Auteur Topic: Leven naar teksten  (gelezen 111 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Leven naar teksten
« Gepost op: 10-09-2021 09:45 »
Beste allen,

Het valt mij op dat sommige boeddhisten proberen teksten na te leven. Een tekst geeft een oefening van 108 repetities van een bepaalde mantra terwijl je een of andere godheid visualiseert, het lijkt mij gekkenwerk. En dan moet je dat ook nog een maand blijven herhalen.

Veel van dat soort oefeningen sussen de geest in slaap door repetitie, en ik heb ook wel gehoord dat de slaap dicht bij de meditatie ligt. Dus misschien is dat wat er beoogd word. Toch zou ik die oude teksten met een korreltje zout nemen.

Als ik een tekst lees dan gaat het er in, overweeg ik het, de tekst transformeert als het ware mijn verstand, en dan vergeet ik het weer. Maar het effect, de transformatie, is blijvend.

Met sluierbewolking bedekte groet,
Bodhiboom
« Laatst bewerkt op: 23-09-2021 13:08 door Bodhiboom »
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Laatste berichten

[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Vrij Vandaag om 00:24
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Buddha Amitabha Gisteren om 21:56
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by the innerspace Gisteren om 17:34
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Vrij Gisteren om 13:18
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 12:28