Dat "iedereen" kan "vaststellen", zoals GM&DWN beweert, waag ik zeer te betwijfelen.
Het woord "vastellen", krijgt hier, zoals ik eerder al aangaf in reactie op Marcel, evenveel eigen betekenissen dan de hoeveelheid mensen die het gaan gebruiken.
Het vastellen waar ik het oorspronkelijk over had was eigenlijk van een aard die niet via de persoon, het ego, het ik ging. Ik noem dit een direct zien (zonder omweg van een subject dat ziet). Maar gezien zo'n term onmogelijk te vatten is in reden, ervaring, laat staan in taalgebruik, ben ik maar al wat blij als er tenminste al uitgewisseld wordt voor wat wij als persoon, ego, ik kunnen vastellen. Het is dat vastellen dat iedereen kan, in potentie, dus in de zin van dat iedereen ook wel piano kan spelen. Zo interpreteer ik het "iedereen kan vaststellen".
In de Oosterse leringen wordt niet voor niets onophoudelijk aangegeven dat de mens in talloze illusies leeft, en dat deze nogal sterk van aard zijn. Hoevelen "stellen vast" en menen dat ze leven in overeenstemming met de waarheid of werkelijkheid?
Hier ga je er van uit dat wat vastgesteld wordt ook vanzelf zou leiden tot het leven in overeenstemming ermee.
Dat is niet zo.
Zelfs het vastellen in de oorspronkelijke zin, in de zin van een direct zien, die doorsijpelt in de vastelling van een ik dat daarmee zijn eigen en alles hun disctontinuiteit kan vatten, is niet van die aard dat het vanzelf leidt tot het leven in overeenstemming met wat vastgetsteld is. Zoals je zegt zijn de illusies, ik zou dit aanvullen met de neigingen, de conditioneringen, zo sterk van aard, dat ze niet zomaar lossen, oplossen, uitdoven, zelfs niet al ze opgemerkt zijn als illusie. Het is pas als deze vastelling volledig is ingedaald tot op het niveau van er volledig in overeenstemming mee te leven, dat er sprake is van bevrijding, of verlichting.
Terwijl dat maar zeer de vraag is? In spiritueel opzicht zijn er nogal wat figuren, al dan niet bestempeld als goeroes, die menen dat ze "vaststellen" wat waar is en wat niet? Terwijl ze hun volgelingen eerder in het ongeluk storten dan dat ze daadwerkelijk behulpzaam zijn? Aan de vruchten (h)erkent men de boom. 
Het vastellen kan authentiek zijn, alleen de verwachting dat men daarmee al direct als een verlichtte door het leven gaan is niet zo accuraat. Vandaar dat vastellen op zich geen uitermate grote waarde heeft, het is eerder een begin. In Boeddhistische termen: het begin van het bovenwereldlijke pad, dat niet meer gericht is op een betere omstandigheid voor het ik. In Pali sutta termen komt dit meer overeen met het openen van het damma oog.
Vandaar dat het goed mogelijk is dat er figuren waar wel degelijk een hoge mate van vaststelling gebeurd is, maar waar het op veel vlakken, als je het bekijkt naar of het ingedaald is in de manier van in het leven staan, er een zooitje van blijven maken.
Een voorbeeld is de hier nogal veel besproken Osho. Wat mij betreft twijfel ik geheel niet aan zijn groot inzicht, dat enkel kan gebasseerd zijn op een hoge mate van vastelling. Maar of dat zo goed is ingedaald geraakt in hoe hij in het leven stond, daar heb ik toch wel een andere mening over. Ik weet dat die mening nogal storend kan zijn voor anderen, maar neem dan gerust een ander voorbeeld. Voor de goede vrede, zal ik het verder in het midden laten.
Hoe dan ook, vastellen is niet gelijk aan verlichting. Vastellen is niet gelijk aan volledig ontwaakt zijn en volledig ontwaakt leven.
Het kan een belangrijk keerpunt zijn, dat evengoed ook nog slecht kan aflopen.
Dat neemt echter niet het belang ervan weg. Het voegt er gewoon een waarschuwing aan toe.