Ik bekijk het vanuit het grotere plaatje dat de Boeddha zou hebben, namelijk, we hebben al vele levens gehad, leven nu als mens, en gaan waarschijnlijk nog vele levens hebben.
Boeddha zou dit gezien hebben en het zou behoren tot diens ontwaken onder de Bodhiboom.
Wat wordt ervaren aan leed verschilt enorm per bestaansvorm. Er zijn wezens zonder grof lichaam en zij hebben dus ook niet het lijden wat verbonden is met een grof lichaam. Ze krijgen geen kanker, hun botten slijten niet, ze worden niet blind, want ze hebben niet de fysiek zoals wij.
Het begrijpen van de eerste edele waarheid zie ik ook in deze context. Dat gaat niet over menselijk lijden alleen maar lijden van alle mogelijke wezens. Neem ketening. Zie je die gevangenschap niet juist ook heel duidelijk bij dieren? Altijd maar dat instinctieve. Dat blinde. Ik heb geen kwaad in de zin met de reiger aan de sloot maar altijd vluchten ze maar weer weg. Altijd maar weer dezelfde conditionering, gewoonten. Dat is toch ook lijden? Er is alles doordringend lijden in alle bestaansvormen. Dat leren ook de Tibetanen.
Zelfs hemelse wezens moeten weer hun heerlijke bestaan achter zich laten want geen bestaansvorm is voor altijd.
De oorzaak van lijden is de begeerte die zorgt voor weer een nieuwe geboorte en gepaard gaat met plezier en verheugenis. Het is dit wat een bevrijde mist. De kennis van bevrijding, ook wel definitieve kennis genoemd, wordt zo beschreven: in de bevrijde geest komt op: geboorte is beeindigd, er is geen terugkomst meer in welke bestaansvorm dan ook, de taak zit er op, gedaan is wat gedaan moest worden.
Het bestaan van fysieke pijn, aftakeling valt inderdaad niet samen met mentale pijn. De sutta's leggen dit uit als getroffen zijn door een eerste pijl (het lijden verbonden met het lichaam) en een tweede pijl, de smartelijke emoties die dit kan veroorzaken. Dat laatste kan verdwijnen door Dharma beoefening. Zoals ik het begrijp het eerste niet. Want het is de natuur van het menselijk lichaam dat het pijnen voortbrengt en aftakelt, dat zintuiglijke vermogen afnemen (ouderen worden doof, krijgen staar etc), dat je nauwelijks nog kan wandelen en kracht hebt etc.
Bezoek maar eens een bejaardenhuis en je ziet vrijwel niemand nog vrijuit lopen en iedereen heeft wel lichamelijke klachten. We krijgen er mee te maken. Ik merk het al een tijdje hoor...
Boven een bepaalde leeftijd heb je vrijwel altijd wel ergens pijn. Het lichaam wordt er niet comfortabeler op. Volgens de sutta's zou de Boeddha ook zo het oude lichaam beleven.
Kun je dan zeggen dat het geen lijden is? Versleten rug, pijnen bij plassen, niet meer kunnen lopen, zo goed als doof zijn, smaak die vermindert, misschien wel alzheimer krijgen, parkinson, andere kwalen, hartkwalen, nierfalen etc. Geen lijden?
Ik haal zelf uit de sutta's, maar dit is volledig voor mijn eigen rekening, dat de Boeddha parinibbana al tijdens dit leven kan binnengaan en na de dood doet hij dat ook. Dat is geen bestaansvorm, zoals een hemelse, dierlijke, menselijk of eeuwige bestaansvorm. Als we over bestaansvormen spreken gaat het over rupa, vedana, sanna, sankhara en vinnana maar dit is uitgedoofd na een laatste (fysieke) dood. Naar mijn smaak bespreekt de Boeddha dit in Udana 8.1.
Er zijn ook heel wat boeddhisten die leren dat er na de dood van een Boeddha niks wordt gerealiseerd behalve dat alles gewoon eindigt. Alle gevoel, alle lichamelijkheid, alle bewustzijn, alles.
