Auteur Topic: Het is niet zo dat als je gelukkig bent dat je verlicht bent.  (gelezen 415 keer)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Eerwaarde
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
iemand schreef : "Het is niet zo dat als je gelukkig bent dat je verlicht bent."

Er zijn meerdere invalshoeken mogelijk om verlichting te benaderen.
Als je het bekijkt vanuit de invalshoek "levensopdracht", dat je dan meewerkt aan de realisatie van een hoger doel dat binnen of buiten mezelf ligt, waarbij er inspanningen, inzet, moeite, groei van mij vereist is. Dan kan ik dat wel zinvol en belangrijk ervaren, maar is niet gelijk aan een soort voortdurende gelukstoestand.

Het onthechten ervaar ik als zinvol en belangrijk, maar ik kan niet zeggen dat het onthechtingsproces een gelukstoestand is.
Het omgaan met anderen binnen bepaalde normen, ervaar ik als zinvol en belangrijk, maar ik kan niet zeggen dat het leerproces, de opvoeding van mezelf per definitie een voortdurende gelukstoestand is.

Toch is er een maar. 
Streven naar onthechting of ethisch handelen lijkt me hoger dan streven naar een voortdurend gelukservaren.
Toch spreekt men binnen het spirituele kader ook over gelijkmoedigheid. En ik zou gelijkmoedigheid toch niet willen definiëren als een toestand van zich ongelukkig voelen.
« Laatst bewerkt op: 08-07-2020 14:48 door gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

lushan

• Gast
Re: Het is niet zo dat als je gelukkig bent dat je verlicht bent.
« Reactie #1 Gepost op: 08-07-2020 17:38 »
Wat ben je op dreef :)

Gelijkmoedigheid is volgens de teksten een geconditioneerd iets, een verlichtingsfactor, upekkha. Dit kan komen en gaan. Alle verlichtingsfactoren bestaan allemaal dankzij voeding of oorzaken en voorwaarden en niet zonder. Het zijn geconditioneerde formaties. Ze sterven uit, of verdwijnen, wanneer ze niet ontwikkeld worden en gecultiveerd, geven de teksten aan.

Geluk is ook een geconditioneerde zaak. Geluk komt en gaat. Vaak hangt geluk samen met dat de ervaring dat de dingen naar je wens gaan. Zaken gaan volgens plan. Je voelt je meester over jezelf, anderen, het leven. Je voelt je 'in control' . Er zijn maar weinig mensen gelukkig als de zaken niet gaat zoals je wilt en merken dat ze helemaal niet 'in control' zijn.

Het verdwijnen van ketens in de geest, mentale neigingen, zoals zintuiglijk verlangen en de neiging om kwaad te worden, dat wordt beschreven als meer een opluchting, alsof een beklemming om je hart verdwijnt, alsof een last die altijd op je drukte weg is. Onthechting schijnt de totale ontlasting te zijn.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #2 Gepost op: 08-07-2020 19:26 »
Mijn ervaring is toch wel dat onthechten goede gevoelens met zich meebrengt.
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

• Eerwaarde
« Reactie #3 Gepost op: 08-07-2020 23:15 »

Een tijd geleden rookte ik, als ik niet kon roken dan was dat onprettig. Nu rook ik niet, maar de afwezigheid van de zucht naar sigaretten voel ik niet. Ik ben wel blij als ik er over nadenk dat ik niet meer rook. Het onthechtingsproces zelf was wel moeilijk.

De zucht naar sigaretten voel je wel. Maar het onthecht zijn ervan zelf is niet bespeurbaar.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

lushan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 08-07-2020 23:33 »
ik heb lang gerookt. na wat pogingen ben ik gestopt. ik verlang er niet meer naar. totaal niet.
zintuiglijk verlangen is echter niet voorbij.

• Eerwaarde
« Reactie #5 Gepost op: 08-07-2020 23:43 »
ik heb lang gerookt. na wat pogingen ben ik gestopt. ik verlang er niet meer naar. totaal niet.
Maar kun je zeggen dat de afwezigheid van het verlangen naar roken, expliciet goede gevoelens op zichzelf oproept ?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #6 Gepost op: 09-07-2020 10:17 »

Een tijd geleden rookte ik, als ik niet kon roken dan was dat onprettig. Nu rook ik niet, maar de afwezigheid van de zucht naar sigaretten voel ik niet. Ik ben wel blij als ik er over nadenk dat ik niet meer rook. Het onthechtingsproces zelf was wel moeilijk.

