloze is niet het ongeconditioneerde

De Pali sutta's leren niet dat als gedachten eindigen, en de geest zo bezien relatief stil en leeg wordt, dat er een mechaniek stilvalt. Nee, er is gewoon nog altijd een cognitief proces gaande. De perceptie van de AFwezigheid van gedachten en de AANwezigheid van een relatieve leegte en stilte ontstaat voorwaardelijk. Je bent niet uit de sfeer van perceptie.
Dit heeft ook niks te maken met kennis van Nibbana of het ongeconditioneerde.

Dus, dat het draaien van het wiel gestopt is, klopt helemaal niet. Als mentale formaties eindigen dan krijg je een perceptie van het vormloze. Alsof de geest bij afwezigheid van formaties die komen en gaan, zich over zichzelf gaat buigen en haar lege, stille, vormloze, helder natuur tot object van waarneming neemt.

Deze directe kennis van het vormloze (de directe perceptie van een oneindige ruimte, een oneindig bewustzijn of helderheid, en 'er is niets') is niet de directe kennis van Nibbana, niet van het Absolute, niet van ongeconditioneerde, niet van het boven-wereldlijke. Dit is allemaal nog wereldlijk. Hierin brak de Boeddha ook met zijn leraren. Zelfkenners verwarren traditioneel het vormloze met het absolute. Hun zoektocht en inclinatie wordt immers bepaalt door het verlangen, de obsessie, de gretigheid en koorts om iets te bestempelen als het ware zelf, als 'dit ben Ik echt', het Ultieme zelf'.

Wat de bestuurder aangaat

In de praktijk sta je cognitief op een bepaalde manier in contact met iets. Met een gevoel, met iets wat je waarneemt, met een emotie, kortom: met iets wat je ziet, hoort, voelt en kent.
Je hebt daar bepaalde gevoelens bij en een bepaalde perceptie van, een bepaald begrip van zaken speelt dan. Dat is in feite wat je bestuurt. Als je bijvoorbeeld iets in beeld hebt als aantrekkelijk, bevredigend, aanlokkelijk...dan is de kans groot dat dit je denken, spreken en doen en laten ook bestuurt. Misschien ga je er op af. Misschien koop je iets. Misschien zeg je iets vleiends tegen iemand. Dus hoe we iets begrijpen dat bestuurt ons. Daarom staat visie ook aan begin van het Pad.

Boeddha leert dat de perceptie of het actuele begrip van zaken vrijwel altijd vertekend is. We staan op een manier cognitief in contact met iets wat niet juist is. Bijvoorbeeld: We zien en beleven iets als duurzaam terwijl het tijdelijk is; of we zien en beleven iets als 'het absolute' terwijl het voorwaardelijk ontstaan (het vormloze bijvoorbeeld); of we staan cognitief in contact met iets wat helemaal niet bijdraagt aan ons welzijn, maar we zien en beleven dat wel zo. Of we zien en beleven iets als van-mij, iets wat je kan bezitten, terwijl je dat helemaal niet kan bezitten, zoals aangename gevoelens verbonden met het lichaam en geest. 

Boeddha noemde dit cognitief vertekende contact --onwetendheid contact.

Wat ons stuurt is dan dit geheel. Dus een geest die op een bepaalde manier in contact met iets staat (onwetend of wijs).

Op een onwetende manier cognitief in contact staan met iets leidt tot lijden. Het maakt vuur en wind in je los, hartstocht. Het is niet een weg naar vrede, naar Nibbana.
We moeten dus dit onwetende in het contact verbreken. Daarvoor moeten we ons actief inspannen.
Want je staat geheid op een onwetende manier in contact met wat je ziet, hoort, voelt en kent.
Dat zit al zo lang bij ons, en de gewoonte-krachten in ons hellen nou eenmaal naar een onwetend soort contact met wat wordt gezien, gehoord, gevoeld en gekend.

Als je iemand in nood ziet, en je handelt meteen en schiet te hulp, is het niet dat leegte je beweegt of God, maar je ziet iemand in nood, begrijpt dat iemand in nood is, en helpt.
Ook hier functioneert de geest die op een bepaalde manier in contact staat met wat gezien wordt, en dat op een bepaalde manier begrijpt, weer als de voorloper en bestuurder.

Ik weet het, van de esotericus en mysticus in ons mag het niet zo nuchter zijn. Die wil dat God ons beweegt, of Leegte of een Non-duaal eenheids bewustzijn. Maar zulke verklaringen zijn volgens mij het resultaat van een verlangend onderzoeken, een verlangend interpreteren, een verlangend verklaren. Zaken liggen veel nuchterder. Je moet door die weerstand tegen nuchterheid en realisme heen. Dat valt niet mee.

De sutta's beschrijven voortdurend hoe we richting bevrijding gaan door te ontnuchteren. Dit is, naar mijn eigen ervaring, het moeilijkste van alles. Het ware loslaten en afstand doen van verlangens. Verlangens die in een mens de gedaante aannemen dingen te willen ontwijken (niet te willen zien) of juist te verwelkomen; in sentimentaliteit, in een romantische inslag, in je idealistische inslag, in je grootheidswaanzin, in je behoefte aan wonderen en een speciaal mens te zijn, in je esoterisch en mystieke inslag, je godsdienstige inslag.
Het opereert innerlijk volgens mij allemaal als een soort weerstand om de zaken te zien zoals ze echt zijn. Een weerstand om te ontnuchteren, realistisch  te worden, te aarden, en een weerstand tegen eenvoud.  Een ontwaakte is ultiem geaard, volgens mij. Alle ontaardende tendensen (zie boven) zijn foetsie weg. De weg naar bevrijding is zo bezien geen opstijgen maar eerder een afdalen. En terwijl je afdaalt, wordt je geheid geconfronteerd met je verlangende natuur die allerlei gedaanten kan aannemen en weerstand vertegenwoordigt volgens mij.

« Laatst bewerkt op: 02-01-2026 10:13 door lang kwaat »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Ego in het hokje 'egoloos': Wie voert hier de discussie?
« Reactie #56 Gepost op: 02-01-2026 12:11 »

Het is een fascinerende dialoog. De kritiek van "lichaamloze geest" op de "egoloze ego's".. raken de kern van wat Ramesh Balsekar (een van de meest bekende leraren van Advaita Vedanta) zijn hele leven heeft onderwezen.

Balsekar zou waarschijnlijk glimlachen om deze uitwisseling, omdat .. heel dicht bij de waarheid zitten, maar nog steeds worstelen met het concept van "de doener".

Hier is wat Ramesh Balsekar ... zou antwoorden:

Aan "lichaamloze geest": Over het wachten en de Getuige

Ramesh zou je observatie over de "doener" versus de "niet-doener" volledig ondersteunen. Hij zou echter nog een stap verder gaan om de laatste angel uit het ego te trekken.
  • Over het wachten: Je zegt dat het geheim "gewoon wachten" is. Ramesh zou zeggen: "Wie is degene die wacht?"Als jij probeert te wachten, ben je nog steeds een doener die "wachten" als methode gebruikt. Hij zou zeggen: "Wachten gebeurt, of het gebeurt niet." Het is geen persoonlijke prestatie.

• De Getuige: Je spreekt over je beperken tot de "getuige". Ramesh zou verduidelijken dat je niet kunt besluiten om de getuige te zijn. Getuigen gebeurt. Zodra je probeert de getuige te zijn, is er weer een ego dat een rol speelt.

• Zijn kernboodschap: "Er is geen doener." Alles wat gebeurt – inclusief het schrijven op een forum, het zoeken naar verlichting, of het inzien dat het ego zich verstopt in een hokje – is onderdeel van de kosmische functionering (Prarabdha). Het is een onpersoonlijk proces.

[...
Ramesh Balsekar vatte zijn hele onderricht vaak samen in deze simpele, maar radicale boodschappen die hij waarschijnlijk onder hun forumdraden zou posten:
  • "Gebeurtenissen gebeuren, daden worden verricht, maar er is geen individuele dader van enige actie." Of je nu A.I.-teksten kopieert, ruzie maakt over boeddhisme, of stilzwijgend "wacht": het zijn allemaal onpersoonlijke gebeurtenissen in het ene Bewustzijn.

• "Acceptatie van wat is." ... Tegen lichaamloze geest: accepteer dat het ego zich verstopt. Zelfs dat verstoppen is een beweging van het Goddelijke.

• "Your destiny is not in your hands." De zoektocht, de frustratie en het uiteindelijke inzicht zijn voorbestemd. De "spirituele strijd" waar jullie over spreken is simpelweg de "Leela" (het goddelijke spel).
Zijn conclusie zou zijn: "Ontspan. Je kunt niets doen om verlichting te bereiken, en je kunt niets doen om het te verpesten. Alles is precies zoals het moet zijn, inclusief jullie prachtige, kritische observaties op dit forum."

« Laatst bewerkt op: 04-01-2026 21:56 door forumbeheer »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #57 Gepost op: 02-01-2026 14:16 »
En het is goed om dit duidelijk te hebben op een forum dat gaat over Boeddhistische bevrijding, ook al zijn het alleen maar concepten.  Het gaat naemelijk niet om de concepten zelf of om conceptern te weerleggen met concepten. Het gaat om waar ze naar verwijzen, om iedereen de mogelijkheid te geven daar naar te kijken en dat niet uit het oog te verliezen.

Over boeddhistische bevrijding: Ik ben wel gaan zien dat wat de Pali teksten finale of definitieve kennis (Añña) noemen, de  persoonlijke bevestiging is van bevrijding.
Het wordt beschreven als de persoonlijke bevestiging dat de bezoedelingen (4 asava's, 3 tanha's) volledig en definitief zijn verdwenen in jezelf, opgedroogd, ontworteld, beëindigd, vernietigd (dat soort woorden worden gebruikt).Het vermogen van mindfulness en wijsheid, vermogens van de geest, kunnen dit vaststellen, dus dit vereist geen Ik!

Nibbana is nu gerealiseerd en in deze bevrijde geest komt kennelijk dan ook de zekerheid op: "geboorte is beëindigd, er is geen terugkeer meer naar welke bestaansvorm dan ook".

Finale kennis, definitieve kennis (final knowledge, Añña), de kennis van bevrijding, is nooit iets wat komt van en met een incident, iets wat je ziet of ontdekt tijdens een bepaalde doorbraak, openbaring oid. Juist het niet-incidentele karakter is belangrijk, lijkt me. Want je kunt best in een bepaalde staat geen begeerte ervaren maar dat is niet hetzelfde al Nibbana hebben gerealiseerd, want als je weer uit die staat komt, kun je wel meer dan ooit in vuur en vlam staan, of meer eigenwaan ontwikkelen dan voor je die doorbraak had of ontdekking deed.

Het is eigenlijk nooit een zekerheid dat een bepaalde doorbraak, ontdekking, openbaring, incident, begoocheling echt wegneemt of juist alleen maar versterkt.
Daarom is de ervaringsgewijze weg ook nooit een zekere weg! Het is altijd glibberig, zo niet spekglad.
De altijd aanwezige disclaimer in de sutta's voor het daadwerkelijk verdwijnen van begoocheling is...daarvoor moet alles  met wijsheid worden bezien. Alles, ook die doorbraken, incidenten, ontdekkingen, openbaringen. Het maakt niet uit wat je hebt gezien.

Het hele idee dat de ervaringsgewijze weg een soort onfeilbare weg is waarin het niet anders kan of begoocheling zal oplossen, is helaas een droom, een sprookje.
Het tegendeel is denk ik eerder waar.
We zijn gezegend als we überhaupt niet ontsporen en ontaarden op dit ervaringsgewijze pad
Overleg met een leraar, begeleiding van een leraar, lijkt me belangrijk om alles wat in goede banen te leiden.

