Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Algemeen / Re: Onverschillig
« Laatste bericht door bolletje Gepost op 16-05-2021 15:45 »
Het is gewoon fascinerend, als je ontdekt dat sommige boeddhistische concepten kloppen, voor je.


Het niet kunnen schelen. Is echt een verademing.

Maar je kan het niet faken.


Je kan niet doen alsof. Het moet van binnenuit komen

Je kan je haar wel afscheren, als routine/ritueel, omdat je in theorie niets om je haar geeft. Maar, dat wil niet zeggen dat je echt niets om je haar geeft. Snap je mijn punt ?


Je kan wel een haarbos hebben, maar je geeft er gewoon niets om. Dan hoef je het ook niet af te scheren.

Daarmee wil ik zeggen, die zoete onverschilligheid, kan je moeilijk forceren.





2
Algemeen / Re: Onverschillig
« Laatste bericht door Bodhiboom Gepost op 16-05-2021 15:35 »
Zeker heb ik ook wel eens gedacht over Ajahn Chah’s benadering als onverschilligheid. Hij zegt, “let go a little and you will have a little peace, let go more and you will have more peace, let go completely and you will have complete peace.” Overal los van laten, dan vind je ook niks meer erg, en dat lijkt ook veel op onverschilligheid.

Het is een van de redenen dat ik me niet klakkeloos schaar achter de boeddhistische leer. Ik hou liever losjes vast, gereed om op elk moment los te laten als het moment arriveert, dan dat ik gelijk alles los laat. Er zijn zo nog wel een paar stukken leer waar ik niet helemaal gerust ben op de boeddhistische interpretatie, zoals bijvoorbeeld bij het uitdoven van de passies op weg naar nirvana.
3
Denk je het of weet je het... / Re: Karma en de dood
« Laatste bericht door Buddha Amitabha Gepost op 16-05-2021 14:57 »
Wat Gautama de Boeddha stelt over karma (intentionele handelingen), heeft een voorgeschiedenis. De Veda's - de heilige geschriften van de brahmanen en hindoes - spreken reeds over karma. De Vedische wijsheidsleer stelt net als de Boeddha dat karma de onpartijdige wet is van wat de doelbewuste menselijke handelingen (oorzaak en gevolg) voortbrengen, waarmee de ethische menselijke verantwoordelijkheid wordt geduid.

De Veda’s stellen dat elke doelbewuste karmische handeling die ik ten uitvoer breng naast het zichtbare gevolg ook een onzichtbaar gevolg heeft, dat feitelijk de energetische optelling is van alles wat we als mens doelbewust doen. Zoals gezegd wordt de mens in de Veda's, maar ook volgens het boeddhisme voorgesteld als een verantwoordelijk wezen, verantwoordelijk voor elke goede, slechte of neutrale daden. Dat alles kan in een volgend bestaan via reïncarnatie (of via de wedergeboorte) leiden tot een nieuw leven. Dat leven is het gevolg van hoe men in een afgelopen bestaan (en zelfs daarvóór) heeft geleefd.

Er bestaan allerlei theorieën over hoe het karma zou uitwerken, maar een bewijs van hoe het karma werkzaam is via reïncarnatie (of via de wedergeboorte), ontbreekt. De Bhagavad Gita stelt in dit kader: "Je hebt slechts de keuze in je handelingen, niet in de resultaten." Toch menen velen dat ze af zouden kunnen leiden welk gevolg bij welke specifieke handeling zou horen, tot aan de wildste fantastische veronderstellingen. Dat is een beetje waar Nico maar verwijst.

Zoals iedere boeddhist weet, gaat Gautama de Boeddha uit van de wedergeboorte van de karmische (gecombineerde) werking van de zintuigen en de dito dorst naar het bestaan. En is in het boeddhisme geen sprake van reïncarnatie (opnieuw in het vlees verschijnen door zielsverhuizing), maar van wedergeboorte. De vooronderstelling die hieraan ten grondslag ligt, is dat het karma zonder persoonlijke ziel uitwerkt in een nieuw leven (anatman), terwijl de hindoes daarentegen uitgaan van de zielsverhuizing van het atman, de (goddelijke) ziel.

