Zoals ik eerder al schreef: het is goed om te luisteren naar je ervaringen, maar zonder de grotere richting uit het oog te verliezen. Ervaringen zonder richting worden stuurloos. En voor die richting is wel degelijk enig begrip nodig van waar de beoefening om gaat, m.a.w. naar wat voor soort bevrijding het verwijst.
Misschien, zit wel wat in. Aan de andere kant ben ik er niet zo van overtuigd Steve. Het idee is dan, als het ware, dat je naar die bevrijding, (waarvan je voorstelt dat het zus of zo is) moet toewerken.
…
Wederom krijg ik het gevoel dat je weer een karikatuur maakt van wat ik bedoel. Ik pleit niet voor het toewerken naar een vooraf bedachte staat van afkoeling, passieloosheid of onaangedaanheid. Dat zou inderdaad technisch en doods worden, maar dat is precies níét waar de sutta’s of Mahamudra/Dzogchen op mikken.
Het gaat niet om een ideaal eindpunt dat je probeert te realiseren, maar om het hier-en-nu onderzoeken van verstrikking: wat wordt toegevoegd, wat kan wegvallen, en wat blijft over wanneer je stopt met voeden wat niet werkt. Dat vraagt richting, maar geen vast beeld. Zonder richting verzandt beoefening in vaagheid; met vaste beelden verstijft ze.
Wat jij “van binnenuit geleid worden” noemt, wordt volgens mij in boeddhisme ook weer niet ontkend, maar ook wel niet geromantiseerd. Innerlijke impulsen worden niet automatisch als wijs gezien. Ze worden getoetst aan helderheid en effect: vermindert dit lijden of niet? Dat is geen technische aangelegenheid, dat is nuchterheid.
En ja, de taal van de sutta’s is soms technisch. Dat is volgens mij echter geen gebrek aan ziel, maar een bewuste correctie op zelfmisleiding. Intuïtie zonder onderscheidingsvermogen ontspoort net zo goed als techniek zonder levendigheid.
Voor mij is het dus geen keuze tussen een levende roeping of een “technisch pad”. Bevrijding wordt niet bereikt door te weten hoe het zit, maar ook weer niet door blind vertrouwen op innerlijke stemmen. Je beoefent, je kijkt wat het doet, en je laat wat niet bevrijdt. Zo simpel en zo onromantisch is het.
Ja, zo maak jij weer een karikatuur van wat ik bedoel Steve. We doen het omdat we graag elk onze eigen punten maken, denk ik.
Wij kunnen niks anders. Wij zijn puntenslijpers als we elkaar treffen. Jij wilt altijd mij aftroeven (je ontkent het vast weer) en ik jou.
Hoe dan ook, Ik zie het zo dat het wel zo wijs is om vaardigheden te ontwikkelen die er voor zorgen dat je door kan. Door met pijnen, ziekten, kwalen, aftakeling, dat dingen niet gaan zoals je wilt, dat je gescheiden wordt van wat je wilt, verlies van dierbaren ect. De meeste mensen doen dit ook wel uit zichzelf natuurlijk Alleen de Boeddha leert een specifiek soort vaardigheid, bijvoorbeeld de vaardigheid om het vermogen tot mindfulness en wijsheid te herkennen en toe te passen in het moment, in real time.
Je hebt ook hele andere vaardigheden. Iemand kan bijvoorbeeld ook verder met kwalen, aftakeling, ziekte, dood, rampen, verlies door het krachtig geloof dat als je sterft in een hemel je met God verenigt wordt. Of iemand kan verder vanuit het geloof dat ondanks alles, de zaken zich toch voltrekken naar Gods Liefdevolle Wil. Zelfs achter wat pijnlijk is en een mens niet wenst voor zichzelf en anderen. Of iemand kan verder met het gevoel dat Gods wegen nou eenmaal ondoorgrondelijk zijn. Je kunt ook nergens ooit over nadenken en je vooral maar weer storten op etentjes, hobby's, werk etc. Hier in Friesland leren we als kinderen allemaal 'Kop er foar". Niet zeuren, niet klagen, doorzetten. Gewoon aardappels rooien, onkruid wieden, doen wat gedaan moet worden.
Niet teveel nadenken en bespiegelen over het leven.
