Auteur Topic: De verwondering  (gelezen 189 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
De verwondering
« Gepost op: 19-10-2021 15:31 »
We tried reasoning
our way to Him:
it did not work;
but the moment we gave up,
no obstacle remained.

My friend, everything existing
exists through him;
your own existence is a mere pretense.
No more nonsense! Lose yourself,
and the hell of your heart becomes a heaven.
Lose yourself, and anything can be accomplished.
Your selfishness is an untrained colt.

Melt yourself down in his search:
venture your life and your soul
in the path of sincerity;
strive to pass from nothingness to being,
and make yourself drunk with the wine of God.

— Hakim Sanai, the Hadiqa: The Walled Garden of Truth

Ik kwam dit stuk poëzie tegen, en het sprak mij erg aan. Ik kreeg opeens een gevoel van het goddelijke, een verwondering die zich in mijn perceptie voltrok. Het is van een Perzische dichter die ongeveer duizend jaar terug leefde.

Maar het lijkt ook wel een beetje op de Tao, dat door actieloos te zijn alles gebeurt. En daardoor heeft het ook wel iets van Zen, alhoewel het duidelijk spreekt van een God. Hetgeen van jezelf verliezen, en daardoor het pad naar het goddelijke vinden, spreekt tot mij als waar en bijzonder.

Het is verrassend waar het hart op reageert.
« Laatst bewerkt op: 19-10-2021 16:08 door Bodhiboom »
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Offline Steve

• Eerwaarde
Re: De verwondering
« Reactie #1 Gepost op: 19-10-2021 17:43 »
Mooi!

En mooi dat het jou hart raakt.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #2 Gepost op: 20-10-2021 10:10 »
Mooi!

En mooi dat het jou hart raakt.

Ja prachtig gedicht niet? Ik voel een verwantschap met de dichter en de vertaler die de essentie zo puur heeft gevat, over de jaren heen. Zij hebben iets moois toegevoegd aan de wereld. Heel bijzonder.
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Offline Steve

• Eerwaarde
« Reactie #3 Gepost op: 20-10-2021 20:17 »
Ja, prachtig. En die God is helemaal geen probleem. Je proeft in dat gedicht dat het komt van waar God geen persoon is, maar eerder het ontwaakte is in onszelf.

We kunnen ons niet naar dit ontwaakte redeneren, maar als we dit redeneren opgeven dan vallen de obstakels weg om dit ontwaakte te ontdekken. Alles wat bestaat bestaat dan dankzij dit ontwaakte en dan kan die pretentie dat wij zelf daar apart van bestaan er in wegvallen.

En ook dit is zeer mooi: "strive to pass from nothingness to being,", hoewel velen moeite zullen hebben met het woordje streven, het drukt mijn inziens gewoon uit dat het niet de bedoeling is ergens uit weg te trekken, de leegte in, maar juist te ontwaken tot wat er is, tot de Werkelijkheid die is.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #4 Gepost op: 21-10-2021 08:23 »
“Prayer is just like love, that’s why people who are in love can have a glimpse of the divine.”

— Osho
— Basho

Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: Het bevrijden van het leven van alledag by the innerspace Vandaag om 14:35
[Het gewone leven] Re: Het bevrijden van het leven van alledag by Gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 13:28
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by the innerspace Vandaag om 13:26
[Het gewone leven] Re: Het bevrijden van het leven van alledag by Buddha Amitabha Vandaag om 11:39
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Bodhiboom Vandaag om 10:32