Nu ga ik weer even stoppen. Alle goeds

Offline Steve

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #58 Gepost op: 02-01-2026 15:45 »
@ervaringsgetuige,

Die stok kan inderdaad de mechaniek even tot stilstand brengen en wat er dan gezien is is zinvol, maar niet bevrijdend. Na dit gezien te hebben gaat het mechanisme gewoon weer door. De stilstand is een ervaring, en elke ervaring is tijdelijk. In het tijdelijke, veranderlijke kan nooit blijvende bevrijding gevonden worden, de lamp blijft gewoon door branden (een beeld dat niet ik, maar jouw AI aangebracht heeft), de patronen gaan onverminderd voort. Na die stok zijn er nog heel wat toeters en bellen geweest, mensen overtuigen, discussies willen winnen, schaak spelen, mensen kwetsen,… .
Dit toont juist heel duidelijk aan dat het inzicht niet voldoende is. Dat de voeding moet gezien zijn en tot uitdoven moet komen.

Spelletjes spelen interesseert mij niet meer, winnen of verliezen ook niet. De enige reden waarom ik hier nog reageer is:

Ik bedoel Neo-Advaita, hetgeen je voortdurend quote, niet te reduceren tot een intellectueel truckje. Ik wijs er gewoon op dat deze Neo-Advaita manier om bevrijding te benaderen niet zo ver gaat als de bevrijding waar boeddhisme naar verwijst.

Neo-advaita concepten geven een vorm van inzicht, maar dit inzicht heeft geen effect op de vlam, integendeel, het laat de vlam, de toeter, de bel, gewoon vlam, toeter, bel zijn.
Boeddhistische concepten wijzen op deze valkuil, namelijk dat het inzicht alleen de vlam, de toeters en bellen niet dooft. Het gaat verder dan dat inzicht, door de toevoer van het voedsel van de vlam, de toeters en de bellen af te bouwen, alleen dan komt het tot een uitdoven, tot stilte, tot nederigheid. Niet omdat het de enige logische houding is als je de kracht van de stroom hebt gevoeld.

Dit is geen oordeel, maar een duiding.
Het veroordeelt het blijven branden van de lamp niet, het laten doorgaan van de patronen niet, het wijst er alleen op dat dit geen werkelijke bevrijding is. Voor wie het horen wil.

En het is goed om dit duidelijk te hebben op een forum dat gaat over Boeddhistische bevrijding, ook al zijn het alleen maar concepten.  Het gaat naemelijk niet om de concepten zelf of om conceptern te weerleggen met concepten. Het gaat om waar ze naar verwijzen, om iedereen de mogelijkheid te geven daar naar te kijken en dat niet uit het oog te verliezen. Het gaat er om AI niet in te roepen om er van af te leiden door het spiegelen van spiegels en daardoor de vinger die wijst door alle spiegels heen te verdoezelen. 
« Laatst bewerkt op: 02-01-2026 16:13 door Steve »

Offline Steve

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #59 Gepost op: 02-01-2026 16:05 »
@Siebe,

Helemaal mee eens, maar ik ga er liever niet verder op in. Ik wil eigenlijk afstand nemen van het forum, alleen op sommige zaken voel ik mij toch nog genoodzaakt te reageren. En zolang de lamp brand, zal dat dan nog gebeuren.
 ;D

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Wie is degene die de meetlat vasthoudt?
« Reactie #60 Gepost op: 02-01-2026 19:03 »

@ervaringsgetuige,

Die stok kan inderdaad de mechaniek even tot stilstand brengen en wat er dan gezien is is zinvol, maar niet bevrijdend. Na dit gezien te hebben gaat het mechanisme gewoon weer door. De stilstand is een ervaring, en elke ervaring is tijdelijk. In het tijdelijke, veranderlijke kan nooit blijvende bevrijding gevonden worden, de lamp blijft gewoon door branden (een beeld dat niet ik, maar jouw AI aangebracht heeft), de patronen gaan onverminderd voort. Na die stok zijn er nog heel wat toeters en bellen geweest, mensen overtuigen, discussies willen winnen, schaak spelen, mensen kwetsen,… .
Dit toont juist heel duidelijk aan dat het inzicht niet voldoende is. Dat de voeding moet gezien zijn en tot uitdoven moet komen.

Je zegt dat de stilstand die de stok veroorzaakte niet bevrijdend was, omdat de patronen daarna gewoon doorgingen. Je bent nu op zoek naar iets 'blijvends', een toestand waarin de vlam effectief gedoofd is en de toeters en bellen voorgoed zwijgen.

Maar is de zoektocht naar 'het blijvende' niet de ultieme droom van het ego? Het ego wil een bevrijding die het kan bezitten, een staat die 'blijft'. Maharaj zei ooit: 'Niets wat gebeurt is blijvend. Alleen de getuige van het gebeuren is tijdloos.'

Jij focust op de vlam die weer aanwakkert en de patronen die terugkeren. Je noemt dat een bewijs dat het inzicht niet volstond. Maar wie is diegene die oordeelt dat de vlam 'fout' is? Wie is diegene die vindt dat 'toeters en bellen' een blokkade zijn voor bevrijding? Dat is de doener, de controleur, die een ideaalbeeld van stilte nastreeft.

De bevrijding waar ik naar verwijs — en die de Boeddha wellicht bedoelde met het vlot — is niet het bereiken van een staat waarin de vlam nooit meer brandt, maar de totale onthechting van de vraag of de vlam brandt of niet.

Zolang je vecht tegen de brandstof, voedt je de strijd. De stilte waar je naar verlangt is niet iets wat 'overblijft' nadat de patronen zijn uitgeroeid; het is de ruimte waarin die patronen mogen verschijnen en weer verdwijnen zonder dat er iemand is die ze 'mijn' of 'niet-bevrijd' noemt.

Misschien was die 'stok in het wiel' van toen wel veel bevrijdender dan de hele methodiek die je nu hanteert. Want in die 'kling' was er even geen 'Steve' die een betere versie van zichzelf probeerde te boetseren. En is dat niet de enige werkelijke stilte?

@ervaringsgetuige,

...Spelletjes spelen interesseert mij niet meer, winnen of verliezen ook niet. De enige reden waarom ik hier nog reageer is:

Ik bedoel Neo-Advaita, hetgeen je voortdurend quote, niet te reduceren tot een intellectueel truckje. Ik wijs er gewoon op dat deze Neo-Advaita manier om bevrijding te benaderen niet zo ver gaat als de bevrijding waar boeddhisme naar verwijst.

Je stelt dat de Boeddhistische benadering 'verder gaat' dan wat jij typeert als neo-advaita. Maar zodra we spreken in termen van 'verder gaan', 'dieper' of 'vollediger', zijn we weer terug bij af: we zijn aan het meten.

Wie is degene die bepaalt wanneer bevrijding 'ver genoeg' is? Wie beoordeelt of de vlam 'voldoende' gedoofd is? Dat is precies de denkende geest die weer een nieuw project heeft gevonden: de 'superieure' bevrijding versus de 'oppervlakkige' realisatie.

Je zegt dat het gaat om het daadwerkelijk uitdoven van de toeters en bellen. Maar zolang er een 'iemand' is die probeert die toeters en bellen uit te doven, blijft de grootste 'toeter' van allemaal loeien: de overtuiging dat er een afzonderlijke entiteit is die dit proces kan voltooien.

In de stilte waar ik naar verwijs, is er niemand die 'verder' hoeft te gaan. Het onderscheid tussen concepten (Boeddhisme vs. Advaita) is daar irrelevant geworden. Als de projector uit is, is er geen verschil tussen een 'Boeddhistisch' doek en een 'Advaita' doek. Er is alleen het doek.

Het 'gewoon zijn' waar ik over spreek, is niet een passieve toestand waarin patronen ongehinderd doorgaan; het is de realisatie dat de patronen nooit een 'ik' hebben gehad om aan vast te plakken. Als de eigenaar van de fabriek vertrokken is, kan de machine nog even doorratelen, maar de productie van lijden is gestopt.

Zullen we de meetlatten deze jaarwisseling even laten voor wat ze zijn? Dan hoeft niemand meer te winnen, te verliezen, of 'verder' te zijn dan de ander.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
De angst voor het gladde pad
« Reactie #61 Gepost op: 02-01-2026 19:16 »
En het is goed om dit duidelijk te hebben op een forum dat gaat over Boeddhistische bevrijding, ook al zijn het alleen maar concepten.  Het gaat naemelijk niet om de concepten zelf of om conceptern te weerleggen met concepten. Het gaat om waar ze naar verwijzen, om iedereen de mogelijkheid te geven daar naar te kijken en dat niet uit het oog te verliezen.

Over boeddhistische bevrijding: Ik ben wel gaan zien dat wat de Pali teksten finale of definitieve kennis (Añña) noemen, de  persoonlijke bevestiging is van bevrijding.
Het wordt beschreven als de persoonlijke bevestiging dat de bezoedelingen (4 asava's, 3 tanha's) volledig en definitief zijn verdwenen in jezelf, opgedroogd, ontworteld, beëindigd, vernietigd (dat soort woorden worden gebruikt).Het vermogen van mindfulness en wijsheid, vermogens van de geest, kunnen dit vaststellen, dus dit vereist geen Ik!

Nibbana is nu gerealiseerd en in deze bevrijde geest komt kennelijk dan ook de zekerheid op: "geboorte is beëindigd, er is geen terugkeer meer naar welke bestaansvorm dan ook".

Finale kennis, definitieve kennis (final knowledge, Añña), de kennis van bevrijding, is nooit iets wat komt van en met een incident, iets wat je ziet of ontdekt tijdens een bepaalde doorbraak, openbaring oid. Juist het niet-incidentele karakter is belangrijk, lijkt me. Want je kunt best in een bepaalde staat geen begeerte ervaren maar dat is niet hetzelfde al Nibbana hebben gerealiseerd, want als je weer uit die staat komt, kun je wel meer dan ooit in vuur en vlam staan, of meer eigenwaan ontwikkelen dan voor je die doorbraak had of ontdekking deed.

Het is eigenlijk nooit een zekerheid dat een bepaalde doorbraak, ontdekking, openbaring, incident, begoocheling echt wegneemt of juist alleen maar versterkt.
Daarom is de ervaringsgewijze weg ook nooit een zekere weg! Het is altijd glibberig, zo niet spekglad.
De altijd aanwezige disclaimer in de sutta's voor het daadwerkelijk verdwijnen van begoocheling is...daarvoor moet alles  met wijsheid worden bezien. Alles, ook die doorbraken, incidenten, ontdekkingen, openbaringen. Het maakt niet uit wat je hebt gezien.

Het hele idee dat de ervaringsgewijze weg een soort onfeilbare weg is waarin het niet anders kan of begoocheling zal oplossen, is helaas een droom, een sprookje.
Het tegendeel is denk ik eerder waar.
We zijn gezegend als we überhaupt niet ontsporen en ontaarden op dit ervaringsgewijze pad
Overleg met een leraar, begeleiding van een leraar, lijkt me belangrijk om alles wat in goede banen te leiden.

Nu ga ik weer even stoppen. Alle goeds
Je schetst een zeer zorgvuldig beeld van bevrijding als een soort definitieve administratieve afhandeling: het afvinken van de bezoedelingen tot er niets meer over is. Je waarschuwt voor de 'glibberigheid' van de ervaring en het gevaar van ontsporen.

Maar zeg me eens: wie is er bang om uit te glijden? Wie is er bang om te ontsporen?

Is het niet de denkende geest die de controle wil behouden over het proces van zijn eigen ondergang? De teksten spreken over het 'ontwortelen van de eigenwaan', maar is het zoeken naar 'definitieve kennis' (Añña) niet vaak de meest verfijnde vorm van diezelfde eigenwaan? Het is de hoop dat er straks iemand is die kan zeggen: 'Nu heb ik het, nu is het definitief.'

