Auteur Topic: verlichting zoals boeddha  (gelezen 282 keer)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Eerwaarde
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
verlichting zoals boeddha
« Gepost op: 08-07-2020 13:43 »
iedereen, sommigen, een aantal mensen (schrappen wat niet past)
probeert verlichting te bereiken zoals boeddha.

maar moet je wel proberen om verlichting te bereiken zoals boeddha, moet je niet eerder verlichting bereiken zoals het voor jezelf mogelijk is;
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

lushan

• Gast
Re: verlichting zoals boeddha
« Reactie #1 Gepost op: 08-07-2020 14:05 »
Ja, ik zal er toch rekening mee moeten houden, of ik dat nu leuk vindt of niet, dat ik een ander mens ben dan de Boeddha.
Misschien is het voor mezelf mogelijk dat ik stroom-intrede realiseer of misschien dat ook wel niet in dit leven.
Ik zal hoe dan ook moeten werken vanuit mijn eigen vermogens, die waarschijnlijk heel anders zijn dan die van de Boeddha destijds.
Ik heb ook niet zoveel verdienste als de Boeddha.
Unieke persoonlijke ervaringen hebben ook invloed.

Ik vind het wel belangrijk om verlichting wel goed te definieren.
Het is niet zo dat als je gelukkig bent dat je verlicht bent.

Over de weg heb ik eigenlijk geen twijfels meer maar over de training, en welke nou goed bij mij past wel. Dat is nog altijd wel zoeken.
Het is voor mij toch wel altijd nog een soort koorddansen.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #2 Gepost op: 08-07-2020 19:14 »
Het lijkt mij wel dat elke verlichte een eigen pad heeft gehad, en er ook op eigen manier uit tevoorschijn komt, met bepaalde sterktes en zwakheden. Dus vandaar dat een verlichting zoals boeddha waarschijnlijk niet met mij zal gebeuren. Maar ik ben ook een uniek mens, met eigen capaciteiten en kwaliteiten. Wie weet wat er wel nog gebeurt.
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

lushan

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 08-07-2020 19:28 »
Het lijkt mij wel dat elke verlichte een eigen pad heeft gehad, en er ook op eigen manier uit tevoorschijn komt, met bepaalde sterktes en zwakheden. Dus vandaar dat een verlichting zoals boeddha waarschijnlijk niet met mij zal gebeuren. Maar ik ben ook een uniek mens, met eigen capaciteiten en kwaliteiten. Wie weet wat er wel nog gebeurt.

ik denk dat het ongeconditioneerde toch het ongeconditioneerde is

Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: Het bevrijden van het leven van alledag by the innerspace Vandaag om 14:35
[Het gewone leven] Re: Het bevrijden van het leven van alledag by Gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 13:28
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by the innerspace Vandaag om 13:26
[Het gewone leven] Re: Het bevrijden van het leven van alledag by Buddha Amitabha Vandaag om 11:39
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Bodhiboom Vandaag om 10:32