Auteur Topic: Hoe versnelt men het rijpingsproces  (gelezen 198 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Hoe versnelt men het rijpingsproces
« Gepost op: 14-09-2021 14:38 »
Beste allen,

Wat mij vandaag deed denken was hoe versnelt men zijn of haar eigen rijpingsproces? Je reis als een boeddhist geeft je bepaalde dingen mee, waarvan je langzaam meer inzicht krijgt en rijper word als een spiritueel zoekende.

Mijn eigen ervaring is dat het eerste stadium is een beetje leren kennen de verschillende stromingen van het boeddhisme, zodat je kan kiezen wat bij je past. Daarna maak je een keuze, en ga je je verdiepen in die leer. Dan eventueel komt er een stadium waarin je je kijk gaat verbreden.

Ik denk dat je vooral niet te snel moet proberen te gaan, een gestaag tempo is goed. Maar elke dag wat variatie is ook een goed idee, dan neem je naar verloop van tijd genoeg kennis in je op dat je overal over mee kan praten. En dan uit dat praten komt een meer overwogen visie. Dus men heeft wel een Sangha nodig.

Met heldere groet,
Bodhiboom
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Offline the innerspace

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Sangha Ouderling
  • *
Re: Hoe versnelt men het rijpingsproces
« Reactie #1 Gepost op: 15-09-2021 12:49 »
Ik zie het onrijpe vooral terug in hoe je als mens dingen kunt opblazen en zo belangrijk kunt maken. Daar zit een deel van je streven, ambitie, vuur, voeding, gehechtheid, je houvast eigenlijk ook in, al zie je dat vaak niet. Zoals een supporter van een voetbalclub. Het is allemaal verschrikkelijk belangrijk en daar haal je ook je plezier uit, je levenslust, kameraadschap, je fanatisme kun je er in kwijt, je kijkt uit naar wedstrijden etc. Het kan ook je fanatisme zijn in werk, in een bedrijf runnen, in een hobby, in drugs. Het is allemaal heel belangrijk en dat voedt je. Alsof je leven er van af hangt. Er zit heel veel achter zeg maar. Maar het sleutelwoord is voeding. Het is je voeding. 

Ik denk dat dit heel eigen is aan gehechtheid. Gehechtheid zou makkelijk te doorbreken zijn als er niet ook zoveel achter zat. Om gehechtheid te doorbreken moeten ook je visies veranderen, je verlangens, de manier waarop je je voedt etc.

Eerst is iets vreselijk belangrijk voor je, hecht je er aan, haal je ook je voeding er uit. Later voedt het je juist dat het niet meer zo vreselijk belangrijk voor je is en je er wat ruimer en ontspanner in staat.
Eerst lijkt het het ergste wat je kan overkomen dat iets niet meer zo belangrijk voor je is...en hou je dat stevig vast. Later als het echt niet meer zo belangrijk voor je is, voelt dat eigenlijk helemaal niet erg, maar fijn.

Het is moeilijk rijpen omdat er een hele wereld van voeding, van verlangens en visies zit achter gehechtheid.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #2 Gepost op: 15-09-2021 15:23 »
Het is moeilijk rijpen omdat er een hele wereld van voeding, van verlangens en visies zit achter gehechtheid.

Het gebeurt tot zekere hoogte automatisch, zolang je niet te vaak van richting veranderd. Dat is zeker belangrijk, dat je niet te veel interne turbulentie veroorzaakt.
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Offline the innerspace

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 15-09-2021 15:42 »

Het gebeurt tot zekere hoogte automatisch, zolang je niet te vaak van richting veranderd. Dat is zeker belangrijk, dat je niet te veel interne turbulentie veroorzaakt.

Wat bedoel je met...gebeurt automatisch?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #4 Gepost op: 15-09-2021 17:19 »
Wat bedoel je met...gebeurt automatisch?

Er is een bepaalde rijping die volgt met ouder worden, die wel een beetje lijkt op het rijpen dat men doet door boeddhistische discussie. Als ik naar mijn levens patroon kijk, dan meen ik zoiets toch wel vrij duidelijk te kunnen observeren. Een volwassenheid, waarop volgt een mate van wijsheid.

Maar ik denk dat boeddhistische leer en discussie daarvan het proces wel versnelt. Het veroorzaakt een mate van introspectie, en het brengt aspecten zoals het lijden ook duidelijk naar voren. Als gewone westerling kom je dat niet zo gauw tegen, je word grootgebracht met het idee dat het leven een zoektocht is naar geluk.
— Basho

Offline Steve

• Eerwaarde
« Reactie #5 Gepost op: 15-09-2021 19:49 »
Maar ik denk dat boeddhistische leer en discussie daarvan het proces wel versnelt. Het veroorzaakt een mate van introspectie, en het brengt aspecten zoals het lijden ook duidelijk naar voren. Als gewone westerling kom je dat niet zo gauw tegen, je word grootgebracht met het idee dat het leven een zoektocht is naar geluk.

...

Ja, dat zie je hier wel gebeuren. Op dit moment zie ik dit enorm bij Siebe the innerspace. Hij komt mij de laatste tijd veel rustiger, helderder, genuanceerder en veel minder verdedigend over. Dat stemt mij wel blij.

Laatste berichten

[Algemeen] Re: Spiritueel materialisme by Gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 11:52
[Algemeen] Re: Spiritueel materialisme by Bodhiboom Gisteren om 16:32
[Theravada Boeddhisme] Re: Stroom-intrede(r), Een Verkennend Onderzoek by Steve Gisteren om 09:18
[Theravada Boeddhisme] Re: Stroom-intrede(r), Een Verkennend Onderzoek by Steve Gisteren om 09:14
[Theravada Boeddhisme] Re: Stroom-intrede(r), Een Verkennend Onderzoek by Buddha Amitabha Gisteren om 07:25