Inzichtmeditatie tijdens satipatthana of anapanasatiAnicca, dukkha en anatta. Het geconditioneerde zien zoals het werkelijk is. Er wordt een verband beschreven in de sutta’s. Wat anicca is, is dukkha, en wat anicca en dukkha is, is anatta (bijvoorbeeld SN22.45). Hoe kun je dit nou het beste begrijpen? Er bestaan verschillende interpretaties bij verschillende leraren en scholen. Ik hou het volgende aan: als iets anicca is, dan is dat niet naar je zin te handhaven. Het verandert, sterft, valt uiteen, houdt op te bestaan etc. Als iets anicca is, is dat dukkha. Het is onbevredigend dat de dingen zich niet naar onze verlangens voegen maar hun eigen wetten volgen. Wat anicca is en dukkha kan niet het zelf zijn, het is anatta, niet-zelf. Want het zelf is verbonden met controle en geluk (zie SN22.59). Als het lichaam bijvoorbeeld het zelf zou zijn, zouden we kunnen wensen, ‘wordt zus of zo’, en dat zou gebeuren. Maar omdat het lichaam niet-zelf is, lukt dit niet. Bovendien, als het lichaam het zelf zou zijn zou het niet leiden tot ongeluk. Dan zou je het beheersen en gelukkig kunnen houden. Het idee van een zelf is eigenlijk dat wanneer er een zelf is waarom ben je dan niet constant gelukkig?
Hoe moet je het nu zien zoals het werkelijk is volgens de sutta's?
Rupa, vedana, sanna, sankhara en vinnana zijn vergankelijk en instabiel, veranderlijk en niet naar je zin te handhaven. Al het geconditioneerde waarop indachtigheid zich vestigt, is zo. Omdat zaken veranderen, zoals van gezond naar ziek, van jong naar oud, van heel naar kapot etc, en we dit vaak niet willen, is het ook onbevredigend (dukkha). Wat niet te handhaven is, of niet onder controle is, en onbevredigend van aard is, lijden, is niet-zelf (anatta).
Wat zo is, dient met de juiste wijsheid te worden gezien zoals het werkelijk is: ‘dit is niet van mij, dit ben Ik niet, dit is niet mijn zelf’. Precies zo voor rupa, vedana, sanna, sankhara en vinnana. Wanneer je het zo ziet, wordt de geest passieloos en wordt bevrijd van de asava’s door niet-hechten.
https://suttacentral.net/sn22.45/en/bodhiSN22.59, de anatta lakkhana sutta onderwijst in wezen hetzelfde maar zegt dat wat vergankelijk is en niet kan worden gehandhaafd, onbevredigend is, en onderhevig aan verandering, dat is
niet geschikt om zo te worden gezien: ‘dit is van-mij, dit ben Ik, dit is mijn zelf’. Dus als je welk soort rupa, vedana, sanna, sankhara, en vinnana dan ook, behorend tot het verleden, toekomst of heden, intern of
extern, grof of subtiel, inferieur of superieur, ver of nabij- werkelijk ziet zoals het feitelijk is, namelijk, ‘dit is niet van-mij, dit ben ik niet, dit is niet mijn zelf’ dan ga je er minder en minder met verlangen naar uit. Nibbida ontwikkelt zich. Een proces van het zat worden om zo te investeren in wat toch niet te handhaven is, niet kan bevredigen en niet-zelf is. Je wordt passieloos. Geest wordt dan door niet- hechten bevrijd.
https://suttacentral.net/sn22.59/en/bodhi (zie ook MN35§25)
Wanneer je door inzicht in de aard van het geconditioneerde (anicca, dukkha en anatta) afstand hebt gedaan van begeerte naar het rupa-element, vedana-element, sanna-element, sankhara-element en naar het vinnana-element, met het afstand doen van die begeerte is de basis afgesneden: er is geen ondersteuning voor het zich vestigen van [karmisch, Siebe] bewustzijn. [zintuiglijk bewustzijn, ontstaat nog wel). Wanneer [karmisch] bewustzijn niet wordt gevestigd, niet groeit, niet-voortbrengend/productief is, ben je bevrijd, stabiel, en hierdoor tevreden en niet aangeslagen. Niet aangeslagen, realiseer je op persoonlijke wijze Nibbana. Voor iemand die het zo ziet en kent, doet de ogenblikkelijke vernietiging van de asava’s zich voor.
https://suttacentral.net/sn22.55/en/bodhiWanneer je het oog ziet als vergankelijk en niet naar je zin te handhaven, vormen als vergankelijk en niet naar je zin te handhaven, wanneer je het gevoel dat uit oog-contact ontstaat ziet als vergankelijk en niet naar je zin te handhaven, dan wordt onwetendheid verdreven en komt ware (bevrijdende) kennis op. Idem voor het auditieve domein, olfactorische domein, het gustatorische domein, tactiele domein en mentale domein (de geest die mentale verschijnselen ervaart).
