Auteur Topic: Boeddhisme is niet wat je denkt  (gelezen 13650 keer)

Offline Japheth

• I'm a modern and secular Zen Noahide
  • Geïntresseerde
  • *
  • Met onze gedachten schepen we de wereld
Boeddhisme is niet wat je denkt
« Gepost op: 12-02-2011 11:11 »
Boeddhisme is niet wat je denkt
vrijheid vinden zonder geloven

Hagen, S.
De Amerikaanse zenleraar Steve Hagen maakte vijf jaar geleden indruk met Boeddhisme in alle eenvoud. Zijn nieuwste boek is een indringende, inzichtelijke exercitie in ontwaken - hoe we de kwaliteit van ons leven kunnen verbeteren door te breken met vaste denkpatronen en ruim baan te geven aan mededogen en wijsheid.
Hagen laat aan de hand van talrijke voorbeelden zien hoe we de wereld tegemoet kunnen treden zoals hij bestaat, in plaats van zoals we denken of hopen dat hij is. Alleen door directe ervaring is bevrijding mogelijk.

ISBN 9789069636214, 2004, 248 blz., gebonden, druk 1, Altamira-Becht

Ik heb net dit boek gelezen en vind het erg goed. En ik raad het dus iedereen aan om deze eens te lezen.

Zijn er hier mensen die het boek al gelezen hebben?

Gr
'Toen Siddhartha Gautama werd gevraagd zijn leer in één woord samen te vatten, antwoordde hij: 'Gewaarzijn.'

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
Re:Boeddhisme is niet wat je denkt
« Reactie #1 Gepost op: 12-02-2011 15:50 »
Ik heb het gelezen. Het is inderdaad een goed boek, Hagen heeft er nog een paar geschreven: “Meditatie, nu of nooit” en “Boeddhisme in alle eenvoud”. Zijn insteek is het Zenboeddhisme. Hij zegt dat Verlichting niet in de toekomst plaatsvindt en dat dit ook niet mogelijk is. Het kan alleen nu, nu en nu. Het verleden is voorbij en wijkt steeds verder van ons af, de toekomst wijkt ook, maar dan de andere kant op. Als je verder gaat, dag in, dag uit, komt morgen feitelijk nooit. We denken dat morgen komt, omdat we redeneren via de menselijke rede. Je kunt echter slechts nu handelen. Hagen zegt samen met het Zenboeddhisme terecht dat alleen het eeuwige NU bestaat, en dat dat “nu” slechts direct “beleefd” kan worden via gewaarzijn, en dat is zoiets als ontwaken in het nu.

Het Zenboeddhisme is ook mijn insteek, er zitten echter een paar haken en ogen aan. Hagen en het hele Zenboeddhisme roepen nu, nu en nog eens nu. Eigenlijk zou nog beter zijn: nee, nee en nog eens nee. Want zelfs het nu kan een onderwerp van menselijke bespiegeling worden. Natuurlijk vindt de Verlichting in het nu plaats, wanneer anders? Maar de lezers en volgelingen knikken instemmend met hun hoofd dat ze het “begrepen hebben”. Vervolgens wordt dat een "inzicht" en als vanzelf ingepast in de psychische tijd van het denkhoofd, we kunnen het ons herinneren. Maar als we bijvoorbeeld een conflict hebben met iemand anders, waar blijft dan het Verlichte nu? Dan is het nu vol woede en maakt het lichaam allerlei stoffen aan om te vechten of te vluchten. Je woede is opeens je centrum geworden. Ik veroordeel dat natuurlijk niet, maar het ideaaltype van de volgeling is over het algemeen dat er altijd vrede in je zou moeten leven, sereniteit en ga zo maar door. Dat is de makke van het nu, je kunt het proberen in je denken op te slaan, maar het nu moet niet via de rede worden ervaren, maar vooral diep in het menselijke hart opbloeien. Dan kan er wellicht iets van Verlichting worden gerealiseerd, dan worden de grenzen van de rede doorzien en breekt de zon door de wolken.

