Hoe moeten we zonder visie echt weten wat in ons eigen belang is?
De juiste visie is de zelf-loze visie. De visie die niet het "dit ben ik", "dit is mijn", "dit is mijn zelf" dient.
De moraliteit zit volgens mij juist dat je het geheel dient/respecteert en niet een afgescheiden aspect dat je als "mijn" beschouwt.
Het verlies van rijkdom, familieleden, gezondheid ... brengt je inderdaad niet in slechte staten, maar je gehechtheid ("mijn") aan rijkdom, familieleden, gezondheid wel. Of niet soms?
Gehechtheid leidt tot amoreel spreken, handelen. Zonder gehechtheid aan dit alles komt handelen, spreken voort uit de leegte (niet-zelf), ware aard, ... Het echte bovenwereldlijke zuivere handelen, spreken, ... weet je nog?
Zolang dit handelen, spreken, ... nog niet voortkomt uit leegte, niet-zelf, ware natuur, ... dus nog niet spontaan zuiver is, omdar het gedreven is door gehechtheid aan zelf, helpt het de zelf-gerichtheid ervan te (willen) zien. Zodat juiste visie, juist spreken, juist handelen kan ontwikkeld worden.
Ik maak het gewoon heel concreet: twijfel je, wil je een maatstaf om te bepalen of je spreken moreel, ethisch zuiver is of niet ("eigen" ethiek), onderwerp het dan aan het oog van de zelf-gerichtheid, de hechting aan zelf. Voor mij werkt dit altijd. Confronterend, dat wel.
Als onze rijkdom op het spel staat, je geliefde luxueuze manier van leven, je veiligheid, het welzijn van je kinderen, gaan dan de principes niet snel overboord bijvoorbeeld? Doei moraliteit.
Ja, dat bedoel ik nu net ook.
Dat kiezen voor wereldlijke doelen ten koste van morele principes, daarin zag de Boeddha heel duidelijk onjuiste visie. Mensen denken maar dat ze zo hun eigenbelang dienen, lijkt hij te zeggen, maar dit is totaal niet zo.
Ja, precies. Het is verkeerde visie te denken je zelf te kunnen dienen. Het is die gehechtheid aan zelf wel die er voor zorgt dat je "doei" zegt aan moraliteit, niet?
Maar ik zie waar je naartoe wil. Voor jou is juiste visie geloven in wedergeboorte en kamma en daar ga ik niet tegen in. Dat is een visie die je afwend van immoreel gedrag, spraak, ...
Maar, laat ik hier even mijn maatstaf op toepassen. Het is inderdaad al juistere visie te zien dat jouw zelf nu dienen geen oplossing is op lange termijn (volgende levens mee bekeken), deze juistere visie leidt tot meer deugdzaam gedrag, spraak, .... Maar als dat jouw gerichtheid is: "je toekomstige zelf in veiligheid brengen" dan is het nog steeds niet zuiver, nog steeds zelf-gericht, nog steeds wereldlijk, niet bovenwereldlijk.
Hoe je het ook draait of keert: voor de bovenwereldlijke visie kan je niet om niet-zelf, leegte heen. De beste maatstaf is volgens mij dus niet je beschermen tegen minder goede wedergeboorte, maar het blootleggen van de zelf-gerichtheid en dit zelfs in die mate dat het de gerichtheid op een beter toekomstig zelf (een betere wedergeboorte) zelfs teniet doet.
Welke maatstaf is de minst wereldlijke? Jouw angst voor de gevolgen in volgende levens of mijn via inzicht willen blootleggen van de zelf-gerichtheid die juist aan de basis ligt van die volgende levens?
Ik stel het wat scherp, niet om gelijk te halen, maar gewoon om het eens van een andere kant te bekijken. Misschien heb je er iets aan.
Met vriendelijke groeten,
Dorje.