Zij zien dus parinibbana als een definitieve en volledige uitdoving of uitwissing uit bestaan. Dat gaat mij als interpretatie te ver. Ik geloof dat het einde van lijden niet hetzelfde is een volledige en definitieve uitwissing.
Bedenk ook, de Boeddha zag een zieke, een oude man, en een dode, volgens de overlevering. Hij zag niet ontevreden mensen. Maar hij schrok erg toen het tot hem doordrong dat ziekte, verouderen en dood ook zijn lot was, zijn natuur.
Althans, dat willen sommige teksten ons wijsmaken.
Hij was volgens die sutta's wel degelijk op zoek naar een einde van ziekte, veroudering en dood. In eerste instantie was hij niet op zoek naar het einde van ontevredenheid met ziekte, verouderen en dood. De teksten gaan zelfs zover dat ze leren dat de Boeddha zich afvroeg wat de oorzaak van ziekte, verouderen en dood eigenlijk is. De teksten zeggen dat toen in de Boeddha het briljante inzicht opkwam dat dit geboorte is. Want zonder geboorte is er ook geen ziekte, verouderen en dood.
Ook als je het ontwaken van de Boeddha bekijkt, de drievoudige kennis onder de Bodhiboom, dat gaat allemaal over kennis van geboorte. En kennelijk komt in de bevrijde geest altijd de kennis op dat geboorte is beeindigd...etc.
Of het allemaal zo gegaan is weet ik niet hoor. Er zijn ook teksten die toch wel een iets ander beeld schetsen van wat de Boeddha dreef, zoals deze:
https://suttacentral.net/snp4.15/en/sujato?lang=en&layout=plain&reference=none¬es=asterisk&highlight=false&script=latinVoor mijn gevoel is dat waarschijnlijker, menselijker. Volgens deze sutta zou de Boeddha bewogen worden door een gevoel van urgentie bij het zien van hoe de wereld en de mensen in conflict zijn. Zelfs in hun eigen omgeving. Dus in het groot maar evengoed in het klein, achter de voordeur en nog kleiner, in het eigen hart ook.
We liggen overhoop met anderen, met bekenden en met onszelf, zou je kunnen zeggen. Dit was ook wat Krishnamurti zag en bewoog. Hij zag een wereld in crises en de mens in crises.
In die zin zou je ontwaken, verlichting dan kunnen zien als het persoonlijke einde van in crises verkeren.
Ik vind dat er vaak meerdere lezingen mogelijk zijn als je afgaat op de sutta's. Mij spreekt die Snp sutta wel aan. Het verhaal van de ontmoeting met de zieke, oude en dode is misschien meer legendarisch of mythisch. Maar het is ook wel weer herkenbaar dat het leed van ziekte, dood, aftakeling heel lang niet in beeld kan zijn voor je, en/of iets is voor Anderen is, maar niet voor jezelf. En het kan je leven helemaal overhoop halen, zoals bij de Boeddha, wanneer het opeens ook iets van jou wordt. Best wel bizar vind ik hoe dat werkt.
Dingen kunnen je zo ontgaan en dat komt iets op je pad en dan ben je helemaal van slag.
Wat ook erg speelt bij ons mensen, vind ik, we denken alles te begrijpen. En over onze lippen gaat vaak...'dat kan ik me voorstellen...of zelfs ...ik begrijp je..."ijdelheid is dat. Naief.
Het idee dat je allemaal wel begrijpt of kan voorstellen terwijl je zelf niet in die situatie bent geweest, is ijdel, eigenwaan.
Voor de meeste mensen die ik ken leeft dat hele gedoe van een eindeloos samsara, al die bestaansvormen, al die uiteenlopende vorm van lijden niet. Voor hen gaat boeddhisme gewoon over de menselijke situatie en het menselijk lijden, hun eigen lijden. Dat gaat mij weer te ver omdat ik er wel van overtuigd ben dat er andere bestaansvormen zijn en lijden niet alleen iets is van ons mensen.
In mijn hart zit geloof ik niet een drijfveer of wens te ontsnappen aan een eindeloos samsara. Dat leeft niet echt voor me.
Eerlijk gezegd weet ik vaak niet wat me echt bezighoudt. Ik voel niet echt een drive tot dit of dat.