Wat zijn die “wolken” eigenlijk? Dat is het denken, alle menselijke conditioneringen, alles wat je geleerd hebt en ervaren. De mens zoals hij is, is een gewoontedier die alles wat hij opneemt via de zintuigen vervormt naar zijn eigen maatstaven en de maatstaven van de wereld om hem heen. Niks mis mee, maar we koesteren onze eigen denkbeelden, die feitelijk helemaal niet origineel zijn. Alles is aangeleerd, ook het denken is gevormd, je opvattingen, de hele rataplan. Het Boeddhisme en Zen beweren ook een aantal dingen, die lees je en pas je vervolgens zonder dat je het zelf door hebt moeiteloos in je denken in. Maar verander je er ook echt door? Brengt dat redeneren en mijmeren over Verlichting en al dat soort zaken je keihard terug in het nu? Nee. G.I. Gurdjieff zei niet voor niets dat de mens een machine is die niets kan doen, behalve zichzelf herhalen zoals dat eenmaal geconditioneerd is en aangeleerd. Vrijheid betekent dat je je niet langer laat leiden door je cultuur en dat wat je als gevolg van je gewone leven hebt eigen gemaakt. En dat geeft angst, want als je uit je gewoonten stapt, staat opeens absoluut niets meer vast. Vandaar dat mensen altijd duidelijkheid wensen, altijd willen weten waar ze aan toe zijn. Het is een logisch proces, alles wat nieuw en vrij is kan namelijk gevaar opleveren, omdat je geen zekerheid hebt over de afloop. En vandaar dat mensen eigenlijk niet weten wat ze wensen, in spiritueel opzicht. Verlichting is de absolute vertwijfeling, nergens meer houvast, nergens. Het is voor het menselijke denken en redeneren het ergste wat je kunt overkomen, een verschrikking. En toch denken de meeste mensen die geïnteresseerd zijn in spirituele zaken dat ze iets moois zullen vinden, een soort superpersoonlijkheid, daar, ergens aan het einde van de tunnel. Maar dat is niets anders dan een droom, pure fantasie.

Je richting de realisatie bewegen betekent afzien, je hele kaartenhuis zien instorten, het ultieme lijden. Vandaar dat niemand die individuele strijd echt aangaat, op een paar enkelingen na. Er zijn mensen die beweren dat ik maar wat onzin uitkraam of misschien op mijn achterhoofd gevallen ben, maar ik weet exact waar ik het over heb. Ik neem niemand iets kwalijk; wat iemand anders in mij ziet, is slechts zijn of haar eigen denkbeeld. Ik ben zoals ik ben, of men me nu als idioot beschouwt of als een in spiritueel opzicht gerealiseerde. Ik heb er niets mee te maken, je kunt slechts je eigen projecties volgen, of juist niet… Dus Hagen heeft gelijk, maar Zen moet niet verworden tot een soort instant-Boeddhisme. Ik heb mijn halve leven besteed aan mijn zoeken naar realisatie. Ik beweer niet dat dit voor iedereen zal gelden, maar… Gemakkelijk is juist, ja. Maar de mens op zich is vrij moeilijk ingesteld, zodat de weg naar jezelf ook door die moeilijkheidslaag moet, voordat de zon kan gaan schijnen. Wie heeft daar zin in? Want alles zal op zijn kop komen te staan.

Zenmeesters vragen niet voor niets aan hun leerlingen: "Wat was je oorspronkelijke gezicht voordat je geboren werd?"
« Laatst bewerkt op: 12-02-2011 15:57 door Avalokiteshvara »

Offline Katinka - Boeddha hoekje

• Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Actief Lid
  • Boeddha Forumganger
  • **
  • Forum eigenaar en manager
    • Een Boeddha hoekje
« Reactie #2 Gepost op: 15-03-2011 09:00 »
Ik ben die nadruk op dat 'nu' pas gaan begrijpen toen mijn hernia van de afgelopen week op zijn sterkst was. Vermoedelijk met behulp van de medicatie overigens: je kunt op een gegeven moment niet anders dan in het moment zijn. En dat is een hele rust: alle gedachten over gisteren en vandaag, alle plannen en complexe ideeën verdwijnen.

Het was in mijn geval ook gewoon een symptoom van mijn ziekte denk ik, want toen ik weer wat beter werd kon ik nog steeds niet goed mijn gewone dingen doen (waarbij veel denken noodzakelijk is), maar de onrust was wel terug.

Als strategie om met moeilijke omstandigheden om te gaan is 'leven in het nu' essentieel, heb ik gemerkt. Als het pijn doet heeft het geen zin te verlangen naar het moment dat je WEL op kunt staan. Het is al heel wat als het lukt om rustig adem te blijven halen: de pijn wordt niets minder, maar het omgaan er mee wordt wel makkelijker.

Steve Hagen is, wat mij betreft, wel een beetje een controversieel figuur. Hij reduceert het Boeddhisme tot die dingen die je ook zonder Boeddhist te worden kunt doen. Heel nuttig, maar of het nog echt Boeddhisme is, is de vraag.

