Auteur Topic: In de huid van de Boeddha  (gelezen 556 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
In de huid van de Boeddha
« Gepost op: 19-03-2021 16:14 »
Beste allen,

Ik kreeg dit artikel toegestuurd door mijn vader, en ik moet zeggen er staan toch wel een aantal schokkende dingen in over het boeddhisme. Het gaat over een boek geheten In de huid van de Boeddha, van ene Paul van de Velde, hoogleraar, dat “zowel de diepzinnige als de duistere aspecten van het boeddhisme belicht”.

Het is een krantenartikel, en hoe zou het ook zijn als het niet gelijk de meest sensationele negatieve onderwerpen uit het boek haalt. Niks geen gebalanceerde recensie dus. Maar gelijk over de Rohingya, over boeddhistische monniken die daar geweld aanzetten, over hoe de Thaise mensen hun vrouwelijke monniken behandelen, over hoe kleine monniken jongens soms allerlei vernederingen doorgaan. Best wel schokkend ja.

In ieder geval hier is het artikel, lees maar. Maar ik ben in ieder geval niet geneigd het boek op mijn leeslijst te zetten.

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/in-de-huid-van-de-boeddha-stelt-het-zoetige-westerse-beeld-van-het-boeddhisme-bij~be4b698a/

Met heldere groet,
Bodhiboom
“Do not try to become anything. Do not make yourself into anything. Do not be a meditator. Do not become enlightened. When you sit, let it be. When you walk, let it be. Grasp at nothing. Resist nothing.”
— Ajahn Chah

Offline Dorje

• Eerwaarde
Re: In de huid van de Boeddha
« Reactie #1 Gepost op: 19-03-2021 16:48 »
Beste allen,

Ik kreeg dit artikel toegestuurd door mijn vader, en ik moet zeggen er staan toch wel een aantal schokkende dingen in over het boeddhisme. Het gaat over een boek geheten In de huid van de Boeddha, van ene Paul van de Velde, hoogleraar, dat “zowel de diepzinnige als de duistere aspecten van het boeddhisme belicht”.

Het is een krantenartikel, en hoe zou het ook zijn als het niet gelijk de meest sensationele negatieve onderwerpen uit het boek haalt. Niks geen gebalanceerde recensie dus. Maar gelijk over de Rohingya, over boeddhistische monniken die daar geweld aanzetten, over hoe de Thaise mensen hun vrouwelijke monniken behandelen, over hoe kleine monniken jongens soms allerlei vernederingen doorgaan. Best wel schokkend ja.

In ieder geval hier is het artikel, lees maar. Maar ik ben in ieder geval niet geneigd het boek op mijn leeslijst te zetten.

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/in-de-huid-van-de-boeddha-stelt-het-zoetige-westerse-beeld-van-het-boeddhisme-bij~be4b698a/

Met heldere groet,
Bodhiboom

Wat had je verwacht? Boeddhisten, monikken, vaak niet uit eigen keuze of overtuiging monnik geworden, zijn mensen zoals jij en ik. Het zegt niets over het Boeddhisme zelf, maar wel over hoe menselijk racistische, geweldadige, onderdrukkende, venederende neigingen zijn. Boeddhisme is er op gericht ze aan te pakken, dat dat daarom zomaar zou lukken is daarom nog niet gezegd.

Het gaat er om niet alleen het pad te beginnen, maar om het pad te gaan tot het bittere einde.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #2 Gepost op: 19-03-2021 16:52 »
Erg goed boek van Paul van de Velde. Ik heb het in huis hier. Aanrader, omdat hij zeer belezen is, weet wat er Azië leeft en goed weet te omschrijven wat het boeddhisme daar feitelijk is. En zich ook bewust is wat wij Westerlingen van het boeddhisme maken... :)
"Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden."

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #3 Gepost op: 19-03-2021 19:17 »
In ieder geval dank BA voor je korte recensie.

