Ik voeg mij gewoon in naar het woordgebruik van ervaringsgetuige en dat is het woordgebruik van neo-advaita. Daar wordt voortdurend gesteld dat er "niemand is die bevrijd kan worden", omdat er, boeddhtischer uitgedrukt, geen vaststaand zelf is, dus ook geen vaststaand zelf bevrijd kan worden. Ik erken dat, maar benadruk gewoon dat dit sowieso het geval is, zowel voor een veranderlijk geheel van processen waarbij dit geweten is, als voor een geheel van processen waarbij dit niet geweten is. M.a.w. dat het het dit weten niet is dat dit actualiseert, dus dat het weten hiervan niet speciaal is of op zich bevrijdend is.
Het was specifiek naar ervaringsgetuige gericht, niet bedoeld als algemeen geldende, boeddhistische goed klinkende of juiste bewoording.
Keep it please like that.
Thanks.
Ja, oke, ik wilde ook alleen maar iets bijdragen waarvan ik dacht dat het wel zinvol was. Ik meen oprecht dat al dat gedoe over
iemand zijn versus niemand zijn echt nergens op slaat.
Ik vind die neo-advaita taal dan ook maar misleidend. Ik denk ook dat de taal weerspiegelt hoe iets wordt begrepen.
Ik denk ook dat de Boeddha een fundamenteel ander Pad bewandelde.
Er zijn mensen die zoeken naar identiteit.
Wie/Wat ben Ik? Op enig moment maken ze iets mee, een doorbraak, iets wonderbaarlijks. Nzar hun eigen ideeen daarover, die zich later vormen, weten ze nu echt.."DAT ben Ik Echt...niet dit...maar DAT.
Ik geloof deze mensen nog altijd in de greep zijn van de eerste keten die je moet doorbreken om de stroom te betreden. Het vormen van en leven met identiteitsvisies.
Hun identiteitsvisies zijn anders maar het is precies dezelfde neiging!, Sakkaya ditthi. Dit soort mensen treden niet de stroom in maar hun idee is juist dat ze dat op dat moment doen.
Juist niet. Ze zitten nu muurvast. Niks stroomt meer. Zogenaamd weten ze nu alles. Ineens zijn ze allesweters geworden.
Boeddha ging mijns inziens echt een hele andere weg.
Wat doet een wijze, een passieloze? Die ontmoet de natuur van geest, ziet het op dat moment zoals het werkelijk is, en met wijsheid maakt een wijze er ook niet van: '
Dit ben ik dan echt, dit is dan echt mijn zelf en niet dat'. Dat is het hele eiereten. Wijsheid kan volgens mij niet zo over zaken bespiegelen. Over niks wat dan ooit meegemaakt, gezien, ontdekt is, niks.
Dus de Dhamma maakt een einde aan die hele identiteitsperikelen. Niet zoals bij zelfkenners door een zogenaamd juist antwoord op de vraag...'
wie/wat ben Ik, of wie/wat is mijn ware zelf'...maar door te zien en begrijpen dat die vragen onzinnig zijn, leeg want alles is wat het is...vedana is vedana, sanna is sanna, God is God, het lichaam is het lichaam, het ongeconditioneerde is het ongeconditioneerde, het element ruimte is het element ruimte, het element bewustzijn is het element bewustzijn, het vormloze is het vormloze etc.
Alles wat je er verder van maakt...'
dit ben ben ik, dit is mijn zelf...is een gewoonte die je moet afleren en veroorzaakt lijden.
Het is volgens mij echt allemaal claimerij om niks.
Boeddhisten leren ook dat je nog beter zoiets vluchtigs als een emotie kan zien als '
dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn zelf, dan de natuur van geest.
Een hart dat zelfkennis verlangt...hoe kan dat niet iets op een bepaald moment aangrijpen als:
'dit ben Ik dan echt, dit is dan echt mijn zelf'?
De eerste keten is dan niet verbroken, volgens mij. Daar zit sakkaya ditthi anusaya in dat hart. De oersterke neiging om toch maar weer identiteitsvisies te vormen.
En zie je nou echt dat bij mensen met zelf-kennis bezoedelingen en bezoedeld gedrag eindigt?
Zij hebben de juiste antwoorden...
Nou, als je hun zelf-kennis niet eert, prijst, adoreert, is de kans groot dat ze je afmaken en gaan schelden en tieren.
Oh, oh, wat zijn de wegen toch anders...