Nisargadatta Maharaj zei vaak dat alle kennis — ook de zogenaamde 'finale kennis' — uiteindelijk nog steeds binnen het domein van de geest valt. De werkelijke bevrijding is niet een staat die vast te stellen is met mindfulness of wijsheid; het is het wegvallen van de 'vaststeller' zelf.

Je noemt de ervaringsgewijze weg spekglad. Dat klopt. Het is een afgrond. Maar het idee dat er met boeddhistische concepten en de begeleiding van een leraar een veilige reling kan worden gebouwd langs die afgrond, is misschien wel de grootste droom.

Wanneer de val werkelijk wordt ingezet, is er geen reling meer. Er is geen leraar die je opvangt, en geen tekst die de val vertraagt. De bevrijding zit hem niet in het veilig landen op een fundament van 'definitieve kennis', maar in het ontdekken dat de val zelf de bevrijding is, omdat er geen bodem is om op te pletter te slaan.

Zolang er nog een focus is op het 'vaststellen' of de bezoedelingen wel definitief weg zijn, is er nog sprake van managen. Is de echte stilte niet juist daar waar zelfs die zorg is weggevallen?

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
De noodzaak en de getuige
« Reactie #62 Gepost op: 02-01-2026 19:26 »
@Siebe,

Helemaal mee eens, maar ik ga er liever niet verder op in. Ik wil eigenlijk afstand nemen van het forum, alleen op sommige zaken voel ik mij toch nog genoodzaakt te reageren. En zolang de lamp brand, zal dat dan nog gebeuren.
 ;D

Dit is een veelzeggende reactie van jou Steve. Je claimt enerzijds dat spelletjes en winnen je niet meer interesseren, maar je  erkent tegelijkertijd een "dwang" (je genoodzaakt voelen) om te reageren zolang de lamp brandt.
Dit betekend dus dat jij de machine ziet draaien, je er kritiek op hebt, maar er nog middenin zit. je identificeert je dus nog steeds met de "reageerder".

Zolang er een noodzaak is om de vlam van anderen te doven of concepten te bewaken, brandt de eigen lamp inderdaad nog volop. De dwang om te reageren is de brandstof.

De vrijheid waar ik naar verwijs, is niet de staat waarin je besluit afstand te nemen van een forum, maar de staat waarin de noodzaak om te reageren — of om afstand te nemen — simpelweg niet meer opkomt. Dan maakt het niet meer uit of de lamp brandt of niet; er is geen eigenaar meer die zich met het licht of de duisternis bemoeit.

Ik wens je een rustig nieuw jaar toe, voorbij elke genoodzaaktheid.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Nieuwkomer
  • *
Geen Bestuurder-Atta, toch Besturing, de Implicaties van Anatta?
« Reactie #63 Gepost op: 03-01-2026 11:33 »
Ik denk dat het wel goed is het zo te zien dat de Boeddha niet leert dat al die hartstochtelijkheid in ons, in de vorm van opgepotte verlangens, neigingen, driften, felheid, obsessie en fanatisme, inclinaties, gewoontekrachten, opwellingen... worden veroorzaakt door Ego. Als het opwelt in de geest,  is dat niet het initiatief van een soort innerlijke bestuurder of entiteit-Ik of Ego.

...maar ...er zijn allerlei processen gaande die leiden tot zintuiglijk contact...met contact als voorwaarde ontstaat gevoel. Met gevoel als voorwaarde ontsluiten bepaalde neigingen zoals voorkeur en afkeer of onverschilligheid en wordt de geest beladen met die emoties. Wat aangenaam is wordt omarmt, verwelkomt en wat onaangenaam is wil niet gevoeld worden en wat neutraal is daarvan wordt het ontstaan en verdwijnen niet gevoeld en begrepen. Dit alles is niet een intentie, plan, initiatief van ego. Sterker, het ego besef is het resultaat er van.

Zoals zonlicht, object, en muur nou eenmaal een schaduw werpt, zo is Ego besef de cognitieve schaduw van het proces hartstochtelijkheid, van grijpen en hechten. En als eenmaal dat sterke besef van een Ik zich heeft genesteld in de geest, en wordt beleeft als de natuur van geest, gaat dat een eigen leven leiden en het versterkt alleen maar het hartstochtelijke en beladen karakter wat de geest al heeft verkregen.

Het is niet Ego dat hartstochtelijkheid veroorzaakt. Nee, dit zit diep in ons onderbewuste opgepot als zaad dat elk moment kan ontkiemen, als energie die elk moment kan vrijkomen. Als lading die elk moment kan ontladen. Die opwelling van energie, van drift, beladenheid is geen keuze van een Ego, of Ik. Het is niet diens initiatief. Daarom is het ook verwardheid als de analyse zo is dat Ego dat wel doet en om die reden weg moet. Als eenmaal door hartstocht en hechten de Ego perceptie zich voordoet dan versterkt dat alleen maar al ontstane emoties, energieën en beladenheid. Maar het veroorzaakt het niet.

Waar het mahayana en vajrayana vooral de nadruk leggen op een directe kennismaking of ontmoeting met de geest om daadwerkelijk het inzicht te krijgen dat deze Ik-of Egoloos is, leggen de Pali sutta's de nadruk op het ontwikkelen van die wijsheid, (anicca, dukkha, anatta, asubha), die percepties, waardoor de hitte in jezelf, de hartstocht, geleidelijk maar zeker afkoelt, en dus ook de cognitieve schaduw van hartstocht (Ego-besef) langzaam maar zeker vervaagt en verdwijnt.

Het is niet erg zinvol te spreken over wel of niet een bestuurder want waar het echt om gaat is dat je denken, spreken en doen kan opereren onder invloed van hartstocht en onwetendheid en dan haar eigen en andermans welzijn in de weg zit, of het opereert onder invloed van vrede en ware kennis en is dan een licht en vriend voor zichzelf en anderen.
Als de geest opereert onder invloed van sterke hartstocht dan weten we allemaal wel dat onze belevingswijze veel te extreem is geworden en begrip van zaken helemaal uit het lood.

Besturing vindt er sowieso wel plaats, weliswaar niet door een innerlijke bestuurder-Atta maar processen sturen ons denken, spreken en doen en laten aan in een bepaalde richting.

Het ontbreken van een atta als bestuurder reduceert niemand tot een stuurloos, energieloos, wijsheid loos, vermogen loos, krachteloos, initiatief loos, controle loos, machteloos wezen. De Boeddha was veel wijzer en zag dat er ook zonder bestuurder besturing mogelijk is. In een computer zit ook geen bestuurder maar wel een besturingssysteem. Net zo kan een mens of wezen ook zich laten besturen door of vrijkomende hartstochtelijkheid en onwetendheid of door spirituele vermogens als wijsheid en mindfulness en toewerken naar een situatie vrij van alle hartstochtelijkheid en onwetendheid.

Het ontbreken van een innerlijke bestuurder maakt een mens en andere wezens dus ook niet stuurloos, zonder macht, zonder invloed, zonder keuze, zonder mogelijkheid om ergens aan te komen.

In de tijd van de Boeddha leerde Makkhali Gosala dit: …”Er is geen vermogen, geen energie, geen mannelijke kracht, geen mannelijke volharding. Alle wezens, alle levende dingen, alle schepsels, alle zielen zijn zonder heerschappij, kracht en energie; gekneed door het lot, omstandigheden en hun eigen aard (nature), ze ervaren plezier en pijn in de zes klassen” (MN60§21).

Misschien is dat het extreme gedachtegoed van iemand die meent dat het ontbreken van een atta, een innerlijke bestuurder, een Ik, ook wel moet betekenen dat je zonder heerschappij bent. Maar Boeddha onderwees dit beslist niet want ook al is geen entiteit-Ik als bestuurder, de geest heeft vermogens en die vermogens kunnen herkend worden, gebruikt, sterk gemaakt en zo kan wel degelijk heerschappij ontstaan over impulsen, emoties, neigingen, alles wat opkomt.

Dezelfde waanideeën over het niet kunnen bestaan van besturing zonder een bestuurder... leidt ook tot andere waanideeën zoals: als er geen bestuurder is, geen Ik, is er ook niemand die verlichting realiseert. Of andere waanideeën zoals: als er geen bestuurder is dan is het onmogelijk dat wezens zichzelf bezoedelen of zichzelf kunnen zuiveren. Ook dat laatste was iets wat Makkhali leerde. Boeddha beslist niet. Het is, wederom, juist omdat er geen atta is dat wezens zichzelf kunnen zuiveren of bezoedelen!

Boeddha haalde volgens de Pali overlevering best uit naar Makkhali met zulke waanideeen. Hij zou gezegd hebben:

-"Bhikkhu's, ik zie geen enkel persoon die zo optreedt voor het leed van vele mensen, het ongeluk van vele mensen, voor de ondergang, het nadeel en lijden van vele mensen, van deva's en mensen, als de lege man Makkhali. Net zoals een val gezet aan de monding van een rivier, nadeel zou brengen, lijden, rampspoed en onheil voor vele vissen, zo is ook de lege man Makkhali, als het ware, "een val voor mensen", die in de wereld gekomen is voor het nadeel, lijden, rampspoed en onheil voor vele mensen". (AN1.319)

Nou dat is niet mals nietwaar?

-“Bhikkhu’s, een haaromslag wordt verklaard als het ergste soort geweven kledingstuk. Een haaromslag is koud in koud weer, warm in warm weer, lelijk, stinkend en oncomfortabel. Zo wordt ook de leer van Makkhali verklaard als de ergste onder de doctrines van de verschillende asceten. De lege man Makkhali onderwijst de leer en visie: ‘Er is geen kamma, geen daad, geen energie’.
(1) “Bhikkhu’s, De Gezegenden, Arahants, Volmaakt Verlichten van het verleden onderwezen een leer van kamma, een leer van daden, een leer van energie. Niettemin spreekt de lege man Makkhali hen tegen [met zijn claim]: ‘Er is geen kamma, geen daad, geen energie’.
(2) De Gezegenden, Arahants, Volmaakt Verlichten van de toekomst zullen ook een leer van kamma, een leer van daden, een leer van energie onderwijzen. Niettemin spreekt de lege man Makkhali hen tegen [met zijn claim]: ‘Er is geen kamma, geen daad, geen energie’.
(3) “Op het moment ben ik de Arahant, de Volmaakt Verlichte en ik onderwijs een leer van kamma, een leer van daden, een leer van energie. Niettemin spreekt de lege man Makkhali me tegen [met zijn claim]: ‘Er is geen kamma, geen daad, geen energie’. Net als een val aan de monding van een rivier, nadeel, lijden, onheil en rampspoed zou veroorzaken bij vele vissen, zo is ook de lege man Makkhali, als het ware, ‘een val voor mensen’, die in deze wereld is gekomen voor het nadeel, lijden, onheil en rampspoed voor vele wezens
”. (AN3.137)

De implicaties van anatta zijn mijns inziens NIET dat; 1 er geen besturing mogelijk is; 2. dat niemand verlichting kan realiseren; 3. dat we zonder heerschappij en macht zijn; 4. dat we onszelf niet kunnen bezoedelen en zuiveren; 5. dat als atta maar weg is er ook niemand is die lijden en geluk ervaart (atta ervoer sowieso nooit lijden en geluk maar de geest).
« Laatst bewerkt op: 03-01-2026 11:43 door lang kwaat »

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
De kortstondige echtheid van de mens
« Reactie #64 Gepost op: 03-01-2026 11:33 »
De mens kan het wezenlijke in zichzelf ontmoeten en daarmee ook het wezenlijke in alle mensen.    En dat is -in tegenstelling wat velen beweren- NIET bewustzijn.     Al die duizenden (miljoenen?) mensen op internet die beweren dat ze bewustzijn zijn , die verzinnen maar wat.

Citaat
de paradox dat zelfs de meest bevrijdende concepten een nieuwe gevangenis kunnen worden voor het ego.

