Auteur Topic: Overtuiging  (gelezen 530 keer)

Offline one but not the same

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Geïntresseerde
  • *
Overtuiging
« Gepost op: 17-03-2021 17:57 »
Bij de verkiezingen kan je stemmen uit overtuiging, maar ik ben mijn overtuiging al een poosje kwijt. Mogelijk op het pad naar zelfloosheid. Maar toch wel jammer als je geen overtuiging meer hebt.

Hoe zien jullie dat?

Ik heb trouwens nog wel gestemd.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Eerwaarde
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Overtuiging
« Reactie #1 Gepost op: 17-03-2021 21:58 »
Bij de verkiezingen kan je stemmen uit overtuiging, maar ik ben mijn overtuiging al een poosje kwijt. Mogelijk op het pad naar zelfloosheid. Maar toch wel jammer als je geen overtuiging meer hebt.

Hoe zien jullie dat?

Ik heb trouwens nog wel gestemd.

mooi, zelfloos...    overtuigingsloos...

een overtuiging lijkt nooit af...
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline the innerspace

• Sangha lid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 17-03-2021 22:42 »

Hoe zien jullie dat?

Alles doet er toe. Onze visies, onze percepties, onze manieren van denken, spreken en doen. Het heeft allemaal gevolg. Voor onszelf. Voor anderen. Voor de wereld.

Levensovertuigingen, levensvisies zijn cruciaal. Ze stichten onze intenties aan, ons spreken, ons doen en laten. Ze geven letterlijk vorm aan onze toekomst, als individu maar natuurlijk ook als samenleving, als wereld.

Het is evident dat hebzucht grote gevolgen heeft voor een individu, samenleving en wereld. Het is evident dat haat dit ook heeft. Maar visie is nog belangrijker.

Het moeilijke lijkt dat wij geen zicht hebben op, en geen gevoel hebben voor lange termijn effecten. Boeddha had dat juist bij uitstek wel. Dat kenmerkt de Ziener.

Overtuigingen zijn cruciaal.

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 18-03-2021 15:27 »
Twee uitersten qua reacties. Overtuiging verdween bij mij door opkomende gedachten dat het net andersom kon zijn dan ik altijd dacht. En ja wie heeft gelijk?

De ego houdt gedachten weg dat het ook anders zou kunnen zijn, volgens mij, maar het zou ook anders kunnen zijn.

Offline the innerspace

• Sangha lid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 18-03-2021 16:38 »
Twee uitersten qua reacties. Overtuiging verdween bij mij door opkomende gedachten dat het net andersom kon zijn dan ik altijd dacht. En ja wie heeft gelijk?

De ego houdt gedachten weg dat het ook anders zou kunnen zijn, volgens mij, maar het zou ook anders kunnen zijn.

Kijk naar de gevolgen van religieuze overtuigingen op het vlak van euthanasie, abortus, homofilie, zondagsrust, inenten, God als de beschikker. Dat heeft toch hele grote gevolgen of consequenties voor individuen maar ook voor individuen die niet die overtuiging hebben. Die overtuiging blijft echt niet zonder gevolgen.

En wie heeft echt geen overtuigingen? Wie laat zich niet leiden door overtuigingen. Heb je echt geen overtuigingen meer?

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 18-03-2021 17:10 »
ik heb constant opkomende bedenkingen bij mijn overtuigingen. Dus weet dan niet meer welke partij ik moet steunen. Ik hoor nu bij de verliezers.

• Eerwaarde
« Reactie #6 Gepost op: 19-03-2021 09:05 »
ik heb constant opkomende bedenkingen bij mijn overtuigingen. Dus weet dan niet meer welke partij ik moet steunen. Ik hoor nu bij de verliezers.

Hoe meer en dieper een mens nadenkt, hoe moeilijker het is om simpele aannames te omarmen, met als gevolg dat men het op een bepaald moment ook allemaal niet meer weet.
Wat is waar, als er geen absoluut kenbaar waar mogelijk is.

