Auteur Topic: Hartstocht  (gelezen 156 keer)

Offline the innerspace

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Sangha Ouderling
  • *
Hartstocht
« Gepost op: 09-09-2021 20:10 »
Enkele bespiegelingen,

Ik besefte vandaag dat er eigenlijk geen verschil is tussen hartstocht en begoocheling want als ik hartstocht in mezelf zie, dan zie ik ook begoocheling. Het zijn denk ik gewoon twee kanten van dezelfde medaille. De teksten geven ook aan dat hartstocht en onwetendheid samen optrekken. Wat is oorzaak van onwetendheid? Hartstocht. Wat is oorzaak van hartstocht? Onwetendheid. Eigenlijk moet je het dus niet zien als een directe oorzaak en gevolg relatie, maar eerder als zaken die samen optrekken, mutual dependend arising, en dus ook samen afzwakken en samen verdwijnen. Het kan niet zo zijn dat als hartstocht opkomt er geen begoocheling is. Want dan is je perceptie van iets of iemand al niet realistisch.

Laatste berichten

[Algemeen] Re: Spiritueel materialisme by Gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 11:52
[Algemeen] Re: Spiritueel materialisme by Bodhiboom Gisteren om 16:32
[Theravada Boeddhisme] Re: Stroom-intrede(r), Een Verkennend Onderzoek by Steve Gisteren om 09:18
[Theravada Boeddhisme] Re: Stroom-intrede(r), Een Verkennend Onderzoek by Steve Gisteren om 09:14
[Theravada Boeddhisme] Re: Stroom-intrede(r), Een Verkennend Onderzoek by Buddha Amitabha Gisteren om 07:25