Balsekar waarschuwde er vaak voor dat het verstand (de 'thinking mind') dol is op non-dualiteit omdat het een prachtig nieuw speeltje is om mee te jongleren :
1. De "Advaita Trap" (Conceptueel Begrip vs. Ervaring)

een cruciaal verschil tussen het intellectueel begrijpen van de logica en de werkelijke realisatie.

De valstrik: Het ego eigent zich de logica toe ("Ik begrijp nu dat er geen 'ik' is") en bouwt daar een nieuwe identiteit omheen: de 'verlichte' persoon.

Balsekars visie: Hij stelde dat het verstand nooit de waarheid kan vatten, omdat het verstand zelf onderdeel is van de dualiteit. Logica is slechts een wegwijzer, geen bestemming.

2. Spirituele Bypass en Passiviteit

Een van de meest verfijnde valstrikken van non-dualistische logica is het misbruiken van het concept dat "alles gebeurt zoals het moet gebeuren" of dat er "geen doener" is.

De valstrik: Men kan de logica gebruiken om verantwoordelijkheid te ontlopen of om een soort koude, onverschillige houding aan te nemen onder het mom van onthechting.

Balsekars visie: Hij benadrukte altijd dat we moeten blijven functioneren in de wereld alsof we een vrije wil hebben, terwijl we diep van binnen weten dat we slechts instrumenten zijn. De logica mag nooit een excuus worden voor apathie.

De "Glimlach" van Balsekar

Ramesh Balsekar gebruikte vaak een heel specifieke logica: als God (of Bewustzijn) de enige bron is, dan kan er geen individuele doener zijn. Maar hier klapt de valstrik dicht voor het verstand.
De Logische Valstrik: "Ik hoef niets te doen"

De grootste valstrik waarin men trapt bij het wegredeneren van de vrije wil, is het aannemen van een houding van fatalisme.

De valse logica: "Als ik geen vrije wil heb en alles is voorbestemd of gebeurt door het Bewustzijn, dan kan ik net zo goed op de bank blijven liggen. Het maakt niet uit wat ik doe."

Waarom dit een valstrik is: Hier probeert het 'ego' de non-dualiteit te gebruiken om controle te houden via passiviteit. Je bent dan nog steeds een 'entiteit' die besluit om niets te doen.

Hoe Balsekar dit omzeilde

Balsekar maakte een cruciaal onderscheid tussen de horizontale en verticale dimensie van ons leven.
Concept   De Horizontale Dimensie (Dagelijks leven)   De Verticale Dimensie (De Waarheid)
Vrije Wil   Je moet handelen alsof je een vrije wil hebt. Je maakt plannen, werkt en neemt beslissingen.   Er is geen individuele doener; alles is een manifestatie van het geheel.
Logica   "Ik kies wat ik vanavond eet."   "Het kiezen gebeurt via dit lichaam-geest organisme."
De "Verfijnde Valstrik" van Verantwoordelijkheid

Balsekar zei vaak: "You have no free will, but you are responsible for your actions." Dit klinkt onlogisch en dat is precies de bedoeling.

Als je de logica van "geen vrije wil" gebruikt om je misdragingen goed te praten ("Het was het universum dat de vaas brak, niet ik"), dan zit je in de valstrik. De logica is dan een instrument geworden van het ego om de gevolgen van acties te ontwijken.

Volgens Balsekar is de werkelijke bevrijding niet het begrijpen dat je geen vrije wil hebt, maar het gevoel van gewicht dat van je schouders valt.

De valstrik: "Ik heb geen vrije wil, dus ik ben een robot." (Leidt tot depressie of onverschilligheid).

De realisatie: "Ik ben niet de uiteindelijke auteur van de resultaten, dus ik kan rusten in wat er ook gebeurt." (Leidt tot diepe vrede).

Voor Ramesh Balsekar was het verschil tussen fatalisme en overgave het verschil tussen een gevangenis en totale vrijheid.
1. Fatalisme: De logische valstrik van het ego

Fatalisme is een product van het verstand. Het is de logica die zegt: "Als alles toch al vastligt, waarom zou ik dan nog moeite doen?"

De houding: Het voelt zwaar, somber of onverschillig. Er is vaak sprake van een soort "spirituele depressie" of luiheid.

De verborgen 'ik': Bij fatalisme is er nog steeds een individu aanwezig dat zich verzet tegen de stroom. De fatalist zegt eigenlijk: "Ik word gedwongen door het lot, en ik vind het niet leuk, dus ik doe niets meer."

Balsekars visie: Hij noemde dit een misverstand. De fatalist denkt dat hij weet wat de toekomst brengt (niets) en handelt daarnaar. Maar in non-dualiteit weet je juist dat je het niet weet.

2. Overgave (Surrender): Het einde van de weerstand

Overgave is volgens Balsekar geen handeling die je doet, maar iets wat gebeurt wanneer het verstand inziet dat het niet de controle heeft.

De houding: Het voelt licht en open. Je bent volledig aanwezig en actief in het moment, maar zonder de psychologische last van de uitkomst.

Het verdwijnen van de 'ik': In overgave is er geen 'ik' die probeert de controle te behouden óf op te geven. Er is alleen de actie die door het organisme vloeit.

Balsekars visie: Hij verving het woord "overgave" vaak door "Acceptatie van wat is".

De vergelijking in de praktijk

Hieronder zie je hoe deze twee houdingen verschillen in een alledaagse situatie:
Situatie   Fatalisme (De Valstrik)   Overgave (De Realisatie)
Een mislukking   "Het moest zo zijn, dus het kan me niet schelen." (Koude onverschilligheid)   "De resultaten zijn niet aan mij. Wat is de volgende stap?" (Innerlijke vrede)
Keuzes maken   "Ik kies niet, want ik heb geen vrije wil." (Passiviteit/Verlamming)   "Ik weeg de opties af en neem een besluit, wetend dat de uiteindelijke beslissing voortkomt uit mijn conditionering en de situatie." (Actieve deelname)
Emotie   "Ik mag niet boos zijn, want er is geen ik." (Onderdrukking door logica)   "Er is boosheid. Dit is wat er nu gebeurt." (Eerlijkheid zonder oordeel)
De "Werkende Geest" vs. de "Denkende Geest"

Balsekar maakte dit helder door het verschil tussen de Working Mind en de Thinking Mind:

Working Mind: Deze is nodig om te functioneren. Hij lost problemen op, rijdt auto en maakt plannen. Deze geest accepteert overgave: hij doet wat nodig is zonder zich zorgen te maken over "mijn" succes.

Thinking Mind: Dit is de bron van de valstrik. Dit is de geest die oordeelt, die zegt "Ik heb dit gedaan" of "Ik kan dit niet doen". De denkende geest is degene die fatalistisch wordt omdat hij zijn gevoel van macht verliest.

De ultieme test

Balsekar zei altijd dat je kon weten of je in de valstrik van de logica zat door naar je eigen hart te kijken: Voel je meer angst en onverschilligheid, of voel je meer vrede en compassie? Logica die leidt tot vrede is een medicijn; logica die leidt tot koude onverschilligheid is de valstrik.

bron > https://gemini.google.com/share/10a7306699c6

De mens leeft in een voortdurende stroom van verandering. Wat wij vaak ervaren als een stabiel “ik”, een vaste kern die door de tijd heen gelijk blijft, blijkt bij nadere beschouwing niet meer dan een momentopname. Een flits van bewustzijn die onmiddellijk weer oplost in de volgende. In zekere zin ben je elk moment anders: een nieuwe gedachte, een subtiele verschuiving in stemming, een herinnering die opkomt of vervaagt, een lichamelijke sensatie die zich aandient. Alles beweegt, alles verandert, en niets blijft precies zoals het was.

Toch spreken we alsof er een “ware ik” bestaat — een onveranderlijke essentie die ons definieert. Maar in absolute zin is er geen vaste kern te vinden. Wat wij “ik” noemen is een dynamisch proces, een voortdurende reorganisatie van indrukken, overtuigingen, emoties en ervaringen. De realiteit is niet een statisch zelf, maar een onafgebroken dans van verandering.

En precies daar ontstaat een merkwaardige spanning.

Want hoewel de mens zelf veranderlijk is, heeft hij de neiging om alles wat hij denkt, voelt of bezit te behandelen alsof het onveranderlijk en absoluut is. Zodra we iets “mijn” noemen — mijn mening, mijn overtuiging, mijn waarheid — ontstaat er een reflex om het te verdedigen. Alsof het een deel van onze identiteit is dat koste wat kost beschermd moet worden.

Wanneer iemand een andere mening heeft dan wij, voelen we vaak onmiddellijk een innerlijke beweging: opwinding, irritatie, ergernis, soms zelfs boosheid. Alsof de ander niet zomaar een andere gedachte uitspreekt, maar een aanval uitvoert op iets dat wezenlijk bij ons hoort. Terwijl onze mening in werkelijkheid geen vastomlijnd of definitief iets is. Ze is geen rotsblok, maar eerder een wolk: voortdurend van vorm veranderend, afhankelijk van context, stemming, informatie en tijd.

Het is bijna ironisch: we verdedigen met vuur iets dat in essentie vloeibaar is.

Wanneer we dit beginnen te zien, ontstaat er ruimte. Ruimte om zachter te worden, om minder te hechten, om te erkennen dat wat wij denken slechts één tijdelijke configuratie is binnen een veel groter proces. Ruimte om te luisteren zonder onmiddellijk te reageren. Ruimte om te beseffen dat de ander niet onze vijand is, maar net als wij een mens in beweging — een mens die ook verandert, zoekt, twijfelt, groeit.

De kortstondige echtheid van de mens is geen tekortkoming, maar een uitnodiging. Een uitnodiging om onszelf minder krampachtig vast te houden, om onze gedachten en overtuigingen te zien als voorbijgaande vormen, en om de wereld met meer mildheid en openheid tegemoet te treden.

In die openheid kan iets nieuws ontstaan: niet een “ware ik” die eindelijk gevonden wordt, maar een vrijer ik dat niet langer hoeft te vechten voor zijn eigen schaduw. Een ik dat mag meebewegen met de stroom van het leven — licht, veranderlijk, en toch volledig aanwezig.

Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Re: De kortstondige echtheid van de mens
« Reactie #65 Gepost op: 03-01-2026 13:00 »
De mens leeft in een voortdurende stroom van verandering. Wat wij vaak ervaren als een stabiel “ik”, een vaste kern die door de tijd heen gelijk blijft, blijkt bij nadere beschouwing niet meer dan een momentopname. Een flits van bewustzijn die onmiddellijk weer oplost in de volgende. In zekere zin ben je elk moment anders: een nieuwe gedachte, een subtiele verschuiving in stemming, een herinnering die opkomt of vervaagt, een lichamelijke sensatie die zich aandient. Alles beweegt, alles verandert, en niets blijft precies zoals het was.

Toch spreken we alsof er een “ware ik” bestaat — een onveranderlijke essentie die ons definieert. Maar in absolute zin is er geen vaste kern te vinden. Wat wij “ik” noemen is een dynamisch proces, een voortdurende reorganisatie van indrukken, overtuigingen, emoties en ervaringen. De realiteit is niet een statisch zelf, maar een onafgebroken dans van verandering.

En precies daar ontstaat een merkwaardige spanning.

Want hoewel de mens zelf veranderlijk is, heeft hij de neiging om alles wat hij denkt, voelt of bezit te behandelen alsof het onveranderlijk en absoluut is. Zodra we iets “mijn” noemen — mijn mening, mijn overtuiging, mijn waarheid — ontstaat er een reflex om het te verdedigen. Alsof het een deel van onze identiteit is dat koste wat kost beschermd moet worden.