Politiek is een spel van wolven, daar ben ik al niet mee eens. Maar zou een politieke niet-wolf ooit aan het spel der wolven kunnen meedoen ?
Mijn verwachting of basisattitude, dat ik liever geen politieke wolven steun, geeft een a-politieke overtuiging.
Maar als je stemt moet je wel overeenkomstig je overtuiging stemmen, en de a-politieke mogelijkheid is geen keuze-mogelijkheid.
De moeilijkheid is ook dat de standpunten van geen enkele partij volledig overeenkomt met mijn standpunten.
Ik heb uitgesproken meningen.

bv. als de aarde wil overleven, dan moet de rijkdom in het Westen met 80% omlaag. Is dat een realistisch standpunt, of is dat een realiseerbare optie ? Neen.
En zelfs al zou het Westen zijn rijkdom met 80% omlaag doen, dan zou gewoon Zuid-Amerika met plezier  hun rijkdom verhogen. Met als resultaat dat er eigenlijk niets zou veranderen.

En dan kom ik tot het inzicht, dat voorspoed en ongeluk voor een deel niet maakbaar is door een individu of door een samenleving. BV. de vervuiling van de oceaan is een daad van het rijke westen, maar de landen die er niet aan hebben meegedaan zullen ook de negatieve effecten er van krijgen.

Een ander inzicht, de gezondheidszorg is een mooie zaak, alleen zorgt het er mede door dat er  een zeer grote toename van de wereldbevolking is gekomen met als indirect gevolg dat we misschien achter 20 jaar geen leefbare Aarde  meer hebben omdat de begeerte van de mensen de Aarde uitput.

Heb ik een glazen bol ? weet ik welke keuzes welke gevolgen zullen hebben ? Hebben mooie intenties ook altijd de juiste resultaten ?

Eén zaak ben ik wel vrij zeker van, als het kan mislopen, dan zal het op een dag ook mislopen.
En dat het een illusie is dat de wereld op dusdanige wijze maakbaar is dat ik kan verhinderen dat het zal gebeuren.

En dan kom jik bij spiritualiteit.
Het leren leven met de werkelijkheid zoals ze is. Zowel accepteren als deelnemen op zo'n wijze dat het geen innerlijk conflict geeft. En ook dat is een voortschrijdend inzicht, en geen absoluut kenbare waarheid.
« Laatst bewerkt op: 19-03-2021 09:11 door gouden middenweg & de wilde natuur »
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 19-03-2021 17:15 »
Die glazen bol is lastig, causaliteit lijkt geldig, maar is alles ook precies gedetermineerd? 2050 is het misschien op veel plekken onleefbaar voor mensen en andere organismen.

Boeddhistisch is om het los te laten, ook de overtuiging dat het anders kan of moet. Maar wat stem je dan?

Het lijkt dat sommige partijen willen versnellen richting hoge entropie, en dat andere partijen willen vertragen richting hoge entropie. Uiteindelijk neemt de entropie toe, dat is een natuurwet, en zou je net zo goed tot de winnaars kunnen horen.

Ik vind het wel een moeilijk gegeven, al uitgaan van een eindtijd, bij plannen voor de toekomst. Dat is een negatieve manier van in het leven staan.

Maar ontkom je er nog aan?

Overtuigd zijn van graaien tot het op is, is zo’n lelijke overtuiging.

• Eerwaarde
« Reactie #8 Gepost op: 19-03-2021 20:22 »
Die glazen bol is lastig, causaliteit lijkt geldig, maar is alles ook precies gedetermineerd? 2050 is het misschien op veel plekken onleefbaar voor mensen en andere organismen.

Boeddhistisch is om het los te laten, ook de overtuiging dat het anders kan of moet. Maar wat stem je dan?

Het lijkt dat sommige partijen willen versnellen richting hoge entropie, en dat andere partijen willen vertragen richting hoge entropie. Uiteindelijk neemt de entropie toe, dat is een natuurwet, en zou je net zo goed tot de winnaars kunnen horen.

Ik vind het wel een moeilijk gegeven, al uitgaan van een eindtijd, bij plannen voor de toekomst. Dat is een negatieve manier van in het leven staan.

Maar ontkom je er nog aan?

Overtuigd zijn van graaien tot het op is, is zo’n lelijke overtuiging.