Voor de rest komt de boeddhistische karmaleer best grotendeels overeen met de wijsheidsleer van de Veda's. In de Upanishaden, het sluitstuk van de Veda's, ligt de weg naar de bevrijding besloten. Volgens de Veda’s is de mens gebonden aan de cyclus van geboorte en dood zolang er onwetendheid is. De noodzakelijke kennis tot bevrijding (moksha, samadhi) vindt men dus terug in de Upanishaden en de beoefening van yoga onder leiding van een Leraar of Meester. Dan zal men - mits het inzicht en het besef volledig zijn - niet meer opnieuw worden geboren. Exact zoals het boeddhisme ook beschrijft. Alleen ontbreekt in het boeddhisme dus een zielsverhuizing (reïncarnatie).

Wat Osho in deze beweert, is analoog aan het vorenstaande. Hij stelt dat de mens in onwetendheid leeft door zijn conditioneringen e.a. En dit allemaal automatisch als de "waarheid" aanneemt, zichzelf er als het ware mee hypnotiseert. Herhaling is de toverkracht van de reclame, zullen we maar zeggen. Dit is in zekere zin waar, want iedereen wordt opgevoed met bepaalde normen en waarden. En men doet allerlei levenservaringen op. Op welke wijze dat alles het karma veroorzaakt en hoe dat zal uitwerken, blijft grotendeels de vraag. Vandaar dat Osho meestal antwoordde op vragen over een mogelijk leven na de dood, reïncarnatie en wedergeboorte: "Je kunt je beter afvragen, of je nu - vóór de dood, wel daadwerkelijk lééft."
4
Algemeen / Onverschillig
« Laatste bericht door bolletje Gepost op 16-05-2021 13:03 »


Ik denk dat er twee soorten van onverschilligheid zijn.

Negatieve en positieve


boeddhisme zoomt (denk ik) in op de positieve onverschilligheid. De zoete onverschilligheid. Deze onverschilligheid houd verband met een bepaalde soort berusting, trots en een soort diep innerlijk, gefundeerd zelfvertrouwen


Je doet wat je doet en je doet je best ervoor en het interreseert je niets wat andere vinden.

Sommige mensen die ik ken, leven de negatieve onverschilligheid. Ze zijn onverschillig, omdat het ze niets kan schelen. Je hebt ook de positieve onverschilligheid. Ze zijn onverschillig, omdat ze vinden dat het allemaal goed zit.

Wat zijn jullie gedachten ?


Ik ervaar soms een waas van zoete onverschilligheid. Dit gaat dan gepaard met een totale acceptatie, van alles van mezelf. Maar, ik kan deze gemoedstoestand niet afdwingen. Het ontstaat


De meat puppets maakte er een nummer over. De meat puppets snappen de Dharma

If I had to lose a mile
If I had to touch feeling
I would lose my soul
The way I do
I don't have to think
I only have to do it
The results are always perfect
But that's old news
Would you like to hear my voice sprinkled with emotion?
Invented at your birth

[Chorus]
I can't see the end of me
My whole expanse, I cannot see
Formulate infinity
Store it deep inside me

[Guitar Solo]

[Verse]
If I had to lose a mile
If I had to touch feeling
I would lose my soul
The way I do
I don't have to think
I only have to do it
The results are always perfect
But that's old news
Would you like to hear my voice sprinkled with emotion?
Invented at your birth

[Chorus]
I can't see the end of me
My whole expanse, I cannot see
Formulate infinity
Store it deep inside me
(Formulate infinity, deep inside me)





5
Denk je het of weet je het... / Re: Karma en de dood
« Laatste bericht door nico70+ Gepost op 15-05-2021 22:06 »
Beste,

Anguttara Nikaya IV. 77 gaat over vier niet te vatten dingen. Eén ervan is dat men niet diep  moet nadenken, geen speculatieve gedachten moet wijden aan de resultaten van kamma (kamma-vipāka).  Als men hierover (te) diep nadenkt, leidt dat tot geestelijke nood en geestelijke ziekte.

