Auteur Topic: Bekoeld  (gelezen 353 keer)

Offline the innerspace

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Sangha Ouderling
  • *
Bekoeld
« Gepost op: 01-09-2021 20:02 »
At Savatthi. “Bhikkhus, without directly knowing and fully understanding form, without becoming dispassionate towards it and abandoning it, one is incapable of destroying suffering. Without directly knowing and fully understanding feeling … perception … volitional formations … consciousness, without becoming dispassionate towards it and abandoning it, one is incapable of destroying suffering.

“Bhikkhus, by directly knowing and fully understanding form, by becoming dispassionate towards it and abandoning it, one is capable of destroying suffering. By directly knowing and fully understanding feeling … perception … volitional formations … consciousness, by becoming dispassionate towards it and abandoning it, one is capable of destroying suffering.”
(SN22.24, gehele sutta)

Dat geloof ik ook wel. Lichaam en geest heeft natuurlijk wel veel meer bij zich, bagage uit vorige levens. Lichaam en geest is gepassioneerd ten aanzien van wat ervaren wordt. Het is door al die bagage niet oordeelloos. Lichaam en geest is niet bekoeld, niet als een spiegel zo objectief en alleen weerspiegelend maar die is ook vol wil, verlangen en emotie. Die wil dit wel ervaren en dat niet. Die heeft constant voorkeur en afkeer. Dit aantrekkend, dat afstotend.

Dispassionate is een thema dat enorm veel voorkomt in de sutta's. Afkoelen, alles onpartijdig, objectief, zonder emotie zien en ervaren. Dispassion wordt volgens mij ook gezien als de aard of natuur van geest, en al die wil, emotie, verlangens als bijkomstigheden, als een soort bagage, waarvan je ook afstand kan doen.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Re: Bekoeld
« Reactie #1 Gepost op: 01-09-2021 21:00 »
Dat lijkt mij ook wel te kloppen, dat dispassion het einde van het lijden brengt, maar de vraag is wil je de prijs betalen?
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 01-09-2021 21:44 »
Dat lijkt mij ook wel te kloppen, dat dispassion het einde van het lijden brengt, maar de vraag is wil je de prijs betalen?

Ja, dat lijkt me ook. Voor ons is onthechting nauwelijks aanlokkelijk, het verbreken van ketens, dispassionate worden.

Ik besef eigenlijk alleen maar meer en meer hoe uitzonderlijk de Boeddha is. Ik begrijp ergens ook wel dat hij zelfs eerst niet wilde onderwijzen. Wie wil nou zo gaan als hem?

De sutta's laten Boeddha ook zeggen dat zijn grootste gevecht was met Mara. Ik kom ook alsmaar zoveel opstandigheid en obstakels tegen in mezelf.
Het is geen kattenpis.

Maar ik weet niet zeker of dit aansluit op wat jij bedoelt, Indien niet, verklaar je nader.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #3 Gepost op: 01-09-2021 22:45 »

Ja, dat lijkt me ook. Voor ons is onthechting nauwelijks aanlokkelijk, het verbreken van ketens, dispassionate worden.

Dat is niet helemaal waar ik op doelde. Het woord dis-passion zegt het al, de prijs die je betaalt voor het behalen van die staat is dat je voor een groot deel je passies verliest. Voor de meeste mensen is dat het niet waard, want ze leven vanuit die passies.
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 02-09-2021 11:38 »

Dat is niet helemaal waar ik op doelde. Het woord dis-passion zegt het al, de prijs die je betaalt voor het behalen van die staat is dat je voor een groot deel je passies verliest. Voor de meeste mensen is dat het niet waard, want ze leven vanuit die passies.

Ja, dat bedoelde ik ook wel. Dit zag de Boeddha waarschijnlijk ook en daarom wilde hij in eerste aanleg niet eens gaan onderwijzen.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #5 Gepost op: 02-09-2021 12:49 »

Ja, dat bedoelde ik ook wel. Dit zag de Boeddha waarschijnlijk ook en daarom wilde hij in eerste aanleg niet eens gaan onderwijzen.