De zucht naar sigaretten voel je wel. Maar het onthecht zijn ervan zelf is niet bespeurbaar.

Kan je een verslaving wel neerzetten als een gewone hechting? Het lijkt mij omdat er zoveel fysieke processen mee gebonden zijn dat het toch net even dieper is gaan zitten.
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

lushan

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 09-07-2020 11:18 »
Maar kun je zeggen dat de afwezigheid van het verlangen naar roken, expliciet goede gevoelens op zichzelf oproept ?

Nee, vind ik niet. Het is wel zo dat ik met het roken last kreeg van mijn longen, en het verdwijnen van die pijntjes was wel fijn natuurlijk.

Ik denk dat het onderricht wel klopt dat het afzwakken van zintuiglijk verlangen in algemene zin, net als het afzwakken van de neiging tot kwaadheid, wel blijvend wordt ervaren als een soort ontlasting. Maar volgens mij mag je dit niet een aangenaam gevoel noemen (sukha vedana), want zulke aangename gevoelens ontstaan in het zintuiglijk contact door een zintuiglijk object.  En het afzwakken en verdwijnen van de mentale ketens in je geest is anders. Dat wordt niet veroorzaakt door een zintuiglijk object wat de geest beroert. Onthechting levert dus niet aangename gevoelens op in de zin van sukha vedana's. Het is anders van aard. Nibbana is ook geen vedana, het is geen aangenaam gevoel of aangename gewaarwording.

Overigens, bij mij is zintuiglijk verlangen nog altijd wel stevig, evenals de dosa-anusaya.

lushan

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 09-07-2020 11:49 »

Kan je een verslaving wel neerzetten als een gewone hechting? Het lijkt mij omdat er zoveel fysieke processen mee gebonden zijn dat het toch net even dieper is gaan zitten.

Ik denk dat bij gehechtheid altijd wel beloningsstofjes spelen, dus een gevoel van voldoening en bevrediging. Ik ken de neurologische data niet maar het zou me niet verbazen dat zingeving ook verbonden is met het beloningscentrum, en je het een goed gevoel van voldoening geeft iets zinvols te doen.

• Eerwaarde
« Reactie #9 Gepost op: 09-07-2020 14:50 »
Wat ben je op dreef :)

Gelijkmoedigheid is volgens de teksten een geconditioneerd iets, een verlichtingsfactor, upekkha. Dit kan komen en gaan. Alle verlichtingsfactoren bestaan allemaal dankzij voeding of oorzaken en voorwaarden en niet zonder. Het zijn geconditioneerde formaties. Ze sterven uit, of verdwijnen, wanneer ze niet ontwikkeld worden en gecultiveerd, geven de teksten aan.

Geluk is ook een geconditioneerde zaak. Geluk komt en gaat. Vaak hangt geluk samen met dat de ervaring dat de dingen naar je wens gaan. Zaken gaan volgens plan. Je voelt je meester over jezelf, anderen, het leven. Je voelt je 'in control' . Er zijn maar weinig mensen gelukkig als de zaken niet gaat zoals je wilt en merken dat ze helemaal niet 'in control' zijn.

Het verdwijnen van ketens in de geest, mentale neigingen, zoals zintuiglijk verlangen en de neiging om kwaad te worden, dat wordt beschreven als meer een opluchting, alsof een beklemming om je hart verdwijnt, alsof een last die altijd op je drukte weg is. Onthechting schijnt de totale ontlasting te zijn.

In de algemeenheid bekeken valt spiritualiteit onder geestelijke levenswijzen en genotzucht onder de materialistische.

Bij de ene zoek je innerlijke vrede in de vervulling van de materialistische wensen. (uiterlijk)
Bij de andere zoek je innerlijke vrede in de innerlijke vrede zelf.  Je laat de innerlijke vrede niet afhangen van uiterlijke factoren (innerlijk).
Maar het doel blijft wel innerlijke vrede.

Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: Het bevrijden van het leven van alledag by the innerspace Vandaag om 14:35
[Het gewone leven] Re: Het bevrijden van het leven van alledag by Gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 13:28
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by the innerspace Vandaag om 13:26
[Het gewone leven] Re: Het bevrijden van het leven van alledag by Buddha Amitabha Vandaag om 11:39
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Bodhiboom Vandaag om 10:32