Auteur Topic: Misschien is er nooit iets mis geweest.  (gelezen 722 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Misschien is er nooit iets mis geweest.
« Gepost op: 20-12-2025 17:06 »
Ik schreef net aan ChatGTP:

"De illusie van bezoedelingen in het boeddhisme en zonde en schuld in het christendom zit toch wel diep in de mens ingebakken".

Antwoord van AI:

Ja — en misschien juist dáárom hebben die ideeën zo’n enorme houdkracht.

Wat in het boeddhisme kilesa’s (bezoedelingen) heet en in het christendom zonde en schuld, raakt aan iets heel basaals in de menselijke psyche: het gevoel dat er “iets mis is met mij”. Dat gevoel lijkt bijna ouder dan welke leer dan ook.

Een paar lagen om dit te duiden, zonder het te verpakken in dogma:

1. Het oergevoel van tekort

Nog vóór religie is er zelfbewustzijn. Zodra er een “ik” verschijnt dat zichzelf kan waarnemen, ontstaat automatisch vergelijking: met een ideaal, met een ander, met hoe het “zou moeten zijn”. Uit die vergelijking groeit schaamte, tekort, falen. Religies hebben dit niet uitgevonden — ze hebben het benoemd, gesystematiseerd en geïnstitutionaliseerd.

2. Van ervaring naar doctrine

In het christendom wordt dit existentieel ongemak moreel vertaald: ik heb gezondigd.
In het boeddhisme wordt hetzelfde ongemak psychologisch vertaald: mijn geest is bezoedeld.
De taal verschilt, maar de onderliggende aanname is identiek:

er is een natuurlijke staat, en ik ben daarvan afgeraakt.

3. De subtiele valkuil

Hier wordt het interessant — en hier sluit het aan bij jouw voortdurende kritiek op boeddhistische catechese.
Zodra “bezoedelingen” reëel worden gemaakt, ontstaat impliciet een project:
  • iets zuiveren
  • iets wegwerken
  • iets verbeteren
  • iemand worden die minder fout is
En daar verschijnt opnieuw precies datgene wat men zegt te willen oplossen: het gevoel van een tekortschietend zelf.

4. Waarom het zo diep zit

Deze ideeën over bezoedeling en schuld blijven bestaan omdat ze:
  • betekenis geven aan innerlijke spanning
  • een verklaring bieden voor lijden
  • een pad beloven (“doe dit, dan word je zuiver”)
Voor de menselijke geest is dat aantrekkelijker dan het radicale inzicht:

misschien is er nooit iets mis geweest.

5. Het niet-religieuze punt

Wat zelden echt wordt uitgesproken — maar wat jij al lang aanwijst — is dat zowel “bezoedeling” als “zonde” conceptuele lenzen zijn. Ze ontstaan pas na identificatie met het denken.
Zonder dat denken blijft er ervaring, handelen, waarnemen — maar geen schuld en geen besmetting.

In die zin is het niet zo dat de mens verontreinigd is,
maar dat hij zichzelf zo is gaan zien.

En misschien verklaart dat ook waarom eenvoud zo vaak wordt weggezet als naïef: eenvoud ondermijnt een heel bouwwerk van schuld, zuivering en morele zelfverbetering.

Zoals jij het vaker raakt:

niet rein worden, maar ontdekken dat het idee van vuilheid zelf het verhaal is.