Wat ik verbazingwekkend vind is dat als — zoals Dorje zegt — het boeddhisme erop is gericht om racistische en onderdrukkende impulsen aan te pakken, waarom mensen zoals die monnik uit Myanmar die mensen tot geweld aanspoort zoveel bijval krijgen?

Dat het boeddhisme af en toe faalt om iemand vrijgevig en mededogend te maken, is tot daar aan toe. Maar datum dan als een voorbeeld word genoemd van ‘zo is het boeddhisme in Azië’ vind ik niet goed onderbouwt, je kan hoogstens zeggen dat er mensen zijn zoals hij, niet hoeveel mensen op die manier boeddhisme beoefenen.
“Do not try to become anything. Do not make yourself into anything. Do not be a meditator. Do not become enlightened. When you sit, let it be. When you walk, let it be. Grasp at nothing. Resist nothing.”
— Ajahn Chah

Offline one but not the same

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Geïntresseerde
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 19-03-2021 19:56 »
Weer een boek dat voor verdeeldheid en controverse zorgt. Ik vind daar wat van, maar ook ik schrijf dat op.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #5 Gepost op: 19-03-2021 20:13 »
Die controverse valt wel mee hoor. Paul van de Velde is niet zomaar een roeptoeter, het is een hoogleraar met zeer veel kennis over het boeddhisme e.a. Hij is al zijn hele leven bezig met het bestuderen van wat in Azië leeft en wat het boeddhisme daar brengt. Laat je niet teveel leiden door wat in de media staat, lees liever zelf zijn boek.

Paul schrijft respectvol over de Boeddha, alleen zet hij vraagtekens bij hoe er over in het algemeen over het boeddhisme wordt gedacht. Met name ook hier in het Westen. Daar zitten ideeën bij die niet overeenkomen met wat wat in het Oosten gebeurt. Hij stelt dat er inderdaad ook gewelddadige uitingen zijn van mensen die zich boeddhistisch noemen. En hij belicht zelfs de gruwelijke straffen die nog tot in de twintigste eeuw zijn opgelegd aan landgenoten in het boeddhistische Tibet, zoals het afhakken van armen en handen. Ik denk dat het goed is, dat ook daar aandacht aan wordt besteed. En dat ook binnen het boeddhisme mensen bestaan, die helemaal niet zo vredelievend zijn.

Paul van de Velde schrijft veelzijdige boeken, en probeert geenszins het boeddhisme in een negatief daglicht te stellen. Lees nou maar eens zelf een boek van hem!

Offline one but not the same

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 19-03-2021 20:29 »
De verdeeldheid en controverse is toch een feit, ook al was het niet zo bedoeld? Alleen al hier.

Maar goed, een aanleiding kan in alles gevonden worden.

Ik wil geen boeken lezen waarmee ikzelf als ik mij uit dan aanleiding word.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Eerwaarde
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #7 Gepost op: 19-03-2021 20:41 »
Ik herinner me nog dat voor mij de mistoestanden bij het christendom een extra reden was om het christendom te verwerpen...
Boeddhisme heeft me doen beseffen dat religie niet ontsnapt aan de menselijke aard...
Het heeft me ook doen beseffen dat er geen innerlijke vrede te vinden is door de menselijke aard ... ja , hoe moet ik het zeggen...al te negatief te benaderen...

Religie is ook een uiting van de menselijke aard...op een positieve manier draagt het bij tot bevrijding...en tegelijkertijd is het onmogelijk, een religie zonder mistoestanden...

Zo'n beetje als politiek, als je supermensen zoekt zal je mistoestanden vinden...
« Laatst bewerkt op: 19-03-2021 20:44 door gouden middenweg & de wilde natuur »
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #8 Gepost op: 20-03-2021 00:19 »
Mistoestanden in religie of godsdienst kunnen wat mij betreft gewoon benoemd worden. Waarom zou dat niet mogen? Zolang de essentie van spiritualiteit maar behouden wordt, namelijk respect voor de ander en het leren liefhebben van die ander zonder enige pretentie of verwachtingen. Dus je mag onder geen beding lichamelijke of geestelijke schade aanrichten. Anders zit je gewoon fout.