Offline Japheth

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 18-05-2011 15:06 »
Ik ben die nadruk op dat 'nu' pas gaan begrijpen toen mijn hernia van de afgelopen week op zijn sterkst was. Vermoedelijk met behulp van de medicatie overigens: je kunt op een gegeven moment niet anders dan in het moment zijn. En dat is een hele rust: alle gedachten over gisteren en vandaag, alle plannen en complexe ideeën verdwijnen.

Het was in mijn geval ook gewoon een symptoom van mijn ziekte denk ik, want toen ik weer wat beter werd kon ik nog steeds niet goed mijn gewone dingen doen (waarbij veel denken noodzakelijk is), maar de onrust was wel terug.

Als strategie om met moeilijke omstandigheden om te gaan is 'leven in het nu' essentieel, heb ik gemerkt. Als het pijn doet heeft het geen zin te verlangen naar het moment dat je WEL op kunt staan. Het is al heel wat als het lukt om rustig adem te blijven halen: de pijn wordt niets minder, maar het omgaan er mee wordt wel makkelijker.

Steve Hagen is, wat mij betreft, wel een beetje een controversieel figuur. Hij reduceert het Boeddhisme tot die dingen die je ook zonder Boeddhist te worden kunt doen. Heel nuttig, maar of het nog echt Boeddhisme is, is de vraag.

Even op je zin: reduceert het Boeddhisme tot die dingen die je ook zonder Boeddhist te worden kunt doen. Heel nuttig, maar of het nog echt Boeddhisme is, is de vraag.

Ik denk dat we in een wereld zitten waar we namen moeten geven aan alles. Als ik zeg dat ik deze zin mooi vind van Boeddha dan denk een vriend meteen dat ik Boeddhist ben. Terwijl ik b.v aan goede dingen vind van joodse geleerde of plato. ik steek me daarom niet in een box met een naam op. ik leer graag van alle wijsheden op de wereld.

Tja het ware boeddhisme? Als je dat wil zoeken of vinden ben je fout bezig denk ik. Ik vind Zen mijn ding, maar ik leer en lees ook dingen van Theravada. Ik beperk mij niet tot één groepje. Ik zie mij zelf niet als boeddhist dat is wat de mensen later maakte en elkaar noemt. Ik ben een mens net als anderen. Er is overal rijkdom, zelf buiten azië of boeddhisme.
'Toen Siddhartha Gautama werd gevraagd zijn leer in één woord samen te vatten, antwoordde hij: 'Gewaarzijn.'

Offline Katinka - Boeddha hoekje

• Mindfulness Trainer en Boeddhistisch Student
  • Actief Lid
  • Boeddha Forumganger
  • **
  • Forum eigenaar en manager
    • Een Boeddha hoekje
« Reactie #4 Gepost op: 23-05-2011 09:06 »
Tja, dat lijkt uiteindelijk heel erg op mijn pad.

Waar het op neer komt is dat ik mezelf pas volledig boeddhist zou durven noemen op het moment dat ik op zijn minst een keer een boeddhistisch retraite mee gedaan heb, of zelfs pas als ik toevlucht genomen heb.

Voor de groei naar wijsheid doet het label er natuurlijk helemaal niet toe, maar waarom zou je het boeddhisme noemen?

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Eerwaarde
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #5 Gepost op: 24-05-2011 06:18 »

Waar het op neer komt is dat ik mezelf pas volledig boeddhist zou durven noemen op het moment dat ik op zijn minst een keer een boeddhistisch retraite mee gedaan heb, of zelfs pas als ik toevlucht genomen heb.

Je toevlucht nemen doe je door :
De maatstaf is in hoeverre het goede deel uitmaakt van je leven.
En dit in de diverse levensaspecten.
Hoe is je spreken in hoofdzaak gekenmerkt ? Draagt het spreken de kentekenen van het goede ?
Hoe is je denken in hoofdzaak gekenmerkt ?  Draagt het denken de kentekenen van het goede ?
Hoe is je handelen in hoofdzaak gekenmerkt ? Draagt het handelen de kenteken van het goede ?
enz.

In hoeverre streef je er bewust naar, in hoeverre is het een aandachtspunt, in hoeverre is het goede een begeleider in je leven ? Door wat laat je je bezielen ? In hoeverre heeft het goede wortel geschoten in je hart ?

Boeddhist zijn is op de eerste plaats dharma-beoefening. Er zijn ontelbare wijzen waarop een mens op zijn unieke wijze en tegelijkertijd toch dharmabeoefening kan doen.

