[bron:
http://www.naturalawareness.net/mahamudra.html]
door mij vertaald uit het Engels.
Mahamudra instructies van de kagyu-meester Gampopa (1079-1153), leerling van Milarepa.
De Echte Essentie van Geest, Mahamudra, het Ene Toereikende PadHulde aan de authentieke guru’s
De Mahamudra van Gampopa, het Ene Toereikende Pad, heeft drie secties:
1) Een Overtuigend Begrip Hebben van de Ware Natuur,
2) De Introductie in het Fundamentele Karakter, en
3) Training op het Pad van Zoheid.
Een Overtuigend Begrip Hebben van de Ware NatuurMahamudra heeft geen oorzaken.
Mahamudra heeft geen voorwaarden.
Mahamudra heeft geen methoden.
Mahamudra heeft geen pad.
Mahamudra heeft geen gevolg.
De Introductie in het Fundamentele Karakter“Mahamudra heeft geen oorzaken”, en toch zijn vertrouwen en devotie de oorzaken van mahamudra.
“Mahamudra heeft geen voorwaarden”, en toch zijn authentieke guru’s de voorwaarden voor Mahamudra.
“Mahamudra heeft geen methoden”, en toch is ongekunstelde geest de methode voor mahamudra.
“Mahamudra heeft geen pad”, en toch is onafgeleide geest het pad van mahamudra.
“Mahamudra heeft geen gevolg”, en toch is de geest bevrijd in dharmata het gevolg van mahamudra.
Training op het Pad van ZoheidAls de voorbereidende praktijk, mediteer op guru yoga met vertrouwen, devotie en respect, drie keer gedurende de dag en drie keer s’ avonds.
Als de hoofdbeoefening, rust in de staat van ongekunstelde geest met onafgeleide herkenning.
Als de voleinding, herken wat er dan ook verschijnt als je eigen geest en train je bewustzijn met vaardigheid.
Vertrouwend op het successievelijk ontstaan van ervaringen, mediteer ijverig totdat conceptuele geest uitgeput is.
Er zijn twee manieren waarop ervaringen ontstaan: als ongunstige ervaringen en als gunstige ervaringen.
Wat de eerste betreft: alle ongunstige ervaringen- wat ze dan ook zijn, zoals matheid, agitatie, ziekte, angst, ontsteltenis of twijfel, ontstaan vanuit je meditatie. Daarom, herken dat het ervaringen zijn. Zonder afstand van ze te doen, mediteer, precies deze dingen als het object van je zicht en meditatie nemend.
Wat de gunstige ervaringen betreft:
Ten eerste, de ervaring van het verwijlen van de geest ontstaat.
Daarop gebaseerd ontstaat de ervaring van de essentie, leegte.
Daarop gebaseerd ontstaat de ervaring van het bereiken van realisatie.
Daarop gebaseerd ontstaat de ervaring van het afkeren van gehechtheid.
Met die opeenvolging van ervaringen, dien je ijverig te beoefenen zonder enige zelfgenoegzaamheid.
Het aanvankelijk enkel verwijlen van de geest is niet toereikend- je moet mediteren om de essentie te zien.
Enkel de essentie zien is niet toereikend- je moet mediteren om realisatie te bereiken.
Enkel realisatie bereiken is niet toereikend- je moet mediteren om van gehechtheid af te keren.
Enkel afkeren van gehechtheid is niet toereikend- je moet mediteren zodat, door de bevrijding van conceptuele geest in dharmata, conceptuele geest wordt uitgeput, verschijnselen worden uitgeput, en je ontwaakt.
Dit voltooit De Echte Essentie van Geest, Mahamudra, het Ene Toereikende Pad door Gampopa.groet,
Siebe