Is sati hetzelfde als keuzeloos gewaarzijn? Het onderricht geeft aan dat sati (mindfulness) een zogenaamde cetasika is, een mentale factor. Er worden 52 mentale factoren onderscheiden. Deze mentale factoren ontstaan altijd samen met bewustzijn of een moment cognitie. Bewustzijn of citta kent alleen het object, het ervaart het, maar andere functies zoals voelen, onderscheiden, emoties/wil gebeurt door mentale factoren. Mentale factoren kleuren als het ware het kleurloze bewustzijn. Zo kan bijvoorbeeld de cetasika dosa (afkeer/haat) de citta helemaal zwart en giftig kleuren. De mentale factor issa (afgunst/jaloezie) kan deze groen en giftig kleuren. Zo ontstaat er ook meteen een hele andere sfeer als er niet dosa aanwezig is maar bijvoorbeeld de mentale factor adosa (liefdevolle vriendelijkheid, metta). Het zijn zo de cetasika’s die zorgen voor een bepaalde sfeer of kleur of bepaalde mentaliteit, terwijl citta het object kent of ervaart.
Behalve de mentale factor vedana (gevoel) en sanna (onderscheidende waarneming), die elk een aparte khandha vormen, vormen de andere 50 cetasika's de vierde khandha, sankhara khandha.
Bij elk moment cognitie, citta, een bewustzijnsmoment, zijn minstens altijd 7 mentale factoren aanwezig volgens het theravada onderricht: 1. Mentale indruk of contact (phassa). 2. Gevoel (vedana). 3. Waarneming (sañña). 4. Wil (cetana). 5. Concentratie (samadhi.) 6. Vitaliteit (jivita). 7. Alertheid/aandacht (manasikara). Dus iets-gewaarworden betekent altijd dat minstens deze 7 mentale factoren op dat moment aanwezig zijn.
Je ziet hier dat sati (mindfulness) dus
niet een altijd aanwezig mentale factor is. Dat zou een reden kunnen zijn om het te onderscheiden van keuzeloos gewaarzijn, wellicht, als je daar naar verwijst als iets wat altijd aanwezig is.
In het onderricht over de 52 cetasika’s behoort sati als mentale factor niet tot de altijd aanwezige mentale factoren maar tot 1 van de 25 zogenaamde "verheven mentale factoren" (factor 32).
http://www.sleuteltotinzicht.nl/wbk.htm#cetasikaSati is een mentale factor die voorkomt in elk verheven, goed of mooi (sobhana) bewustzijnsmoment. Uddhacca, rusteloosheid of opwinding, is bijvoorbeeld een immorele mentale factor die sati kan verdrijven (zie vorige reactie).
Als je zou stellen dat keuzeloos gewaarzijn altijd aanwezig is, stel, dan kan dat volgens deze indeling dus niet hetzelfde zijn als sati/mindfulness.
Misschien verwijst keuzeloos gewaarzijn naar het intrinsieke kenvermogen van citta /bewustzijn zelf? Citta heeft meerdere functies en eentje is onder andere kennen of ervaren. Louter ervaren of gewaarworden.
Het kan ook zijn dat men met keuzeloos gewaarzijn eigenlijk mindfulness of sati bedoelt.
Wellicht dat Krishnamurti het gebruikte in de betekenis van sati, van mindfulness. Maar sati is dus, kennelijk, volgens het boeddhistische onderricht niet altijd aanwezig in/bij momenten van bewustzijn-van-iets, cognitie.
Ik vind het zelf bijzonder lastig om via de ervaring alle mentale factoren uit elkaar te houden. Sommige lijken op elkaar, vind ik. Toch willen de 52 mentale factoren volgens mij echt unieke realiteiten aanduiden. Ze hebben elk hun eigen unieke kenmerk. Het zijn geen concepten. Afkeer/Haat (dosa) is bijvoorbeeld geen concept maar iets wat je kunt ervaren. En welke naam je het ook geeft, het mentale verschijnsel afkeer/haat verandert daardoor niet. Het verwijst naar iets wat een bepaald kenmerk heeft van zichzelf. Zo ook voor de anderen 51 mentale factoren. Ik kan ze nog niet uit elkaar houden in ieder geval. Ze bestaan niet op zichzelf. Ze komen altijd samen met citta op en verdwijnen ook weer als de citta verdwijnt. Dit gaat razendsnel. De ervaring leert dat de sfeer of de mentaliteit in de geest ook razendsnel kan omslaan.
Mijn indruk bij sati is dat het vooral verwijst naar een soort inkeer, een naar binnen keren van de aandacht, een innerlijk schouwen? Inkeer is er niet altijd en daarom is het volgens mij terecht dat sati niet tot de altijd aanwezige mentale factoren wordt gerekend. Je kunt soms dingen ook zo haastig doen en onaandachtig doen, zoals het licht uitdoen of de verwarming lager zetten, dat je even later niet goed weet of je dat nou gedaan hebt of niet. Dan is er volgens mij geen sati maar er is wel het gewaarworden van de lichtknop of de thermosstaat, dus er is wel een soort gewaarworden.
Inkeer schept ook een soort afstand en in die zin kan het optreden als bewaker (zie de eerste post). Als je via een inkeerde geest bijvoorbeeld merkt dat afkeer opkomt, dan ben je automatisch niet die afkeer want je ziet het, je merkt het op, er is aandacht voor. Let wel, strikt genomen is het volgens het onderricht niet waar dat "je" de afkeer opmerkt. Er is geen ik die mindful is. Sati, mindfulness zelf merkt het op. Dit is telkens de crux in boeddhisme. Onze perceptie blijft maar dat al die functies door een Ik gedaan worden terwijl het gebeurt zonder een entiteit Ik. Er is geen Ik die regelt of je ziet. Zien is het bij elkaar komen van een visueel object, een sensitieve basis van het oog en beschrijft het ontstaan van visueel bewustzijn. Er is geen Ik dat ziet. Visueel bewustzijn ziet. Er is ook geen Ik die mindful is, er is mindfulness. Er is geen Ik die gewaar is, er is gewaarzijn etc.
Het tegenovergestelde van zulke inkeer of contemplatie is dat je op alles wat opkomt automatisch of blind reageert. Er is dan geen enkele afstand tussen opkomend mentaal geconditioneerd verschijnsel en verbale of lichamelijke reactie. Inkeer creeert als het ware ruimte, vrijheidsgraden.
Maar deze innerlijke schouwwijze is niet iets wat altijd aanwezig is. Volgens het onderricht moet je dit ook trainen en blijven voeden. Je moet het leren vestigen en stevig maken. Dit is onder andere onderwerp van de Grote Toespraak over de Vier Fundamenten van Indachtigheid,
http://www.sleuteltotinzicht.nl/d22.htm.
Het bijzondere aan inkeer is denk ik dat het die vrijheidsgraden creëert en dat het toch ook een soort ethische dimensie of gevoeligheid/sensitiviteit lijkt te vertegenwoordigen ook.
Dat zijn althans zo wat mijn indrukken erbij. Wellicht hebben jullie andere ervaringen of ideeen.
hartelijke groet,
Siebe