Wanneer iemand een andere mening heeft dan wij, voelen we vaak onmiddellijk een innerlijke beweging: opwinding, irritatie, ergernis, soms zelfs boosheid. Alsof de ander niet zomaar een andere gedachte uitspreekt, maar een aanval uitvoert op iets dat wezenlijk bij ons hoort. Terwijl onze mening in werkelijkheid geen vastomlijnd of definitief iets is. Ze is geen rotsblok, maar eerder een wolk: voortdurend van vorm veranderend, afhankelijk van context, stemming, informatie en tijd.

Het is bijna ironisch: we verdedigen met vuur iets dat in essentie vloeibaar is.

Wanneer we dit beginnen te zien, ontstaat er ruimte. Ruimte om zachter te worden, om minder te hechten, om te erkennen dat wat wij denken slechts één tijdelijke configuratie is binnen een veel groter proces. Ruimte om te luisteren zonder onmiddellijk te reageren. Ruimte om te beseffen dat de ander niet onze vijand is, maar net als wij een mens in beweging — een mens die ook verandert, zoekt, twijfelt, groeit.

De kortstondige echtheid van de mens is geen tekortkoming, maar een uitnodiging. Een uitnodiging om onszelf minder krampachtig vast te houden, om onze gedachten en overtuigingen te zien als voorbijgaande vormen, en om de wereld met meer mildheid en openheid tegemoet te treden.

In die openheid kan iets nieuws ontstaan: niet een “ware ik” die eindelijk gevonden wordt, maar een vrijer ik dat niet langer hoeft te vechten voor zijn eigen schaduw. Een ik dat mag meebewegen met de stroom van het leven — licht, veranderlijk, en toch volledig aanwezig.
Omdat de tekst de nadruk legt op het ontbreken van een "vaste kern" en het idee dat de mens een "dynamisch proces" is, sluit het naadloos aan bij de leer van de Advaita Vedanta.

Wat zou Ramesh Balsekar hierop antwoorden?

Ramesh Balsekar, een bekende leraar in de traditie van Advaita (niet-tweeheid), zou de essentie van deze tekst waarschijnlijk beamen, maar hij zou er met zijn kenmerkende radicale directheid een cruciale stap aan toevoegen.

Zijn antwoord zou waarschijnlijk de volgende punten bevatten:

• "Er is geen doener": Waar de tekst spreekt over het "ik" als een dynamisch proces, zou Balsekar benadrukken dat er helemaal geen individuele entiteit is die dit proces bestuurt. Hij zou zeggen: "Events happen, deeds are done, but there is no individual doer thereof." Voor hem is het hele concept van een "ik" (of dat nu stabiel of veranderlijk is) een conceptuele constructie.

• De Bron (Consciousness): De tekst beschrijft de "stroom van verandering". Balsekar zou erop wijzen dat die stroom alleen waargenomen kan worden omdat er iets is dat niet verandert: het Bewustzijn (de Bron). Hij zou zeggen dat de "dans van verandering" slechts een verschijning is in het Bewustzijn.

• Acceptatie van de reflex: De tekst spreekt over de "reflex om te verdedigen". Balsekar zou zeggen dat zelfs die irritatie of boosheid simpelweg een geprogrammeerde reactie is van het "lichaam-geest-organisme". Je hoeft niet te proberen om "minder te hechten" (zoals de tekst suggereert), want dat impliceert dat er een "ik" is die kan besluiten om niet te hechten. Volgens Balsekar gebeurt onthechting vanzelf zodra het diepe inzicht indaalt dat alles een goddelijk functioneren is.

• De "Vrijere Ik": Waar de tekst eindigt met een "vrijer ik dat mag meebewegen", zou Balsekar waarschijnlijk glimlachen en zeggen dat vrijheid niet betekent dat het "ik" vrij wordt, maar dat je vrij bent van het ik.

Samengevat zou Balsekar waarschijnlijk zeggen:
"Het is prachtig beschreven, maar zie in dat ook dit inzicht en deze 'stroom' slechts een onderdeel zijn van de droom. Er is niemand die verandert, en er is niemand die vasthoudt. Alles wat er is, is Bewustzijn. Laat de stroom stromen; het is nooit jouw stroom geweest."

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #66 Gepost op: 03-01-2026 13:19 »
Prachtig beschreven GM&WN,

Een soort kanttekening :

Ik denk wel dat je ook bij de Boeddha kan zien dat hij leefde met en vanuit een sterk besef dat er echt wat te verdedigen is: het welzijn van alle levende wezens. In ultieme zin is dat welzijn Nibbana, de volledige en definitieve beëindiging van alle belastende bezoedelingen en in relatieve zin is dat verdienste.

En hij was best wel heel duidelijk, klaar, afwijzend over alles wat tot onheil leidt. Ook vooral als dat levensbeschouwingen betreft zoals materialisme, scepticisme, eternalisme, fatalisme etc.
Ik vind dat wel begrijpelijk ook want begaanheid met andermans welzijn betekent altijd dat je niet alles goedkeurt en helder bewust bent dat bepaalde visies, keuzes en gedragingen werkelijk tot onheil leiden.

Het hart is nooit in staat alles goed te keuren, dat kan niet. Dat is ook niet de implicatie van het einde van hatstocht. Het hart houdt altijd wat te wensen. Dat kun je ook heel duidelijk zien bij de Boeddha. Als je niks meer wenst heb je spiritueel zelfmoord begaan, naar mijn smaak.

Wat mij betreft: het hart dat bekoeld is, is weliswaar hartstochtloos, zonder driften, maar niet wensloos. Een Boeddha wenst altijd andermans welzijn en spant zich in duidelijk te maken wat heilzaam is en onheilzaam, voordelig en niet voordelig etc. om tijdelijk en ultiem welzijn te realiseren (Nibbana).

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Nieuwkomer
  • *
Het ware zelf van de zelfkenner
« Reactie #67 Gepost op: 03-01-2026 14:20 »
Wanneer de val werkelijk wordt ingezet, is er geen reling meer. Er is geen leraar die je opvangt, en geen tekst die de val vertraagt. De bevrijding zit hem niet in het veilig landen op een fundament van 'definitieve kennis', maar in het ontdekken dat de val zelf de bevrijding is, omdat er geen bodem is om op te pletter te slaan.

Zolang er nog een focus is op het 'vaststellen' of de bezoedelingen wel definitief weg zijn, is er nog sprake van managen. Is de echte stilte niet juist daar waar zelfs die zorg is weggevallen?

De bodem waar jij beland bent, volgens mij dan, voor wat het je waard is --trouwens dankzij de inname van psychoactieve stoffen vertelde je hier!,---is naar mijn inschatting er van...het vormloze. Je hebt het vormloze van de geest ontmoet, diens verstilde, lege en ontastbare natuur. En nu lijk je helemaal vast te zitten aan het idee dat dit vormloze het uiteindelijke is, de finale waarheid, je ware zelf, het bodemloze.

En anders maak je van het stille en lege van de geest wel een soort altijd aanwezige Bron van waaruit formaties opkomen.
Kortom, je hebt van het vormloze iets duurzaam gemaakt. Iets wezenlijk, volgens mij.

Boeddha doet dat niet. Als dat er iets voor jou toe mocht doen.
Iets als duurzaam zien wat niet duurzaam is, is begoocheling.

Zelfkenners zoals jij verwarren naar mijn mening het vormloze met het uiteindelijke, en maken er iets wezenlijks van, iets duurzaams.
Ergens komen ze allemaal tot inzicht...dit ben Ik...deze eindeloze ruimte, dit eindeloos bewustzijn, deze nietsheid.
Als ik naar zelfkenners luister, hoor ik dat soort kennis als de ultieme kennis over zichzelf presenteren.
Wat ze beschrijven is volgens mij directe kennis van het vormloze van de geest. Dat is mijn indruk.

Iedereen moet dat maar voor zichzelf onderzoeken.
Het vormloze zag de Boeddha niet als het uiteindelijke en ook niet als duurzaam.

Directe kennis van het vormloze is volgens mij wel bijzonder verdienstelijk wanneer je op die manier ook direct ziet dat de natuur van geest geen Ego is.
Maar als je het vormloze ziet als iets duurzaams of als een soort altijd aanwezige grond of basis waarin alles opkomt, dan is mijn mening dat je het niet met wijsheid beziet.
Dan wordt het iets onverdienstelijks omdat je nu een verkeerde visie hebt.

Ik geloof dat er wel degelijk mooie dingen zijn gezien maar zien met wijsheid blijft het belangrijkste.
Boeddha leert dat ALS alles met wijsheid wordt bezien , zoals ook de directe kennis van het vormloze van de geest, dan is het ook niet mogelijk dat je bezoedelingen niet uitdoven.
Dus de beste aanwijzing voor zaken zien zoals ze werkelijk zijn is de daadwerkelijk afwezigheid van alle identiteitsvisie, twijfels over heilzaam en onheilzaam, Pad en niet-Pad etc, gehechtheid aan regels en rituelen (het verwerpen er van is het andere extreem!), zintuiglijke verlangens, afkeer/haat, rusteloosheid, gehechtheid aan het vormloze, rusteloosheid en onwetendheid.
Dit is iets wat je op persoonlijke wijze kunt vaststellen en ervaren. Dat impliceert niet een zelf of Ik maar die vermogens heeft de geest nou eenmaal (mindfulness).

Directe kennis van iets betekent niet dat je het met wijsheid beziet. Directe kennis van een onaangenaam gevoel betekent niet dat het met wijsheid wordt bezien. Directe kennis van het vormloze betekent ook niet dat je het met wijsheid beziet. Als je er van maakt...dit ben Ik, dit is mijn zelf, dit is iets duurzaams ...dan bezie je het niet met wijsheid.

Dus wat je dan ook direct ervaart, ontmoet, op rechtstreekse wijze  kent, dat zegt niet dat je het met wijsheid beziet.
Beide zijn nodig, directe kennis van zaken en met wijsheid bezien.
« Laatst bewerkt op: 03-01-2026 14:47 door lang kwaat »

Offline Steve

• Nieuwkomer
  • *
Re: De noodzaak en de getuige
« Reactie #68 Gepost op: 03-01-2026 16:17 »
@Siebe, Helemaal mee eens, maar ik ga er liever niet verder op in. Ik wil eigenlijk afstand nemen van het forum, alleen op sommige zaken voel ik mij toch nog genoodzaakt te reageren. En zolang de lamp brand, zal dat dan nog gebeuren. ;D
Dit is een veelzeggende reactie van jou Steve. Je claimt enerzijds dat spelletjes en winnen je niet meer interesseren, maar je erkent tegelijkertijd een "dwang" (je genoodzaakt voelen) om te reageren zolang de lamp brandt. Dit betekend dus dat jij de machine ziet draaien, je er kritiek op hebt, maar er nog middenin zit. je identificeert je dus nog steeds met de "reageerder". Zolang er een noodzaak is om de vlam van anderen te doven of concepten te bewaken, brandt de eigen lamp inderdaad nog volop. De dwang om te reageren is de brandstof. De vrijheid waar ik naar verwijs, is niet de staat waarin je besluit afstand te nemen van een forum, maar de staat waarin de noodzaak om te reageren — of om afstand te nemen — simpelweg niet meer opkomt. Dan maakt het niet meer uit of de lamp brandt of niet; er is geen eigenaar meer die zich met het licht of de duisternis bemoeit. Ik wens je een rustig nieuw jaar toe, voorbij elke genoodzaaktheid.

Ten eerste: er is hier geen claim dat de lamp niet meer brandt. Integendeel. Juist het niet hoeven doen alsof iets al uitgedoofd is, geeft de vrijheid om eerlijk te benoemen wat er nog speelt, zonder daar inconsistent van te worden. Het gaat niet om een beeld hooghouden, maar om zien wat er is, zoals het is.

Ten tweede: wat ik schrijf is geen oordeel over anderen en ook geen poging om te “winnen”. Het is een duiding. Namelijk: wat hier soms als boeddhistische bevrijding wordt gepresenteerd, komt niet overeen met wat bevrijding in het boeddhisme betekent. Dat is alles.