Nico
6
Denk je het of weet je het... / Karma en de dood
« Laatste bericht door Bodhiboom Gepost op 14-05-2021 17:54 »
Beste allen,

Ik kwam vandaag dit stukje van Osho tegen, in The Mustard Seed, zijn boek over Jezus en de Gospel of Thomas uit de gnostische geschriften van Nag Hammadi:

Citaat
Mulla Nasruddin’s wife was reading an article to him against smoking. Experts were quoted as saying that cancer and tuberculosis and other diseases are possible through smoking. He heard it and then said, ”Stop this nonsense! This is all silly, and I tell you, I intend to continue smoking till I die!”
His weary wife said, ”Okay then, have it your own way. But what makes you think that even then you will stop? What makes you think that even then, when you die, you will stop?”
Really, if you are under hypnosis, it never stops. Death doesn’t make much difference: in the next life you start again the same way, because the next life starts from where the last was discontinued; it is a continuity. So when a child is born, he is not really a child, he is very, very old, very ancient. He brings all his ancient karmas with him, all the samskaras and conditionings. He starts as an old man – he already has his hypnosis. This is what Hindus call samskaras, karmas.
What are karmas? What is the deepest meaning of the theory of karma? Karma is a method of autohypnosis. If you repeat an action continuously you become hypnotized by it; then the karma, the action, becomes the master and you are just a slave. What have you gained through sex? Have you gained anything or is it just a repetition? But you have repeated it for so long that now if you stop you feel you are missing something. If you continue you feel nothing is gained. If nothing is gained by continuing it, then you are not missing anything by stopping it. Then why do you feel something is missing? It is just the old habit – a samskara, a conditioning, a karma. You have repeated it too many times and you have become hypnotized by it. Now you have to repeat it, it has become an obsession, it is compulsive.

Ik vond het een hele interessante manier om naar Karma’s te kijken. Als een gewoonte, een verslaving, een autohypnose een karma is, dan natuurlijk dat je dat soort dingen met je mee draagt. Het zou best wel eens dieper kunnen zitten dan het geheugen, ingeslepen in de natuur van de mens.

Met wisselende zonneschijnende groet,
Bodhiboom
7
Het gewone leven / Re: onzekerheid
« Laatste bericht door bolletje Gepost op 13-05-2021 22:08 »
Ja, maar als je extreem twijfelt aan boeddhisme, dan haak je toch al gewoon af.

Het feit dat jij en ik er nog steeds over praten, maakt dat we er blijkbaar iets mee hebben en de twijfel dus niet zo groot was, dat we het lieten vallen.
8
Het gewone leven / Re: onzekerheid
« Laatste bericht door Bodhiboom Gepost op 13-05-2021 20:09 »
Nu ja dan moet je ook begrijpen dat twijfel bij het eerst zien van een stuk leer heel normaal is. Dat is het toetsen van de leer. Dus om te zeggen dat alle twijfel een hindernis is is niet de correcte interpretatie in mijn ogen. Maar als je het tot extremen drijft dan word het wel een hindernis.
9
Het gewone leven / Re: onzekerheid
« Laatste bericht door bolletje Gepost op 13-05-2021 13:31 »
Ik vind dat 'twijfel als een hindernis' uit het boeddhisme (zoals het nu is) nogal autoritair.


Je twijfelt, dat is slecht ! Dat is iets wat christenen of communisten ook zouden kunnen zeggen. Dit autoritarisme is er later ingeslopen, in het boeddhisme, denk ik.

boeddhisme word dan meer gebruik om controle uit te oefenen, over een bevolking


Natuurlijk is er niets mis met twijfel. Je moet zoveel twijfelen als je wilt. Alleen schapen twijfelen niet.


Ik twijfel trouwens niet eens zo aan de leer. Althans, ik destilleer eruit waar ik iets mee kan, waar ik achter kan staan. Zo formuleer ik het op mijn eigen manier. Misschien noem je het dan geen boeddhisme meer, but i couldnt care less.


Twijfel is gezond. Alleen burgers in Noord Korea twijfelen niet. En boeddhistische sekteleden.


En ik keek er weer doorheen


10
Het gewone leven / Re: onzekerheid
« Laatste bericht door Bodhiboom Gepost op 13-05-2021 12:13 »
Als je het hebt over twijfel als een hindernis dan heeft dat veelal toch wel te maken met meditatie en je goed voelen in de leer van de Boeddha. Als je telkens word overvallen door twijfel, en daardoor word gemotiveerd om te gaan zoeken naar bewijs, dan denk ik wel dat je twijfel als een hindernis ervaart.

Maar in de westerse filosofie word best gepraat over de positieve aspecten van twijfel ten opzichte van de leer die door de kerk word verkondigd en hoe dat relateert aan de wetenschap. René Descartes was wel bekend voor het gezegde, twijfel is de oorsprong van wijsheid.

Ik denk dat hier, zoals in zoveel dingen, men de middenweg kan aanhouden.
Pagina's: [1] 2 3 ... 10
Powered by EzPortal