Dankzij spirituele overtuigingen ben ik geen fatalist, of nihilist of negatief gestemd.
Maar tegelijkertijd ben ik geen optimist of naïef als ik denk aan de toekomst van ...

Ooit was er een tijd dat ik geloofde dat het allemaal beter kan... en zal zijn...
En dat geloof ik nog altijd... maar dan in de vorm cycli... goede tijden... slechte tijden...

Het geloof... als iedereen hetzelfde...  dan komt het in orde...dat kan ik niet meer...
Geloven dat iedereen dezelfde richting uit zal streven is een illusie...
Duizend mensen, duizend meningen, duizend richtingen...

Als samenleving heeft onze westerse samenleving een materieel optimisme... Het consumeren is een onderdeel van het dagelijkse geluk... Ik denk wel dat vrijwel iedereen een besef heeft dat het morgen kan gedaan zijn...
Iedereen weet wel dat hij/zij bijdraagt aan bepaalde negatieve gevolgen... Maar als individu met goede bedoelingen (in relatief menselijk opzicht) negeert men ook het eigen persoonlijke aandeel in de processen.

Op wereldschaal is mijn consumptie van plastic onbeduidend, maar tegelijkertijd is de cumulatieve consumptie van iedereen zo gigantisch dat het een bedreiging vormt. Het alternatief, geen plastic consumeren als individu, plaatst mezelf onmiddellijk buiten de samenleving, en verandert in feite niets aan de bedreiging.

Nu, het boeddhistische perspectief lijkt me ook geen korte termijn perspectief, zowel het goede als het slechte gaat niet verloren... en zal tot ontwikkeling en vrucht komen...
In die zin heb ik ook geen moeite om gewoon verder te gaan, met "het goede" als leidraad. je doet je plicht, je doet je bijdrage aan de samenleving, naar best vermogen onder de gegeven omstandigheden. In vol besef van "nothing is perfect" maar dan niet op een fatalistische manier... maar toch wel optimistisch... Mijn bijdrage is een onbeduidende druppel... en soms zal het toch belangrijk zijn...

En dat keuzes moeilijk zijn... is voor een deel een hersenspinsel... het is waar, maar relatief waar... Zodra een mens zich ergens anders op concentreert zijn de hersenspinsels ook alweer weg...

• Eerwaarde
« Laatst bewerkt op: 20-03-2021 05:57 door gouden middenweg & de wilde natuur »

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 20-03-2021 08:01 »
https://bodhitv.nl/stemadvies-van-boeddhisten/

https://bodhitv.nl/vicepremier-petra-de-sutter/

ja dat geeft een ander beeld.

Verder dank voor de uitleg, kan ik me wel in vinden.

De ‘eigen inbreng’ is bij mij vaak nog gericht op verandering, maar is eigenlijk een vorm van geweld, ben ik bang.

Progressief, conservatief en reactionair, ik identificeer me als progressief, maar zie dus dat dit agressief is.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Gevestigde Sangha
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #11 Gepost op: 27-03-2021 21:44 »
Als stemmen iets kon veranderen, was het verboden

Heb niet de illusie dat de rijken hun rijkdom laten wegstemmen

Stem niet, kies zelf

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 28-03-2021 08:56 »
Als stemmen iets kon veranderen, was het verboden

Oei, dat is een scherpe opmerking.

Citaat
Heb niet de illusie dat de rijken hun rijkdom laten wegstemmen

Stem niet, kies zelf

Ach ja rijkdom, zodat je voor tientallen miljoenen de eerste tweet kan kopen.

Ondertussen is het land feitelijk failliet, met al die extra uitgaven.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Gevestigde Sangha
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #13 Gepost op: 24-04-2021 19:50 »

Laatste berichten

[Algemeen] Re: Onverschillig by bolletje 16-05-2021 15:45
[Algemeen] Re: Onverschillig by Bodhiboom 16-05-2021 15:35
[Denk je het of weet je het...] Re: Karma en de dood by Buddha Amitabha 16-05-2021 14:57
[Algemeen] Onverschillig by bolletje 16-05-2021 13:03
[Denk je het of weet je het...] Re: Karma en de dood by nico70+ 15-05-2021 22:06