Boeddhistische bevrijding verwijst niet naar een toestand waarin patronen, reactiviteit en mentale bewegingen gewoon kunnen blijven doorgaan omdat er “geen eigenaar” van is. In het boeddhisme ligt het accent juist op het uitdoven van die patronen zelf, door het zien en stoppen van hun voeding. Niet op onverschilligheid ten aanzien van of ze doorgaan of niet.

Daarmee zeg ik niet dat andere beschrijvingen van bevrijding fout zijn of waardeloos. Ik duid alleen dat ze geen beschrijving zijn van boeddhistische bevrijding. Wanneer bevrijding zo wordt omschreven dat het uiteindelijk niet meer uitmaakt of de lamp brandt of niet, dan komt dat overeen met wat doorgaans in neo-advaita als bevrijding wordt beschreven — niet met wat de Boeddha bedoelde met uitdoving.

Je kunt terecht opmerken dat de neiging om te reageren nog opkomt, en dat daar dus geen volledige vrijheid van is. Dat klopt. Maar boeddhistisch gezien is het helderder om die neiging als neiging te zien, dan haar te herdefiniëren als “geen probleem” of “geen noodzaak” omdat alles toch vanzelf gebeurt.

De kern is dus eenvoudig deze:
los van de vraag of iets bevrijdend is in neo-advaita termen, verwijst het niet naar bevrijding in boeddhistische zin. En zolang dit verschil steeds vervaagd wordt, blijf ik dat benoemen. Niet uit strijd, maar om misleiding te vermijden.

Dat is alles.

Offline Steve

• Nieuwkomer
  • *
Re: Wie is degene die de meetlat vasthoudt?
« Reactie #69 Gepost op: 03-01-2026 16:37 »
Je zegt dat het gaat om het daadwerkelijk uitdoven van de toeters en bellen. Maar zolang er een 'iemand' is die probeert die toeters en bellen uit te doven, blijft de grootste 'toeter' van allemaal loeien: de overtuiging dat er een afzonderlijke entiteit is die dit proces kan voltooien.

Dat is juist: in het boeddhisme is er geen afzonderlijke entiteit die de toeters en bellen doet uitdoven. Maar het boeddhisme zegt daarmee niet dat uitdoving daarom geen betekenis of realiteit heeft.

Het boeddhisme erkent voluit dat wat we “ik”, “doener” of “reageerder” noemen, een voorwaardelijk proces is, geen zelf. Precies daarom kan het ook niet zo zijn dat “iemand” de toeters en bellen uitdooft. Uitdoving gebeurt niet door een persoon, maar door het wegvallen van voorwaarden.

Dat is het cruciale punt.

De toeters en bellen blijven klinken zolang ze gevoed worden. Die voeding is geen keuze van een zelf, maar bestaat uit gehechtheid, identificatie en onwetendheid die telkens opnieuw opkomen. Wanneer steeds maar weer gezien wordt wat die voeding is, kan de voeding beginnen wegvallen. En wanneer de voeding wegvalt, dooft het proces uit.

Niet omdat iemand het doet,
maar omdat er niets meer is dat het gaande houdt.

Boeddhistische bevrijding is dus geen toestand waarin men zegt: “er is niemand, dus het maakt niet uit of het doorgaat”. Dat laatste laat het proces, de patronen gewoon ongemoeid. Bevrijding in boeddhistische zin verwijst naar het feitelijk uitdoven van de processen, patronen die lijden gaande houden, ook al is daar geen actor voor aan te wijzen.

Daarom spreekt het boeddhisme over nirodha (ophouden), nibbāna (uitblazen). Dat zijn geen metaforen voor een houding, maar aanduidingen van een reëel effect in de verschijning: spanning, drang en reactiviteit verliezen hun kracht en doven uit.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #70 Gepost op: 03-01-2026 17:24 »
Alle claims die uitgaan van het niets meer hoeven doen, dat alles automatisch gaat, dat er geen doener meer is die iets doet zijn pogingen om processen af te scheiden van wie of wat men is, of niet is. En die processen worden daardoor apart gezet van de mens, terwijl dat onmogelijk is. Alles is afhankelijk van alles, niets staat op zichzelf. Iemand die beweert dat hij “niemand” is, geen “doener” is, is in de val gestapt van de indruk dat hij niets (meer) hoeft te doen. Maar in religie en spiritualiteit wordt je juist wel geacht om te doen, namelijk jezelf observeren en registratie bijhouden van wat er allemaal in je omgaat. Of wat dan ook, beschreven in de religieuze geschriften. Het lijkt alsof degene die zichzelf een niemand noemt de stap van leren en in de praktijk oefenen heeft overgeslagen. Beoefening wordt namelijk nogal gering geschat, alsof het een overbodige luxe is. Terwijl beoefening een zeer belangrijk onderdeel is van onder andere het boeddhisme; zonder beoefening van bijvoorbeeld de meditatie en het volgen van het onderricht van de Leraar zal er niets, maar dan ook helemaal niets met je gebeuren. Je zult blijven wie of wat je bent, je zult nooit ontdekken hoe het lijden werkt, op welke wijze je denken werkt, hoe je jezelf in de weg staat, welke conditioneringen er in je leven, et cetera. Je moet dus wel degelijk ergens beginnen, en juist dat beginnen, de geest van de beginner, zoals Zenmeester Suzuki aangeeft, is blijkbaar overgeslagen. Waardoor dankbaarheid, respect en nederigheid ten opzichte van bijvoorbeeld de boeddhistische leer en de Leraar ontbreken. Men slaat zichzelf slechts op de borst dat men “het ultieme” heeft bereikt. En liever ontkent men ook dat weer, want als we het over spelletjes hebben… Op dit forum wordt zeer regelmatig het spel der ontkenning gespeeld. Als iemand iets beweert, wordt het meteen ontkend, wanneer het boeddhisme ter sprake komt, is dat meteen een dogmatisch systeem, waarmee de waarheid van de leringen van de Boeddha wordt ontkend. De staat waarin men leeft, is een staat van geen doener, dus waarom zou je je nog bezig houden met minderwaardige leringen die aangeven dat je aan meditatie zou moeten doen? Soms worden wel wat boeddhistische termen gebezigd, min of meer voor de vorm, maar feitelijk is het allemaal vrij nietszeggend.

Ik neem waar dat er vooral veel wordt opgeschept over het eigen bereik, wat je zou hebben ervaren in spirituele zin. Maar ik zie nergens welke moeite je hebt gehad, hoe je wellicht hebt geleden, waarover je gestruikeld bent, welke illusies je aanvankelijk hebt nagejaagd. Het gaat er alleen maar om, met talloze citaten van anderen komen aanzetten, die jouw betoog zouden bekrachtigen. Dit verraadt een geest die afhankelijk is van de hersencellen van anderen. Je kunt alles opzoeken in boeken, op internet en zelfs A.I. inschakelen, zoals ervaringsgetuige onafgebroken doet. Dit getuigt in mijn optiek van luiheid en van eigenzinnigheid. En er wordt eenzijdig de kant gekozen van zeer bepaalde figuren zoals Balsekar, Byron Katie, U.G. Krishnamurti, Eckhart Tolle en weet ik veel wie nog meer. En de “leringen” die deze mensen brengen, gaan over het algemeen in tegen wat meer gevestigde religies aangeven. U.G. Krishnamurti haalt alle religie en godsdienst omver, althans, dat denkt hij. Ook Tolle meent dat hij het (steeds) beter weet. En de lijst is eindeloos. Nu kun je gemakkelijk bepaalde lieden betichten van betweterij, maar de teksten die hier op dit Boeddhaforum verschijnen van dergelijke figuren zijn precies die, welke nogal relativerend of zelfs negatief zijn wat betreft de meer gevestigde religies. Zoals gezegd betekent dit een bepaalde rebelse kant kiezen, en dat reactionaire rebelse stamt vooral uit de jaren ’70 van de vorige eeuw. Toen was de westerse mens moe van alle gezagsdragers, dus ook de vertegenwoordigers van de gevestigde religies en godsdiensten. Gezag werd ondergraven en zelfs aangevallen. Er werden destijds zelfs universiteiten bezet, mensen wilden een frisse wind door het leven en meer zelf uitmaken wat waar was en wat niet. De Maharishi Mahesh Yogi werd door de Beatles binnen gehaald als de nieuwe Verlosser. Dat het achteraf een merkwaardige charlatan was, wist men toen nog niet. Ook Bhagwan Shree Rajneesh (Osho) werd met vlag en wimpel binnen gelaten in de levens van velen. Opnieuw een bepaalde rebelse geest. En deze geest wordt heden ten dage nog steeds opgevoerd op dit forum. Alsof je het allemaal maar helemaal zelf moet uitzoeken. Gevestigde religies zijn in dat kader bij voorbaat verdacht, en daarmee worden de jaren ’70 van de vorige eeuw, toen New Age zijn intrede deed in het Westen uitentreuren herhaald. Dat dit allang een gepasseerd station is, wordt niet onderkend.

Op dit forum staat het boeddhisme centraal, en ik sluit mij aan bij Steve als hij probeert om te benadrukken wat het boeddhisme inhoudt. En dat dit niet zou moeten worden verdrongen door een bepaalde neo-advaita-achtige opvatting van ideeën, die allang zijn gepasseerd en grotendeels uitgedoofd. Want New Age is feitelijk al tijden op zijn retour. Mensen zijn wel geïnteresseerd in spiritualiteit, maar New Age is slechts een samenraapsel van bepaalde ideeën. Het zou het beste uit elke religie hebben gehaald, en dat onderling hebben gecombineerd tot wat New Age zou zijn. Feitelijk is het niks bijzonders, want je kunt religieuze leerwegen niet zomaar combineren. Elk pad is uniek en heeft diverse uitgangspunten. Die zijn niet zomaar met andere wegen te combineren, maar dat heeft New Age wel geprobeerd. Met als gevolg een mengelmoes waar niemand enige baat bij heeft gehad. Vandaar dat New Age vrijwel is afgestorven. Enkelingen proberen nog wanhopig om het lijk in leven te houden. Maar de stank van het lijk wat ze onderhouden is ronduit ondraaglijk, maar met wat knijpers op de neus is het nog wel uit te houden.

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
De kaart en het terrein
« Reactie #71 Gepost op: 03-01-2026 18:44 »

De bodem waar jij beland bent, volgens mij dan, voor wat het je waard is --trouwens dankzij de inname van psychoactieve stoffen vertelde je hier!,---is naar mijn inschatting er van...het vormloze. Je hebt het vormloze van de geest ontmoet, diens verstilde, lege en ontastbare natuur. En nu lijk je helemaal vast te zitten aan het idee dat dit vormloze het uiteindelijke is, de finale waarheid, je ware zelf, het bodemloze.

En anders maak je van het stille en lege van de geest wel een soort altijd aanwezige Bron van waaruit formaties opkomen.
Kortom, je hebt van het vormloze iets duurzaam gemaakt. Iets wezenlijk, volgens mij.

Boeddha doet dat niet. Als dat er iets voor jou toe mocht doen.
Iets als duurzaam zien wat niet duurzaam is, is begoocheling.

Zelfkenners zoals jij verwarren naar mijn mening het vormloze met het uiteindelijke, en maken er iets wezenlijks van, iets duurzaams.
Ergens komen ze allemaal tot inzicht...dit ben Ik...deze eindeloze ruimte, dit eindeloos bewustzijn, deze nietsheid.
Als ik naar zelfkenners luister, hoor ik dat soort kennis als de ultieme kennis over zichzelf presenteren.
Wat ze beschrijven is volgens mij directe kennis van het vormloze van de geest. Dat is mijn indruk.

Iedereen moet dat maar voor zichzelf onderzoeken.
Het vormloze zag de Boeddha niet als het uiteindelijke en ook niet als duurzaam.