Dat wil niet zeggen dat het pad van de boeddha het enige pad is. Osho is wel eens omschreven als “een meester van de zeven paden”, en de Advaita guru H.W.L. Poonja zei wel eens dat boeddhistische monniken zo ongelofelijk droog waren.
— Basho

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 02-09-2021 14:25 »
Ik geloof ook niet in opdrogen. Ik zie de Boeddha niet als een droog iemand. Wel bekoelt maar dat is wat anders dan droog en dor.
Droog wordt je denk ik als je teveel op wilskracht vaart en teveel bezig bent met onderdrukken en Boeddhaatje of wijze spelen.
Ik denk wel dat de Boeddha een introvert persoon was, niet bepaald uitbundig, jolig, zoals ik ;D
« Laatst bewerkt op: 02-09-2021 14:35 door the innerspace »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #7 Gepost op: 02-09-2021 15:43 »
Ik geloof ook niet in opdrogen. Ik zie de Boeddha niet als een droog iemand. Wel bekoelt maar dat is wat anders dan droog en dor.
Droog wordt je denk ik als je teveel op wilskracht vaart en teveel bezig bent met onderdrukken en Boeddhaatje of wijze spelen.
Ik denk wel dat de Boeddha een introvert persoon was, niet bepaald uitbundig, jolig, zoals ik ;D

Maar ben je dan niet bang dat al die dis-passie, gelijkmoedigheid, kalmte het leven gaan beroven van zijn spontaniteit en juiciness en vreugde en creativiteit? Ik denk niet dat onderdrukken tot droogte lijd, dat is meer iets van vaak egaliteit, gevolgd door af en toe woede uitbarstingen.

Het gaat voor mij om een natuurlijk leven. Als ik om het boeddhisme te volgen allerlei manipulaties moet doen, die leiden tot een andere staat van geest, dan heeft het mijn interesse niet. Waar ik geïnteresseerd in ben is het op natuurlijke wijze ontvouwen van de geest, erachter komen “dit ben ik niet, dat ben ik niet”, en kijken tot het als een bloem zich opent onder het licht van barmhartige mindfulness.
— Basho

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 02-09-2021 20:19 »
Ik denk dat het afzwakken en beëindigen van hartstocht door wijsheid, niet zoiets is als opdrogen en een hele dorre versie van jezelf worden. Maar eerder dat je juist helemaal uit je eigen schaduw treedt en tot bloei komt, tot volledige wasdom.  Dat je getergde hart eindelijk bevrijd is van de vele hart-beklemmende neigingen. Dat je hart vrijuit kan kloppen nu en niet meer getergd wordt door hartstochten. Dat je je innerlijke nood en druk hebt opgelost en die nood en druk ook niet bij anderen neerlegt. En als ik de teksten mag geloven is lichaam en geest nu zeer ontlast en bovendien je geest is extreem soepel in de zin dat je haar heel makkelijk kan toepassen. Dus ik denk dat je tot bloei komt, wasdom, groei, rijpheid.

In de Dhamma is hartstocht volgens mij iets wat je verblind. Het ontneemt je je wijsheid, d.w.z. de sensitiviteit die je van nature wel hebt.

Hartstocht is volgens mij niet perse dat wat je begeestert, inspireert, of wel?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #9 Gepost op: 02-09-2021 20:40 »
Ik denk dat het afzwakken en beëindigen van hartstocht door wijsheid, niet zoiets is als opdrogen en een hele dorre versie van jezelf worden. Maar eerder dat je juist helemaal uit je eigen schaduw treedt en tot bloei komt, tot volledige wasdom.  Dat je getergde hart eindelijk bevrijd is van de vele hart-beklemmende neigingen.

Daar denk ik toch dat je het niet helemaal helder ziet, maar een wens beeld achterna wandelt. Door dis-passie toe te passen raak je niet alleen slechte passies kwijt, maar ook goede. Denk aan liefde, creativiteit, inspiratie, rechtvaardigheid, die dingen zijn allemaal verwant aan passie. Lijkt mij volledig logisch en juist.
« Laatst bewerkt op: 02-09-2021 21:19 door Bodhiboom »
— Basho

Offline the innerspace

• Sangha Ouderling
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 03-09-2021 14:17 »
Ik denk dat het afzwakken en beëindigen van hartstocht door wijsheid, niet zoiets is als opdrogen en een hele dorre versie van jezelf worden. Maar eerder dat je juist helemaal uit je eigen schaduw treedt en tot bloei komt, tot volledige wasdom.  Dat je getergde hart eindelijk bevrijd is van de vele hart-beklemmende neigingen.

