Er is een algemeen ingeburgerd gebruik onder boeddhisten of zij die het boeddhisme bestuderen om het ik, het ego of zelf glashard te ontkennen. Daarbij wordt gretig geciteerd uit de woorden van Gautama de Boeddha. Nagepraat dus. Maar we kunnen ontkennen wat we willen, redeneren en theoretiseren, maar het gevoel, de constatering, het vaststellen en het besef dat we er immers nog steeds zijn, verandert daar geenzins door.
Ik zeg niet dat de Boeddha geen gelijk heeft. Ik beweer niets van dat alles. Maar leren uit boeken en geschriften creëert slechts redenaars, en geen gerealiseerden. Ik beschuldig niemand ergens van, maar wees op je hoede voor een al te mooie scherpzinnigheid. Teksten zijn wellicht geschikt voor een verhandeling, maar het zal je innerlijke licht niet doen ontbranden. Sterker nog, al die tekstuele uitleg zal je innerlijke licht eerder mogelijk zwakker maken of zelfs verder verbergen. Met als gevaar dat je er steeds verder van vervreemd raakt, van wat of wie je in werkelijkheid bent.
Ik zie hier niemand louter leren uit boeken en geschriften, dus ik begrijp je reactie hier niet echt. Er wordt hier steeds gezegd wat te verifiëren is. Ook dat er geen ik, ego of zelf is, is te verifiëren, maar het vergt wel een diep inzicht, niets iets dat je kan beredeberen of intelectueel kan beschouwen. Er kunnen stukjes redenatie aangeboden worden zoals dat met die foto's (zoals Nico doet) of die discontinuiteit (zoals ik doe), om dit bijna logisch, voorstelbaar proberen uit te leggen, maar het gaat hierbij niet om de redenatie op zich of die over te nemen of die na te praten, maar om de weerstand, twijfel, aarzeling weg te nemen en het toch aan te gaan, dat vastellen, of die inzichtsmeditatie, het niet bij voorbaat al weg te zetten als een onmogelijkheid, een conflict, een onjuistheid.
Maar we kunnen ontkennen wat we willen, redeneren en theoretiseren, maar het gevoel, de constatering, het vaststellen en het besef dat we er immers nog steeds zijn, verandert daar geenzins door.
Het gevoel, het besef er nog steeds te zijn, is juist wat dieper kan vastegesteld worden als een gevoel, maar geen werkelijkheid, een discontinuiteit, dus dat het niet hetzelfde ik, ego, zelf is dat er maar steeds blijft zijn, ondanks dat dit wel zo gevoeld wordt. Ook ik heb de ervaring dezelfde te zijn als een uur geleden, maar dieper bekeken, bijvoorbeeld via inzichtsmeditatie kan vastgesteld worden dat dit niet zo is. Daar gaat het om. Het is echt te verifiëren. Dat er geen conitinu, onveranderlijk, op zichzelfstaand zelf is, is wel degelijk te verifiëren, het is juist niet te beredeneren.
Wedergeboorte, dat ligt moeilijker te verifiëren, dus daar spreek ik mij doorgaans ook niet over uit, echter als vastgesteld is dat er geen continu zelf is hier en nu, is dit gemakkelijk ook door te trekken naar voor en na dit leven, er is dan gewoon geen continuering van iets, een essentie, hoewel het zo wel kan voelen, dus is het wellicht zelfs mogelijk het gevoel te hebben meerdere levens te hebben en hier herinneringen aan te hebben (net als aan mij een uur geleden), en is dit totaal niet meer in conflict met dat er geen zelf is.
M.a.w. ik breng het terug tot wat te verifiëren valt, waardoor die uitspraak van de boeddha meerdere levens te hebben gezien en een andere over dat er geen zelf is dat van leven naar leven over gaat, niet meer met elkaar in conflict hoeven te zijn. Dit kan twijfel wegnemen en juist een boost geven aan het aangaan van meditatie, dieper onderzoek, vastellen...