Directe kennis van het vormloze is volgens mij wel bijzonder verdienstelijk wanneer je op die manier ook direct ziet dat de natuur van geest geen Ego is.
Maar als je het vormloze ziet als iets duurzaams of als een soort altijd aanwezige grond of basis waarin alles opkomt, dan is mijn mening dat je het niet met wijsheid beziet.
Dan wordt het iets onverdienstelijks omdat je nu een verkeerde visie hebt.

Ik geloof dat er wel degelijk mooie dingen zijn gezien maar zien met wijsheid blijft het belangrijkste.
Boeddha leert dat ALS alles met wijsheid wordt bezien , zoals ook de directe kennis van het vormloze van de geest, dan is het ook niet mogelijk dat je bezoedelingen niet uitdoven.
Dus de beste aanwijzing voor zaken zien zoals ze werkelijk zijn is de daadwerkelijk afwezigheid van alle identiteitsvisie, twijfels over heilzaam en onheilzaam, Pad en niet-Pad etc, gehechtheid aan regels en rituelen (het verwerpen er van is het andere extreem!), zintuiglijke verlangens, afkeer/haat, rusteloosheid, gehechtheid aan het vormloze, rusteloosheid en onwetendheid.
Dit is iets wat je op persoonlijke wijze kunt vaststellen en ervaren. Dat impliceert niet een zelf of Ik maar die vermogens heeft de geest nou eenmaal (mindfulness).

Directe kennis van iets betekent niet dat je het met wijsheid beziet. Directe kennis van een onaangenaam gevoel betekent niet dat het met wijsheid wordt bezien. Directe kennis van het vormloze betekent ook niet dat je het met wijsheid beziet. Als je er van maakt...dit ben Ik, dit is mijn zelf, dit is iets duurzaams ...dan bezie je het niet met wijsheid.

Dus wat je dan ook direct ervaart, ontmoet, op rechtstreekse wijze  kent, dat zegt niet dat je het met wijsheid beziet.
Beide zijn nodig, directe kennis van zaken en met wijsheid bezien.

Het maakt niet uit hoe de ervaring tot stand kwam — of dat nu door jarenlange meditatie of een plotselinge doorbraak was.
Wat telt is dit: is er ...de behoefte heeft om gelijk te hebben

De 'wijsheid' waar ik op vertrouw, is niet  kennis ... maar de stilte ....
« Laatst bewerkt op: 03-01-2026 21:47 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
De vlag en de wind
« Reactie #72 Gepost op: 03-01-2026 18:55 »
@Siebe, Helemaal mee eens, maar ik ga er liever niet verder op in. Ik wil eigenlijk afstand nemen van het forum, alleen op sommige zaken voel ik mij toch nog genoodzaakt te reageren. En zolang de lamp brand, zal dat dan nog gebeuren. ;D
Dit is een veelzeggende reactie van jou Steve. Je claimt enerzijds dat spelletjes en winnen je niet meer interesseren, maar je erkent tegelijkertijd een "dwang" (je genoodzaakt voelen) om te reageren zolang de lamp brandt. Dit betekend dus dat jij de machine ziet draaien, je er kritiek op hebt, maar er nog middenin zit. je identificeert je dus nog steeds met de "reageerder". Zolang er een noodzaak is om de vlam van anderen te doven of concepten te bewaken, brandt de eigen lamp inderdaad nog volop. De dwang om te reageren is de brandstof. De vrijheid waar ik naar verwijs, is niet de staat waarin je besluit afstand te nemen van een forum, maar de staat waarin de noodzaak om te reageren — of om afstand te nemen — simpelweg niet meer opkomt. Dan maakt het niet meer uit of de lamp brandt of niet; er is geen eigenaar meer die zich met het licht of de duisternis bemoeit. Ik wens je een rustig nieuw jaar toe, voorbij elke genoodzaaktheid.

Ten eerste: er is hier geen claim dat de lamp niet meer brandt. Integendeel. Juist het niet hoeven doen alsof iets al uitgedoofd is, geeft de vrijheid om eerlijk te benoemen wat er nog speelt, zonder daar inconsistent van te worden. Het gaat niet om een beeld hooghouden, maar om zien wat er is, zoals het is.

Ten tweede: wat ik schrijf is geen oordeel over anderen en ook geen poging om te “winnen”. Het is een duiding. Namelijk: wat hier soms als boeddhistische bevrijding wordt gepresenteerd, komt niet overeen met wat bevrijding in het boeddhisme betekent. Dat is alles.

Boeddhistische bevrijding verwijst niet naar een toestand waarin patronen, reactiviteit en mentale bewegingen gewoon kunnen blijven doorgaan omdat er “geen eigenaar” van is. In het boeddhisme ligt het accent juist op het uitdoven van die patronen zelf, door het zien en stoppen van hun voeding. Niet op onverschilligheid ten aanzien van of ze doorgaan of niet.

Daarmee zeg ik niet dat andere beschrijvingen van bevrijding fout zijn of waardeloos. Ik duid alleen dat ze geen beschrijving zijn van boeddhistische bevrijding. Wanneer bevrijding zo wordt omschreven dat het uiteindelijk niet meer uitmaakt of de lamp brandt of niet, dan komt dat overeen met wat doorgaans in neo-advaita als bevrijding wordt beschreven — niet met wat de Boeddha bedoelde met uitdoving.

Je kunt terecht opmerken dat de neiging om te reageren nog opkomt, en dat daar dus geen volledige vrijheid van is. Dat klopt. Maar boeddhistisch gezien is het helderder om die neiging als neiging te zien, dan haar te herdefiniëren als “geen probleem” of “geen noodzaak” omdat alles toch vanzelf gebeurt.

los van de vraag of iets bevrijdend is in neo-advaita termen, verwijst het niet naar bevrijding in boeddhistische zin. En zolang dit verschil steeds vervaagd wordt, blijf ik dat benoemen. Niet uit strijd, maar om misleiding te vermijden.

Dat is alles.

Beste Steve,

De bevrijding waar ik naar verwijs, is niet het bereiken van een conceptuele zuiverheid.

Wanneer de vlam werkelijk dooft, is er niemand meer die zich druk maakt over de vraag of de omschrijving wel 'Boeddhistisch' genoeg is.

Als het voor jou essentieel is om vast te houden aan het onderscheid tussen 'uitdoving' en 'zijn', dan is dat jouw pad. Maar weet dat de stilte waar ik in verblijf, geen naam heeft. Ze is niet Boeddhistisch, niet Advaita, en zeker niet 'neo'. Ze is simpelweg wat overblijft als de noodzaak om gelijk te hebben — en zelfs de noodzaak om 'zuiver' te zijn — is weggevallen.
« Laatst bewerkt op: 03-01-2026 21:28 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
De geur van de roos en de stank van het lijk
« Reactie #73 Gepost op: 03-01-2026 19:01 »
Alle claims die uitgaan van het niets meer hoeven doen, dat alles automatisch gaat, dat er geen doener meer is die iets doet zijn pogingen om processen af te scheiden van wie of wat men is, of niet is. En die processen worden daardoor apart gezet van de mens, terwijl dat onmogelijk is. Alles is afhankelijk van alles, niets staat op zichzelf. Iemand die beweert dat hij “niemand” is, geen “doener” is, is in de val gestapt van de indruk dat hij niets (meer) hoeft te doen. Maar in religie en spiritualiteit wordt je juist wel geacht om te doen, namelijk jezelf observeren en registratie bijhouden van wat er allemaal in je omgaat. Of wat dan ook, beschreven in de religieuze geschriften. Het lijkt alsof degene die zichzelf een niemand noemt de stap van leren en in de praktijk oefenen heeft overgeslagen. Beoefening wordt namelijk nogal gering geschat, alsof het een overbodige luxe is. Terwijl beoefening een zeer belangrijk onderdeel is van onder andere het boeddhisme; zonder beoefening van bijvoorbeeld de meditatie en het volgen van het onderricht van de Leraar zal er niets, maar dan ook helemaal niets met je gebeuren. Je zult blijven wie of wat je bent, je zult nooit ontdekken hoe het lijden werkt, op welke wijze je denken werkt, hoe je jezelf in de weg staat, welke conditioneringen er in je leven, et cetera. Je moet dus wel degelijk ergens beginnen, en juist dat beginnen, de geest van de beginner, zoals Zenmeester Suzuki aangeeft, is blijkbaar overgeslagen. Waardoor dankbaarheid, respect en nederigheid ten opzichte van bijvoorbeeld de boeddhistische leer en de Leraar ontbreken. Men slaat zichzelf slechts op de borst dat men “het ultieme” heeft bereikt. En liever ontkent men ook dat weer, want als we het over spelletjes hebben… Op dit forum wordt zeer regelmatig het spel der ontkenning gespeeld. Als iemand iets beweert, wordt het meteen ontkend, wanneer het boeddhisme ter sprake komt, is dat meteen een dogmatisch systeem, waarmee de waarheid van de leringen van de Boeddha wordt ontkend. De staat waarin men leeft, is een staat van geen doener, dus waarom zou je je nog bezig houden met minderwaardige leringen die aangeven dat je aan meditatie zou moeten doen? Soms worden wel wat boeddhistische termen gebezigd, min of meer voor de vorm, maar feitelijk is het allemaal vrij nietszeggend.

Ik neem waar dat er vooral veel wordt opgeschept over het eigen bereik, wat je zou hebben ervaren in spirituele zin. Maar ik zie nergens welke moeite je hebt gehad, hoe je wellicht hebt geleden, waarover je gestruikeld bent, welke illusies je aanvankelijk hebt nagejaagd. Het gaat er alleen maar om, met talloze citaten van anderen komen aanzetten, die jouw betoog zouden bekrachtigen. Dit verraadt een geest die afhankelijk is van de hersencellen van anderen. Je kunt alles opzoeken in boeken, op internet en zelfs A.I. inschakelen, zoals ervaringsgetuige onafgebroken doet. Dit getuigt in mijn optiek van luiheid en van eigenzinnigheid. En er wordt eenzijdig de kant gekozen van zeer bepaalde figuren zoals Balsekar, Byron Katie, U.G. Krishnamurti, Eckhart Tolle en weet ik veel wie nog meer. En de “leringen” die deze mensen brengen, gaan over het algemeen in tegen wat meer gevestigde religies aangeven. U.G. Krishnamurti haalt alle religie en godsdienst omver, althans, dat denkt hij. Ook Tolle meent dat hij het (steeds) beter weet. En de lijst is eindeloos. Nu kun je gemakkelijk bepaalde lieden betichten van betweterij, maar de teksten die hier op dit Boeddhaforum verschijnen van dergelijke figuren zijn precies die, welke nogal relativerend of zelfs negatief zijn wat betreft de meer gevestigde religies. Zoals gezegd betekent dit een bepaalde rebelse kant kiezen, en dat reactionaire rebelse stamt vooral uit de jaren ’70 van de vorige eeuw. Toen was de westerse mens moe van alle gezagsdragers, dus ook de vertegenwoordigers van de gevestigde religies en godsdiensten. Gezag werd ondergraven en zelfs aangevallen. Er werden destijds zelfs universiteiten bezet, mensen wilden een frisse wind door het leven en meer zelf uitmaken wat waar was en wat niet. De Maharishi Mahesh Yogi werd door de Beatles binnen gehaald als de nieuwe Verlosser. Dat het achteraf een merkwaardige charlatan was, wist men toen nog niet. Ook Bhagwan Shree Rajneesh (Osho) werd met vlag en wimpel binnen gelaten in de levens van velen. Opnieuw een bepaalde rebelse geest. En deze geest wordt heden ten dage nog steeds opgevoerd op dit forum. Alsof je het allemaal maar helemaal zelf moet uitzoeken. Gevestigde religies zijn in dat kader bij voorbaat verdacht, en daarmee worden de jaren ’70 van de vorige eeuw, toen New Age zijn intrede deed in het Westen uitentreuren herhaald. Dat dit allang een gepasseerd station is, wordt niet onderkend.