Daar denk ik toch dat je het niet helemaal helder ziet, maar een wens beeld achterna wandelt. Door dis-passie toe te passen raak je niet alleen slechte passies kwijt, maar ook goede. Denk aan liefde, creativiteit, inspiratie, rechtvaardigheid, die dingen zijn allemaal verwant aan passie. Lijkt mij volledig logisch en juist.

Hartstochtelijk
betekent voor mij eigenlijk toch vooral bezeten. Als je hartstochtelijk voor het goede opkomt of voor de rechtvaardige zaak strijdt, of hartstochtelijk in een liefde zit, of ergens hartstochtelijk aan werkt, of hartstochtelijk iets creeert, is dat wat mij betreft toch ook een soort bezetenheid. Het is een soort nood-zaak geworden. Je zou dan ook liegen als je zou zeggen dat je het ook anders kan doen.

Maar we leven absoluut in een wereld waarin hartstocht zo'n beetje wordt vereerd als het allerhoogste goed.
Daarom gaan we ook naar de klote natuurlijk.

Toch denk ik dat de hele zuivere Boeddha, zonder driften, hier en nu ook al een aspect is van onszelf. Daarom kun je ergens ook niet om de Boeddha heen, vind ik. Je kunt wel een pesthekel hebben aan deze driftenvrije geest, hem haten, zijn staat verwerpen maar doe je dan wat anders dan jezelf haten en verwerpen?
Ben je zelf altijd hartstochtelijk en driftig dan? Hartstochtelijkheid is ook een bepaald aspect van onszelf. Wat is wezenlijker?

Zeker is, de wereld schuift steeds meer op richting hartstocht. Ik kan je garanderen dat dit onze ondergang wordt. Dit veroorzaakt al heel veel ellende en dat wordt alleen maar erger.

Ik geloof dat er ook wel liefde, inspiratie, creativiteit is zonder al die nood, die druk, die wind, dat moeten, die obsessie, die bezetenheid.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #11 Gepost op: 03-09-2021 15:52 »
Ik denk dat het een misvatting is dat als je die hysterische hartstochtelijkheid kwijt raakt, die de mens over het algemeen heeft en omarmt, je dan automatisch passieloos zult worden en zonder liefde en dergelijke. Zoals ik soms ervaren heb in de meditatie, is dat je juist die overdreven hartstochtelijkheid verliest, en er achter komt, dat de werkelijke grond van je bestaan een soort gebalanceerde evenwichtigheid is, die juist de liefde laat opbloeien. Dat is dan niet de kapitalistische liefde zoals die normaliter wordt omarmd, maar eerder een vorm van serene liefdevolle vriendelijkheid, ook naar jezelf toe. Maar goed, dat is mijn ervaring.

Helaas zijn die momenten dat alles op zijn plaats valt zeldzaam. Alles is precies zoals het moet zijn! Wij zitten slechts geestelijk in de problemen, omdat we menen dat er van alles en nog wat "moet veranderen". Maar dat is de grootste misvatting van de "mind", het denken. Als dat denken tot rust komt, zie ik pas in waar de daadwerkelijke vrede is, die begint namelijk in mezelf. Waar kun je anders beginnen? Buiten jezelf zoeken is vrij zinloos, want je projecteert jezelf overal op. Maar dat je je eigen werkelijkheid creëert en onderhoudt, dat wordt eigenlijk nooit ingezien. :)
"Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden."

Laatste berichten

[Algemeen] Re: Spiritueel materialisme by Gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 11:52
[Algemeen] Re: Spiritueel materialisme by Bodhiboom Gisteren om 16:32
[Theravada Boeddhisme] Re: Stroom-intrede(r), Een Verkennend Onderzoek by Steve Gisteren om 09:18
[Theravada Boeddhisme] Re: Stroom-intrede(r), Een Verkennend Onderzoek by Steve Gisteren om 09:14
[Theravada Boeddhisme] Re: Stroom-intrede(r), Een Verkennend Onderzoek by Buddha Amitabha Gisteren om 07:25