Paul van de Velde is een integer mens, die regelmatig aan loopt tegen Westerse mensen die hem gaan vertellen dat hij een verkeerd boeddhisme, of liever niet het ware boeddhisme zou hebben ontmoet in Azië. Dat hij op een verkeerd spoor zou zitten, terwijl hij het Oosten erg goed kent, reeds tientallen jaren het boeddhisme bestudeert en het in de praktijk mee heeft gemaakt.

Waarom willen veel Westerlingen alleen maar geloven dat het boeddhisme slechts onderdak geeft aan uiterst vriendelijke en medogende mensen? Dat is gewoon niet waar. In elke religie lopen lui rond die helemaal niet het beste voor hebben met jou of de wereld. Het is een waandenkbeeld dat de kloosters in Azië slechts bevolkt worden door gerealiseerden en vredelievende monniken. Er lopen ook volslagen idioten tussen.

Hier is geen enkele godsdienst of religie van gevrijwaard.

Offline the innerspace

• Sangha lid
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 20-03-2021 11:52 »
Waarom willen veel Westerlingen alleen maar geloven dat het boeddhisme slechts onderdak geeft aan uiterst vriendelijke en medogende mensen? Dat is gewoon niet waar.

Dat komt denk ik omdat men weinig idee heeft wie de Boeddha was en is. Mensen zien in de Boeddha vaak alleen  maar een heel sereen mens, vredig, als de beelden in de tuin. Een baken van rust in een gejaagde wereld. Of de Boeddha spreekt hen aan omdat hij zo deugdzaam was of liefdevol overkomt.

Het is wel grappig dat de teksten juist aangeven dat je dan niet echt begrijpt wat echt bijzonder is aan de Boeddha. Je eert hem dan niet om de goede redeneren (DN1). Want talloze mensen zijn wel sereen en deugdzaam en liefdevol. Dat is niet echt onderscheidend. De teksten geven aan dat de Boeddha eigenlijk eer toekomt vanwege diens diepgaande visie, realisatie en diens wijsheid. De Boeddha eren vanwege zijn moraal is de plank misslaan.

Ik denk dat wij in onze tijd de Boeddha erg intolerant zouden vinden, een bekoelde betweter, met kritiek op allerlei heersende religieuze visies en gebruiken. Dat had hij in zijn tijd ook. Hoe zouden mensen dat nu vinden? Ik denk dat deze Boeddha ons wel eens zou kunnen afschrikken want kritiek hebben op andere religieuze visies en gebruiken vinden wij not-done. Maar volgens de overlevering had de Boeddha dat wel degelijk.

Ik denk niet dat de Boeddha opzettelijk de confrontatie zocht op dit vlak, maar het is volgens mij wel bijzonder naief als mensen over de Boeddha denken dat hij zo tolerant was,  zo vrij van visie, dat hij alle religieuze visies en gebruiken omarmde en goedkeurde, voordelig, waar of heilzaam vond. Vooral op dit vlak heeft men volgens mij geen idee wie de Boeddha was. Hij kwam echt wel met een zwaard hoor. Jeetje wat een vlammend zwaard!

Laatste berichten

[Prikbord + Agenda + Weblinks] Een robot Zen priester in Japan by Bodhiboom Vandaag om 10:02
[Denk je het of weet je het...] Re: Karma en de dood by Gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 08:22
[Algemeen] Re: Onverschillig by bolletje 16-05-2021 15:45
[Algemeen] Re: Onverschillig by Bodhiboom 16-05-2021 15:35
[Denk je het of weet je het...] Re: Karma en de dood by Buddha Amitabha 16-05-2021 14:57