De  ceremoniën zijn één van de wijzen , ze ondersteunen de mens in zijn beperktheid, ze duwen hem naar een hoogte waar de mens mogelijkerwijs niet op eigen kracht alleen zou geraakt zijn.
Maar de ceremoniën zijn alleen dan een ondersteuning wanneer de menselijke gerichtheid ook dharma-gerichtheid is. Anders is het slechts hol formalisme, folklore.

Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Japheth

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 24-05-2011 18:24 »
Tja, dat lijkt uiteindelijk heel erg op mijn pad.

Voor de groei naar wijsheid doet het label er natuurlijk helemaal niet toe, maar waarom zou je het boeddhisme noemen?
Ja dat kan je zo zien. Er zijn veel vormen van Boeddhisme en Boeddhisten, men kiest zelf wel wat men is denk ik. Ik zie mezelf meer als Atheist en geloof b.v niet in reincarnatie wel in wedergeboorte. Elke keer we wijsheid krijgen worden we op nieuw geboren met kennis. Maar die sprookjes van de goden wereld enzovoort geloof ik niets van. Het is niet te bewijzen en ga mijn hoop niet steken in iets dat ik niet weet en wat is uitgevonden door de wereld. Misschien is het wel zo, maar wie kan dat bewijzen. Het zijn Theorietjes. Ik hou het veel simpelder. Wees goed voor jezelf en de andere. Ik hou niet van relgie Theorietjes. Goed zijn is al moeilijk genoeg denk ik.

Vrede!

Pandapapa

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 13-07-2011 07:38 »
En vergeet niet dat de Boeddha zelf geen Boeddhist was!  ???

Offline Japheth

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 11-08-2011 16:46 »
En vergeet niet dat de Boeddha zelf geen Boeddhist was!  ???

Helemaal eens!

Offline Kobe

• Boeddha Forumganger
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 13-08-2011 11:23 »
Zal het boek zeker eens aanschaffen en lezen.

En vind het mooi gezegd dat de boeddha zelf geen boeddhist was. :)

Offline Kobe

• Boeddha Forumganger
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 16-08-2011 21:17 »
Juist besteld, moet binnen een paar dagen in de bus liggen zeggen ze.
Ben benieuwd naar dit boek. :)

Een bericht had van de winkel dat het uitverkocht is, dat ze een herdruk maken begin september.
Even wachten dus, heb genoeg andere boeken om te lezen. :)

« Laatst bewerkt op: 25-08-2011 08:01 door Lung »

Offline Japheth

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 09-09-2011 17:00 »
Juist besteld, moet binnen een paar dagen in de bus liggen zeggen ze.
Ben benieuwd naar dit boek. :)

Een bericht had van de winkel dat het uitverkocht is, dat ze een herdruk maken begin september.
Even wachten dus, heb genoeg andere boeken om te lezen. :)

Al toegekomen?

Offline Kobe

• Boeddha Forumganger
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 12-09-2011 20:08 »
OUT STOCK

Ze wachten op de herdruk, heb hun gezegd dat ik wel wil wachten.
Dus jammer genoeg nog niet toegekomen.

Ben wel met een ander bezig, ondertussen. :)

Mvg,
Lung

Offline Japheth

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 29-09-2011 14:42 »
OUT STOCK

Ze wachten op de herdruk, heb hun gezegd dat ik wel wil wachten.
Dus jammer genoeg nog niet toegekomen.

Ben wel met een ander bezig, ondertussen. :)

Mvg,
Lung

Oké prima :D

Offline Kobe

• Boeddha Forumganger
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 03-11-2011 21:26 »
Heb het boek ondertussen via een 2de hands site gekocht, zal er zeker spoedig aan beginnen.
Ben nu wel nog bezig met een boek van Thich nhat hanh. Zodra dat boek ten einde is begin ik er aan.

Kijk er erg naar uit.

Offline Japheth

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 18-11-2011 18:29 »
Heb het boek ondertussen via een 2de hands site gekocht, zal er zeker spoedig aan beginnen.
Ben nu wel nog bezig met een boek van Thich nhat hanh. Zodra dat boek ten einde is begin ik er aan.

Kijk er erg naar uit.

Neem je tijd  ;)

Laatste berichten

[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Vrij Vandaag om 00:24
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Buddha Amitabha Gisteren om 21:56
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by the innerspace Gisteren om 17:34
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Vrij Gisteren om 13:18
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 12:28