Auteur Topic: Het einde van vrije wil is geen fatalisme, maar einde van psychologische last  (gelezen 502 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *

De video "De misleiding van de vrije wil ontmaskerd — Nisargadatta Maharaj" verkent de diepe filosofische en psychologische inzichten van de Indiase wijze Nisargadatta Maharaj over het concept van de vrije wil.

Rode draad: De illusie van de 'doener'

De kernboodschap is dat vrije wil een "fraude" of een psychologische illusie is. Maharaj stelt dat we niet lijden onder onze keuzes, maar onder het valse geloof dat wij degenen zijn die die keuzes maken. Volgens hem ontstaat een handeling eerst, gevolgd door een gedachte, en pas daarna claimt het ego: "Ik heb dit gedaan." Ware bevrijding ligt niet in het verkrijgen van controle, maar in het inzien dat de 'controleur' nooit heeft bestaan. Dit is geen pleidooi voor passiviteit, maar voor een leven waarin acties natuurlijk en intelligent stromen zonder de zware last van schuld, trots of persoonlijke verantwoordelijkheid.

Transcript (Samenvatting van de gesproken inhoud)

00:00 – De paradox van lijden
Vóór een gedachte over een keuze verschijnt, en vóór het gevoel "Ik heb besloten" opkomt, is er al iets gaande. Als vrije wil echt was, zou lijden eindigen op het moment dat je besloot dat het moest stoppen. Toch is niemand ooit ontsnapt aan angst of verlangen door enkel een besluit. Het leven beweegt, patronen herhalen zich, en pas achteraf claimt de geest de eigendom van de actie.

01:00 – De fraude van de claim
Nisargadatta Maharaj noemde deze claim een fraude. Niet omdat er niets gebeurt, maar omdat degene die de actie toe-eigent, ingebeeld is. Hij vraagt je niet om dit te geloven, maar om het te observeren. Actie begint eerst, de gedachte volgt, en dan pas verschijnt het idee van een 'kiezer'.

02:00 – Waarneming van de bron
Een zoeker vroeg: "Als er geen vrije wil is, wat ben ik dan?" Maharaj antwoordde direct: "Je spreekt over vrije wil alsof er iemand is die deze bezit. Zoek eerst die iemand." Hij legde uit dat het gevoel van keuze een commentaar achteraf is, zoals een schaduw die gelooft dat hij het lichaam beweegt.

03:00 – Maatschappelijke conditionering
Deze illusie wordt van jongs af aan versterkt. De geest wordt getraind om te zeggen: "Ik deed het, ik faalde." De maatschappij beloont de claim van het 'doenerschap'. Hierdoor verhardt het gevoel van auteurschap tot een identiteit. Maharaj wijst erop dat geen mens de opkomst van zijn eigen gedachten kiest; hoe kan de actie die daarop volgt dan vrije wil zijn?

04:00 – Natuurlijke wetmatigheden
Het lichaam wordt bestuurd door biologie, de geest door conditionering en het bewustzijn door 'zijn'. De persoon zit in het midden en claimt een proces dat hij niet is gestart en niet kan stoppen. Dit creëert schuld bij falen en trots bij succes—beide zijn vals.

05:00 – Verantwoordelijkheid zonder ego
Op de vraag of we dan niet hulpeloos zijn, antwoordde Maharaj dat verantwoordelijkheid bij het lichaam-geest mechanisme hoort, niet bij een apart zelf. Het einde van het geloof in vrije wil creëert geen chaos, maar beëindigt innerlijk conflict. Acties gaan intelligenter verder als de psychologische controleur wegvalt.

06:30 – De overleving van het ego
Het ego heeft het geloof in vrije wil nodig om te overleven. Zonder dat stort de afgescheidenheid in. Maharaj adviseert: "Blijf bij het gevoel 'Ik ben' zonder er iets aan toe te voegen." In die stilte lost de valse doener op.

07:30 – Inspanning zonder doener
Betekent dit dat we geen moeite meer moeten doen? Maharaj glimlachte: "Inspanning zal blijven gebeuren zolang het geloof in een persoon blijft." Je hoeft niet te stoppen met inspanning, maar je moet stoppen met je te identificeren met degene die beweert de inspanning te leveren.

08:30 – Conclusie: Ware vrijheid
Het einde van vrije wil is geen fatalisme, maar het einde van een psychologische last. Ware vrijheid is vrijheid van de doer, niet vrijheid voor de doener. Wanneer je ziet dat niets ooit een persoonlijke keuze was, ontspant er iets diepgaands. Wat overblijft is een stille, onaangetaste en moeiteloze aanwezigheid.