Op dit forum staat het boeddhisme centraal, en ik sluit mij aan bij Steve als hij probeert om te benadrukken wat het boeddhisme inhoudt. En dat dit niet zou moeten worden verdrongen door een bepaalde neo-advaita-achtige opvatting van ideeën, die allang zijn gepasseerd en grotendeels uitgedoofd. Want New Age is feitelijk al tijden op zijn retour. Mensen zijn wel geïnteresseerd in spiritualiteit, maar New Age is slechts een samenraapsel van bepaalde ideeën. Het zou het beste uit elke religie hebben gehaald, en dat onderling hebben gecombineerd tot wat New Age zou zijn. Feitelijk is het niks bijzonders, want je kunt religieuze leerwegen niet zomaar combineren. Elk pad is uniek en heeft diverse uitgangspunten. Die zijn niet zomaar met andere wegen te combineren, maar dat heeft New Age wel geprobeerd. Met als gevolg een mengelmoes waar niemand enige baat bij heeft gehad. Vandaar dat New Age vrijwel is afgestorven. Enkelingen proberen nog wanhopig om het lijk in leven te houden. Maar de stank van het lijk wat ze onderhouden is ronduit ondraaglijk, maar met wat knijpers op de neus is het nog wel uit te houden.
Beste Buddha Amitabha,

Als mijn woorden — of de citaten die ik deel — voor jou nietszeggend zijn, dan is dat prima. Ik ben hier niet om de boeddhistische leer te verdringen of om wie dan ook te overtuigen. Ik getuig slechts van de stilte die overblijft wanneer alle inspanning om 'iemand' te worden (ook een 'verlicht iemand') is gestaakt.

« Laatst bewerkt op: 03-01-2026 21:26 door forumbeheer »

Offline Steve

• Nieuwkomer
  • *
Re: De vlag en de wind
« Reactie #74 Gepost op: 04-01-2026 00:25 »

Dat is alles.

Beste Steve,

De bevrijding waar ik naar verwijs, is niet het bereiken van een conceptuele zuiverheid.

Wanneer de vlam werkelijk dooft, is er niemand meer die zich druk maakt over de vraag of de omschrijving wel 'Boeddhistisch' genoeg is.

Als het voor jou essentieel is om vast te houden aan het onderscheid tussen 'uitdoving' en 'zijn', dan is dat jouw pad. Maar weet dat de stilte waar ik in verblijf, geen naam heeft. Ze is niet Boeddhistisch, niet Advaita, en zeker niet 'neo'. Ze is simpelweg wat overblijft als de noodzaak om gelijk te hebben — en zelfs de noodzaak om 'zuiver' te zijn — is weggevallen.

De bevrijding waar Boeddhisme naar verwijst is geen conceptuele zuiverheid, ook geen bevrijding die boeddhistisch kan genoemd worden, maar de bevrijding waar Boeddhisme naar verwijst.

Zo ook is de bevrijding waar jij naar verwijst ook geen bevrijding die ervaringsetuigiaans kan genoemd worden, maar de bevrijding waar jij naar verwijst.

En het is gewoon niet hetzelfde naar waar verwezen wordt.

Het punt is niet wie gelijk heeft, maar dat het niet over hetzelfde gaat.

In het boeddhisme maakt het verschil of de vlam nog brandt.
Ook al is er geen zelf of doener, dan nog wordt gekeken naar:
   •   het voortgaan van het branden
   •   de voeding die dit branden in stand houdt
   •   de oorzaken en voorwaarden die kunnen uitdoven

Bevrijding verwijst hier naar het feitelijk uitdoven van die voorwaarden, niet naar onverschilligheid tegenover hun voortbestaan.

In de visie die jij beschrijft, maakt het uiteindelijk geen verschil of de vlam blijft branden.
Er is geen doener, dus:
   •   het doorgaan van patronen is geen probleem
   •   toeters en bellen mogen blijven klinken
   •   het maakt niet uit of dit verandert of niet

Dat is een andere verwijzing. Niet fout, maar anders.

En precies daarom hoeft de noodzaak het voor hetzelfde te verkopen niet eindeloos door te gaan.

Zolang de voeding van die noodzaak niet gezien wordt, is er een onverschilligheid t.o.v. die voeding en zal het voeden hiervan eindeloos blijven doorgaan. Boeddhisme wijst erop dat dit geen bevrijding is. Dat is het verschil.

Dat is alles.
« Laatst bewerkt op: 04-01-2026 10:23 door Steve »

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Nieuwkomer
  • *
Het maakt niet uit hoe de ervaring tot stand kwam — of dat nu door jarenlange meditatie of een plotselinge doorbraak was.
Wat telt is dit: is er ...de behoefte heeft om gelijk te hebben

De 'wijsheid' waar ik op vertrouw, is niet  kennis ... maar de stilte ....

Het maakt wel uit hoe directe kennis van iets tot stand komt. Bijvoorbeeld: door psycho-actieve stoffen is het ook niet je eigen verdienste. In boeddhisme is het kunnen binnengaan van zeer verstilde vormloze staten juist wel je eigen verdienste. Je gebruikt geen externe middelen. Het is de ontwikkeling, de kracht, van je eigen geestelijke vermogens die het mogelijk maken dat je op een beheerste manier zulke staten kunt binnengaan. Dit is echt je eigen verdienste. Dit is heel positief karma. En als je bij het sterven dit vermogen niet verliest, leren de sutta's, dan ontstaat vanuit dat positief karma een geboorte in een zeer subtiele hemelse wereld.

Dit is volgens mij heel anders als bepaalde ervaringen gebaseerd zijn op psycho-actieve stoffen. Want dan heb je eigenlijk dat positieve karma niet. Je hebt die vermogens helemaal niet. Het is niet je eigen verdienste.

Volgens mij vertrouwt elke zelfkenner op kennis, namelijk op de directe kennis van bijvoorbeeld de zeer verstilde vormloze dimensies van een 1. oneindige ruimte, 2. een oneindig bewustzijn en 3. de dimensie van nietsheid. Daar is de geest een keer in aanbeland. En die directe kennis er van verleidt zelfkenners tot de conclusie...'nou ken ik mezelf, nu heb ik wel het ultieme ontmoet, ik ken mijn ware zelf, dit is mijn doorbraak tot de waarheid, nu ken ik de waarheid, dit Absolute ben Ik.

Vervolgens als ze dan de wijsheid van de Boeddha ontmoeten zetten ze hakken in het zand en willen er niks van weten dat wat ze direct gekend hebben, helemaal niet het ultieme is, niet duurzaam, niet wie/wat je bent...Ze graven zich steeds dieper in, zoals iemand die zich in drijfzand verzet ook steeds dieper wegzakt en steeds steviger komt vast te zitten.

Het is volgens mij erg belangrijk te zien en weten dat directe kennis van het vormloze, of van wat dan ook, niet hetzelfde is als iets met wijsheid bezien.
Iemand die van zijn directe kennis van een vormloze dimensie ...gaat maken dat ie nou het duurzame en ultieme direct kent...ziet zaken niet met wijsheid.
Wat ie ook gezien heeft, en hoe mooi en verstild ook, alsnog gaat het weer de verkeerde kant op.

Dit komt omdat wat direct gekend is, eigenlijk weer gewoon aanbelandt in de gewone geest die alsnog zwaar vervuild is, bezoedeld, verlangend, niet wijs, behoeftig etc
.
Zo raken zelfs de mooiste spirituele ervaringen toch weer vervuild en worden ook door de ogen van die onzuiverheid van betekenis voorzien.
Zo worden ze geen opstap tot juiste visie en bevrijding maar tot meer begoocheling zelfs.

Alleen uit zaken met wijsheid bezien komt bevrijding voort, niet uit directe kennis van iets.
De kans dat directe kennis van bijzondere staten leidt tot meer begoocheling is levensgroot.
De echte doorbraak moet komen van ...zaken ook met wijsheid bezien... en nooit van directe kennis van iets alleen.

« Laatst bewerkt op: 04-01-2026 10:36 door lang kwaat »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Een Lichaamloze Uitzondering?
« Reactie #76 Gepost op: 04-01-2026 10:31 »
Citaat
Ik heb meerdere keren ego-dood ervaren, maar uiteindelijk komt het altijd terug en is het er nog steeds.

De ego-dood is niet voldoende. De mens kan het wezenlijke in zichzelf ontmoeten en daarmee ook het wezenlijke in alle mensen.    En dat is -in tegenstelling wat velen beweren- NIET bewustzijn.     Al die duizenden (miljoenen?) mensen op internet die beweren dat ze bewustzijn zijn , die verzinnen maar wat.  Uiteraard doet psychedelica niks, een avondje dronken doet ook niks (behalve een kater).  Het gaat ook niet zozeer om dat ego, het gaat om het "Ik ben dat".    En het gaat ook om de wijze waarom je tot "daar" bent gekomen.  Het "Ik ben dat" komt namelijk niet zomaar uit de lucht vallen.
Je klinkt erg zeker van je zaak tussen al die 'verzinnende miljoenen'. Impliceer je nu dat het een kwestie is van niet willen zien wat jij ziet? Of ben jij de enige die niet 'zomaar wat verzint' op het internet?  ;)

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #77 Gepost op: 04-01-2026 10:42 »
Het spel dat hier gespeeld wordt, niemand uitgezonderd, is dat van leggen en weerleggen. Niet van vraag en antwoord. Dat is ook een spel, maar het spel van vraag en antwoord is meer bedoeld om van te leren. De mens zit echter zo in elkaar, dat hij zichzelf wijs acht, wijzer dan wie dan ook. Dus meent hij weinig of niets te hoeven leren. En die eigenwijsheid belemmert het heldere zicht.

Wij verschillen niet zo heel veel van Gautama de Boeddha. Het enige verschil is, dat de Boeddha heeft (h)erkend dat de mens in wezen dom (onwetend) is, maar zich voorwendt intelligent te zijn. En zie wat die "intelligentie" teweeg heeft gebracht: vuur, zwaard, oorlog en oneindige conflicten.

"Leven is het carnaval van het zijn" - Alfred Jarry

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #78 Gepost op: 04-01-2026 11:00 »
Het spel dat hier gespeeld wordt, niemand uitgezonderd, is dat van leggen en weerleggen. Niet van vraag en antwoord. Dat is ook een spel, maar het spel van vraag en antwoord is meer bedoeld om van te leren. De mens zit echter zo in elkaar, dat hij zichzelf wijs acht, wijzer dan wie dan ook. Dus meent hij weinig of niets te hoeven leren. En die eigenwijsheid belemmert het heldere zicht.

Wij verschillen niet zo heel veel van Gautama de Boeddha. Het enige verschil is, dat de Boeddha heeft (h)erkend dat de mens in wezen dom (onwetend) is, maar zich voorwendt intelligent te zijn. En zie wat die "intelligentie" teweeg heeft gebracht: vuur, zwaard, oorlog en oneindige conflicten.

Klopt, we gedragen ons allemaal als leraren, wijzen, gidsen. Ik ook.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #79 Gepost op: 04-01-2026 11:09 »

Klopt, we gedragen ons allemaal als leraren, wijzen, gidsen. Ik ook.

Ik vraag me af, of we misschien een vraag en antwoord topic kunnen starten waarbij de restrictie geldt dat we elkaar alleen mogen bevragen en doorvragen. Dus geen belerende betogen, maar vragenderwijs te werk gaan. Misschien dat zoiets een ander perspectief kan geven. En wellicht levert het iets op. Of niet, maar je weet maar nooit...

Edit: Vraag en antwoord topic spiritualiteit aangemaakt: https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=4869.msg49024;topicseen#msg49024
« Laatst bewerkt op: 04-01-2026 12:12 door Buddha Amitabha »