https://suttacentral.net/sn35.53/en/bodhiDe zintuigen, dat wat ze waarnemen, het waarnemend bewustzijn zelf, het zintuiglijk contact, en het gevoel wat er uit ontstaat is allemaal vergankelijk en dus niet naar je zin te handhaven, onbevredigend en het zal weer uiteenvallen. Het is dus ook niet geschikt om zo te worden bezien: ‘dit is van mij, dit ben ik, dit is mijn zelf’. Als je het zo ziet, keer je je hier vanaf en wordt bevrijd van de asava’s door niet hechten.
https://suttacentral.net/sn35.75/en/bodhi Zie ook 35.121
Wanneer je het oog ziet als niet-zelf, vormen als niet-zelf, wanneer je het gevoel dat uit oog-contact ontstaat, ziet als niet-zelf, dan wordt onwetendheid verdreven en komt kennis op en wordt afstand gedaan van de asava’s, ze worden ontworteld. Idem voor het auditieve domein, olfactorische domein, het gustatorische domein, tactiele domein en mentale domein (de geest die mentale verschijnselen ervaart, SN35.59)
Het zien als niet-zelf betekent mijns inziens dat je het ziet als iets wat niet onder directe controle is en kan leiden tot lijden. Als iets het zelf is, staat het wel onder directe controle en leidt niet tot lijden (zie SN22.59). Kennelijk wat dat erg duidelijk in de tijd van de Boeddha.
In afhankelijkheid van het oog en vormen ontstaat visueel bewustzijn. Het ontmoeten van de drie is (zintuiglijk) contact. Met contact als voorwaarde ontstaat er een bepaald gevoel. Het zo ziend, ervaart de geïnstrueerde edele leerling van de Boeddha ontnuchtering jegens het oog, vormen, visueel bewustzijn, oog-contact en gevoel. Idem voor de andere 5 zintuiglijke domein, inclusief de geest. Ontnuchterd wordt de geest passieloos. In de passieloze geest ontstaat de kennis van bevrijding. Hechten is volledig begrepen en voorbij.
https://suttacentral.net/sn35.60/en/sujatoDus deze sutta lijkt aan te geven dat als je het voorwaardelijk ontstaat ziet van waarnemen en de formaties die daarbij ontstaan, dan zou alleen dat al leiden tot Nibbida, ontgoocheling, en een afkeren van het geconditioneerde.
Als je werkelijk begrijpt dat alles wat de zintuigen aangaat - zoals de zintuigen zelf, alle waarnemingen en formaties die uit zintuiglijk contact voortkomen, en de gevoelens die daaruit voortkomen- vergankelijk is, niet te handhaven, onbevredigend is en onderhevig aan verandering, niet geschikt is om zo te worden beschouwd: ‘dit is van mij, dit ben Ik, dit is mijn zelf’, dan ontnuchtert de geest ten aanzien van dat alles. Verlangens nemen af. Zo wordt je passieloos. Door die hartstochtloosheid wordt de geest bevrijd want hartstocht zorgt voor gehechtheid. Zo werd Rahula bevrijd van de asava’s (MN147) .
https://suttacentral.net/mn147/en/sujatoSamengevatDoor alles wat je indachtig gewaarwordt ook met inzicht te beschouwen zoals het werkelijk is (anicca, dukkha en anatta) , zo geven de sutta’s aan, treedt er een proces van ontnuchtering, desillusie (Nibbida), afkeren en zat worden op. Je bent er wel klaar mee omdat je de ware aard er van inziet. Het najagen van ervaringen wordt steeds zwakker en minder omdat je beseft dat het toch ook maar ervaringen zijn die komen en gaan, bijvoorbeeld aangename gevoelens.
De gewoonlijke hartstocht voor wat we ervaren en kunnen ervaren, zwakt gaandeweg af en verdwijnt. Geest wordt passielozer. Als de geest passieloos is, is ie zonder enig aantrekken en afstoten van het geziene, het gehoorde, het gedachte of gekende (MN112). Dan is ook de voorwaarde van gehechtheid verdwenen. In de geest komt dan de kennis van bevrijding op. De last is afgelegd. Gedaan is wat gedaan moest worden. Er is geen terugkomst meer in welke bestaansvorm van samsara dan ook.
Dit wat betreft inzicht tijdens satipatthana of anapanasati, en hoe inzicht via ontnuchtering (Nibbida) en afnemende en verdwijnende verlangens, toenemende afkoeling en ontlasting van geest, leidt tot onthechting en juiste bevrijding.
In de volgende post wordt de beëindiging van de asava’s via jhana en de onmetelijken besproken.