Auteur Topic: Het Gemak van AI  (gelezen 786 keer)

Offline lang kwaat

• zo blij
  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Het Gemak van AI
« Gepost op: 04-02-2026 12:13 »
De lijn van de wereld is dat we ons leven moeten vergemakkelijken. Dan worden we gelukkig. Van alles verzinnen we.

Gisteren was Alexander Klöpping bij Eva om een nieuwe ontwikkeling op AI gebied toe te lichten. Hij vond het erg krachtig maar ook levensgevaarlijk. Via je telefoon kun je AI van allerlei opdrachten geven, en die neemt dan je computer thuis over en bestelt bijvoorbeeld kaartjes voor een concert. Dat niet alleen, die betaalt ze ook. Het kan nog verder gaan. Klöpping gaf AI de taak een tafel voor 2 te bestellen in het restaurant. Maar dit restaurant (dat ie zelf verzonnen had) was niet bereikbaar via een site. Wat deed AI, die maakt een stem aan belde het restaurant op en verzocht om 2 tafels. Toen er werd gezegd dat ze vol zaten pushte AI toch door. Toen ie het niet voor elkaar kreeg vroeg ie om teruggebeld te worden als toch een tafel vrij kwam.

Het engste vond Klöpping volgens mij dat AI ook zaken pro-actief kan gaan doen, op eigen initiatief. Het scant bijvoorbeeld al je gesprekken, bestellingen, mails.
En komt zo zelf bijvoorbeeld tot de beslissing dat er maar weer eens wc papier moet komen. Regelt ie dan allemaal zelf. Bestelling, betaling.
Dus op een dag wordt aangebeld en krijg je je wc papier dat je niet zelf besteld hebt maar AI.

Klopping zat, net als ik, tussen fascinatie en schrik in. Fascinerend dat dit alles kan maar ook schrikwekkend.
AI 'denkt' als het ware zelf na wat ie aan programma moet schrijven om dat restaurant te bellen en een stem te maken.

Klöpping had bewust een nieuwe telefoon en computer gekocht omdat ie dit beslist niet wilde op zijn eigen spullen.

We zien er misschien nu tegen op maar er zit toch iets onvermijdelijks in al deze ontwikkelingen. De kans wordt heel groot dat we geen mensen meer aan de telefoon krijgen als we een ziekenhuis bellen, een dokter, een bedrijf maar dat AI alles regelt. Zal vast een tijd komen dat we dit ook weer normaal vinden en wellicht zelfs handig. Het is ergelijk als AI niet doet wat je wilt maar ook als alles goed gaat? De belofte is dat het zo goed wordt dat wij ons niet meer ergeren en AI flexibel omgaat met wat er gebeurt en wij willen.

Maar wordt de wereld er leuker op? Ik vind van niet.

Al die inzet op meer gemak, en de belofte dat het leven nog leuker wordt, Ja, Ja....

Wat ik dan wel weer een leuk bericht vond? Veel mensen gaan weer terug naar de oude nokia's en doen de smartphone weg.