Er zijn nogal wat manieren waarop mensen verder kunnen met vermoeidheid, ziekte, aftakeling, dood, verlies, niet krijgen wat je wilt, etc.
Boeddha's Pad is vooral wijsgerig van aard. Want alleen wijsheid kan volgens de Boeddha het hart en de geest werkelijk zuiveren.
Ik denk ook dat het in je karakter moet liggen of je wel of niet iets kan met bepaalde vaardigheden. Het kan best zijn dat je ouders je instructies geven met de bedoeling dat je verder kan met verlies, pijn, aftakeling etc. maar dat je daar toch niks mee kan. Het sluit niet aan bij je karakter. Of je vrienden, of therapeuten komen met instructies. Het kan ook gelden voor een spirituele leraar. Het moet ook maar bij je passen. Ook bij boeddhisten onderling verschilt het enorm waar men echt wat mee kan.
Maar ergens moet je wel verder en dat vraagt toch, vind ik, ook om een actieve inzet. Boeddha's insteek vind ik hier verwoord:
AN1.39
-"
Bhikkhus, I do not see even one other thing that, when untamed, unguarded, unprotected, and unrestrained, leads to such great harm as the mind. The mind, when untamed, unguarded,
unprotected, and unrestrained, leads to great harm AN1.40
-"
Bhikkhus, I do not see even one other thing that, when tamed, guarded, protected,, and restrained, leads to such great good as the mind. The mind, when tamed, guarded, protected, and
restrained, leads to great good.
Ik denk dat vele mensen dit wel weten of al gaandeweg ontdekken. We lijden ook onder onze eigen wilde, ongetemde, onbeschermde geest. Onder onze eigen blinde instincten en neigingen.
Over de Boeddha wordt dan ook gezegd:
-"
The Blessed One is an arahant, perfectly enlightened, accomplished in true knowledge and conduct, fortunate, knower of the world, unsurpassed trainer of persons to be tamed, teacher of devas and humans, the Enlightened One, the Blessed One.
Zelfs al zou je weten dat je eigen reacties of neigingen van afkeer, agressie, eigenwaan, zintuiglijk verlangen, driftigheid, fanatisme, obessie etc. je niet beschermen, dan ontdek je dat je er geen controle over hebt. En dat heb je vaardigheid nodig om dat wel onder controle te brengen, te beheersen.
Of je zo echt uit de lijdenspiraal komt kan ik niet bevestigen. Boeddha leerde ook dat hij niet echt vrede had met vaardigheid alleen. En hij leerde ook dat het geen leven is zonder devotie en eerbied voor iets of iemand.
Ik herken me vooral ook in dat gevoel van onvrede met vaardigheid. Vaardigheid kan je zo goed helpen maar om nou te zeggen dat ik dat zoek? Nee.
Je kunt toch niet zeggen dat het einde van lijden een vaardigheid is?
En het zal best iemands vaardigheid zijn dat ie altijd maar positief blijft of dat alles van hem/haar afglijdt maar ik zoek dat niet. Het is allemaal handig maar toch.
Maar mijn ervaring is ook dat ALS je jezelf geen vaardigheden aanleert om om te gaan met verlies, vergankelijkheid, niet krijgen wat je wilt, gevoegd worden bij wat je wilt, kwalen etc., dan zak je ook alleen maar weg in depressie, wanhoop, passiviteit. Ik ben hierin denk ik net zo nuchter als jou.
Sowieso, heb ik ook de waarheid van Boeddha 's lessen herkent dat het vaak nauwelijks moeite kost om iets te doen wat helemaal niet voordelig is voor je eigen en andermans welzijn, en veel moeite kost om wat goeds te doen.
Zoals je weet, geloof ik niet in het innerlijk alles willen oplossen. Innerlijk alles willen oplossen terwijl je ondertussen eigenlijk een leven leidt waar je geweten en onderbewuste en ziel toch nooit vrede mee zal krijgen, is onbegonnen zinloos werk. Daarom is daarnaar luister super belangrijk, vind ik. Je innerlijke stem en lessen moet je niet negeren.
Je moet ook niet, vind ik, onvrede met wat is altijd maar zien als een symptoom van begoocheling en onwetendheid. Het kan ook gewoon kloppen vind ik dat je geen vrede hebt.